KasperH Skrevet November 7, 2007 Rapporter Skrevet November 7, 2007 Hejsa derude Mig og min kæreste har gået og kigget en del på lejligheder i malmø, da vi ikke tør købe noget i københavn sådan som prisudviklingen er for tiden hvor alt falder. Nu går der så rygter om at det er på samme vej i malmø( http://www.business.dk/article/20071027/dinepenge/71027012/ ), er det rigtigt eller er det aviser der blæser det op. Jeg troede jo med de tiltag der er på vej (metro osv.) at man kunne se frem til at priserne ville blive hvor de er eller stige. Hvad siger i der sidder derovere?? /Kasper
Guest Supermule Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Så er det jo dejligt at man ikke bor inde i Malmø og har købt noget ude i VH og på Ön......:D Vellinge kommune.....Her er fremtidssikkert!!! ;)
Paul Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Hvad siger i der sidder derovere?? Mäklarstatistik.
Sune Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Det er svært at spå om fremtiden, men selv om der er kommet flere huse i udbud skal man lige bemærke at der kun er 228 stk. villa/rækkehus til salg (Hemnet) i en by med ca. 280.000 indbyggere.
Nils Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Det er jo blevet væsentligt billigere skattemæssigt at sidde i et noget dyrere hus, og jeg tror ikke, det HELT er gået op for markedet. De månedskalkyler, der gælder nu, kan man jo trække et par tusind fra efter nytår. Når man ser udviklingen i priserne på bostadsrätter i Malmös hot spots, så ligner det optakten til en opbremsning ligesom i København, hvor man så, at lejlighederne steg hurtigere og hurtigere indtil det gik helt amok i 5 og så blev markedet bange for sig selv. MÅSKE er det det samme, der sker lige nu.
Paul Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Det er svært at spå om fremtiden... Bestemt. Der var et indslag i går aftes på Sydnytt, der omhandlede Malmös kommunes vanskelligheder med at huse tilvæksten af indbyggere (flygtninge, indvandrere og tilflyttere fra resten af Sverige). Så vidt jeg husker, så forventer man en tilvækst i befolkningstallet i Malmö til næste år på omkring 5.000 personer - og det er uden at tælle nyfødte.
løjse Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Opbremsning af markedet Men når nu eksperter spår, at Københavnske huspriser kan falde med op til 20 pct nogle steder, så må man vel også alt andet end lige regne med, at færre vil til Malmø. Eller?
Guest Supermule Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Kommer an på renten og spændet i priserne..... Men når nu eksperter spår' date=' at Københavnske huspriser kan falde med op til 20 pct nogle steder, så må man vel også alt andet end lige regne med, at færre vil til Malmø. Eller?[/quote']
bananas Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Jeg tror at boligmarkedet også her i Skåne skal nedaf ligesom i resten af verden. Der har været en global boligboble, hvor den primære stigning ikke kan forklares af meget andet end psykologi. Jeg tror dog ikke at faldet bliver ligeså kraftigt i Skåne som andre steder, da folk herovre ikke er har haft ligeså meget guldfeber, som i fx. København. Stigende rente vil også påvirke priserne nedaf. Som Nils nævner er der dog en modsatrettet effekt i form af skattelettelser for de dyre boliger. For de helt billige boliger er der en modsat rettet effekt i form af, at der kommer så mange flygtninge til Malmø at behovet for boliger er større end antallet af nye boliger som bygges. Men disse har som regel kun råd til lejeboliger, men når lejeboligerne bliver optaget, er den almindelige unge svensker, der netop er kommet i job, nødt til at købe noget i stedet for. Det er mit indtryk, at der er bygget rigtigt mange nye luksuslejligheder herude på Västra Hamnen - jeg kan jo selv se alle de nye bygninger, som skyder op og vil blive færdige inden for nærmeste fremtid. Så det kan godt presse priserne ned fra de nuværende niveauer - der er dog langt ned til de priser, som de fleste, der allerede bor der, har købt til ;) . Men første regel for privatpersoner: EN BOLIG SKAL KØBES PRIMÆRT FOR AT MAN KAN BO I DEN OG IKKE FOR AT SPEKULERE. Og hvis man har tænkt dig at blive boende i lang tid betyder prisudviklingen over det næste år eller to ikke så meget - her er det vigtigere om man vil køre med rörlig eller fastlåst rente og om man kan klare de kommende månedsydelser.
Paul Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Men når nu eksperter spår' date=' at Københavnske huspriser kan falde med op til 20 pct nogle steder, så må man vel også alt andet end lige regne med, at færre vil til Malmø. Eller?[/quote'] Det er stadig penge at spare ved at flytte fra Storkøbenhavn til Malmö. Det kommer nok lidt an på hvad man flytter fra og til. Vi flyttede fra en 88 kv.m. (reelt 71 kv.m.) 3-værelses almennyttig (leje)bolig i stueplan/førstesal med have på Vestegnen, som dengang kostede ca. 7.000 DKK pr. md. - uden vand og vaskeri. Vi flyttede til en 75 kv.m. (reelt 77 kv.m.) 3-værelses bostadsrät i stueplan med have i Almvik, som på det tidspunkt kostede ca. 3.000 SEK pr. md. - inkl. vand og gratis vaskeri. Dertil kommer ca. 2.950 SEK pr. md. i renteudgift, men det er jo individuelt alt efter hvor meget man udbetaler og hvor længe man låser renten. Reelt har vi derfor sparet ca. 2.000 DKK om måneden på lejligheden alene (ikke at nævne forsikring, bil osv.) - plus vi har fået mere reel plads i lejligheden og bedre livskvalitet (indeklimaet i lejligheden er væsentligt bedre og det er et stille og roligt område vi bor i). Det jeg nu glæder mig til er den dag jeg kan lægge restgælden i banken og bo for de ca. 4.000 SEK lejligheden vil koste pr. den 1. januar 2008. ;)
zabel Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Jeg er lige lidt nysgerrig og har måske ikke fulgt helt med! Hvad er det der helt præcist sker pr. 1 januar med skat på huse i sverige? Jeg tjekker hver dag huse på hemnet.se og ser tit på de beregninger bankerne laver for "månedsprisen". - Kan man ikke tage de beregninger for gode varer?
Markowitch Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Det er stadig penge at spare ved at flytte fra Storkøbenhavn til Malmö. Det kommer nok lidt an på hvad man flytter fra og til. Det vil altid være billigere at bo i Malmø end i København. Alene at København er en hovedstad vil gøre at der vil eksistere en prisforskel. Derudover er afgiftsystemet anderledes i Sverige, hvilket bl.a. kan mærkes på bilpriserne. Hvis man værdsætter sin tid, vil man på forhånd afskrive pendling langs Holbæk og Køge bugt motorvejene, som er en sand tidssluger. Så er det bedre at kunne snuppe en Malmø-Herlev tur i ro og mag på 40 minutter. Sælger man en bolig i København kan man derudover også se frem til at blive millionær i Sverige, så der kan jo blive råd til to gode biler og en pony plus det løse.
claus Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Ja og så er det jo stadig langt billigere at bo i malmö end i Kbh ... så fald som i kbh tror jeg ikke vi ser meget til , har været med en ven til et par visninger, og der var stadig rigtig mange potentielle købere, og har man boet her et par år .... så kan man tage det ganske roligt..
løjse Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 det giver ingen mening jeg tror på, at der sker et yderligere fald i boligpriserne i malmø- eller jeg frygter det. Derfor er jeg bange for at købe p.t Medierne skriver det, som folk vil høre- altså vil jeg bekræftes i at det går dårligt, skal jeg nok finde artikler der viser det og vice versa. Dog taler statistikken for sig selv. Kurven er på vej nedad, og desværre er den nok ikke færdig med at gå i den retning. Og selv om, at der er fordele at hente i Sverige, bliver de fordele mindre og mindre.
Paul Besvaret November 7, 2007 Rapporter Besvaret November 7, 2007 Dog taler statistikken for sig selv. Kurven er på vej nedad' date=' og desværre er den nok ikke færdig med at gå i den retning.[/quote'] Strengt taget så er det tilflyttende danskere og det nærliggende danske arbejdsmarked der fik priserne til at stige til at begynde med. Kigger man på priserne for bostadsrätter i Malmö siden 1996, så er de i snit steget fra 2.000 SEK pr. kv.m. til lidt over 12.000 SEK pr. kv.m. Stigningen tog fart efter broen blev indviet. Dem der sælger deres bostadsrät hér i området kan deles ind i to kategorier: 1. Pensionister som er for svage til have og ønsker at tage gevinsten hjem ved at flytte i lejebolig og sælge bostadsrätten. 2. Børnefamiler der ønsker at bo billigere, så de flytter ud af Malmö til de omkringliggende kommuner. For dem er det for dyrt at bo hér hvor vi danskere synes det er dejlig billigt. :) Dem der flytter ind: Unge danske par eller singles.
Sune Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Strengt taget så er det tilflyttende danskere og det nærliggende danske arbejdsmarked der fik priserne til at stige til at begynde med. Kigger man på priserne for bostadsrätter i Malmö siden 1996, så er de i snit steget fra 2.000 SEK pr. kv.m. til lidt over 12.000 SEK pr. kv.m. Stigningen tog fart efter broen blev indviet. Nu skal jeg ikke prøve at sige at danskerne ingen indflydelse har haft på priserne, men det kan altså ikke være hele forklaringen. Hvis du eksempelvis ser på Göteborg i samme periode vil du se at udviklingen er den samme, bare med en endnu større stigning. Göteborg Malmö
Markowitch Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Strengt taget så er det tilflyttende danskere og det nærliggende danske arbejdsmarked der fik priserne til at stige til at begynde med. Kigger man på priserne for bostadsrätter i Malmö siden 1996, så er de i snit steget fra 2.000 SEK pr. kv.m. til lidt over 12.000 SEK pr. kv.m. Stigningen tog fart efter broen blev indviet. Jeg har personligt intet imod et mere afdæmpet boligmarked i Malmø, men set over et længere perspektiv, sker der følgende: 1) Malmø vokser for tiden. 2) Skånsk ungdom søger ikke pr. automatik mod Stockholm længere. Der er også en fremtid i Malmø/København. 3) Malmø gennemgår i disse år en ændring fra sekundære erhverv til tertiære erhverv - læs mindre industri og mere service. 4) Malmø er ved at placere sig som en uddannelsesby. 5) Malmø er stadig ikke i samme liga som Göteborg og Stockholm, men er på vej. 6) Massive investeringer i sport og kultur med bl.a. de to nye Arena'er vil betyde en yderligere eksponering i resten af Sverige, for andet end brand i Rosengård, især hvis Redhawks tager sig sammen!
claus Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Præcis Sune ....og malmø har større potentiale end GB, da det er i nærheden af kbh , jeg mindes også at priserne i danmark gik i stå på et tidspunkt, for så derefter at stige helt vildt , som de så idag betaler prisen for ... Altså der er jo ikke tale om urealistiske priser i malmø , som det f.eks er tilfældet i København..
thn Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 og så kommer stigningerne meget i ryk. Jeg har nøje fulgt med priserne i mit område og da jeg købte i januar 06 havde priserne lige fået et ryk. Derefter stod de praktisk taget fuldstændig stille indtil ca januar 07. Herefter gik det så stærkt og fik 30% de næste 6 måneder. Nu ser det ud til at stå lidt stille igen. Men det næste ryk skal nok komme
Fagerland Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Hvis man tager udgangspunkt i en m2 pris. Så ligger det dyreste i midt Malmø på ca. 20-22.000 Dkr. Det er stadigvæk langt under de danske priser. Jeg mener, at prisfesten er lidt aftaget, men mener at der er grundlag for stigende priser igen. Min begrundelse for fremtidig stigning skyldes følgende: - Malmø/Skåne er det område, som i Sverige hvor der er mest udvikling i form af bl.a. nybyggeri og arbejds tilgang. - Svenskerne får i stor grad arbejde i Danmark= højere løn=dyrere boligkøb - Mange tilflyttere fra Göteborg og Stockholm. I Stockholm er m2 prisen i midt by på 50.000 Sek, så en pris på 20.000 skræmmer ikke. - Arbejdsløsheden har aldrig været mindre i DK, hvilket betyder press på lønnnigerne. Det samme er ved at ske i Sverige. - Man regner med +5000 nye tilflyttere fra Danmark til Sverige i 2008. Hvilket er ca. samme tal som 2007 indtil videre. Renten er den negative del, men jeg tror med så stærk en økonomi i Sverige samt stærk EU valuta, så tror jeg ikke på store rentestigninger. Priserne i København, om de falder 20 % er svært at spå om, men min kæreste har en 2V (48 m2) midt på Østerbro. og den er faldet ca. 10 % siden "krisen" opstod. Og prisen har ligget stille i 3-4 måneder nu. Det handler meget om, at visse medier skal skrive og have historier, og det bedste at skrive om, ja det er katastrofer og kriser. Vedr. skattenedsættelse på svenske huse, så drejer det sig om, mener jeg, at man helt fjerne ejendomskatten, som betyder at et hus til 3 mill, ja der kan man spare et par tusinder om mdr. korrekt tal må der gerne kommenteres på . Og ja, jeg er igang med at sælge en lejlighed, og har købt nyt, og lidt dyrt (18.000 Dkr pr. m2 i centrum i gammel herskablejlighed). Men jeg skal bo der i mange år. Så derfor er min optimisme måske lidt stor, vil nogle mene, men hellere optimist end pessimist. Og igen som der er skrevet mange gange herinden. Køb for at bo, og investere hvis du har ekstra penge.
MC Manden Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 jeg tror på, at der sker et yderligere fald i boligpriserne i malmø- eller jeg frygter det. Derfor er jeg bange for at købe p.t Et yderligere fald og bange for at købe ?? Jeg flyttede ind i min nye lejlieghed i april og den er steget 20%.... Såh, jeg ved ikke liiige hvad der er at være bange for ?? Men, nu bor jeg så også i Vellinge kommune og ikke på Västra Hamn
løjse Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Hvad er der at være bange for? Det, som jeg frygter er, at jeg vil tabe på en lejlighed, når jeg kun vil have den i et par år fra nu. Hvis jeg ville blive boende i adskillige år, så ville snakken være en anden ting. Hvordan tror i, at priserne vil se ud om et par år? stigende faldende? Også taget i betragtning af det faldende danske boligmarked. Jeg er ikke ude på at score kassen, men vil bare ikke tabe penge.
MC Manden Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Det, som jeg frygter er, at jeg vil tabe på en lejlighed, når jeg kun vil have den i et par år fra nu. Hvis jeg ville blive boende i adskillige år, så ville snakken være en anden ting. Hvordan tror i, at priserne vil se ud om et par år? stigende faldende? Også taget i betragtning af det faldende danske boligmarked. Jeg er ikke ude på at score kassen, men vil bare ikke tabe penge. Jeg er ihvertfald ikke bange for at min lejlighed går ned i pris, eller ikke om et par år eller 3... Se bare på Totter... Han/de har lige solgt deres lejlighed (2 uger siden, cirka) og der var +30 til fremvisningen.
løjse Besvaret November 8, 2007 Rapporter Besvaret November 8, 2007 Men... http://www.business.dk/article/20071027/dinepenge/71027012/
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu