Jabbekot Skrevet November 28, 2007 Rapporter Skrevet November 28, 2007 Nej hvor er jeg allerede (25 dage) dødtræt af papir-bureaukratiet herovre... Måden at gøre ting på virker altså meget omstændig. Bl.a. vore netbank er da komplet latterlig med et lille kort med 200 engangs-adgangs-koder, som skal bruges x antal gange hver gang man benytter netbanken. Derudover kunne det ikke lade sig gøre at få lagt begge vores konti ind under samme netbanks-aftale.. Så 2 aftaler, med medbruger på begge.. HVAD SKER DER; MAND??? Det er jo sindssygt, så langt tilbage de er, selvom det "stadig" er Nordea. Man kunne så heller ikke hæve over 2000 kr på sit danske Nordea-Visa i den svenske Nordea.. Så jeg måtte pænt køre til Kbh. og hæve 10000 svkr, køre tilbage til Malmö og derefter betale regninger. For de kunne jo ikke oprette svensk Visakort uden pers.nummer (som vi ikke havde modtaget)... Nu må de da snart komme ind i kampen og ind i det 21. århundrede... For slet ikke at snakke om at man skal betale sine regninger INDEN man får sin løn???? Bizart, og ikke specielt gennemtænkt, i mine ører... Det blir spændende at komme til tandlægen på fredag UDEN sit EØS-kort... Nå men skulle lige af med det....
thn Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Da jeg flyttede herover var jeg rundt for at høre de forskellige banker om hvad de kunne lave for mig. Nordea var den første jeg opgav. Total arrogant medarbejder der ikke engang ville lave et Visa kort til mig "da vi jo ikke kender dig kan vi jo slet ikke udlevere sådan et kort" Jeg stod bare "WHAT?" Så det blev heldigvis til en anden bank Nu får de jo løn herovre d. 25. så det er noget mere naturligt at betale regninger den sidste dag hver måned Det med nøglekort har Jyske bank i DK nu også. Det vænner man sig hurtigt til
spinner Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Vi havde til gengæld ingen problemer med Nordea overhovedet, da vi flyttede herover. Vi fik dog også den danske afdeling til at ordne alt på den anden side, med oprettelse af konto, netbank og visa, og det spillede bare. Nuvel, man skal lige vænne sig til skrabekortet, når man er vant til at et certifikat kan gøre det. -Men et skrabekort er stadig 100 gange at foretrække end den f******** regnemaskine-agtige dims man får udleveret hos SwedBank. Mage til bøvl. Først pin-kode, så challenge-kode fra netbank på 8 cifre, derefter response-kode fra dimsen ind på computeren på 8 cifre. Og dimsen er selvfølgelig _umulig at taste på!
Lynge Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Ja Nordea klarede også det hele fra Danmark af for mig, og jeg har ingen problemer haft med dem overhovedet. Med hensyn til skrabekortet, så er det den bedste sikring du kan få, en hacker har ingen mulighed for at komme ind på din konto uden at stjæle dit skrabelod;) Vi havde til gengæld ingen problemer med Nordea overhovedet, da vi flyttede herover. Vi fik dog også den danske afdeling til at ordne alt på den anden side, med oprettelse af konto, netbank og visa, og det spillede bare. Nuvel, man skal lige vænne sig til skrabekortet, når man er vant til at et certifikat kan gøre det. -Men et skrabekort er stadig 100 gange at foretrække end den f******** regnemaskine-agtige dims man får udleveret hos SwedBank. Mage til bøvl. Først pin-kode, så challenge-kode fra netbank på 8 cifre, derefter response-kode fra dimsen ind på computeren på 8 cifre. Og dimsen er selvfølgelig _umulig at taste på!
Scion Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 der er jo egentlig ikke den store forskel i sikkerheden, den ene kræver at nogen phisher det fra dig, det andet kræver at der kommer en orm ind og nakker din nøglefil + password. begge dele er for mig ihvertfald, temmelig utænkeligt, jeg foretrækker nøglefilen - nemmere.
Toft Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Nej hvor er jeg allerede (25 dage) dødtræt af papir-bureaukratiet herovre... Måden at gøre ting på virker altså meget omstændig. Bl.a. vore netbank er da komplet latterlig med et lille kort med 200 engangs-adgangs-koder, som skal bruges x antal gange hver gang man benytter netbanken. Derudover kunne det ikke lade sig gøre at få lagt begge vores konti ind under samme netbanks-aftale.. Så 2 aftaler, med medbruger på begge.. HVAD SKER DER; MAND??? Det er jo sindssygt, så langt tilbage de er, selvom det "stadig" er Nordea. Man kunne så heller ikke hæve over 2000 kr på sit danske Nordea-Visa i den svenske Nordea.. Så jeg måtte pænt køre til Kbh. og hæve 10000 svkr, køre tilbage til Malmö og derefter betale regninger. For de kunne jo ikke oprette svensk Visakort uden pers.nummer (som vi ikke havde modtaget)... Nu må de da snart komme ind i kampen og ind i det 21. århundrede... For slet ikke at snakke om at man skal betale sine regninger INDEN man får sin løn???? Bizart, og ikke specielt gennemtænkt, i mine ører... Det blir spændende at komme til tandlægen på fredag UDEN sit EØS-kort... Nå men skulle lige af med det.... Jeg har ikke på noget tidspunkt modtaget en regning i Sverige, som jeg ikke har kunne betale via min svenske netbank. Og efter som du allerede er træt af dit kodekort til din svenske netbank, så burde du kunne have sparet turen til Danmark for at hente 10.000 sek. Jeg går ud fra du arbejder i Danmark, og dermed er det jo ikke Sveriges problem at du får din løn udbetalt på et senere tidspunkt på måneden, end hvad man gør i Sverige. I Sverige betales regningerne sidst på måneden, ikke som i Danmark, først på måneden. Hvis det er et problem at nå og få overført pengene fra den danske konto til din svenske, inden regningerne skal betales, så kan du oprette en kredit på din svenske konto, så regningerne altid kan betales rettidigt, og så kommer pengene fra din DK-konto en dag eller to senere, og så er din svenske konto igen i plus. Det koster lidt renter at udnytte kreditten selvfølgelig, men det er kun en eller få dage hver måned, så det går nok. Det er i hvert fald en mulig løsning, hvis det er :) I hvert fald skal man ikke brokke sig over at tingene ikke fungerer på samme måde som man er vant til i Danmark. Nogle ting er mere omstændige her i Sverige ja, men andre er sgu også meget lettere end i Danmark!
Juff Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Vi får overført at fast beløb fra nordea i dk hver måned d. 24. De står på kontoen i den svenske nordea næste dag. Ingen gebyr, renter eller problemer med det :th2:...... At de får løn d. 25 og betaler regninger umiddelbart efter, må man altså bare indrette sig efter.
spinner Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Med hensyn til skrabekortet' date=' så er det den bedste sikring du kan få, en hacker har ingen mulighed for at komme ind på din konto uden at stjæle dit skrabelod;)[/quote'] Dimsen fra SwedBank er faktisk en tand sikrere end skrabekortet ;) Hvor en phishing side ville kunne lokke 2 koder fra dig, og bruge dem hos Nordea efterfølgende, har samme side ingen mulighed for at imitere SwedBank, da de ikke kan vide hvilken kode SwedBank vil spørge efter næste gang.
Basse Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Havde heller ingen problemer med at Nordea da jeg flyttede herover. Oprettede konto i Nordea ca. 3 uger før jeg flyttede, på et fiktivt bankcpr.nr. - fik udleveret kodekort mv. til netbank, og bestilt visakort samme dag. 12 dage senere kom visakort og senere kode, samt kode til netbank hjem til min danske adresse. Hvad angår regninger - så får jeg overført et pengebeløb svarende til resten af min løn et par dage før den udbetales, og bruger derfor en kassekredit i DK, istedet for SE til det. Har ikke haft problemer med at hæve større summer på mit danske visa/dankort i SE indtil videre. PS. Nordea har indført den der elektroniske kodedims i efteråret i år - den skulle være på vej ud til alle kunder med netbank i november/december. Jeg selv venter spændt på min.
Lynge Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Tja same same, de skal stjæle dimsen eller skrabe kortet for at lortet til at virke. Når de prøver at logge sig ind på Swedbank så kommer den jo og gir koden du skal taste ind på dimsen, så kommer dimsen med en kode, du så kan logge ind med. Så jo de vil altid kunne vide "spørgsmålet" til koden, men ikke svaret med mindre de har dimset? Og uden skrabe kortet har de aldrig en chance i hele verden for at gætte de tilfældige koder på skrabe kortet. Der er jo ikke 200 eller 400, men en hvad 20-30 stykker ud af 9999 kombinationer, man skal sku være pænt heldig for at gætte rigtigt;) Dimsen fra SwedBank er faktisk en tand sikrere end skrabekortet ;) Hvor en phishing side ville kunne lokke 2 koder fra dig, og bruge dem hos Nordea efterfølgende, har samme side ingen mulighed for at imitere SwedBank, da de ikke kan vide hvilken kode SwedBank vil spørge efter næste gang.
larscph Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Nej hvor er jeg allerede (25 dage) dødtræt af papir-bureaukratiet herovre... Måden at gøre ting på virker altså meget omstændig. Bl.a. vore netbank er da komplet latterlig med et lille kort med 200 engangs-adgangs-koder, som skal bruges x antal gange hver gang man benytter netbanken. Det er da smart, syntes jeg. Så kan man bruge netbank alle vegne uden at skulle slæbe på på en latterlig lille USB nøgle med en nøgle fil på. De sender automatisk et nyt kort når det gamle er ved at være slut - det er da på ingen måde særlig besværligt? Du skal da også kvittere i en dansk netbank, blot med din underskriftskode. Derudover kunne det ikke lade sig gøre at få lagt begge vores konti ind under samme netbanks-aftale.. Så 2 aftaler' date=' med medbruger på begge.. HVAD SKER DER; MAND??? Det er jo sindssygt, så langt tilbage de er, selvom det "stadig" er Nordea. [/quote'] De lån vi har hos Nordea i Sverige på hus mv har vi da begge to tilgængeligt i hver vores netbank. Så visse kontotyper kan man det da godt med. Personligt ville jeg dog nok gerne have mig frabedt at have min personkonto tilgengelig i Heidis netbank - tilsvarende har jeg slet heller ikke noget ønske om at have adgang til hendes personkonto. Hvis I vil have sådan en fælles-ting kan I da bare lave en fælles konto som I begge kan bruge.
credde Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Når de prøver at logge sig ind på Swedbank så kommer den jo og gir koden du skal taste ind på dimsen, så kommer dimsen med en kode, du så kan logge ind med. Så jo de vil altid kunne vide "spørgsmålet" til koden, men ikke svaret med mindre de har dimset? Netop, plus der lige også er en pinkode til den lille kodedimse-tingest før den virker. Jeg synes, den er smart, det fungerer upåklageligt.
spinner Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Tja same same' date=' de skal stjæle dimsen eller skrabe kortet for at lortet til at virke.[/quote'] Det er faktisk ikke det samme, hvorfor jeg også formoder, at bl.a. Nordea skifter til dimsen. Fidusen ved phishing er, at de ikke direkte stjæler noget, men efterligner en given hjemmeside, i dette tilfælde netbankens, hvor de får dig til at logge ind. Derved giver du dem de næste 2 koder, hvorefter du f.eks. mødes af en fejlside, og får at vide du skal starte forfra. Du tænker så "mystisk, men ok", og prøver igen. Prøver du igen på den falske, nupper de bare to koder mere. Prøver du på den rigtige, får du at vide dine koder ikke passer. Så giver du sikkert op, og "ringer til banken i morgen". I mellemtiden kan de nu benytte de to koder du har givet, til at lave en overførsel, da de koder de sidder med, er dem banken forventer som de næste. Det samme kan ikke lade sig gøre med en dims, da banken aldrig vil udfordre med den samme nøgle. Men nok om det - Ville bare fortælle at dimsen _er sikrere :)
larscph Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Men hvorfor så sådan en challenge-reponse dims hvor man skal taste og gøre alt muligt for at få en kode ud? I mit tidligere job havde vi sådan en her til VPN: Den skifter så vidt jeg husker hver halve minut. Når man så skulle logge på havde man brugernavn+kode samt det tal der aktuelt stod på dimsen. Den store fordel, for mig at se, er at man slipper for at taste numre ind. Den var lidt som et skrabekort - blot fuldautomatisk.
Humle Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Men hvorfor så sådan en challenge-reponse dims hvor man skal taste og gøre alt muligt for at få en kode ud? I mit tidligere job havde vi sådan en her til VPN: Den skifter så vidt jeg husker hver halve minut. Når man så skulle logge på havde man brugernavn+kode samt det tal der aktuelt stod på dimsen. Den store fordel, for mig at se, er at man slipper for at taste numre ind. Den var lidt som et skrabekort - blot fuldautomatisk. Det er en sådan jeg har brugt i min netbank de sidste 5 år. Skånes Provinsbank. Fungerer upåklageligt.
spinner Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 Den var lidt som et skrabekort - blot fuldautomatisk. Ja, vi har også brugt dem til VPN i sin tid - de er dejlig simple :)
benjaminsmor Besvaret November 29, 2007 Rapporter Besvaret November 29, 2007 nordea ok jeg har også bank i nordea og de virker da ikke særlige kloge.. vi kunne hverken bestille netbank eller få visakort før vi fik personnr og det er da ik så fedt når du lige har lånt 200.000 sek for at shoppe møbler med... vi kunne jo kun hæve 25.000 om dagen, og vi ville jo gerne have det hele overstået hurtigt. Det kan godt være det er anderledes i sverige, men nogen af dem kan slet ikke sætte sig ind i det problem man har.. og så skifter vores bank rådgiver job men den nye kommer først om to uger, hvor hun arb få timer om dagen i starten til hun bliver sat ind i det.. lidt dårligt planlagt synes jeg...
bozzen Besvaret November 30, 2007 Rapporter Besvaret November 30, 2007 När jag flyttade till Danmark i -98 så hade jag samma problem. Det är inte ett svenskt problem, det är ett universellt. Utan personnummer så går hela världen i stå... Det ÄR ett problem att byta land, det är inte som att flytta till grannbyn. Men det måste väl ha varit med i övervägningarna när man bestämmer sig för att flytta? Jag tror inte det är lättare att flytta t. ex till Frankrike.
Furland Besvaret November 30, 2007 Rapporter Besvaret November 30, 2007 ...og det er da ik så fedt når du lige har lånt 200.000 sek for at shoppe møbler med... vi kunne jo kun hæve 25.000 om dagen' date=' og vi ville jo gerne have det hele overstået hurtigt...[/quote'] Hmm det tror jeg nu er lidt simpelt sat op! Husk nu på, en bank er en foretning som alle andre, og hvis ikke de kan få sikkerhed for deres "vare" så er de vel mindre fleksible. At shoppe møbler er jo "lidt" et luksusproblem som de vel "kan" være lidt ligeglade med, da de nok nærmere forkuserer på sikkerheden i "deres" 200k Alt det der med personlige hensyn, skal du som udgangspunkt vist kigge i service sektoren efter. :-) Vi har haft den modsatte oplevelse, i positiv grad med Nordea, og det er alt takket være den erfarne bankassistent vi fik ved et tilfælde. Alt gik stille og roligt, og uden komplikationer. MEN hun kunne jo heller ikke gøre alt, FØR vi fik personnrummeret. Men nu havde vi heller ikke så travlt med at få penge ud... Men som sædvanlig, bliver man kasteet rundt blandt nye uerfarne medarbejdere, så er man sjældent særligt heldig.
rasmusrene Besvaret December 1, 2007 Rapporter Besvaret December 1, 2007 Vi har også Nordea og ingen problmer haft, vi fik Nordea Dk til at skrive et brev om at vi havde været kunder hos dem i x antal år uden problemer og så fik vi alt ved det første møde med Nordea Se, Visa, Visa gold, Netbank, forsikringer, id kort, samt lån. Nordea skifter også til en boks af en slags hvor man skal sætte sit visakort i og trykke koden for at få adgang til netbank.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu