Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey, På vej hjem fra arbejde idag så jeg på stationen en securitas vagt med en knippel. Er dette lovligt i Sverige? Må svenske securitas vagter gå med knippel? Jeg troede kun det var for politi, militærpoliti osv. Desuden var hans knippel noget større end en almindelig politi-knippel. Jeg troede der var regler om hvor meget (i gram) den måtte veje og hvor stor (i mm) den måtte være? Synes det var lidt underligt at se en almindelig vagt rende rundt med sådan et våben. Ikke noget jeg har set før.. det gjorde ham kun mere skræmmende at han var kortklippet, og så havde han nok også brugt 1 time eller 1000 timer i træningscenteret.

Besvaret
Jeg har også set disse vagter ved et par lejligheder. Nogle af dem har også en militær baret, der blot understreger deres autoritet yderligere...
He he- kopi af tyske forhold. Dernede ligner de natlige billetkontrollører i S-togene i München en jæger- eller marinesoldat. Firskårne bodybuildertype med knippel og en aggressiv adfærd...
Guest Supermule
Besvaret

Og i Sverige er det tilladt at bære våben som vagt..... Dog afhænger dette af jobbets karakter.

He he- kopi af tyske forhold. Dernede ligner de natlige billetkontrollører i S-togene i München en jæger- eller marinesoldat. Firskårne bodybuildertype med knippel og en aggressiv adfærd...
Besvaret
Jeg har også set disse vagter ved et par lejligheder. Nogle af dem har også en militær baret' date=' der blot understreger deres autoritet yderligere...[/quote'] Det er ikke dem jeg snakker om! Dette var en almindelig securitas vagt der kom kørrende i sin bil og stod ud - altså ikke dem der står på stationen normalt.
Besvaret

Og det var ikke bare en STOR maglite? De helt store lommelygter har sikkerhedsvagter jo været glad for i årevis... tror næsten hellere jeg vil tæves med en gummiknippel, end en af de helt store lommelygter :P

Guest Supermule
Besvaret

Det er fuldt forståeligt...... Dem har jeg knækket et par kraveben med i min tid....:lol: Jeg kan love dig folk piver bagefter.....:th2:

Og det var ikke bare en STOR maglite? De helt store lommelygter har sikkerhedsvagter jo været glad for i årevis... tror næsten hellere jeg vil tæves med en gummiknippel, end en af de helt store lommelygter :P
Besvaret
Hvad med en totenschläger...... :rolleyes: ?... Den giver også respekt :th2:
Besvaret

Jep, vagterne i Sverige har lov til at bäre slagvåben. De anvender dem dog ikke i samme omfang som danske vagter gör. Og ja, danske vagter må ikke bäre slagvåben, men gerne en "Maglite". Dette har uden tvivel noget med uddannelse at görre. I SV er vagtuddannelsen 2 år (hvis jeg ikke husker forkert) i DK er den 14 dage. Personligt har jeg altid Maglit'en med når jeg er på arbejde - og har da også brugt den til at frembringe et pänt hul i roen på en klovn der mente at jeg skulle ha' klö fordi jeg stoppede ham midt i et indbrud...

Besvaret
Nej det var en knippel :)
Besvaret
Jep' date=' vagterne i Sverige har lov til at bäre slagvåben. De anvender dem dog ikke i samme omfang som danske vagter gör. Og ja, danske vagter må ikke bäre slagvåben, men gerne en "Maglite". Dette har uden tvivel noget med uddannelse at görre. I SV er vagtuddannelsen 2 år (hvis jeg ikke husker forkert) i DK er den 14 dage. Personligt har jeg altid Maglit'en med når jeg er på arbejde - og har da også brugt den til at frembringe et pänt hul i roen på en klovn der mente at jeg skulle ha' klö fordi jeg stoppede ham midt i et indbrud...[/quote'] Okay - der ligger forklaringen. I mine øjne burde det kun være politi der havde de knipler der. Man kan jo - som du selv nævner - blot som vagt have en MagLite med.. det lader til det virker anyway.
Besvaret

Det var indtil vagtloven trådte i kraft i 87 tilladt for vagter/vægtere at bære knippel. Området var stort set ureguleret dengang. Et vagtkursus idag tager 3 uger og selv de mest blanke personer kan snildt gennemføre det. Pede

Besvaret

... ja og slagthuset hedder ikke slagthuset for sjov for opfører man sig ikke pænt ja så ser man sjove stjener og pipfugle for øjnene. syntes der er fint at de har knippel barret og håndjern enkelte har også en peperspray (denne ved jeg dog ikke om er lovlig) men man kan uanset iq se at her er ham der bestemmer og han har ret hvis ikke tager han sig ret og kan man ikke finde ud af det ja så ryger man rundt.

Besvaret
ja og slagthuset hedder ikke slagthuset for sjov for opfører man sig ikke pænt ja så ser man sjove stjener og pipfugle for øjnene.
Sådan skal det sku også være! De vagter der nede har da hjulpet mig og en kammerat en gang :th2:
Besvaret

Vagter i SE må også køre med "udrykning", de må ihvertfald have gule-blink på taget. Ved dog ikke om de må overskride hastigheden, må de sikkert ikke det er jo Sverige. Efter min mening er de vagt selskaberne til de opgaver som politiet ikke kan klare. Det kræver selvfølgelig at der er en god moral og uddanelse bag. Så de handler rigtigt!. Har selv kørt som vagt lidt, i dk. Og så en Vagtbil den ene dag med lidt fart på, da han lå bag ved mig trak jeg så meget jeg kunne til højre, så han kunne komme forbi. De skal da have lov til at passe deres arbejde :) og jeg skulle ikke nå noget. Det er sjældent deres opgaver er livstruende, men har selv været ude på en alarm i en spar butik engang, hvor jeg kunne nappe "ham" hvis jeg var kommet lidt før :o -CB-

Besvaret
Jep' date=' vagterne i Sverige har lov til at bäre slagvåben. De anvender dem dog ikke i samme omfang som danske vagter gör. Og ja, danske vagter må ikke bäre slagvåben, men gerne en "Maglite". Dette har uden tvivel noget med uddannelse at görre. I SV er vagtuddannelsen 2 år (hvis jeg ikke husker forkert) i DK er den 14 dage. Personligt har jeg altid Maglit'en med når jeg er på arbejde - og har da også brugt den til at frembringe et pänt hul i roen på en klovn der mente at jeg skulle ha' klö fordi jeg stoppede ham midt i et indbrud...[/quote'] Danske vagter må kun bruge magliten hvis de er i overhængende fare Nu er det jo rent gisninger fra begge sider, men jeg vil mene at når man har lov til at bære våben, bruger man dem også mere vold avler vold - bare se USA f.eks Jeg tror ikke på at danske vagter bruger mere end svenske, hvor er fakta på det ? vagtkursus er på 3 uger og sikkerhedsvagt er på 1.5 år i danmark
Besvaret
Danske vagter må kun bruge magliten hvis de er i overhængende fare
I det tilfälde hvor jeg fölte mig nödsaget til at bruge Magliten til andet end at lyse med, var det ham eller mig der ville få en bule i hovedet..... Han slog ud efter mig med et koben. Der fölte jeg mig så truet at der var kun én mulighed (flugt var ikke muligt, da han var mellem mig og dören). Jeg slog efter hans arm - men klovnen dukkede sig og blev ramt i hovedet. Der kom selfölgelig politi sammen med ambulancen, og de mente at jeg havde brugt for meget magt til at stoppe hans angreb på mig.
Besvaret
I det tilfälde hvor jeg fölte mig nödsaget til at bruge Magliten til andet end at lyse med, var det ham eller mig der ville få en bule i hovedet..... Han slog ud efter mig med et koben. Der fölte jeg mig så truet at der var kun én mulighed (flugt var ikke muligt, da han var mellem mig og dören). Jeg slog efter hans arm - men klovnen dukkede sig og blev ramt i hovedet. Der kom selfölgelig politi sammen med ambulancen, og de mente at jeg havde brugt for meget magt til at stoppe hans angreb på mig.
Lyder mærkeligt - paragraf 13 (nødværge) har ellers ret vide beføjelser og din sag lyder da bestemt til at den klart holder sig indenfor rammerne. Pede

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...