Jump to content

Midlertidig indregistrering af dansk bil i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle... Jeg har ledt og ledt men s ynes ikke jeg kan finde noget der omhandler dette så nu prøver jeg at oprette en ny tråd. :new: Sagen er at jeg står til at skulle flytte til Malmø per 1. april. I Danmark har jeg bil som jeg SKAL bruge hverdag for at komme til og fra arbejde. Hvordan forholder jeg mig til den situation? Jeg har selvfølgelig tænkt at købe mig en svensk bil på et tidspunkt, men tvivler at jeg har fundet en bestemt bil LIGE til d. 1 april. Betyder det at jeg skal importere den til Sverige så? Og så sælge den der engang jeg finder min egen svenske bil? For jeg har nemlig en interesseret køber her i DK til den 1. april. Jeg ved ikke om I kan følge mig... Ellers skal jeg nok prøve at specificere det lidt. Al hjælp vil være påskønnet, tak ;)

Besvaret
Jeg ved ikke om I kan følge mig... Ellers skal jeg nok prøve at specificere det lidt. Al hjælp vil være påskønnet, tak ;)
Du kan sagtens fortsætte med at køre i din bil på danske plader, så længe dit forsikringsselskab er med på idéen. Det plejer dog ikke at være et problem. Der findes et par tråde om emnet herinde i forvejen, og www.vv.se kan også informere dig yderligere. (mener det er 12 måneder du må køre på danske plader, efter du er flyttet - synes dog at kunne huske noget med seks også...men der er sikkert et par andre herinde der lige kan tilføje og rette, om det skulle være nødvendigt)
Besvaret

Kan du ikke tage toget de dage hvor du ikke har noget bil i Sverige...?? Det ville da være lidt rodet at indregistrere din bil i sverige for få dage... Du kan også høre dit danske forsikringsselskab om de vil forsikre den i det tidsrum du har bilen i Sverige. Det er bare ikke mange selskaber som vil det.

Besvaret
Du kan også høre dit danske forsikringsselskab om de vil forsikre den i det tidsrum du har bilen i Sverige. Det er bare ikke mange selskaber som vil det.
Jeg havde intet problem med TopDanmark i 2003' date=' da jeg flyttede herover. Jeg kørte i min dansk-udstyrede (læs: indbygget radio :D) Corolla næsten et år, inden jeg købte bil på svenske plader.
Besvaret

Jeg havde Fair Forsikring og de ville heller ikke være med til det - jeg måtte lave en midlertidig flytning af forsikringen til Tryg. Endvidere skal man lige være opmærksom på om et evt finansierings-selskab vil være med på idéen. Det ville mit ikke - fandt jeg ud af to uger efter jeg var flyttet (til trods for at jeg havde skrevet brev til dem og spurgt, men fik aldrig svar (stiltiende accept gælder ikke her)).

Besvaret
Hej alle... Jeg har ledt og ledt men s ynes ikke jeg kan finde noget der omhandler dette så nu prøver jeg at oprette en ny tråd. :new: Sagen er at jeg står til at skulle flytte til Malmø per 1. april. I Danmark har jeg bil som jeg SKAL bruge hverdag for at komme til og fra arbejde. Hvordan forholder jeg mig til den situation? Jeg har selvfølgelig tænkt at købe mig en svensk bil på et tidspunkt, men tvivler at jeg har fundet en bestemt bil LIGE til d. 1 april. Betyder det at jeg skal importere den til Sverige så? Og så sælge den der engang jeg finder min egen svenske bil? For jeg har nemlig en interesseret køber her i DK til den 1. april. Jeg ved ikke om I kan følge mig... Ellers skal jeg nok prøve at specificere det lidt. Al hjælp vil være påskønnet, tak ;)
....... Der findes et par tråde om emnet herinde i forvejen, og www.vv.se kan også informere dig yderligere. (mener det er 12 måneder du må køre på danske plader, efter du er flyttet - synes dog at kunne huske noget med seks også...men der er sikkert et par andre herinde der lige kan tilføje og rette, om det skulle være nødvendigt)
Ja Gio, det er ikke så længe siden vi havde den diskussion og det er 12 mdr. Fandt lige tråden: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11491&highlight=danske+plader Marraffay - hvis du har et forsikringsselskab der vil acceptere din SE bopæl, skulle der ikke være nogen problemer.
Besvaret

Som de fleste andre skriver - så tal med dit forsikringsselskab. Selv havde jeg et forsikringsselskab, der ikke ville forsikre mig, hvis jeg boede i udlandet. Men de var stadig til at tale med, og vi aftalte - uden nogen problemer - at jeg var forsikret 6 måneder frem, så jeg havde tid til at sælge/omregistrere.

Besvaret

Hej alle! 1000 tak for alle jeres svar og tak for at I lige fandt de gamle relevante tråde frem, dem vil jeg lige kigge på. Jeg kontakter også mit forsikringsselskab og hører om hvordan og hvorledes. Leth -> Jeg har skam overvejet muligheden med en gammel spand i SE, men grundet mine arbejdstider finder jeg det temmelig besværligt at tage det offentlige når jeg har fri om natten. Jeg kunne selvfølgelig bare købe en hvilken somhelst bil i SE og sælge min bil her i DK. Men spørgsmålet er bare om jeg det kan times fra dag til dag? Altså at jeg sælger min bil her i DK og så har jeg en bil i Sverige også, det er bare det jeg tror jeg får et problem med. Igen, tak til alle Jer for jeres hjælp, super forum det her :D

Besvaret

Så har jeg snakket med Codan forsikring. Det lader til at de ikke vil forsikre "svenske" kunder, men fyren jeg snakkede med foreslog at jeg kunne få en c/o adresse her i Danmark. Men så er det jeg tænker: Kan jeg BÅDE have svensk personnummer og et dansk personnummer samtidigt?? Jeg kan jo ikke bo både i DK og SE på sammen tid? Er der noget jeg fuldstændig har misforstået? Hvis jeg siger min lejlighed op her i DK d. 31 marts, og skriver mig ind i det Svenske folkeregister d. 1 april, så kan jeg vel umuligt længere køre i en bil på danske plader?

Besvaret

Du kan ikke have forskellige adresser i både det danske og svenske folke-register. Alternativt skal du om-registrere bilen til en du kender og stoler på, og ligeledes med forsikringen. Så skriver du bare dig selv på som bruger af bilen, så er der ingen ballade :) Virker dog ikke hvis du har gæld i kareten...

Besvaret

jeg havde ikke problemer med at eje en dansk bil, selv om jeg var flyttet Det var igennem topdanmark. Dog opsagde de straks min top-hjælp da jeg flyttede ud af dk. Men forsikringen kørte perioden ud, dog fik jeg ikke brug for det idet jeg fik svensk bil, efter ca. 3 mnd. det er nok også en af de forskelle der er på et ikke discount forsikringsselskab og et discount. Topdanmark er ikke billigt, men der plejer ikke at være problemer med dem.

Besvaret
jeg havde ikke problemer med at eje en dansk bil, selv om jeg var flyttet Det var igennem topdanmark. Dog opsagde de straks min top-hjælp da jeg flyttede ud af dk. Men forsikringen kørte perioden ud, dog fik jeg ikke brug for det idet jeg fik svensk bil, efter ca. 3 mnd. det er nok også en af de forskelle der er på et ikke discount forsikringsselskab og et discount. Topdanmark er ikke billigt, men der plejer ikke at være problemer med dem.
Same situation... dog ikke Topdanmark, men Tryg:th2:
Besvaret
Motor-registret vil desuden heller ikke tillade en svensk bosat person at stå som ejer på registreringsbeviset i DK.
Hvad gør de så når du er flyttet, og mister din reg. attest, som så skal sendes til folkeregisteradressen? :)
  • 1 month later...
Besvaret

Nu rusker jeg lige lidt liv i den her gamle tråd... Jeg ved ikke hvor jeg skal starte... Vil selvfølgelig gerne have en konkret svar så jeg ikke komme til at sidde i saksen senere hen. Jeg snakkede med Codan, og ham fyren jeg fik i røret var sku ikke til særlig stor nytte... Han vidste ingenting og kunne ikke hjælpe mig med noget somhelst. Det er virkelig pisse irriterende.. Noget der er endnu mere irriterende er at jeg ringede til SkatØresund (motorkontoret er åbenbart flyttet derud nu) for at forhøre mig om de danske regler ved en svensk bruger af en dansk bil. Jeg tror jeg har brugt 1½ time idag bare på at sidde og vente, og jeg blev smidt frem og tilbage og jeg røg endda også af 4 gange. ARGH! Endnu et irritationsmoment! Så mit spørgsmål til jer sagkyndige mennesker herinde er, om jeg (som værende svensk borger pr 1. april) kan køre i en dansk indregistreret bil både i Sverige og i Danmark. Jeg er helt rundt på gulvet og skrubforvirret. Min forsikring vil ikke forsikre en svensk borger i et dansk køretøj så det ender vel med at jeg kan omregistrere min danske bil til min mor fx, og så kan jeg stå som bruger. Men hvor gøres det henne? Hos SKAT eller ... ?? Hjælp..!:scared:

Besvaret

tja, altså jeg ved jo egentlig ikke om jeg er dækket af tryg, men jeg antager det. jeg har nu haft min ene bil på danske plader mens jeg har boet i sverige i ...4 måneder snart, og det er ikke noget problem. jeg ved ikke hvad tryg siger til det, men alle har pt. været ligeglade...så det er jeg også. i øvrigt får forsikrings selskaber vist også folkeregister opdateringer, så de kan vel brokke sig hvis det er et problem :)

Besvaret

Ja de er måske ligeglade... Lige indtil uheldet er ude ... Det er jo der de "sjove" ting nok sker. Ting som jeg helst ville være foruden. Men jo, man burde mene at du skulle have haft kontaktet dig hvis ikke længere du bor i DK. Hvordan betaler du så forsikringspræmie og vægt afgift osv?

Besvaret

Den går ikke

.......så det ender vel med at jeg kan omregistrere min danske bil til min mor fx, og så kan jeg stå som bruger. Men hvor gøres det henne? Hos SKAT eller ... ?? Hjælp..!:scared:
For det første, er det dig som bruger og ikke din mor, der skal stå for forsikringen og for det andet får du ikke lov til at registrere dig som bruger på reg.attesten, hvis du har folkereg.adr. i SE :)
Besvaret
Ja de er måske ligeglade... Lige indtil uheldet er ude ... Det er jo der de "sjove" ting nok sker. Ting som jeg helst ville være foruden. Men jo' date=' man burde mene at du skulle have haft kontaktet dig hvis ikke længere du bor i DK. Hvordan betaler du så forsikringspræmie og vægt afgift osv?[/quote'] vægt afgiften kom til min svenske addresse, forsikrings præmien betalte jeg i oktober.
Besvaret

easy..

Ja de er måske ligeglade... Lige indtil uheldet er ude ... Det er jo der de "sjove" ting nok sker. Ting som jeg helst ville være foruden. Men jo' date=' man burde mene at du skulle have haft kontaktet dig hvis ikke længere du bor i DK. Hvordan betaler du så forsikringspræmie og vægt afgift osv?[/quote'] I mit tilfælde har der været brug for begge dele, dog ikke en skade som sådan, men selvudløsning af selvrisiko (flækket forrude), den blev betalt via netbank (dansk bank), præmie er næsten lige blevet betalt via netbank, vægtafgift betalt via samme.. så længe at dit forsikringselskab er med på idéen (jeg fik 1år til at klare sagerne) og er også igang med at omregistrere den Og du skal jo også lige have tid til at hente den nye bil i tyskland og møllen igennem herovre :) ups glemte lige at jeg også mistede reg. attesten, men der står mit navn og den svenske adresse på den.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...