Jump to content

Nu skal man betale rente af gevinsten ved salg af bolig....

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Ny finansiering av slopad boskatt Av TT Först publicerad: 26 juni 2007 12:48, Senast uppdaterad: 26 juni 2007 14:12 2 kommentarer Finansdepartementet vill pröva en delvis annan finansiering av slopandet av fastighetsskatten än vad som presenterades i vårpropositionen. Läs/Se mer • Villägarna kritiska Stockholm. Enligt ursprungsförslaget ersätts fastighetsskatten med en kommunal avgift på 4 500 kronor, men högst 1 procent av taxeringsvärdet samt en höjning av reavinstskatten från 20 till 30 procent. Nu vill finansdepartementet, enligt ett pressmeddelande, i stället begränsa höjningen till 25 procent och sätta taket för den kommunala avgiften på 0,8 procent av taxeringsvärdet. Detta ska finansieras på flera sätt. När en bostad överlåts genom arv, gåva eller bodelning, så ska uppskov på reavinsten beskattas. Undantag görs för arv från make eller maka. Ett tak för uppskovet sätts på 1,4 miljoner kronor och en ränta på 2 procent av uppskovsbeloppet ska betalas. I dag kan en fastighetsägare skjuta upp reavinstskatten, om en dyrare bostad köps. För närvarande uppgår det totala uppskjutna skattebeloppet till närmare 150 miljarder kronor. Kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell välkomnar att det nu blir en diskussion om hur fastighetsskatten ska avskaffas. - Vi har inte politiskt tagit ställning. Det här är tjänstemannaprodukter. Nu ska vi tillsammans med villaägare och andra diskutera detta och lyssna på ekonomernas bedömning av hur det påverkar fastighetsmarknaden, säger han. - Det viktiga är att reformerna helt och hållet finansieras inom bostadsmarknadens ram annars får vi en påspädning. Det är punkt nummer ett. - Det andra är att vi inte ska få inlåsningseffekter och då tror jag på att man studerar effekterna av en lägre reavinsthöjning, säger Mats Odell.

Besvaret

Ouch!. Det kan jo besværliggøre planen for de danskere, der måske engang ville tilbage til Danmark. Deres plan ville jo nok være: 1. Sælg fast ejendom i Sverige og brug gevinsten til at købe ny ejendom i Sverige. 2. Skattedelen af gevinsten udskydes vha. uppskovsreglerne - helst så lang tid at inflation og lønstigninger har forvandlet beløbet til et meget mere overkommeligt beløb når det engang skal betales. Den bliver jo lidt afsporet af at gælden så stiger. 2% på en "uppskovs-gæld" er dog stadig konkurrencedygtigt i forhold renten på alle andre former for gæld.

Guest Supermule
Besvaret

Problemet er jo så bare at man ikke kan låne i sin uppskov....:lol: Og de har vel bare indset, at inflationen æder gevinsten over tid....

Besvaret

Forslag! Hov hov, nu ingen panik:D Det er altså stadigvæk kun et forslag og jeg synes allerede de er lidt på retræten ift. deres tidligere forslag, så vi skal lige klappe hesten en x-tra gang tror jeg. Såfremt og i fald det nye forslag skulle blive vedtaget, vil det selvfølgelig blive mindre attraktivt at søge uppskov, med mindre, som Bananas skriver, at inflationen tordner der ud af, men det er der vist ikke de store udsigter til for nærværende. Så det kan da være jeg skal til at revidere min opfattelse mht. min egen udsættelse af uppskov :rolleyes:

Guest Supermule
Besvaret
:lol: @ Credde.... Jeg kan love dig for at der bliver god plads herovre så........:rolleyes:
Besvaret
Ellers må man jo lave tricket med at stikke af til et ikke EU land eller til Sydamerika' date=' så kan de jo bare komme efter én :laugh:[/quote'] Husk på at Amdi Petersen primært var eftersøgt pga. skattefusk - han blev jo arresteret i USA, og senere udleveret til Danmark. I Skandinavien straffes skattesnyd jo ofte hårdere end mord :rolleye:
Guest Supermule
Besvaret

Så er det jo dejligt at det meste ad SydAmerika er lovløst........:lol:

Besvaret

Forslaget, som det er beskrevet andetsteds, er ikke taget af bordet, men består stadigvæk, men nu har embedsmændene haft fat i det, og tilføjet lidt forskelligt andet at tage stilling til, når det nu sendes i høring hos organisationerne. Tilføjelserne ser nærmest ud som bureaukraternes eget høringssvar. For embedsmændene har straks set, hvad der er ved at gå galt: Reglerne risikerer at blive enklere. Der kan endda opstå den meget uheldige situation, at skatteyderen på forhånd ved, hvad han skal betale i skat - derfor er det nyttigt med en procentregulering, så man også på det område kan videreføre det udmærkede princip, at det ikke fremgår af slutopgørelsen, hvad slutskatten er. Hvis kapitalgevinstskatten ved boligsalg bliver sat til 30 procent, vil der kun være én sats for kapitalgevinsskat, og det er jo helt uacceptabelt. Uægte og ægte bostadsrättsforeninger ville komme til at ligne hinanden for meget skattemæssigt, så nogen kunne få den ide helt at fjerne denne sondring, der ellers giver rige muligheder for usikkerhed og pludselige ryk i kvælerhalsbåndet... æh eller hvad det hedder... markante ændringer i skatteansættelsen. En maks-grænse på 1 procent af skattevurderingen som først foreslået vil ikke bare give borgeren mulighed for selv at beregne sin skat, hvilket i sig selv er meget uhensigstmæssigt, da det kan forrykke magtforholdet mellem stat og borger i uheldig retning - men her er man altså på vej ind i en situation, hvor skatteyderen - oh my God - kan regne skatten ud i hovedet. :eek:

Besvaret
Hvis kapitalgevinstskatten ved boligsalg bliver sat til 30 procent...
Jeg troede dette allerede var vedtaget og gældende fra 1. januar 2008 - eller er jeg gal på den?
Besvaret
Jeg troede dette allerede var vedtaget og gældende fra 1. januar 2008 - eller er jeg gal på den?
Ja, du er gal på den, hvad man hurtigt kan blive, vhis man kun læser aviserne, men der er ikke vedtaget nogetsomhelst endnu. Dog må man forvente, at der pr. 1. januar 2008 er en situation, der i et vist omfang afspejler, hvad regeringen har snakket løs om hidtil, ellers har regeringen et troværdighedsproblem.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...