Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nedenstående er artikel fra Berlingske Tidende Klager rammer DSBs kontrakt på Øresundstrafik Berlingske Tidende 13. juli 2007, 3 sektion, business, side 7 Forsinkelse. To af taberne i kampen om Kystbanen og togtrafikken i Skåne har klaget over, at DSB vandt. Det kan betyde, at afgørelsen skal omstødes, og derfor har DSB endnu ikke fået en endelig kontrakt. Af Charlotte Beder Hvis DSB-folk går rundt med armene over hovedet i ren glæde over, at statsbanerne for to uger siden løb med sejren i kampen om Øresundstrafikken, så kan de godt tage dem ned nu. To af selskabets konkurrenter, Arriva og svenske SJ, har nemlig klaget over afgørelsen til både det danske Klagenævnet for Udbud og lensretten i Skåne. »Konkurrence må ske på lige vilkår, og DSB er anmeldt til EU-Kommissionen for at modtage ulovlige statstilskud. SJ klager derfor over, at DSB fik lov til at deltage i udbuddet,« står der i en pressemeddelelse fra, SJ, der kæder mistanken om ulovlige statstilskud sammen med, at DSB’s pris lå godt under SJ’s. »SJ er i dag et af Europas mest omkostningseffektive togselskaber, men vi kan umuligt konkurrere med selskaber, der får milliarder i statstilskud,« siger SJ’s topchef Jan Forsberg. Stor forundring Arriva, der også har indsendt en klage inden for fristen på ti dage, udtrykte kort efter udbuddets afgørelse også stor forundring over DSB’s prisniveau, der lå 20 pct. under Arrivas. I går ville Arriva dog ikke kommentere på, om deres klage skyldes DSB’s pris, men blot oplyse, at klagen handler om at få belyst nogle »uklarheder« i såvel proces som afgørelse. Kontrakt udskudt Ifølge afgørelsen, der faldt 27. juni, skal DSB First (DSB i samarbejde med britiske First, red.) stå for togdriften fra 2009 til 2015 for 650 mio. kr. årligt. Den endelige kontrakt, der skulle være underskrevet i denne uge, ligger dog fortsat usigneret hen, idet klageinstanserne skal tage stilling til klagerne, før den endelige aftale kan falde på plads. Det skyldes, at klagerne i yderste konsekvens kan betyde, at afgørelsen kan blive omstødt. I DSB lyder den kortfattede kommentar fra økonomidirektør Bartal Kaas, at »klagen er et anliggende mellem udbudsmyndigheden og klagemyndigheden. Derfor må vi henvise til dem”. I Skånetrafikken, der har valgt DSB som vinder af den svenske del af udbuddet, undrer man sig over klagerne. »Vi anser ikke Øresundstrafiken AB’s (navnet på DSB’s udbudsselskab i Sverige, red.) pris som bemærkelsesværdig lav. Prisen er noget lavere end den aftale, der findes i dag, men det er den prisforskel, man kan forvente, når trafikken for første gang kommer i konkurrence,« skriver myndigheden på sin hjemmesiden. Trafikstyrelsen og Transportministeriet afventer Klagenævnets afgørelse.

Besvaret

Dårlige tabere SJ er tvunget til at klage for at redde ansigt efter det sviende nederlag. Et naturligt spørgsmål er jo, hvordan de kunne gå så meget galt i byen med deres tilbud, om det eventuelt hænger sammen med inkompetence. Nu kan de placere den forestilling hos den brede offentlighed, at DSB-First nok har snydt. I pressemeddelelsen roser de sig selv for at være meget konkurrencedygtige - det er nok det vigtigste budskab at få frem.

Besvaret
SJ er tvunget til at klage for at redde ansigt efter det sviende nederlag. Et naturligt spørgsmål er jo' date=' hvordan de kunne gå så meget galt i byen med deres tilbud, om det eventuelt hænger sammen med inkompetence. Nu kan de placere den forestilling hos den brede offentlighed, at DSB-First nok har snydt. I pressemeddelelsen roser de sig selv for at være meget konkurrencedygtige - det er nok det vigtigste budskab at få frem.[/quote'] Nu var det jo DSB's tilbud som lå (correct me if I am wrong) under det halve af både SJ, Arriva og DB's tilbud som lå på omkring samme niveau, men det er da spændende at finde ud af, om det er DSB eller de 3 andre, som er inkompetente til udregningen af tilbud. Jeg ved godt, hvor jeg vil placere mit gæt ;)
Besvaret
Nu var det jo DSB's tilbud som lå (correct me if I am wrong) under det halve af både SJ, Arriva og DB's tilbud som lå på omkring samme niveau, men det er da spændende at finde ud af, om det er DSB eller de 3 andre, som er inkompetente til udregningen af tilbud. Jeg ved godt, hvor jeg vil placere mit gæt ;)
Så billige var de nu ikke. Var det ikke 20 procent, der var snak om. Og de kan jo sagtens være inkompetente allsammen. Jeg siger bare, at taberne er nødt til at klage og sprede myter for at aflede kritik på de indre linjer.
Besvaret
Så billige var de nu ikke. Var det ikke 20 procent' date=' der var snak om. Og de kan jo sagtens være inkompetente allsammen. Jeg siger bare, at taberne er nødt til at klage og sprede myter for at aflede kritik på de indre linjer.[/quote'] Hvis DSB's pris er 650 mill. per år, så er det jo også noget af en besparelse.... De andre har altså ligget omkring 815 mill. per år... ca. 165mill i forskel.... Jeg NÆGTER at tro på at alle andre selskaber end DSB regner forkert.... Jeg frygter det værste
Besvaret
Hvis DSB's pris er 650 mill. per år, så er det jo også noget af en besparelse.... De andre har altså ligget omkring 815 mill. per år... ca. 165mill i forskel.... Jeg NÆGTER at tro på at alle andre selskaber end DSB regner forkert.... Jeg frygter det værste
Hvad er "det værste"? At DSB-Worst tjener for lidt? I'll survive... :rolleyes:
Besvaret
Hvad er "det værste"? At DSB-Worst tjener for lidt? I'll survive... :rolleyes:
Nej, det værste er at DSB har regnet forkert og indser at deres budget alligevel ikke holder og at de bliver nødt til at sætte prisen op.
Besvaret

DSB (Pressemedelelse #412/2008): "Der stod intet krav i udbudsmaterialet om at folk skulle kunne forvente at sidde ned, men hvis det er et ønske fra udbudsgiver, er vi da bestemt villige til at yde den ønskede service, men selvfølgelig vil et sådant nyt tiltag ikke kunne holdes omkostningsneutralt." :rolleye:

Besvaret
DSB (Pressemedelelse #412/2008): "Der stod intet krav i udbudsmaterialet om at folk skulle kunne forvente at sidde ned, men hvis det er et ønske fra udbudsgiver, er vi da bestemt villige til at yde den ønskede service, men selvfølgelig vil et sådant nyt tiltag ikke kunne holdes omkostningsneutralt." :rolleye:
Så kom det frem, hvorfor de er så billige: Der bliver ingen sæder. Med mindre Skånetrafiken betaler nogle ekstra millioner. :)
Besvaret

LOL!!! :laugh: DSB tager sgu da sæderne ud af togene så vi alle må STÅ op i togene! Så er de ud over det med klager fra alle de folk som aldrig kan sidde ned. Nu må alle stå op! Så er der også plads til flere i myldretiden når de fucker op i det og sender ÉT togsæt til og fra Sverige. :th2: Ej spøg til side. Men det er sgu da trist at der er så mange problemer med aflysninger og kæmpe mangel på siddepladser mm. Ufatteligt at det kan være så svært....

Besvaret
Så kom det frem' date=' hvorfor de er så billige: Der bliver ingen sæder. Med mindre Skånetrafiken betaler nogle ekstra millioner. :)[/quote'] Ja det er jo faktisk ikke engang helt løgn. Arrivas argument er bl.a. at DSB regner med alt for få reserve tog. Dvs. så snart et tog går i stykker (og det sker godt nok tit!!!!) ja så bliver det 1 togsæt, og ståpladser, eller måske helt aflyst
Besvaret
Ja det er jo faktisk ikke engang helt løgn. Arrivas argument er bl.a. at DSB regner med alt for få reserve tog. Dvs. så snart et tog går i stykker (og det sker godt nok tit!!!!) ja så bliver det 1 togsæt' date=' og ståpladser, eller måske helt aflyst[/quote'] Grunden til at DSB satser på færre tog er at de tog de har været nødt til at købe på den strækning har haft mange fejl. Jer der pendler med tog kender dem bedre end mig, men dørrene der ikke vil lukke osv.. DSB har flere gange forsøgt at få leverandøren til at udbedre fejlen, men det er ikke lykkedes. De har derfor taget 1 tog ud af drift og har selv/er selv igang med at reparere alle fejlene og så vil de bruge det mod leverandøren så de enten reparere dem eller får kompensation så de selv kan gøre det. Dermed skulle nedbrudstiderne blive mindre.. Dette er ikke et forsvar af dem, bare et fakta jeg ved med sikkerhed og derfor grunden til at de regner med færre nedbrud.
Besvaret
LOL!!! :laugh: DSB tager sgu da sæderne ud af togene så vi alle må STÅ op i togene! .
Ikke helt , men tæt på, - her er en ideskitse fra tidligere der skal bruges som udgangspunkt for indretningen af de nye regionstogfeet.jpg

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...