ARN Skrevet February 19, 2008 Rapporter Skrevet February 19, 2008 Ja det har jeg været en gang, men stoltheden er ved at være falmet... Debatten her inde er jo primært ført at danskere, de fleste bosiddende i Sverige. Jeg har læst mange positive svar og informationer her inde. Desværre sker det også og efter min opfattelse (korriger venligst, hvis jeg tager fejl) oftere end for ½ år siden, at der skrives meget negativt i et ikke specielt pænt sprog. Hvis det skulle være danskt er jeg ikke stolt... Heldigvis er det jo frivilligt at benytte Sunddebat, såeee...
SanneJ Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Kan ikke forstå at sprogbrugen herinde skulle ha noget som helst at göre med om man var dansk eller ikke, synes det er noget fis (ja, undskyld ordvalget) at det ändrer på nogens stolthed over at väre dansk. Sådan er en netdebat välg -synes ikke det er meget anderledes end de svenske fora jeg fölger med i. I langt de fleste tilfälde synes jeg personligt at folk er for närtagende og ofte föler sig personligt ramt UDEN grund-og DETTE medförer at sprogvalget efterfölgende bliver dårligere. Jeg siger ikke at dette gälder i alle situationer, men generelt. Jeg har åbenbart selv lidt af et havnearbejdesprog, men det har jeg altså også i virkeligheden, og jeg KAN ikke forstå man ikke kan kalde en spade for en spade! MEN jeg tänker da over hvad jeg skriver og modererer mit ordvalg. Personligt synes jeg da det er helt fint hvis folk siger til mig at jeg er et fjols, hvis de synes jeg har skrevet noget tåbeligt, bare de kan argumentere hvorfor:) Synes ikke sproget herinde har ändret sig det sidste halve år -men jeg läser heller ikke alle indläg;) Måske er det i så fald fordi det er vinter, og vi tränger til at komme ud noget mere i den friske varme luft:D
BS Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Gider ikke skrive det samme som Sanne så, Jeg er enig med Sanne :D
bananas Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Netdebat og dermed skriftilig kommunikation er vel stadig temmelig nyt for de fleste. Det tager nogen år for de fleste at lære, at man 100 gange nemmere kommer til at fornærme folk, når man skriver noget fremfor når man taler sammen ansigt til ansigt. I sidsnævnte situation kan man ved det rette toneleje og ansigsudtryk glatte temmelig meget ud når man skal fortælle nogen "sandheder", så det ikke nær så nemt går op i en spids. Skreven kommunikation bliver meget nemt misforstået, hvis ikke man er meget påpasselig med hvordan man formulerer sig.
Markowitch Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Jeg er også enig med Sanne dog tilsat den ekstra bemærkning at folk som ham der fik påbudt at fjerne sin parabol, et eller andet sted er meget morsomme, når de går fuldstændig bananas () med caps lock. Hold op mand, det er sgu længe siden at nogen er faret op i det røde felt så hurtigt :D Stolt af at være dansker. Tja... Måske skulle man lige revurdere sin stolthed, når man læser denne anmeldelse i ugeskrift for læger: Velfærd eller svindel. http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2007/UFL_EKCMA_2007_48/UFL_EKCMA_2007_48_52739
Zidane Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Personligt synes jeg da det er helt fint hvis folk siger til mig at jeg er et fjols' date=' hvis de synes jeg har skrevet noget tåbeligt, bare de kan argumentere hvorfor:) [/quote'] Sanne, du er et fjols! Nej, det er du ikke.... :) Du er sød ;-) Men der er noget andet om danskerne som jeg har lagt mærke til. Danskerne er utroligt dårlige til at hilse.... Kan godt huske da jeg var på højskolen for mange år siden...nat før sad jeg på højskolens-caffe sammen med nogle danskere. Vi hyggede os meget, drak mange øl osv. Dagen efter: mogenmad...der kommer en Alex forbi mig, det ham jeg drak nat før....han kommer bare forbi uden at sige hej. Ligesom han har aldrig set mig. Det har jeg oplevet meget mange gange med flere danskere på højskolen....I gider ikke hilse på folk. Da jeg læste i Århus....kommer en pige fra min klasse. Vil gerne låne mobiltelefon. Værsågod. Hun mangler 20 kr. Værsågod. I mogen kommer hun forbi mig og gider ikke hilse ..... Så var jeg på kursus i sidste uge. Dag nr. 3 Jeg kommer på gang som nr.2 og siger til en dansker hej. Han siger hej.......vi står og venter på at der kommer nogen og låser døren op. Så kommer en pige fra kursus-gruppe op ad træpper, sætter sin taske ned, kigger på os og tager en avis. Hun siger ikke HEJ! Hold kæft man hvor I er dårlige til at hilse på folk.....jeg kigger på hende og tænker hvor dum hun er............. Nej hvor I er dårlige til at hilse på andre.................... :)
Nils Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Klart at danskerne er kolde mennesker, da vi bor i et koldt klima og er delvis vekselvarme, men hvor ved du fra, at det var de andre i dine eksempler, der var først til ikke at hilse, og ikke dig selv?
Zidane Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Så du ikke Magasinet PENGE 16. januar 2008?
ARN Besvaret February 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 19, 2008 Du har ganske ret Sanne - uanset nationalitet eller statsborgerskab tror jeg de fleste er stolte over det, i en eller anden grad. Når jeg nu tilfældigvis er dansk, ja så sårer det mig, når en landsmand i en eller anden grad ikke opfører sig ordentligt. Så er det selvfølgelig op til den enkelte, hvad ordentligt betyder for dem. Alle kan blive gale og sure, men det giver ingen ret til at opføre sig dårligt - hverken i form af ildspåsættelse, vold eller nedsættende udtalelser.
biz Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 Jeg kan godt huske dengang for 15-20 år siden da jeg var så´n lidt stolt over at være dansk, bl.a kunne man bare sætte et dansk flag på sin rygsæk når man blaffede, dengang var det nærmest en garanti for hurtig passage på div autobahn´er, indfaldsveje m.m. i hele europa.. jeg tror at det i dag ville være bedst med et svensk! Alt det der var fedt ved at være dansk er væk imho.. Der er bare realitetsløs nationalisme og arrogant inkonsekvens tilbage derovre i lille dk! Og ja, jeg generaliserer
ulmus Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 Jeg må da nok indrømme, at med det regeringssamarbejde med det racistiske Folkeparti, er jeg bestemt ikke "stolt af at være dansker". Jeg forsøger at gemme mig bag min svenske adresse.
Buddha Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 Jeg er stolt af DF!!! Det er fandme det eneste parti der tør tage fat om nosserne på problemerne!!! Resten er bare nosseløse marionetfigurer................
Mulde Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 Jeg vedkender mig nu gerne at være dansk - for det er jeg jo. Hvis der er nogen der har et problem med dét, så er det bare ærgerligt. Jeg er meget glad for at bo i Sverige, men konflik- og debatsky svensker, dét bliver jeg aldrig....
patbateman Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 men konflik- og debatsky svensker' date=' dét bliver jeg aldrig....[/quote'] Det skal du ikke tage så hårdt, mulde, du er jo så meget andet. Vi kan jo ikke alle være Jesus.
Mulde Besvaret February 20, 2008 Rapporter Besvaret February 20, 2008 Vi kan jo ikke alle være Jesus. Det erindrer jeg så heller ikke, at jeg nogensinde har ytret ønske om at være, men ellers tak for tilliden
christian Besvaret February 21, 2008 Rapporter Besvaret February 21, 2008 ville ellers være fint at kunne gå over sundet!!!! Gud ved hvad broen vil sige til det:)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu