Markowitch Skrevet May 23, 2008 Rapporter Skrevet May 23, 2008 Der er i disse dage mange nyheder om alt fra stigende priser på råstoffer, brændstof og brød. Det undrer mig derfor lidt at inflationstallene for national- og riksbanken er så lave. Det står efterhånden klart for mig at inflation for en rig person og en mellemklasse person ikke er den samme. Da den fattigste af de to, vil være mere sårbar over for ændringer i brændstof og madpriser. The Daily Mail i England har spurgt det samme spørgsmål og fundet at inflationen for middelklassen er oppe i 10% størrelsen! http://www.dailymail.co.uk/news/article-401560/Inflation-middle-classes-runs-10pc.html
thn Besvaret May 23, 2008 Rapporter Besvaret May 23, 2008 Det står efterhånden klart for mig at inflation for en rig person og en mellemklasse person ikke er den samme. Da den fattigste af de to, vil være mere sårbar over for ændringer i brændstof og madpriser. til gengæld skal den rige person (hvis der med rig menes "høj indtægt") ud at hente langt større lønstigning for at betale inflationen pg.a. topskatten
Markowitch Besvaret May 24, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 24, 2008 til gengæld skal den rige person (hvis der med rig menes "høj indtægt") ud at hente langt større lønstigning for at betale inflationen pg.a. topskatten Ja, det er også rigtigt - Inflationen som begreb er let at forstå, pengene bliver mindre værd over tid og det er nationalbankernes opgave at føre en pengepolitik der begrænser denne inflation. Men, ser man på hvad en mellemindkomst familie har oplevet af prisstigninger på brændstof og mad, så må deres opfattelse være, at deres penge er blevet en del mindre værd. Denne "opfattede inflation" er ifølge linket i trådstarteren, større end den officielle statistik. Edit: linket i trådstarteren er fra 2006 *flovmand*. Her er en nyere artikel: http://www.dailymail.co.uk/news/article-566102/Soaring-cost-food-fuel-sends-inflation-3-cost-living-takes-biggest-jump-years.html
Nils Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Det er sikkert synd for middelklassen, men det er da mere synd for dem, der skal regne inflationstallet ud. Godt det ikke er mig. Inflation og prisstigninger gøres i almindelighed til ét fedt af "journalistiske grunde", men i princippet er det to forskellige ting. Hvis man skulle tage benzin med i kurven, hvad man vistnok ikke gør, så kan man konstatere, at prisen går op, men det er jo ikke nødvendigvis udtryk for, at pengene er blevet mindre værd. Det kunne være udtryk for, at olie er på vej til at blive et eksklusivt produkt - før var det torskerogn, men om ti år er det kaviar. Noget andet er så, at det meste af benzinprisen er skat. Det bliver jo af de fleste betragtet som et stort gode, at staten tager ens penge og anvender dem på noget, som man selv mangler fantasi til. Det er en service, der bliver udvidet, når skatteindbetalingerne stiger, og dermed bliver samfundet bedre. Så man kan sige, at købekraften for benzinkronen er ikke formindsket, man får bare ikke så meget benzin for pengene, men kan til gengæld være med til at finansiere Lars Løkkes næste fadbamse. Og det er jo også noget værd. I hvert fald nationaløkonomisk set. :)
sup3rior Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 ...men kan til gengæld være med til at finansiere Lars Løkkes næste fadbamse. Og det er jo også noget værd. I hvert fald nationaløkonomisk set. :) Det er godt for økonomien at finansministeren bliver stiv Hvis de andre partier var smarte benytter de hans brandert til at få nogle løfter :D
Buddha Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Der tager du fejl Nils.... Inflation= købekraft.... Inflationen er regnet ud efter hvor meget du kan købe for dine penge og det bliver gradvist mindre år for år....grundet prisstigninger. Men, så er der ting der trækker inflationen mere op end andet.... Det er sikkert synd for middelklassen, men det er da mere synd for dem, der skal regne inflationstallet ud. Godt det ikke er mig. Inflation og prisstigninger gøres i almindelighed til ét fedt af "journalistiske grunde", men i princippet er det to forskellige ting. Hvis man skulle tage benzin med i kurven, hvad man vistnok ikke gør, så kan man konstatere, at prisen går op, men det er jo ikke nødvendigvis udtryk for, at pengene er blevet mindre værd. Det kunne være udtryk for, at olie er på vej til at blive et eksklusivt produkt - før var det torskerogn, men om ti år er det kaviar. Noget andet er så, at det meste af benzinprisen er skat. Det bliver jo af de fleste betragtet som et stort gode, at staten tager ens penge og anvender dem på noget, som man selv mangler fantasi til. Det er en service, der bliver udvidet, når skatteindbetalingerne stiger, og dermed bliver samfundet bedre. Så man kan sige, at købekraften for benzinkronen er ikke formindsket, man får bare ikke så meget benzin for pengene, men kan til gengæld være med til at finansiere Lars Løkkes næste fadbamse. Og det er jo også noget værd. I hvert fald nationaløkonomisk set. :)
Buddha Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Her er hvordan man vægter det.... http://da.wikipedia.org/wiki/Prisindeks Generel definition http://da.wikipedia.org/wiki/Inflation Her er de forskellige indeks for inflationsberegningerne Forbrugerprisindekset, som opgøres - som det eneste af de her nævnte - til detailpriser inklusiv indirekte skatter. Nettoprisindekset, som opgøres til detailpriser. Engrosprisindekset, som opgør priserne i første omsætningsled. Råvareprisindekset, som omfatter importerede uforarbejdede råvarer. De to første omfatter de priser, husholdningerne møder, mens de to sidste omfatter dele af virksomhedernes input. http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Forbrugerprisindeks.aspx Det er steget næste 2% på 4 mdr.... :)
Nils Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Inflation= købekraft.... Jeg går ud fra du mener inflation = faldende købekraft, og det er en fuldstændig præcis definition. Problemet er bare, at varerne forandrer sig, så det er pludselig noget nyt og bedre, man køber, og så er en højere pris ikke udtryk for inflation men udtryk for, at man får mere for pengene. Noget af prisstigningen er selvfølgelig inflation, men ikke nødvendigvis det hele. Nu kan man købe en øl hos købmanden, der koster 30 kroner - ikke på grund af en udvikling i prisniveauet i samfundet, men på grund af en udvikling i kvaliteten af øllet, som den opleves af forbrugerne. I øvrigt tror jeg, at man glemmer alle de ting, der er blevet billigere. Jeg har en t-shirt på lige nu, der har kostet 19 SEK. Egentlig er det jo bevægende at tænke på, at førhen var der mange danske kvinder i husmoderforeninger og kristne foreninger og den slags, der strikkede trøjer, som blev sendt ned til de fattige børn i Kina. Og mange år efter viser Kinas børn deres taknemmelighed. Nu vil de gøre gengæld for den godhed, som danskerne udviste dengang. Og derfor sætter de sig ved symaskinerne og arbejder længe og flittigt, så jeg kan få en t-shirt til 19 kroner. Det er da en smuk historie. Tak børn. :D
Gio Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 For manges vedkommende, DK<->S taget i betragtning, så mener jeg ikke Big Mac Index´et bør forbigåes i denne snak. Dog burde det nok snarere hedde Big Car eller Brick Buy Index :D
Buddha Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Man kan ikke se hvad du skriver, når det er med gul skrift på grå baggrund....Med mindre man quoter dig.... For manges vedkommende' date=' DK<->S taget i betragtning, så mener jeg ikke Big Mac Index´et bør forbigåes i denne snak. Dog burde det nok snarere hedde Big Car eller Brick Buy Index :D
Paul Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 I øvrigt tror jeg' date=' at man glemmer alle de ting, der er blevet billigere.[/quote'] Bare tag elektronik. Den billigste fladskærm har kostet nogenlunde det samme de sidste mange år. Forskellen er at den er vokset fra 15'' til 22'' og har nu både højttalere og webkamera indbygget. Til gengæld er McDonalds Quarter Pounder blevet mindre og mindre gennem årene og nu hedder den bare QP for ikke at blive beskyldt for falsk reklame. I starten af 80'erne fik man udleveret en Big Mac i en styrofoam-boks, og man kunne ikke gabe over den i første bid. Nu leveres den rullet rundt i et stykke papir og kæften gaber frejdigt over den i første bid.
Paul Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Man kan ikke se hvad du skriver' date=' når det er med gul skrift på grå baggrund....Med mindre man quoter dig....[/quote'] Kommer da an på hvilket theme man benytter.
Gio Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Man kan ikke se hvad du skriver' date=' når det er med gul skrift på grå baggrund....Med mindre man quoter dig....[/quote']Du mangler humor, Brian. Eller som en anden skrev i en anden tråd for nylig: Get a life
Buddha Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Humor kræver jo at man kan SE eller høre budskabet.......;) Du mangler humor' date=' Brian. Eller som en anden skrev i en anden tråd for nylig: Get a life [/quote']
thn Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Bare tag elektronik. Den billigste fladskærm har kostet nogenlunde det samme de sidste mange år. Forskellen er at den er vokset fra 15'' til 22'' og har nu både højttalere og webkamera indbygget. Til gengæld er McDonalds Quarter Pounder blevet mindre og mindre gennem årene og nu hedder den bare QP for ikke at blive beskyldt for falsk reklame. I starten af 80'erne fik man udleveret en Big Mac i en styrofoam-boks, og man kunne ikke gabe over den i første bid. Nu leveres den rullet rundt i et stykke papir og kæften gaber frejdigt over den i første bid. Og her gik jeg og troede at McDonalds prøve at hælde så mange kallorier i som overhovedet mulig med deres supersize. ;-)
Gio Besvaret May 24, 2008 Rapporter Besvaret May 24, 2008 Humor kræver jo at man kan SE eller høre budskabet.......;)Jeg er sgu´ ked af at sætte dig i arbejde, bare for at læse et indlæg ;) (tip: prøv at markere "den ulæselige" tekst med musen :th2:) ...eller skift tema, som Paul også var inde på. Men det er jo så drastisk igen. Tror flertallet foretrækker "Classic" stadig...uden at jeg egentlig har noget konkret grundlag at konkludere på.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu