Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg flytter til Sverige inden længe, og var i går (d. 18/6) inde på Ørensunddirect, for at få lidt ting på plads før flytningen. Jeg fik en meddelelse derinde om, at jeg som bosiddende i Sverige og studerende i Danmark, ikke har ret til at bruge en dansk læge, men at jeg i stedet skal benytte vårdcentralerne i Sverige. Det blev fortalt at det kun er folk som arbejder i Danmark, der har ret til at få udstedt et specielt sygesikringsbevis, som kan bruges i Danmark. Kan det virkelig passe, at fordi jeg er studerende, har jeg ikke ret til en dansk læge? :scared: Vil jo stadig modtage SU, og betale min skat til Danmark på den måde.. :eek: Har kigget lidt på de andre tråde, men kan intet finde om hvilke rettigheder man har i det danske sundhedssystem som studerende. Hvis der findes sådanne tråde, må I meget gerne henvise til disse! :) Mvh. Anansie

Besvaret

Adgangen til det danske sundhedsvæsen er afgøres ved at kigge på om du betaler ATP. At ATP pengene så ikke bruges til sundhedsvæsenet, synes ikke at være vigtigt for de danske myndigheder. Så nej, som studerende der ikke betaler ATP, har du ikke adgang til det danske sundhedsvæsen. Min ex og jeg var igennem den samme mølle da vi skulle flytte ... jeg ringede tilmed til Fjol og Pjat for at få den bekræftet. Men, det svenske sundhedsvæsen er, med min begrænsede viden, i en noget bedre tilstand end det danske, så der behøver du ikke have dig nogen bekymringer. Ja, det ville jo være praktiskt at beholde sin læge nær uddannelsesstedet, men det er ikke nogen katastrofe.

Besvaret
1 times lønnet arbejde i Danmark om året er i princippet nok til at beholde retten til dansk lægehjælp.
Arh, der skyder du liiige lidt under målet. Grænsen for indbetaling af ATP går ved 9 timers arbejde pr. uge. Hvis du opfylder dét krav kan du få det gule papkort;)
Besvaret

Min kæreste (der er studerende) har fået udleveret dansk sygesikringsbevis med gyldighedsperiode på 1 år efter at have fremsendt lønspecifikation for 1 måneds cirka fuldtidsarbejde sidste sommer. Så mindre må kunne gøre det.

Besvaret
Min kæreste (der er studerende) har fået udleveret dansk sygesikringsbevis med gyldighedsperiode på 1 år efter at have fremsendt lønspecifikation for 1 måneds cirka fuldtidsarbejde sidste sommer. Så mindre må kunne gøre det.
Ja, men i den periode er der så også indbetalt for mere end 9 timer om ugen og så er hun jo berettiget, men jeg tror i princippet ikke hun er berettiget efterfølgende. Kommunen har vel ikke vidst, at det kun var for een enkelt måneds arbejde eller hur:confused: Officielt er det 9 timers reglen der gælder jf. ATP´s egne oplysninger (se under indbetalinger) http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=ATPPrivat&ExpandAlias=Menu-ATPPrivat-ATP&Src=/www/area.nsf/AllByDocID/atp-pension-fordelingssideKat@OpenDocument
Besvaret

Det kan godt være. Men i praksis så - behøver man altså at arbejde mere end 9 timer om ugen i en måned. Så er man dækket i 12 mdr. Vi lagde ikke skjul på at der var tale om vikararbejde (hvilket jo er uden garanteret ugentlig timetal). Sygesikringsbeviset er udstedt med 12 mdrs gyldighed. De udbad sig kun sidste måneds lønspecifikation hvilket selvsagt er blevet fremsendt.

Besvaret

LotteB: jeg ved jo at du har haft det her på skrift at man skal indbetale til ATP. Det sjove er jo netop at uanset hvor jeg kigger henne og søger kan jeg ikke finde noget sted der står at det er det der er det afgørende. Se her fra Aabenrå kommune som er vant til at håndtere grænsegængere: http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptbgsyges33&treeid=1482343&p=aabenraa07# Det ligger muligvis implicit i denne sætning: "Hvis du arbejder mindst 9 timer om ugen i Danmark, eller mindst 18 timer over en 14-dages periode eller mindst 39 timer over en periode på en måned"?? Men jeg har måske ikke kigget det rigtige sted.. Det er bare så vi kan få det slået fast med syvtommer søm, og hvis det er fordi du ikke har en scanner, så kig forbi så scanner vi det sgu lige ind :-)

Besvaret
LotteB: jeg ved jo at du har haft det her på skrift at man skal indbetale til ATP. Det sjove er jo netop at uanset hvor jeg kigger henne og søger kan jeg ikke finde noget sted der står at det er det der er det afgørende. Se her fra Aabenrå kommune som er vant til at håndtere grænsegængere: http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptbgsyges33&treeid=1482343&p=aabenraa07#
Ja, det jeg har på skrift, er et personligt brev fra DSS, hvori de bekræfter, at så længe jeg indbetaler ATP er jeg socialt sikret i DK (sygesikringskort + optjening af pensionsrettigheder).
Det ligger muligvis implicit i denne sætning: "Hvis du arbejder mindst 9 timer om ugen i Danmark, eller mindst 18 timer over en 14-dages periode eller mindst 39 timer over en periode på en måned"?? Men jeg har måske ikke kigget det rigtige sted.. Det er bare så vi kan få det slået fast med syvtommer søm, og hvis det er fordi du ikke har en scanner, så kig forbi så scanner vi det sgu lige ind :-)
Enig, det er implicit;) For det er jo lige præcis de timetal der er afgørende for indbetaling af ATP:cool: Men det er jo lidt æv, for jeg havde faktisk min "bibel", 1408/71, under armen i går:sad: Ellers er der nedenstående links fra IM. Det er så igen implicit, så det vigtige skal altså findes mellem linierne. Men hvis du læser specielt det sidste link fra IM, som vedr. studerende der samtidig har beskæftigelse i Dk, vil du se, at de direkte nævner ATP. I princippet er det jo beskæftigelsen der er afgørende for, at vi er sikret i DK, men af en eller anden grund er det ATP´en der udløser sygesikringskortet?! http://www.im.dk/publikationer/sygehjaelp/kap05.htm http://www.im.dk/publikationer/sygehjaelp/kap07.htm P.S. Nedenstående link er til dig selv, ang. selvstændige og ATP, som vi talte om:) http://www.atp.dk/storefiler/1700016_0604.pdf
Besvaret

Tak for jeres svar allesammen! Så må jeg håbe at jeg er hurtig til at lære svensk, så jeg kan forstå hvad min læge siger til mig! :) Bare ærgeligt at man som studerende, på en SU, skal være tvunget til brugerbetaling, når man i forvejen ikke har den fedeste økonomi. Men sådan er systemet vel nu en gang.. :cry: Kunne selvfølgelig også have ventet med at flytte til Sverige, men det skal altså ikke komme an på det :) /Anansie

Besvaret

Der er måske nok brugerbetaling, til gengæld har vi oplevet fin service - skal man bruge medicin får man med så man ikke behøver at fise til apoteket samme aften man er til lægevagten, f.eks. Og det er muligt at bestille tid til samme. Og nej, man er da ikke tvunget til noget - det er fuldstændig frivilligt at bosætte sig i Sverige. Eller som sagt, tag et sommerferie job - det fungerede fint som adgang til et års danske sygesikring for min sygeplejerskestuderende kæreste.

Besvaret

Vi betaler heller ikke så meget for det. Og hvis du får brug for at komme til lägen ofte (150 sek pr gang) - så er der også et loft for, hvor meget du skal betale inden for et år. Jeg mener (og ret mig venligst, hvis det er forkert) at det er 950 kr pr år. Du skal bare bede om at få besöget noteret på et gult kort. Hvis du så skulle nå loftet inden for det år, så er der frikort til resten. Besög på skadestuen (akuten) koster 300 sek. Personligt har det ikke väret et problem for mig ökonomisk (også studerende), da det er själdent, at man går til lägen.

Besvaret
Vi betaler heller ikke så meget for det. Og hvis du får brug for at komme til lägen ofte (150 sek pr gang) - så er der også et loft for, hvor meget du skal betale inden for et år. Jeg mener (og ret mig venligst, hvis det er forkert) at det er 950 kr pr år. Du skal bare bede om at få besöget noteret på et gult kort. Hvis du så skulle nå loftet inden for det år, så er der frikort til resten. Besög på skadestuen (akuten) koster 300 sek. Personligt har det ikke väret et problem for mig ökonomisk (også studerende), da det er själdent, at man går til lägen.
Nå oki. Jeg havde fået et indtryk af at det var 300sek hver gang man skulle til lægen. Det ville blive dyrt hvis man skulle have fornyet recepter jævnligt. Så er det mere overkommeligt! :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...