Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
20,4 km...... Så skal man da vist til at kalde dem lavtflyvende..... Jeg troede GPS satellitterne lå i de geostationære baner ca. 36000 km over jordens overflade???
Wiki siger ca. 20.4 km, så de ligger sikkert lidt forskelligt de forskellige satelitter.
  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Nej... 20200 km... http://en.wikipedia.org/wiki/Gps Electronics errors are one of several accuracy-degrading effects outlined in the table below. When taken together, autonomous civilian GPS horizontal position fixes are typically accurate to about 15 meters (50 ft). These effects also reduce the more precise P(Y) code's accuracy.

Wiki siger ca. 20.4 km' date=' så de ligger sikkert lidt forskelligt de forskellige satelitter.[/quote']
Besvaret
:laugh: Ja det er ved at gå op for mig at folk vil ha' sladder fremfor fakta..... Der er jo intet bedre end at kunne udbasunere sin frustration på andre end sig selv.....:D
Hold lige op med det der pjat. Hvad ligner det at bringe fakta ind i et dejligt 'jeg ved mere end dig' skænderi. Kom, er der nogle som vil sige 5..... 8....... 12....... alle 24?
Besvaret
Wiki siger ca. 20.4 km' date=' så de ligger sikkert lidt forskelligt de forskellige satelitter.[/quote'] Her vil jeg også tillade mig en venig korrektion. :) Der er stadig atmosfære tilbage i 20,4 kilometers højde. Her ville satelitterne brænde op, hvis de skulle holde en tilstrækkelig stor hastighed til ikke at falde ned. De 20.200 km lyder mere realistisk. Men egenlig betyder højden ikke så meget. Det der betyder noget er at selvom der er støj på signalerne fra satelitterne, så er der tale om det statistikere kalder "hvid støj". Det vil sige tilfældige usystematiske afvigelser - løbende målinger, vil placere een på tilfældige punkter indenfor 10m af der hvor man rent faktisk er. Men får man målinger nok, vil man altid kunne udregne et midpunkt for alle disse tilfældige punkter ved hjælp af lidt statistik - og det vil så være der hvor man står.
Besvaret
Her vil jeg også tillade mig en venig korrektion. :) Der er stadig atmosfære tilbage i 20,4 kilometers højde. Her ville satelitterne brænde op, hvis de skulle holde en tilstrækkelig stor hastighed til ikke at falde ned. De 20.200 km lyder mere realistisk.
Ja naturligvis er det 20.200 km, jeg manglede lige et par nuller efter :lol:.
Besvaret

Tiden en GPS er bagud, bliver som credde siger, målt i milisekunder.. men ikke mere end en 10 stykker kan ikke huske hvilket interval det plejer at være.. Det kan aflæses på vores GPS'er men det er altså ikke ret meget.. og vil ikke gøre at en GPS viser 5-6km/t forkert. Der er nu ikke noget hokuspokus ved forsvarets GPS'er eller signalerne de modtager. De er ikke kodet i denne del af verden. Da USA engang i 80'erne fjernede krypteringen, så civile kunne benytte sig af dem, forbeholdte de sig dog rettighederne til at kode dem igen, på steder hvor de synes.. dejligt amerikansk.:rolleye: I DK og alle steder jeg har været i EU med arbejdet, kan vi få ned til ca. 8 meters nøjagtighed.. i "udlandet" hvor vi kun modtager krypterede signaler, har jeg været nede på 4 meter.. selvfølgelig stadig et par milisekunder bagud.. det kan man ikke slippe for.

Besvaret

Hmmm, "sjov" tråd - håber ingen bliver slået ihjel af nogen som helst, håber de har HELT styr på deres biler (og det tror jeg de har) - og har de det, at de kan forudsige præcist hvad medtrafikanterne gør. Hvornår er det min tur til at låne krystalkuglen? GPS: Gode facts for de teknisk interesserede - og tekniknørderne - findes på disse gode link: www.gps.gov og www.navcen.uscg.gov. Især på sidste link forefindes en STOR mængde informationer omkring hvordan hele set-uppet er. Tommy PS: Denne meddelse er IKKE skrevet for at hverken motivere til højere fart, dødskørsel, smiden rundt med GPS'er eller for at lukke forummet for usagligheder :p:rolleye: PSS: Godt gået Gio.... (ggg.....)

Besvaret
Måske man ville få mere respekt for fartgrænserne, såfremt de var differencieret.... Altså væsentlig højere fart om natten og lavere i myldretiden.....
Det tror jeg også kommer lige så snart tavlerne alment er digitale. Jeg ville også ønske sådan en løsning, på motorvejen.
Besvaret

Hvad er det dog for noget hopus pokus vrøvl, om at en gps nødvendigvis må vise forkert, da den befinder sig 20000 km væk. Hvis folk vil forstå hvordan en GPS virker, burde de læser nogle af de mange bøger, der beskriver teorien om de forskellige målemetoder man bruger med en GPS. Jeg selv har kun fået et to timers introduktionskursus på DTU om GPS. Så jeg erkender straks at jeg ikke i stand til at forklare detaljerne, men jeg ved dog at med det rette hardware kan man bestemme ens position så præcist at man kan bruge det til missil systemer, fly og andet der bevæger sig med stor hastighed. At det hardware man køber til bilen så langt fra kan opnå dette resultat skyldes ikke 'fejl' på satelliterne men at producenterne ikke må/kan/vil sætte det nødvendige hardware i de gps'er der bliver solgt til almindelige brugere.

Besvaret

Ja ja ja.....Det har vi jo fattet................:( Tror ikke 4m betyder det store for et missil....:D Men jeg er da glad for at i snakker om GPS og ikke mig og min bil. Det er altid rart.....:laugh:

Besvaret
Hvad er det dog for noget hopus pokus vrøvl, om at en gps nødvendigvis må vise forkert, da den befinder sig 20000 km væk.
Det er da heller ikke noget, jeg har skrevet. Jeg har bare argumenteret for, at en GPS modtager ikke viser den hastighed (når vi snakker om hastighed), som man bevæger sig med i lige netop dette sekund, men for x antal millisekunder siden.
Besvaret

OK....u skal vi lige være med her. Er vi helt enige om at det er kapaciteten på det udstyr der måles med, der er afgørende for nøjagtigheden af målingen???? Og ikke GPS satellitterne............ Man kan jo bare teste det med en kraftig acceleration og så se om GPS'en kan følge med. Op med humøret.....Den står på store bøffer iaften!! :D

Besvaret
OK....u skal vi lige være med her. Er vi helt enige om at det er kapaciteten på det udstyr der måles med, der er afgørende for nøjagtigheden af målingen???? Og ikke GPS satellitterne............ Man kan jo bare teste det med en kraftig acceleration og så se om GPS'en kan følge med. Op med humøret.....Den står på store bøffer iaften!! :D
Helt og holdent enig, derfor man også bør skrive GPS modtager hele tiden :p
Besvaret
Hvad skete der egentlig med det interessante i tråden: VAR det Mulens bil eller ikke' date=' og hvem har I så fald et problem med troværdigheden?? :rolleye:[/quote'] Man kan vel ret beset sige at det næsten giver sig sig selv hvis man gider at læse tråden igennem.... Det kan i sig selv være svært:sick: Men efter som at Brian viser en kørselsrapport der har tider på 08.13 og 06.10 og Gio´s viser 08.47, så er der jo der i misforhold i fakta. Desuden viser Gio´s søgning på VV jo en nrplade der ender på 430, det er der ingen af Brian numre der gør ifølge hans udskrift. Så man jo konkluderer at for at Gio´s påstand skal være sand skal brian have kørt over kl 08.13 ( i starlet´en??), vendt i lufthavnen, kørt tilbage og hentet RS´eren, for at overhale Gio efter kl 08.47....... Så kan man vel selv se om man synes det er særlig plausibelt. Det giver vel sådan ca 34 min til at køre over broen og tilbage, til Vellinge og til broen igen....... Til sidst kan man konstaterer at der på dette forum ikke er mange der åbenbart kører for stærkt, så travlt de har med at fortælle andre hvor store svin/fjolser/røvhuller osv de er fordi de kører mere end 110 målt på GPS eller ej. Det er så ikke det jeg oplever på min daglige rejse over broen....... Jeg vil sq hellere have folk der giver den lidt gas på en motorvej end en eller anden tosse der kører 170 i en by zone. :rolleye::fight:
Besvaret

Det er ikke helt rigtigt..... De numre du ser er aftalenumre for brobizz'erne. Jeg kører over kl 06.10 i Audi'en for at den skal på værksted hos SMC i Gladsaxe....Derefter har jeg en kunde på generatorvej i Herlev. Denne kunde har jeg en aftale med kl. 10. Efter mødet, kører jeg igen imod Sverige....

Besvaret

Ok.... Det havde jeg ikke rigtig lagt mærke til........ Checker vist heller aldrig mine egne.... De ryger jo bare afsted til Clay......:th2: Men stadig væk ingen sammenhæng........ i tidspunkter!?

Besvaret

Næææ, og det er også derfor jeg bliver lidt harm...... Men jeg skal da huske at notere samtlige fjolser jeg møder på vejen over.... Med film og det hele. Tror jeg sætter et kamerastativ i bilen og tænder for det når jeg kører igennem betalingsanlægget...... Og så bliver de udstillet på nettet..... Det er åbentbart vejen frem herinde.

Ok.... Det havde jeg ikke rigtig lagt mærke til........ Checker vist heller aldrig mine egne.... De ryger jo bare afsted til Clay......:th2: Men stadig væk ingen sammenhæng........ i tidspunkter!?
Besvaret
Næææ, og det er også derfor jeg bliver lidt harm...... Men jeg skal da huske at notere samtlige fjolser jeg møder på vejen over.... Med film og det hele. Tror jeg sætter et kamerastativ i bilen og tænder for det når jeg kører igennem betalingsanlægget...... Og så bliver de udstillet på nettet..... Det er åbentbart vejen frem herinde.
Besvaret

Håber på at kunne komme til en sparke dæk dag ved udkigsfætteren en dag, så jeg kan se den RS´er ordentligt..... Kan ikke nå det i morgen, konen læser til eksamen så jeg hænger på 2 stks unger og selvom om lillemanden ville elske at gå og glo på biler og særdeleshed de tyske af slagsen, så gider prinsessen det bare ikke!! Næsten gang skal jeg nemlig ikke have BMW, tror det bliver noget VAG, ved bare ikke hvad?!?!:rolleyes:

Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar

• Tilføj...