larsk Skrevet April 29, 2008 Rapporter Skrevet April 29, 2008 I stedet skal arbejdstager SELV afregne de 28% i social sikring til SE fra sin danske løn? http://epn.dk/erhverv_samfund/article1330065.ece Gevinsten er til at overse for lønmodtageren, men arbejdsgiverne slipper for en grim overaskelse. :( Dog får man som lønmodtager lov til at modregne de 28% til SE i sin DK-skat, så netto-lønnen bliver den samme.
thn Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Men hvordan skal det så foregå i praksis? Tror da min arbejdsgiver ville være lidt skeptisk hvis jeg sagde at de skulle opkræve 28% af min bruttoløn mindre i skat. Og kan skatten modregnes i mellem og topskat? kan det modregnes i AM-bidrag? Kan se på min årsopgørelse fra 2007 at jeg ca. har betalt 24% i skat (incl AM-bidrag) Så det ville da blive en dyr affære Men selvfølgelig billigere end før den nye lov
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Nej ikke for dig.....For arbejdsgiveren!! Og det bliver regnet ud på årsbasis....Så jeg går udfra at du skal lægge pengene ud. Og så får du dem ind igen når din skat bliver modregnet.....
thn Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Det er jo så umuligt.. at lægge 28% af sin bruttoindtægt ud.. ja for mig i hvert fald
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Det virker som om at pengene skal trækkes hver måned og så bliver modregnet når året er slut.....Fremfor modregnet hver måned. Hvor mange af pengene, der reelt vil blive betalt, er der dog ingen tal for. Ifølge den nye lov kan danske arbejdsgivere fremover aftale med deres udenlandske pendlere, at de selv skal betale for sociale sikringsudgifter i hjemlandet. Til gengæld bliver medarbejderen modregnet af samme beløb i den skat, som han skal betale til Danmark. Det er jo så umuligt.. at lægge 28% af sin bruttoindtægt ud.. ja for mig i hvert fald
bananas Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Jeg tror desværre at journalisten har misforstået noget. Så vidt jeg husker modregner man ikke 100% i den skat man skal betale. Man modregner blot i den skattepligtige indkomst. Dvs. at man reelt kun kan trække ca. 58% af ekstra beløbet fra, hvis man altså betaler topskat. Der er ikke tale om en lov, som gavner lønmodtageren - men udelukkende om en lov, der kan fritage de danske arbejdsgivere fra grimme overraskelser. De har nu lov til at give de grimme overraskelser videre til lønmodtageren.
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Og de overlader det til lønmodtageren at blive ansvarlig for modregning af den svenske skat... Jeg tror desværre at journalisten har misforstået noget. Så vidt jeg husker modregner man ikke 100% i den skat man skal betale. Man modregner blot i den skattepligtige indkomst. Dvs. at man reelt kun kan trække ca. 58% af ekstra beløbet fra, hvis man altså betaler topskat. Der er ikke tale om en lov, som gavner lønmodtageren - men udelukkende om en lov, der kan fritage de danske arbejdsgivere fra grimme overraskelser. De har nu lov til at give de grimme overraskelser videre til lønmodtageren.
larsk Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2008 Så vidt jeg husker modregner man ikke 100% i den skat man skal betale. Man modregner blot i den skattepligtige indkomst. Dvs. at man reelt kun kan trække ca. 58% af ekstra beløbet fra' date=' hvis man altså betaler topskat.[/quote'] Tror du blot at de 28% af bruttoindkomsten, man erlægger i den svenske statskasse bliver et fradrag før skat, og ikke modregent krone-for-krone i selve skattebetalingen? Det vil så betyde en nettolønnedgang på godt 40 procentpoint af de 28% af brutto lønnen. Eller effektivt en netto lønnedgang (forudsat topskat etc) på ca. 12% af bruttobeløbet Eller fattede jeg ikke lige en meter af dit indlæg?
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Med det forbehold, at det iflg Bananas måske er forkert, hvad der står i artiklen: Jeg mener, det burde være valgfrit, i hvilket land, man vil være socialt sikret uden konsekvens for skatteniveauet, men nu er der jo mulighed for en tredje mulighed, nemlig at tage den på amerikansk. :p Man fortæller bare sin danske arbejdsgiver, at man har et svensk bijob. Det har man så ikke alligevel, eller Försäkringskassan hører aldrig om det. Så er man ikke socialt sikret i nogen af landene - men sparer til gengæld en del penge. Eftersom det kunne være sjovt, så er det naturligvis FORBUDT OG ULOVLIGT.
bananas Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Eller fattede jeg ikke lige en meter af dit indlæg? Nej - du fattede den helt fint. Jeg er desværre bange for at det er sådan det er skruet sammen. Den samlede marginalskat begynder at komme faretruende tæt på de 100%. Det ville være fedt, hvis nogen kunde finde den konkrete lovtekst. Journalisterne fatter åbenlyst ikke hvad der foregår.
larsk Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2008 Men man mister vel ikke sin sociale sikring i DK fordi man betaler for den i SE ? Man bliver bare dobbeltsikret fordi man arbejder 2 steder (og det koster selvfølgelig mere at være overforsikret :p)
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Så vidt jeg husker modregner man ikke 100% i den skat man skal betale. Man modregner blot i den skattepligtige indkomst. Dvs. at man reelt kun kan trække ca. 58% af ekstra beløbet fra' date=' hvis man altså betaler topskat.[/quote'] Jeg er borger i et EU-land, så jeg skal behandles "ens". Bliver jeg det, hvis jeg reelt - eventuelt via arbejdsgiveren - kommer til at betale mere i skat mm. end min nabo, der ikke arbejder i Danmark?
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Lovforslaget, hvor der blandt andet står: "Personer, som er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller nr. 3, og som i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familier, der flytter inden for Det Europæiske Fællesskab, er undergivet udenlandsk social sikringslovgivning, kan fradrage udenlandske obligatoriske sociale arbejdsgiverbidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidragene vedrører."
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Så er det ikke helt ved siden af, når jeg siger at du skal betale begge dele indtil du bliver afregnet og får pengene retur i skat....
larsk Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2008 Nu er jeg ikke skattejurist men nøgleordet er 'fradrage' i sætningen : "kan fradrage udenlandske obligatoriske sociale arbejdsgiverbidrag ", og det betyder så fradrag før skat eller eller effektivt set en merbeskatning for lønmodtageren? Så rammer man den regel, så kan man stå med en skat på ca. 70% af sidst tjente krone
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Men man slipper vel for at betale am-bidrag? Hvis man gør, er det da et lille plaster på benstumpen... Og så bliver man sikkert smidt ud af a-kassen, så sparer man også det.
larsk Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2008 Det har hidtil været sådan, hvis man kunne dokumentere social sikring i et andet land, så kunne man få fritagelse for de 8% arbejdsmarkedsbidrag. Det gælder vel stadig?
bananas Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 [url=http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/20072/lovforslag/L31/index.htm]Lovforslaget' date='[/url'] hvor der blandt andet står: "Personer, som er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller nr. 3, og som i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familier, der flytter inden for Det Europæiske Fællesskab, er undergivet udenlandsk social sikringslovgivning, kan fradrage udenlandske obligatoriske sociale arbejdsgiverbidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidragene vedrører." Det er præcist lige så urimeligt som jeg husker det. Det mest groteske er at det nu præsenteres som en FORDEL for os pendlere. Ja tak - jeg vil da gerne frivilligt tage et lille bijob og betale 28%*(1-0,58)= ca. 12% ekstra i en eller anden form for skat af min sidst tjente krone. Da jeg betaler ca. 63% p.t. bringer det mig jo kun op på 75% Er det så slemt med et par procent ekstra: Ja, førhen kunne man beholde 37 kr. at de sidste 100kr. - nu kan man kun beholde 25kr. Det svarer jo til en efter-skat lønnedgang på ca. 32% Og så er jeg da rigtig glad for at skulle betale op til 25% i moms bagefter på alt som jeg køber. ##### Nar"#¤%#¤! Førhen skulle man ikke tage et bijob i Sverige fordi man kunne få alvorlige problemer med sin arbejdsgiver. Nu skal man lade være med at gøre det fordi man kan risikere at gå personligt fallit med en større skattegæld!.
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Som jeg læser det, er det noget der betales hver måned med modregning og evt tilbagebetaling én gang om året.... Så det virker ikke som en fælde for lønmodtagerne, men mere som en måde at låne penge på fra statens side uden at betale renter....
larsk Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2008 Fordelen er kun at man ikke bliver fyret i sit dk arbejde for den påtvungne merudgift på 28% af din løn :-p
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Man kan også se det på den måde, at listen over, hvilke lande, der har højest skattetryk i verden nu ser således ud: 1 Øresundsregionen 2 Danmark 3 Sverige Skal vi give vore dygtige og visionære politikere en hånd?
Nils Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Sådan har de tænkt Det foreslås at give udenlandske lønmodtagere, som er socialt sikret i en anden EU/EØS-medlemsstat og har arbejde i Danmark, adgang til fradrag i Danmark for udenlandske obligatoriske sociale arbejdsgiverbidrag. Det vil være en betingelse, at der i medfør af EU's socialforordning er indgået en aftale om, at den danske arbejdsgivers pligt til at svare arbejdsgiverbidrag til lønmodtagerens hjemland er overtaget af lønmodtageren selv. Efter de gældende EU-regler er en arbejdstager som udgangspunkt socialt sikret i den medlemsstat, hvor han arbejder. Hvis en person arbejder både i den medlemsstat, hvor han bor, og i en anden medlemsstat, er han som udgangspunkt socialt sikret i den medlemsstat, hvor han bor. Afhængigt af lovgivningen i den medlemsstat, hvor lønmodtageren er socialt sikret, skal såvel arbejdsgiver som lønmodtager betale sociale sikringsbidrag. De gældende regler har givet anledning til vanskeligheder i den situation, hvor en dansk arbejdsgiver ansætter en person, som har bopæl i Sverige og samtidig arbejder i Sverige for en svensk arbejdsgiver. Dette skyldes grundlæggende strukturelle forskelle mellem Danmark og Sverige, hvad angår betaling af sociale bidrag. For det første er vægtningen mellem skatter og sociale bidrag forskellig i de to lande. I Danmark har vi en relativt høj personbeskatning, mens man i Sverige har en relativt lavere skat, men til gengæld nogle høje sociale bidrag. Sverige pålægger arbejdsgiveren store sociale bidrag, som for 2007 udgør i alt 32,42 pct. (udenlandske arbejdsgivere betaler dog »kun« ca. 28 pct.). En person, som har bopæl i Sverige, og som samtidig arbejder for en svensk arbejdsgiver i Sverige og en dansk arbejdsgiver i Danmark, er undergivet svensk social sikringslovgivning, og der skal betales de sociale bidrag efter svensk lovgivning. En sådan person beskattes af sin danske lønindkomst i Danmark som begrænset skattepligtig. Der skal efter de gældende regler ikke betales dansk arbejdsmarkedsbidrag, da den pågældende er socialt sikret i Sverige, men den danske arbejdsgiver skal til gengæld betale svenske arbejdsgiverafgifter på ca. 28 pct. af den udbetalte løn. Det er ikke mindst i den aktuelle beskæftigelsessituation stærkt beklageligt, at der på denne måde lægges hindringer i vejen for, at danske arbejdsgivere kan ansætte svensk arbejdskraft på deltid. Regeringen har drøftet mulige løsninger med den svenske regering, og der er enighed om, at problemet skal søges løst ved anvendelse af særlige undtagelsesbestemmelser i EU-lovgivningen om social sikring. En af disse bestemmelser rummer mulighed for, at (dansk) arbejdsgiver og (svensk) arbejdstager kan aftale, at sidstnævnte opfylder de forpligtelser, der påhviler arbejdsgiveren vedr. betaling af sociale bidrag. En sådan aftale vil ikke i sig selv stille den svenske lønmodtager ringere i forhold til tilsvarende beskæftigelse i Sverige. Arbejdsgivernes samlede lønomkostninger på de to sider af Sundet er nogenlunde ens for sammenlignelig arbejdskraft, men den udbetalte løn i Sverige er rundt regnet 30 pct. lavere end i Danmark, nemlig et beløb svarende til de svenske arbejdsgiverafgifter. En svensk lønmodtager, som indgår en sådan aftale med en dansk arbejdsgiver, vil hermed være stillet på nogenlunde samme måde, som hvis den pågældende havde haft tilsvarende beskæftigelse i Sverige. Det foreslås, at lønmodtageren får fradrag i Danmark for de obligatoriske udenlandske sociale (arbejdsgiver)bidrag, når der er indgået en aftale om, at arbejdstageren opfylder forpligtelserne. Bestemmelsen skal ikke alene gælde i relation til Sverige, men til alle EU/EØS-medlemsstater, hvor problemstillingen måtte være aktuel. For arbejdsudlejede personer, som er omfattet af bruttobeskatning på 30 pct., foreslås det, at de obligatoriske udenlandske bidrag fragår i grundlaget for beregningen af 30-pct.skatten. Det kan for fuldstændighedens skyld tilføjes, at arbejdsgiverens obligatoriske udenlandske sociale bidrag - som hidtil - ikke er skattepligtig indkomst for lønmodtageren i tilfælde, hvor der ikke indgås en aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager om, at lønmodtageren påtager sig arbejdsgiverens forpligtelser. Det skal også understreges, at lovforslaget alene vedrører de skattemæssige konsekvenser af, at der indgås aftale om betaling af sociale bidrag, som der er mulighed for efter EF-forordning nr. 574/72, artikel 109. Reglerne i EF-forordningerne om, hvor en person skal være social sikret, konsekvenser heraf for pligt til at betale bidrag og muligheden for at indgå aftale om betaling af bidrag, påvirkes ikke.
Buddha Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 Få et bijob i Sverige og gå 30% ned i løn.................Yeeeeeeeeha!!!
Futz Besvaret April 29, 2008 Rapporter Besvaret April 29, 2008 En sådan aftale vil ikke i sig selv stille den svenske lønmodtager ringere i forhold til tilsvarende beskæftigelse i Sverige. Arbejdsgivernes samlede lønomkostninger på de to sider af Sundet er nogenlunde ens for sammenlignelig arbejdskraft, men den udbetalte løn i Sverige er rundt regnet 30 pct. lavere end i Danmark, nemlig et beløb svarende til de svenske arbejdsgiverafgifter. En svensk lønmodtager, som indgår en sådan aftale med en dansk arbejdsgiver, vil hermed være stillet på nogenlunde samme måde, som hvis den pågældende havde haft tilsvarende beskæftigelse i Sverige. HALLÅÅÅÅÅ - mon så ikke den pågældende vil finde tilsvarende beskæftigelse i Sverige og spare transportomkostninger og tid samt Kafkaske hyggestunder med Skat Øresund og deslige (De svenske deltidsansatte er jo ikke i DK fordi der er reel arbejdsløshed i Sverige men pga. den (åbenbart fhv.) højere løn i DK - eller er jeg helt forkert på den)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu