Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Den anden dag startede olielampen på min Audi A4, 2,0 TDI, at lyse. Jeg var ikke synderlig overrasket, da bilen er lidt over 6 måneder og har gået 10.000 km uden at jeg har fyldt olie på den. Jeg købte en liter olie til den horrible pris af 222 kr.!! og fyldte lidt under en halv liter på, hvilket fik olielampen til at slukke. Dagen efter begyndte den at lyse igen...Det skal lige siges, at begge gange skete det efter ca. 70 km kørsel. Jeg fyldte så ydeligere ¼ liter på, så der i alt er fyldt ¾ liter på. Men da jeg checkede oliepinden så det nu ud som om, at der var for meget olie på,:confused: da niveauet så ud til at ligge ca. 0,5-0,6 cm over max. Det skal lige siges, at jeg i øvrigt kom i tvivl om olienivauet, da jeg synes at oliepinden på min Audi er temmelig svær at aflæse. Min spørgsmål er så, hvor meget over max niveau olien kan være før det er skadeligt for motor og partikelfilter mv.? Det kan godt være, at jeg lyder lidt for bekymret, for min logiske sans siger mig, at motoren i løbet af 10.000 km snildt kunne have fortæret mindst 1 liter olie. Men alligevel......Er der nogen motorkyndige, der kan berolige mig?

Besvaret
Den anden dag startede olielampen på min Audi A4, 2,0 TDI, at lyse. Jeg var ikke synderlig overrasket, da bilen er lidt over 6 måneder og har gået 10.000 km uden at jeg har fyldt olie på den. Jeg købte en liter olie til den horrible pris af 222 kr.!! og fyldte lidt under en halv liter på, hvilket fik olielampen til at slukke. Dagen efter begyndte den at lyse igen...Det skal lige siges, at begge gange skete det efter ca. 70 km kørsel. Jeg fyldte så ydeligere ¼ liter på, så der i alt er fyldt ¾ liter på. Men da jeg checkede oliepinden så det nu ud som om, at der var for meget olie på,:confused: da niveauet så ud til at ligge ca. 0,5-0,6 cm over max. Det skal lige siges, at jeg i øvrigt kom i tvivl om olienivauet, da jeg synes at oliepinden på min Audi er temmelig svær at aflæse. Min spørgsmål er så, hvor meget over max niveau olien kan være før det er skadeligt for motor og partikelfilter mv.? Det kan godt være, at jeg lyder lidt for bekymret, for min logiske sans siger mig, at motoren i løbet af 10.000 km snildt kunne have fortæret mindst 1 liter olie. Men alligevel......Er der nogen motorkyndige, der kan berolige mig?
På min gamle audi a4 1,9 tdi fra 03 bliver der kun fyldt olie på når den skal til service og det er hver 1500mil. lyder underligt at din bil skulle bruge så meget olie...
Besvaret

Min Octavia 2.0 TDI 140 hk brugte cirka 1 liter olie i løbet af de første cirka 15.000 km (jeg har haft bilen fra ny). Herefter faldt forbruget til nærmest ingenting, i det mindste så meget at det siden ikke har været nødvendigt at toppe op med olie mellem service (kører LongLife service, og bilen har nu rundt 70.000 km). Det er generelt en dårlig idé at køre med for meget olie på bilen, der står i manualen til min at det kan skade katalysator mv - den skal dog nok være meget overfyldt før der sker noget. Husk også på, at normal oliestand er hele niveauet mellem min og max, dvs man behøver ikke rende og toppe op fordi den eksempelvis er 3/4 "fyldt". Du bør (ja ved godt at det er let at være bagklog) checke olien manuelt med pinden inden du fylder på, specielt i den situation du beskriver hvor du lige har fyldt olie på. Når du skriver "olielampen" er det så den for olietryk eller den der angiver lav olieniveau? Hvis det er den der angiver for lavt olietryk bør du hurtigst muligt få bilen forbi et værksted og undgå at køre med den. Det kan skade motoren ganske alvorligt hvis det er ikke er tilstrækkelig tryk på olien - på den anden side kan det jo også bare være tryksensoren, der er defekt. Hvis det er den der angiver for lav oliestand, og du ved manuel check med oliepinden kan se at det altså IKKE er tilfældet, ja så er det nok bare sensoren til olieniveauet der er defekt, og du kan som sådan sagtens køre med bilen.

Besvaret

Jeg har rundet 20000 km på 6 mdr i en A6 diesel, og jeg har ikke fyldt olie på endnu - på trods af at Audi er så flinke at give 1 liter olie med, som de siger man skal fylde på efter behov. Jeg har checket til olien regelmæssigt, og niveauet er stadig mellem min/max... Så jeg er enig med Thomas i, at det lyder mærkeligt at den "drikker" så meget olie. Dog har jeg hørt om, at ældre (sikkert meget gamle) biler bruger en del olie... Men din er jo kun 6 mdr...

Besvaret
Så jeg er enig med Thomas i' date=' at det lyder mærkeligt at den "drikker" så meget olie. Dog har jeg hørt om, at ældre (sikkert meget gamle) biler bruger en del olie... Men din er jo kun 6 mdr...[/quote'] Som sagt brugte min også cirka et liter olie det første stykke tid. Herefter stoppede det. Så "noget" kunne tyde på at det måske ikke er helt unormalt for netop den motor?
Besvaret

Min forrige 2.0 TDI'er brugte ca. 1/2 liter olie på 10.000 km. 2,0 TDI'eren har også kun 3,8 liter at 'bruge' af. Når vi snakker om min nuværende 3,0 TDI'er har den 8,2 liter at 'bruge' af, og det forbrug kan jeg ikke se på oliepinden mellem 30.000 km. service.

Besvaret

Vi har haft samme oplevelse med samme motor i vores A3... Både at den kræver lidt rigeligt olie og at vi fyldte for meget på 1. gang. Værkstedet mente ikke at en overskidelse på 5mm på oliepinden ville være et problem. Det ville tilmed forsvinde hurtigt - og det gjorde det også. De anbefalede i øvrigt at vi påfyldte en lille mængde(dvs. ca 2/5 l) hver gang lampen lyste. Det skulle nedbringe forbruget:confused: Vi anvender ca. 1 liter på 2 måneder/10000 km. Se også http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11517

Besvaret
Min Octavia 2.0 TDI 140 hk brugte cirka 1 liter olie i løbet af de første cirka 15.000 km (jeg har haft bilen fra ny). Herefter faldt forbruget til nærmest ingenting, i det mindste så meget at det siden ikke har været nødvendigt at toppe op med olie mellem service (kører LongLife service, og bilen har nu rundt 70.000 km). Det er generelt en dårlig idé at køre med for meget olie på bilen, der står i manualen til min at det kan skade katalysator mv - den skal dog nok være meget overfyldt før der sker noget. Husk også på, at normal oliestand er hele niveauet mellem min og max, dvs man behøver ikke rende og toppe op fordi den eksempelvis er 3/4 "fyldt". Du bør (ja ved godt at det er let at være bagklog) checke olien manuelt med pinden inden du fylder på, specielt i den situation du beskriver hvor du lige har fyldt olie på. Når du skriver "olielampen" er det så den for olietryk eller den der angiver lav olieniveau? Hvis det er den der angiver for lavt olietryk bør du hurtigst muligt få bilen forbi et værksted og undgå at køre med den. Det kan skade motoren ganske alvorligt hvis det er ikke er tilstrækkelig tryk på olien - på den anden side kan det jo også bare være tryksensoren, der er defekt. Hvis det er den der angiver for lav oliestand, og du ved manuel check med oliepinden kan se at det altså IKKE er tilfældet, ja så er det nok bare sensoren til olieniveauet der er defekt, og du kan som sådan sagtens køre med bilen.
Så vidt jeg husker manualen, skulle det vist ikke være unormalt, at den bruger lidt mere olie inden for de første 5000 km end senere i motorens levetid. Mht. olielampen, som i øvrigt lyste gult, så er det den, der ligner en oliekande og neden under tuden står der "min". Ifølge manualen skal man checke olieniveauet og evt. fylde efter. Og jo, jeg checkede olieniveauet før jeg fyldte på, og det så ud som om, at den var nede på minimum. Men som sagt synes jeg, at den oliepind er for svær at aflæse korrekt. Er der i øvrigt ikke andre, der synes, at den oliepind er svær at aflæse? Jeg tror ikke, at der er noget i vejen med sensoren, fordi der er også en særlig indikator for den, når den er i stykker.
Besvaret
Ja det var den VW norm...for via sit arbejde har man jo visse fordele:rolleyes:
Hvis du ikke har partikelfilter på, kan du nøjes med Longlife 2 (VW norm 506 00/506 01), men med partikelfilter skal du op på Longlife 3 (VW norm 507 00)
Besvaret

det lyder da lidt farligt :o En olielampe må da slet ikke lyse under kørsel, er ok hvis den blinker lidt i tomgang. Men måske er det ændret, men sådanne var det da i gamle dage. men måske kun for benzin biler. -cb-

Besvaret

... Et olieforbrug på 1 liter pr. 10.000 km er ikke specielt alarmerende. Nu ved jeg godt, at VAG kører med Longlife-olie samt serviceeftersyn (nu), men det ER altså stadig ret godt holdt oppe imod fx Peugeot, der på deres 1.8 motorer jo nærmest (fra importørens side i DK) foreskriver et olieforbrug på 1 liter pr. 1000 km (!!!!), altså 10 gange så højt et forbrug. Bl.a. Peugeot 306, 406 og til dels også 407 har haft massive problemer med olieforbrug uden der er blevet foretaget specielle forholdsregler. Nej, hvad jeg synes er mere alarmerende er nok, at din olielampe i det hele taget lyser. Jeg ville med det samme køre bilen på værksted og undersøge (eller få undersøgt ;)) årsagen, da det i værste fald kan være lig med en defekt oliepumpe, hvorfor du højst sandsynligt kan vinke farvel til motoren i tilfælde af dette. :thumbdown Et minus på 1 liter olie burde ikke få din olielampe til at lyse, med mindre den kører med fx under 4 liter olie og du foretager meget skarpe, hurtige sving :)

Besvaret

Netop, som Peter siger, er det olie niveau lampen, som lyser. På VAG biler lyser den i FIS displayet og angiver, at man skal checke olien og sandsynligvis påfylde lidt ekstra olie. På min tidligere Passat TDI (03-er) fyldte jeg omkring ½ liter på for hver 10-15.000 km.

Besvaret
Nu er det olieniveauelampeen vi snakker om ' date='ikke olielampen der er RØD..:)[/quote'] Ja, jeg har lige oplevet det samme... Min computer (i bilen, ikk ?) skrev "Lav ojlenivå" ... der manglede faktisk ikke olie, da jeg tjekkede på pinden, men den fik da lige en 1/4 liter, så var den glad igen. Ja, naturligvis tjekkede jeg inden jeg hældte olie på.
Besvaret
Nu er det olieniveauelampeen vi snakker om ' date='ikke olielampen der er RØD..:)[/quote'] Ahh, du er sgu også så skarp Peter! Hehe, ja, jeg har jo så kun én lampe for begge "ting", men kører jo også i en gammel 95'er :laugh: Omend ikke andet KAN det jo så være en defekt føler/måler ;)
Besvaret
...mindre den kører med fx under 4 liter olie og du foretager meget skarpe' date=' hurtige sving :)[/quote'] 2.0 TDI'erne har en olie mængde ved max mærket på 3,8 liter - så det skal ikke meget til før oliestand føleren melder alarm.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...