homer132 Skrevet May 28, 2008 Rapporter Skrevet May 28, 2008 nogen som ved om der er særlige regler som gælder i Sverige i forbindelse med konvertering af bilen til kørsel på raps? Har læst mig til at et to tank system, hvor motoren varmes op på ren diesel og så skiftes over til ren raps olie skulle kunne fungere i stort set alle diesel motorer UDEN mer slid, oftere olieskift/servide ect. De påstår der ikke skulle være nogle negative aspekter ved at køre på ren rapsolie (nogen som ved andet?) når nu raspen kan købes for 6 kr pr litter og konverteringen koster under 10k kan de rende og hoppe med deres diesel priser...... har forsøgt at finde frem til hvilken injection pump min audi a6 2,7 tdi (2008) er udstyret med, men har kun kunne finde resultat på (næsten samme motor) 3,0 tdi versioen, der påstod wikipedia at det var BOSCH injection pumps (hvilket vil være super hvis det er sandt). nogen som har viden herom? Hvis alt forløber planlagt skal den konverteres aug/sep 2008, så kan jeg efterrapportere status for evt. interesserede.
Lollikken Besvaret May 28, 2008 Rapporter Besvaret May 28, 2008 Hvis alt forløber planlagt skal den konverteres aug/sep 2008' date=' så kan jeg efterrapportere status for evt. interesserede.[/quote'] Jeg vil meget gerne høre mere som projektet skrider frem :)
Mikkel_L Besvaret May 28, 2008 Rapporter Besvaret May 28, 2008 Jeg er også interesseret. Det er jo altid spændende
Kim H Besvaret May 28, 2008 Rapporter Besvaret May 28, 2008 Læste lige i dagens "Skånskan", at drift på rapsolie slår partikelfilteret ihjel :thumbdown
Thomas Besvaret May 28, 2008 Rapporter Besvaret May 28, 2008 Læste lige i dagens "Skånskan"' date=' at drift på rapsolie slår partikelfilteret ihjel :thumbdown[/quote'] Så er det jo godt man ikke har sådan et:th2:
homer132 Besvaret May 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 28, 2008 Læste lige i dagens "Skånskan"' date=' at drift på rapsolie slår partikelfilteret ihjel :thumbdown[/quote'] sikker på det var ren rapsolie og ikke RME? synes godt man tage lidt fejl af begreberne. men biodiesel er ikke ren rapsolie. stod der biodiesel eller ren raps olie? // Biodiesel refers to a non-petroleum-based diesel fuel consisting of short chain alkyl (methyl or ethyl) esters, (Biodiesel is distinguished from the straight vegetable oil (SVO) (aka "waste vegetable oil", "WVO", "unwashed biodiesel", "pure plant oil", "PPO") used (alone, or blended) as fuels in some converted diesel vehicles.) //
Guest michaelbo Besvaret May 28, 2008 Rapporter Besvaret May 28, 2008 Hører også gerne om erfaringer. Jeg har også med interesse læst om mulighederne. Så fortæl endelig . Jeg har dog ikke kunnet finde nogen leverandør af rapsolie i sverige. At købe det i Danmark er en dødsyg ide da det er belagt med afgift :( Mener at have læst at ren raps ikke duer med partikelfilter. Elsbet har aut. forhandler i Danmark, et system (2 tank) kan klares for ca 13 000 dkr. http://www.dajolka.dk/PPO_modificering.htm
homer132 Besvaret May 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 29, 2008 // Det er en fordel hvis motoren er udstyret med katalysator, mens drift med partikelfiltre endnu ikke er tilstrækkelig afprøvet, og tilbydes derfor ikke. // .... Så er det blot at vente og håbe filtrene kan klare det.
homer132 Besvaret May 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 29, 2008 fik svar fra DAJOLKA, her er hvad de skriver: //// Umiddelbart er din model for ny på markedet, så vi kan ikke levere hverken 1-tank eller 2 tank system. Ved du om det er en Mercedes eller VW motor? Vi kan som sagt heller ikke levere ombygning hvis bilen har originalt partikelfilter, da regenereringsprocessen styres af motorstyringen, hvilket ikke fungerer hensigsmæssigt med rapsolie som brændstof. Det skal derfor løses ved at ændre i motorstyringen, og det tager en del tid inden ELSBETT kan være klar med det. Jeg har netop hørt at nogle har løst det på den måde for nogle VW typer. Vi kan derimod godt tilbyde at eftermontere partikelfiltre hvis bilen ikke har det originalt. Generelt er der ikke problemer med at konvertere Common Rail motor med 2-tank løsning. Jeg forventer også at der vil komme 1-tank løsninger til VW common rail – men jeg tør ikke sige noget om tidshorisont – måske 1-2år. //// Det ER vel en VW motor ikke? (audi v6 2,7 tdi) Det kan altså sagtens lade sig gøre med partikel filter. De skal bare lige have testet til den aktuelle motormodel. vente vente vente....
cbpwr Besvaret May 29, 2008 Rapporter Besvaret May 29, 2008 bare rolig, bliver det en success så beskattes raps-olien bare på samme måde som benzin og diesel :) Det er er fordelen ved at være stat er man bare kan justere op på afgifter/skatter, dog går det mindre hurtigt med at justere ned. Så hvis man skal bruge x antal kroner i afgifter, og alle fx. konvatere til raps, og de ser et dyk i afgifterne på fx. 25% justere man bare op :) Tror bare man må finde sig i det er pisse dyrt at have bil.
dannemare Besvaret May 29, 2008 Rapporter Besvaret May 29, 2008 fik svar fra DAJOLKA, her er hvad de skriver: //// [...] Vi kan derimod godt tilbyde at eftermontere partikelfiltre hvis bilen ikke har det originalt. Et hurtigt lille sidespring ift. tråden egentlige debat (håber det går): Er det reglen snarere end undtagelsen, at partikelfiltre kan eftermonteres? (min '02 E39 530d er nemlig uden part.filter) Frederik
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu