Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Hvordan skal man forholde sig med renter til su styrelsen? Der var ikke noget punkt 43 på selvangivelsen og derfor puttede jeg dem på sammen med renter på punkt 42. Men nu bagefter kan jeg se at der under "personlige skatteoplysninger" er registreret både beløbet jeg har skrevet på i punkt 42 men nu er punkt 43 kommet på med beløbet fra su styrelsen. Nu er beløbet jo så trykt to gange. Men det er de ikke når jeg kigger under selvangivelsen

• Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

lejeindtægt ved fremleje af bostadsrätt På Supplement til Selvangivelsen for begrænset skattepligtige - står der angivet: "Kapitalindkomst Lejeindtægter af egen ejendom beliggende uden for Danmark skal opgøres efter danske regler." Vil dette sige, at man ved benyttelse af grænsegængerreglerne skal betale dansk skat af udlejning af svensk bostadsrätt - og altså ikke svensk skat???

Besvaret

Ifølge skat er den noget mindre. Det kunne da godt være man skulle bruge nationalbankens kurs istedet! edit: Vekselkursen i bankerne er vist normalt 2% ved siden af nationalbanken, nok derfor denne afvigelse.

Besvaret

Kommer vist an på hvilken regel du vil beskattes under. Det normale er vist grænsegænger regelen. På supplement til selvangivelsen http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=74402&vId=0 04.031 rubrik 462 skal der påføres udenlandske renteudgifter(husk at omregn til dkk, kursen jeg fik oplyst fra skat har jeg postet). Jeg har så i rubrik 463 skrevet mine samlede danske renteudgifter(ved dog ikke om det er nødvendigt hvis det er korrekt på selve selvangivelsen).

Besvaret

Frakkel.. det er som rlarsen skriver, Nationalbankens årsgennemsnit der skal bruges til omregning af blandt andet renter. Hvilket både jeg og andre utallige gange har skrevet herinde, desuden skriver anton også kursen i første indlæg i denne tråd.

Besvaret

Så vidt jeg kan se stiller Anton det som et spørgsmål. ´Jeg ringede til skat og de sagde så den anden kurs. Jeg kom med en plausibel forklaring hvorfor den er lavede en nationalbanken, da der er kun er banker der kan veksle til den kurs, privatpersoner kan ikke. Hvis du skriver nationalbankens kurs på får du et for stort fradrag.

Besvaret

Jeg kan ikke se indberetningen af de udenlandske renteindtægter nogle steder på min årsopgørelse. Jeg ringer derfor til SKAT og får fat i den mest inkompetente medarnejder...jeg måtte sidde og forklare ham hvilke rubrikker der skal indberettes på osv. Han ville have mig til at slette alt på min almindelige forskudsopgørelse og føre det over i nogle rubrikker jeg kunne få til at passe på en anden formular jeg så skulle sende ind. Rystende... Kan grunden til at jeg ikke kan se dem online være at jeg ikke har udfyldt den formular med udenlandsk ejendom man kan skrive ind ved at trykke på knappen i nederste felt på den almindelige årsopgørelse eller? EDIT: Fik nu kontakt til Skat Øresund som forklarede mig at det er fordi jeg er flyttet i løbet af året, så jeg skal bare skrive det ind i en dansk renteudgiftsrubrik (44). Denne gang gik jeg igennem omstillingen og bedte om Skat Øresund...er lidt chokeret over ham gutten i første omgang ikke bare sagde han ikke vidste noget om det og stillede mig om...

Besvaret
Så vidt jeg kan se stiller Anton det som et spørgsmål. ´Jeg ringede til skat og de sagde så den anden kurs. Jeg kom med en plausibel forklaring hvorfor den er lavede en nationalbanken' date=' da der er kun er banker der kan veksle til den kurs, privatpersoner kan ikke. Hvis du skriver nationalbankens kurs på får du et for stort fradrag.[/quote'] Fordi du enten har spurgt forkert eller skattemedarbejderen har forstået dit spørgsmål forkert. Den kurs du har fået er nationalbankens kurs ultimo 2007 og den bruges til at omregne aktiver og passiver. Indtægter og udgifter skal bruge nationalbankens årsgennemsnit som er den gennemsnitlige kurs set over hele året. Grunden til dette er, at indtægter og udgifter jo er fordelt over hele året. Det er Nationalbankens kurs du skal bruge, da dette er den OFFICIELLE kurs. Hvad det end er banker bruger som vekselkurs er jo fordi at det er en del af bankernes indtjening og indeholder altså en mark-up i forhold til hvad de selv kan købe den valuta til. Denne mark-up kan jo være forskellig fra bank til bank, hvorfor SKAT selvfølgelig ikke kan bruge denne til noget, men i stedet bruger staten bank (og den officielle valutakurs-"udbyder", nemlig Nationalbanken.
Besvaret
Fordi du enten har spurgt forkert eller skattemedarbejderen har forstået dit spørgsmål forkert. Den kurs du har fået er nationalbankens kurs ultimo 2007 og den bruges til at omregne aktiver og passiver. \
Besvaret
Jeg snakkede med skat øresund og medarbejderen forhørte sig om kursen. Jeg har ikke spurgt forkert og medarbejderen har heller ikke forstået mit spørgsmål forkert. At jeg så lige nu har fundet ud af at medarbejderen er inkompetent er en anden sag. Det er da bare dejligt at fradraget bliver lidt større.
Bare tag det roligt, det er kronisk og ikke kun noget du er blevet udsat for :) Tror det var magasinet Penge og Privatøkonomi der testede diverse skattecentre med svære og lette spørgsmål og 75% havde fejl i nogle af spørgsmålene (så vidt jeg husker).
Besvaret
Okay er der ikke en som kan forklare en tumpe som mig' date=' hvorfor nogle kan bruge tast selv og andre skal udfylde selvangivelse?? (eller service meddelsen)[/quote'] Jeg snakkede med Skat Øresund idag og de forklarede at hvis man var flyttet i 2007 har man i mang etilfælde kun den danske del. Jeg fik at vide jeg blot kunne smide mine svenske renteudgifter ind i rubrik 44 i år, eller printe formularen til udenlandske indberetninger ud, udfylde den manuelt og sende den ind...jeg valgte den første mulighed. :) Fra næste år burde jeg have mulighed for at indberette det hele online.
Besvaret

Du kan ikke logge på din skattemappe og udfylde? Jeg må erkende at jeg også var helt overrasket over at jeg kunne gøre det. Nu bliver det interesant at se om jeg kan ændre i den når jeg komme hjem. Personen fra skat øresund sagde at det kunne jeg......

Besvaret

Jeg kan godt logge ind, men jeg kan ikke udfylde noget, har bare fået en service meddelse... "Meddelelse: Du kan ikke foretage ændring af årsopgørelsen (oplysningskortet/selvangivelsen). Årsagen kan eventuelt være: * Du forsøger at ændre årsopgørelsen udenfor indberetningsfristen. Kontakt SKAT på telefon 72 22 18 18, hvis du har behov for at rette årsopgørelsen. * Du har oplysninger, der ikke kan angives via TastSelv, og derfor skal du selvangive via blanket (papir). Du kan finde de selvangivelsesblanketter, du skal bruge, her . Grunden til, at du ikke kan anvende TastSelv, kan være at: o du har udenlandsk indkomst o du er vekselerer. " Jeg har ikke udenlandsk indkomst, og er ikke vekselerer :-)

Besvaret
Jeg snakkede med Skat Øresund idag og de forklarede at hvis man var flyttet i 2007 har man i mang etilfælde kun den danske del. Jeg fik at vide jeg blot kunne smide mine svenske renteudgifter ind i rubrik 44 i år, eller printe formularen til udenlandske indberetninger ud, udfylde den manuelt og sende den ind...jeg valgte den første mulighed. :) Fra næste år burde jeg have mulighed for at indberette det hele online.
Jeg har samme problem ... og jeg flyttede i 05... mærkeligt..
Besvaret
Jeg har samme problem ... og jeg flyttede i 05... mærkeligt..
Hmm - synes du skal prøve at kontakte Skat Øresund så. Det tyder da ikke godt for mig for næste år kan jeg se på det hele...den tid den sorg.
Besvaret

hmm.. så har jeg set det med. Jeg fik notits (email) om at min årsopgørelse lå i min skattemappe tidligere i dag. Så jeg checkede selvfølgelig her til aften og fik en lang næse, men der lå da et servicebrev. Jeg havde dog heller ikke regnet med at de havde lavet min årsopgørelse, da den højst sandsynlig havde været fyldt med fejl, men jeg var alligevel lidt overrasket og nysgerrig :) Jeg kigger så lidt på servicebrevet og ser der stadig står Københavns Kommune.. fint nok tænker jeg, for jeg var lidt for doven til at rykke over til Grænsegængercentret da jeg tilgengæld har nydt de sidste par år at udfylde min selvangivelse online (ikke helt korrekt, but who cares). Jeg tog mig dog sammen sidste år og bad om at blive rykket, hvilket jeg så også kan se de har fået gjort.. selvom der stadig står Københavns kommune.. goddag mand økseskaft :rolleye: Jeg ved godt det er nogle avancerede systemer og tingene ikke er helt nemme, men helt ærligt.. at gøre tingene halvt, og jeg er ked af hvis jeg rammer nogle uskyldige offentlige ansatte, men det er bare så typisk!

Besvaret

Jeg fik også mail, men min årsopgørelse var dog til læsning, desværre fyldt med fejl. Renteudgifter i udenlandske banker er ikke med og befordring ej heller (ved dog ikke om det skal stå på årsopgørelsen). Så de vil have 12.647 kr tilbage...tror vist jeg tager ind og snakker med dem :D

Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar

• Tilføj...