Jump to content

Hvem har ikke portblokering og mulighed for fast IP?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er ved at skulle bestille ADSL hos en udbyder, og havde egentlig tænkt mig at det skulle være Telia, men i alle deres privat-produkter er port 25 spærret. De tilbyder et smtp-relay, men skriver samtidig et andet sted, at de ikke vil acceptere andre domainer end deres eget (telia.com) på forbindelserne. Desuden findes der ikke mulighed for fast IP. Jeg har klaret mig mange år i dk med både mailrelay og dynamiske IP, men har nu en lækker løsning med 8 faste IP og ingen spærrede porte. Det ville jeg gerne fortsætte med, hvis jeg kunne (evt. bare med 1 fast IP). Telia skriver, at de fleste ISP'er har blokeret port 25, men er der nogle udbydere af ADSL i skåne, som ikke har ?

Besvaret

Det kan jeg se, men det betyder ingenting hvilken port du bruger.... Alternativt er der 587.....Det bruger surftown til deres domæner. Der skal du ikke bruge din udbyders smtp.....Så det virker alle steder!

Fordi det er en konvention lavet af IANA, der fastlægger dette. http://www.iana.org/assignments/port-numbers Jeg kan nok ikke få hele verdenen til at acceptere den undtagelse at lige nøjagtig jeg sender til port 26 :D
Besvaret

Bigmike - tak for svaret :th2: Jeg tror dog ikke at vi taler om det samme. :( Jeg har en mailserver hos mig selv, som jeg ønsker skal kunne kommunikere med enhver mailserver i verden (sende og modtage), uden at skulle via en relayserver. Jeg ved godt at der findes en del mailrelay-services, der tilbyder at kommunikere med en privat mailserver via en non-standard port, men det var netop relay'en jeg ville undgå. Jeg kan ikke i en DNS MX-record angive portnummer, det er underforstået som 25. Og det samme gælder dem jeg vil sende til, de forventer at modtage på port 25. Så med portfiltrering har man et problem. :confused:

Besvaret

Nej de forventer at modtage på port 110..... Du sender kun på port 25, så det er altså ikke det store problem....

Bigmike - tak for svaret :th2: Jeg tror dog ikke at vi taler om det samme. :( Jeg har en mailserver hos mig selv, som jeg ønsker skal kunne kommunikere med enhver mailserver i verden (sende og modtage), uden at skulle via en relayserver. Jeg ved godt at der findes en del mailrelay-services, der tilbyder at kommunikere med en privat mailserver via en non-standard port, men det var netop relay'en jeg ville undgå. Jeg kan ikke i en DNS MX-record angive portnummer, det er underforstået som 25. Og det samme gælder dem jeg vil sende til, de forventer at modtage på port 25. Så med portfiltrering har man et problem. :confused:
Besvaret

Hej Bigmike Logikken brød lige sammen her. :surprise: En mailserver findes (altid) på den givne IP-adresse på port 25, siger konventionen. Når min mailserver skal aflevere post til en anden mailserver, så kalder min mailserver den anden på dens port 25. Tilsvarende så vil eksterne mailservere søge at tilgå min mailserver på port 25 på min IP-adresse. Porten den afsendende mailserver bruger er ikke kendt/fast. Port 110 er til pop3 og bruges til mail klienter, der henter mail fra en server. Min mailserver svarer på port 110 til klienter. En anden mailserver vil kalde mailserveren på port 25. Kort sagt : Den kaldende mailserver tilgår port 25 på den modtagende mailserver. Og den kaldende klient tilgår mailserveren på port 110 for at hente mail på en specifik konto på mailserveren. Så når Telia spærrer port 25 udgående, så kan min mailserver ikke sende til eksterne mailservere, og når Telia spærrer port 25 indgående, så kan eksterne mailservere ikke sende til min mailserver. Beklager hvis det blev lidt langt og snørklet :scared:

Besvaret
De tilbyder et smtp-relay' date=' men skriver samtidig et andet sted, at de ikke vil acceptere andre domainer end deres eget (telia.com) på forbindelserne.[/quote'] De har et relay til "fremmede" domæner, det fungerer fint - det bruger vi nemlig her :) Prøv at kigge på deres erhversprodukter, jeg vil tro at muligheden findes dér?
Besvaret

Nu er Bredbandsbolaget vist ikke en mulighed, hvor jeg flytter hen (ifølge http://www.telepriskollen.se/Oversikt.aspx ) og Telia's erhvervstilbud er lidt overkill, med 24/7 overvågning af edgerouter etc. For slet ikke at tale om prisen :surprise: Så jeg ender nok med en Telia privat ADSL, og så en dyndns og relaymailserver. Hvis telia-relayen accepterer 'fremmede domainer' er det jo enkelt (tak :th2:). Det gør lidt ondt i nørden i mig, men reelt så virker den slags jo fint, når man passer det lidt. ;) Tak for afklaringen.

Besvaret
Så jeg ender nok med en Telia privat ADSL' date=' og så en dyndns og relaymailserver. Hvis telia-relayen accepterer 'fremmede domainer' er det jo enkelt (tak :th2:). Det gør lidt ondt i nørden i mig, men reelt så virker den slags jo fint, når man passer det lidt. ;)[/quote'] Jeg har sådan en.. Altså Telia Privat ADSL. Den fungerer bestemt OK - og i praksis skifter den yderst sjældent IP adresse. Klip fra Telia's supportsider: "Inställningar för e-post Server för inkommande e-post: mailin.telia.com, port 110 Server för utgående e-post: mailout.telia.com, port 465 Utgående e-post kräver en kryperad anslutning (SSL) Skickar du med en adress från en annan leverantör så använd istället smtprelay1.telia.com "
Besvaret

Dengang jeg havde Com Hem som udbyder kom jeg engang til at læse deres abonnementsbetingelser, og til min store overraskelse stod der at de ikke tillod kunder at opsætte servere på forbindelsen. Er det noget specielt svensk? Det problem havde jeg ikke i Danmark. Desuden, så er det utroligt svært at finde udbydere i Malmö-området med fast-IP adresser.

Besvaret

har også haft comhem, sucks :( var meget nede, måske kun i mit område har bb nu virker fint. kan også få bb på adsl. så hvis du kan få telia tror jeg også du kan få bb. //CB

Besvaret

Jeg Har bestilt en telia 24/1 mbit adsl til levering ved indflytning. Gik meget smertefrit i en telebutik, så længe jeg var villig til at lægge depositum. Fin service og så videre :th2: Og med min nyvundne viden om telias relayserver, så må jeg leve med det :)

Besvaret

Dem skal du nok blive tilfreds med - de leverer et til prisen stabilt og godt produkt syntes jeg. Eneste minus er HVIS man skal have fat på kundeservice kan der være ekstrem lang ventetid om aftenen, men det er heldigvis et frikaldsnummer. Jeg har haft brug for dem fordi jeg havde store problemer med stabiliteten på min forbindelse herude på landet fordi jeg bor lige på grænsen rent afstandsmæssigt til hvad der kan trække en ADSL. De fandt dog efter nogen forsøg årsagen til den støj der ødelagde linjen om aftenen og siden har det fungeret perfekt og med fin hastighed der lever op til den købte båndbredde (har en 2 mbit down / 500 kbit up forbindelse).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...