Jump to content

Råd og vejledning søges til ungt par der overvejer flytning fra DK til SE

Recommended Posts

Skrevet

Hej For lige at starte rigtigt så har jeg søgt rundt på nettet og kigget i dette forum, men alligevel har jeg brug for jeres hjælp. Jeg har gået med tankerne om at flytte over på den anden side. Lige PT. forgår det sådan at kæresten og jeg begge arbejder i Slagelse men arbejder i København. Jeg arbejder som konsulent indenfor IT verden og hun står i butik. Turen går så derfor for mig i bil hverdag og for hende i tog. Da jeg arbejder meget hos forskellige kunder har jeg brug for bilen hverdag. De fleste af mine kunder har plads i København, og sådan forbliver det nok. Vi bor i lejelighed men vil meget gerne ud og have noget hus eller lejlighed, ikke mere leje. Som sagt har jeg nu gået med tankerne om at flytte over på den anden side, men har meget svært ved at vise kæresten at dette er en god ide. Hun er meget nervøs for hvordan hun skal komme på arbejde hvis broen lukker, om vi kan få nogle venner, om familien gider besøge os osv osv. Mange følelsesmæssige ting. Jeg forstår hende 100% men mener at når vi alligevel står foran boligkøb kan vi ligeså godt se os omkring. Jeg har brug for at opstille et budget for hvordan verden ser ud hvis vi bliver og køber noget i Slagelse og hvis vi finder og køber noget i Malmø. De andre ting kan jeg jo ikke gøre så meget ved. Jeg synes tidspunktet er rigtigt hvis det skal være, inden vi får børn og alt muligt, hun er 25 og jeg er 24. Hvis alt går galt kan vi jo altid flytte retur. Kan nogle hjælper mig med at strikke en slags ”Se hvad vi har opnået og hvordan” rapport, som jeg naturligvis håber hun vil give en ærlig chance? At købe / leje noget i KBH er HELT udelukket for mig, jeg kan bare ikke lige tanken og ret økonomisk kan vi nok heller ikke få meget. Jeg skal lige gøre klart at det her på inden måde er en lusket ”hjernevask” af min kæreste jeg er ude efter, men blot jeres erfaringer og tanker efter I er flyttet. Husets indkomst er små 600k brutto, ingen store lån, så håber vi har grundlaget for at komme af sted. Ser frem til at høre fra jer. På forhånd tak Poul Madsen

Besvaret

"begge arbejder i Slagelse men arbejder i København" hmmm.... :) Det är ju svårt att övertala någon att flytta till ett annat land (även om det ligger nära), men det bästa argumentet jag kan ge är att man kan ju faktiskt flytta tillbaka igen. Eftersom ni inte har barn (skolor, kompisar osv) så blir det ju lite enklare. Själv är jag svensk som flyttade till Danmark! Sånt händer när man förälskar sig.

Besvaret
"begge arbejder i Slagelse men arbejder i København" hmmm.... :) Det är ju svårt att övertala någon att flytta till ett annat land (även om det ligger nära), men det bästa argumentet jag kan ge är att man kan ju faktiskt flytta tillbaka igen. Eftersom ni inte har barn (skolor, kompisar osv) så blir det ju lite enklare. Själv är jag svensk som flyttade till Danmark! Sånt händer när man förälskar sig.
Ja jeg ved det er en svær en, jeg prøver heller ikke på at presse på men bare at hun åbner sig og giver det en chance inden der bliver sagt nej.. Ja sådan er det, nogle flytter den ene vej og nogle den anden. :)
Besvaret
Jeg tvang Rikke herover...... Og så ville hun ikke hjem igen, da hun så hvor lækkert her er.....:)
Hehe det ønsker jeg nu ikke lige at gøre, men beskriv gerne hvordan det er gået jer, så jeg kan få nogle gode argumenter til hende der hjemme :th2:
Besvaret

Okay, here goes... Vi har fået et hus af rimelig størrelse og standard til en pris som i efteråret 2005 svarede til at vi skulle købe hus i en landsby uden for Sorø inkl. tilhørende pendlingsproblemer. Vi bor 6 km fra Malmø Centrum og det tager mig 35-45 minutter at komme på arbejde i København (Sydhavnen) med bil, min mand kører til Gladsaxe på ca. tre kvarter hvis han kommer ud ad døren i tide... Vi boede i Malmø det første halve år uden at have bil, og det gik fint - vi har cykelafstand til indkøb, busstoppesteder tæt på etc. Åbningstiderne i butikkerne er jo ret liberale, det hjælper en hel del på logistikken! Vi har nu råd til at have to biler fordi vores boligomkostninger stadig er rimelige på trods af rentestigninger Vi har selv gjort en indsats for at blive "integrerede" hvilket betyder at jeg p.t. har to bestyrelsesposter i foreninger og Jesper har en Vi har lært en del svenskere i Malmø at kende og ser dem i fritiden Idet vores forældre bor hhv. på Fyn og på Falster gør de sidste par km fra København til Malmø ikke den store forskel Vi flyttede fra Odense til Malmø, så når der kommer venner på besøg er det som regel en weekend-ting - men det havde ikke været anderledes hvis vi boede i København fx. Ulemper? Tjah, det er nemmere at købe vin i Danmark (vi har også en god vin-pusher i Brøndby...) Og ja, broen er da lukket en sjælden gang, men det er vist kun en gang det har skabt virkelig store problemer for os.

Besvaret

Nu kender jeg ikke priserne i Slagelse, men de må da være en del billigere end Kbh og måske på niveau med Malmö? Det er lidt uklart hvad det er I egentlig vil. Vil I bo i "storbyen" eller i en mindre by eller på landet? Hvis det er "storby" i er ude efter, kan Malmö godt anbefales. Vi bor tæt på Nobeltorget, tæt på folketspark, som er en blanding af en hyggelig anlagt park, med minizoo (Teraium), Tivoli, kunst og kultur. Vi er også tæt på det egentlige city, 5 min i bus, en lille cykeltur eller 5 min i bil. Så vi har virkelig fået storby for pengene. Samtidig bor vi i et meget stille område, som ligger et par veje fra de store veje, hvilket nærmest giver forstadsagtig ro, hvilket jeg sætter meget stor pris på. Skulle vi have haft det samme i kbh, skulle vi sikkert give 2-3 gange så meget for den samme lejlighed/beliggenhed. Dog er Malmö jo også en del mindre end København, så det er billigere at bo centralt alene af den grund, men også fordi priserne er cirka det halve. Jeg har vænnet mig til svenskerne, og der er jo små fordele her, som foreksempel at ens penge er mere værd, det er billigere at handle i supermarketet. Det meste er i det hele taget billigere at købe. Det største plus for mig, er dog oplevelsen af at bo i et andet land. Den giver mig meget på det personlige plan. Det er meget sundt at komme lidt ud over DKs grænser, det giver en et lidt større perspektiv, selvom Sverige jo ikke er så langt fra DK, så er der alligevel nogle forskelle. Generelt er det jo vigtigt at tænke et boligkøb igennem, idet I sikkert kommer til at bo det samme sted mange år ud i tiden. Der er mange muligheder og valget afhænger nok meget af jeres temperament. Der skal lidt eventyrlyst til at flytte til et nyt land. Held og lykke med boligkøbet. Lasse

Besvaret
Okay, here goes... Vi har fået et hus af rimelig størrelse og standard til en pris som i efteråret 2005 svarede til at vi skulle købe hus i en landsby uden for Sorø inkl. tilhørende pendlingsproblemer. Vi bor 6 km fra Malmø Centrum og det tager mig 35-45 minutter at komme på arbejde i København (Sydhavnen) med bil, min mand kører til Gladsaxe på ca. tre kvarter hvis han kommer ud ad døren i tide... Vi boede i Malmø det første halve år uden at have bil, og det gik fint - vi har cykelafstand til indkøb, busstoppesteder tæt på etc. Åbningstiderne i butikkerne er jo ret liberale, det hjælper en hel del på logistikken! Vi har nu råd til at have to biler fordi vores boligomkostninger stadig er rimelige på trods af rentestigninger Vi har selv gjort en indsats for at blive "integrerede" hvilket betyder at jeg p.t. har to bestyrelsesposter i foreninger og Jesper har en Vi har lært en del svenskere i Malmø at kende og ser dem i fritiden Idet vores forældre bor hhv. på Fyn og på Falster gør de sidste par km fra København til Malmø ikke den store forskel Vi flyttede fra Odense til Malmø, så når der kommer venner på besøg er det som regel en weekend-ting - men det havde ikke været anderledes hvis vi boede i København fx. Ulemper? Tjah, det er nemmere at købe vin i Danmark (vi har også en god vin-pusher i Brøndby...) Og ja, broen er da lukket en sjælden gang, men det er vist kun en gang det har skabt virkelig store problemer for os.
Hej Persille Tak for din tid til at skrive dette indlæg, det er rigtigt godt. Grunden til at I flyttede fra Malmø og ud, er det pga mere plads for samme penge, eller er der ved at opstå bolig problemer i Malmø som i KBH? Kæresten har ikke kørtkort endnu, men håber da på hun snart får, har tjekket tiderne på DSB og de siger næsten halv tid fra Malmø til KBH H. mod Slagelse til KBH H. Jeg er naturligvis klar over man selv må gøre noget for at blive "integrerede", men det skal man jo også når man flytter til den anden ende af landet, så det vil kun være så naturligt :) Alt det med at købe ting som er dyre i Sverige, kan jeg seriøst ikke se problemet i da vi begge arb i dk, så tager man vel bare det over man skal bruge. Det er dejligt at høre I har fået det til at virke rigtig godt, hvis det er okay, spørger jeg lige ind til noget mere.. Hvordan er det med læge? Kæresten har fået en ide om man ikke kan komme til læge i Sverige, men skal til DK? Hvordan med hvis vi får børn, med pasning´og sådan nogle ting? på forhånd tak Poul Madsen
Besvaret
Nu kender jeg ikke priserne i Slagelse, men de må da være en del billigere end Kbh og måske på niveau med Malmö? Det er lidt uklart hvad det er I egentlig vil. Vil I bo i "storbyen" eller i en mindre by eller på landet? Hvis det er "storby" i er ude efter, kan Malmö godt anbefales. Vi bor tæt på Nobeltorget, tæt på folketspark, som er en blanding af en hyggelig anlagt park, med minizoo (Teraium), Tivoli, kunst og kultur. Vi er også tæt på det egentlige city, 5 min i bus, en lille cykeltur eller 5 min i bil. Så vi har virkelig fået storby for pengene. Samtidig bor vi i et meget stille område, som ligger et par veje fra de store veje, hvilket nærmest giver forstadsagtig ro, hvilket jeg sætter meget stor pris på. Skulle vi have haft det samme i kbh, skulle vi sikkert give 2-3 gange så meget for den samme lejlighed/beliggenhed. Dog er Malmö jo også en del mindre end København, så det er billigere at bo centralt alene af den grund, men også fordi priserne er cirka det halve. Jeg har vænnet mig til svenskerne, og der er jo små fordele her, som foreksempel at ens penge er mere værd, det er billigere at handle i supermarketet. Det meste er i det hele taget billigere at købe. Det største plus for mig, er dog oplevelsen af at bo i et andet land. Den giver mig meget på det personlige plan. Det er meget sundt at komme lidt ud over DKs grænser, det giver en et lidt større perspektiv, selvom Sverige jo ikke er så langt fra DK, så er der alligevel nogle forskelle. Generelt er det jo vigtigt at tænke et boligkøb igennem, idet I sikkert kommer til at bo det samme sted mange år ud i tiden. Der er mange muligheder og valget afhænger nok meget af jeres temperament. Der skal lidt eventyrlyst til at flytte til et nyt land. Held og lykke med boligkøbet. Lasse
Hej Lasse og tak for din tid til at skrive det her :thumbup: Priserne i Slagelse er stadig til at betale men bestemt fået et godt press deropad. Det er naturligvis en god ide at skrive hvad vi søger, det glemte jeg vist. Det er klart storbyen som du skriver, vi bor PT op af en vej med meget trafik, og det går os på ingen måde på. Det er 100% noget ala det du beskriver jeg/"vi" søger. Ja jeg har da bestemt også økonomi med i tankerne, både når vi snakker bolig men bestemt også til de daglige ting. Det er bestemt også et plus, det kan alle se. Jeg tror jeg skal have en pris liste fra en svensk butik og dansk butik og måske vise min kæreste en mulighed for ekstra ferie for de penge vi spare ;) Hvordan oplever I det offentlige transport system? igen tak for dit svar Hilsen Poul
Besvaret
Hej Persille Tak for din tid til at skrive dette indlæg, det er rigtigt godt. Grunden til at I flyttede fra Malmø og ud, er det pga mere plads for samme penge, eller er der ved at opstå bolig problemer i Malmø som i KBH? Kæresten har ikke kørtkort endnu, men håber da på hun snart får, har tjekket tiderne på DSB og de siger næsten halv tid fra Malmø til KBH H. mod Slagelse til KBH H. Jeg er naturligvis klar over man selv må gøre noget for at blive "integrerede", men det skal man jo også når man flytter til den anden ende af landet, så det vil kun være så naturligt :) Alt det med at købe ting som er dyre i Sverige, kan jeg seriøst ikke se problemet i da vi begge arb i dk, så tager man vel bare det over man skal bruge. Det er dejligt at høre I har fået det til at virke rigtig godt, hvis det er okay, spørger jeg lige ind til noget mere.. Hvordan er det med læge? Kæresten har fået en ide om man ikke kan komme til læge i Sverige, men skal til DK? Hvordan med hvis vi får børn, med pasning´og sådan nogle ting? på forhånd tak Poul Madsen
Vi har aldrig boet i Malmø C, men vi flyttede fra en lejlighed i Odense C til vores hus i Malmø, fordi vi mentalt var klar til at få hus og en lille have. Så en lejlighed centralt i Malmø var ligesom aldrig i spil for os, eftersom vi havde nogle andre boligønsker. Derimod var den rent praktiske beliggenhed mht transport, indkøb etc. smaddervigtig fordi vi ikke ville være afhængige af at have bil. Læge er problemfrit - vi har begge to valgt at bruge læge i Malmø, fordi vi ikke gad bøvle med at finde en i Kbh. Systemet virker udmærket og jeg får ikke ondt nogen steder af at betale 150 kr for et lægebesøg - det er jo så kun de første 900 kr pr år man betaler, resten er gratis. Børn ved jeg ingenting om (og vil heller ikke vide noget om ;)) men her er garanteret nogen der er klogere end mig! Ud over at jeg ved at børnepasning er billigere og åbningstiderne bedre end i Danmark.
Besvaret

Der er masser af busser i Malmö, og de fungerer fint. Børnepasning koster cirka det halve i Malmö og er gradueret efter indkomst. Jeg skulle måske også lige sige at vi boede i København før Malmö, så vi er vant til storby, og i den sammenhæng er Malmö selvfølgelig lidt mindre storby end København. Men for mig er det et plus, da jeg har boet de sidste 10 år i kbh, og gerne ville have lidt mere ro, men ikke ud på landet, og samtidig adgang til alting. Her er en indkøbsliste til kæresten :th2: Der findes et hav af informationer om at flytte til Malmö, bare søg på google eller her på forumet.

Besvaret
Vi har aldrig boet i Malmø C, men vi flyttede fra en lejlighed i Odense C til vores hus i Malmø, fordi vi mentalt var klar til at få hus og en lille have. Så en lejlighed centralt i Malmø var ligesom aldrig i spil for os, eftersom vi havde nogle andre boligønsker. Derimod var den rent praktiske beliggenhed mht transport, indkøb etc. smaddervigtig fordi vi ikke ville være afhængige af at have bil. Læge er problemfrit - vi har begge to valgt at bruge læge i Malmø, fordi vi ikke gad bøvle med at finde en i Kbh. Systemet virker udmærket og jeg får ikke ondt nogen steder af at betale 150 kr for et lægebesøg - det er jo så kun de første 900 kr pr år man betaler, resten er gratis. Børn ved jeg ingenting om (og vil heller ikke vide noget om ;)) men her er garanteret nogen der er klogere end mig! Ud over at jeg ved at børnepasning er billigere og åbningstiderne bedre end i Danmark.
Haha ramte jeg et godt punkt med de børn der :lol: Ej fair nok, du kan jo heller ikke vide alt.. 900 om året for læge er da heller ikke noget at snakke om synes jeg.
Besvaret
Der er masser af busser i Malmö, og de fungerer fint. Børnepasning koster cirka det halve i Malmö og er gradueret efter indkomst. Jeg skulle måske også lige sige at vi boede i København før Malmö, så vi er vant til storby, og i den sammenhæng er Malmö selvfølgelig lidt mindre storby end København. Men for mig er det et plus, da jeg har boet de sidste 10 år i kbh, og gerne ville have lidt mere ro, men ikke ud på landet, og samtidig adgang til alting. Her er en indkøbsliste til kæresten :th2: Der findes et hav af informationer om at flytte til Malmö, bare søg på google eller her på forumet.
Dejligt at høre med busser, det er jo også noget man skal tage med... Jeg takker for det link, som sagt har jeg været omkring både google og det her forum, men de personlige synspunkter er svære at trækker ud af tal.. /Poul
Besvaret

Vi er supergalde for at bo her og vi har en del svenske venner....og en del danske.... :) Det eneste der kunne få mig til at flytte retur igen, er broen...Jeg er så træt af de amatører....:sick: Resten er bare supergodt! Dejlig lys og luft og man har en natur 5 km udenfor Malmø, som man skal til Lolland eller sjællands nordkyst for at finde.... 140 km væk, er der et udemærket skiterræn for begyndere og lige rundt om hjørnet har vi strande med bedre sand end nogen steder i dk. Jeg havde booket en mægler i Holeby på Lolland..... Betingelse var at vi først tog til Sverige og kiggede på lejl. Vi har ikke boet andre steder herovre og elsker at bo hvor vi gør... Vi har kigget på hus mange steder, men der er bare ikke noget der er faldet i vores smag..... Så nu har vi snart smidt 600.000 i renovering af vores lejlighed.....) Det kan kun anbefales og jeg har 7 min til broen og 15 min til Kastrup lufthavn.... Det er hurtigere end du kan gøre det fra Kbh's indre by...:)

Hehe det ønsker jeg nu ikke lige at gøre' date=' men beskriv gerne hvordan det er gået jer, så jeg kan få nogle gode argumenter til hende der hjemme :th2:[/quote']
Besvaret
jeg har 7 min til broen og 15 min til Kastrup lufthavn.... Det er hurtigere end du kan gøre det fra Kbh's indre by...:)
Poul...Brian kører ikke som "flertallet" - så tag lige opgivelsen på tid med et lille gran salt ;) Herinde har vi vænnet os til det, så at sige :rolleyes: Ellers, så er jeg rygende enig med Brian (Buddha) og de andre. Her er skide-dejligt! Jeg var lige 40 km oppe i landet og kigge på hus her til aften - og bare den lille smuttur ga´ mig smil på læben. Naturen herovre er om benzin på en motor :thumbup:
Besvaret

En kat var en del af min studehandel :) Vi overvejede meget for og imod. Brugte en hel dag i Malmö for bare at snuse, tjekke nogle lejligheder ud for at se hvad man egentlig får for pengene. Det er godt for mavefornemmelsen. Snakkede også med nogle der var flyttet herover + et par der var flyttet hjem igen. Så jeg vil anbefale at gøre det samme benarbejde og se om det er noget. Offentlig transport - hvis den indebærer et tog over broen er det ikke noget at råbe hurra for. Overfyldte og / eller forsinkede skal du regne med.

Besvaret

Jeg har blot et helt generelt råd til jer - tag herover. Brug fx hemnet.se og find nogle lejligheder/huse, som tiltaler jer, og brug så deres beliggenhed til at tage herover og kigge på hvad område det nu måtte være. Stil bilen - gå lidt rundt - kig på omgivelserne, indkøbsmulighederne, institutioner/skoler, busstoppesteder og hvad I nu ellers måtte være nysgerrige omkring. Gerne på en hverdag og i weekenden, så I får en ide om, hvor meget liv der er (især hvis I vil udenfor Malmö måske). Der er skønt i Sverige og man skal ikke ret langt væk, før der er en hel anden natur end i DK. Kommer familie og venner? Tja, vores familie kommer mest fra Jylland, så de er ligeglade med, at der er en bro mere. Man skal absolut have lysten til at prøve det, og man skal have lysten til at lære svensk (for så går alting altså lidt lettere), men så er Sverige (= Malmö og omegn) altså ikke "værre" - man ville nok få et ligeså stort "kulturchok" ved at flytte fra den ene ende af DK til den anden.

Besvaret
Resten er bare supergodt! Dejlig lys og luft og man har en natur 5 km udenfor Malmø' date=' som man skal til Lolland eller sjællands nordkyst for at finde....[/quote'] Personligt vil jeg sige at de' Lollandske Fla'lan' er be're, meen de' er nok ba' mig ;) På baggrund af Buddhaens mange indlæg har jeg også indtrykket af når han siger 7 minutter til broen så skal det tages med et gran salt. Hans opfattelse af tid og hastigheder er ikke den samme som lovgivernes :)
Besvaret

@Poul @Poul Velkommen til forummet og forhåbenligt velkommen til Sverige. For et år siden svor jeg til min kæreste at jeg skulle ikke til Sverige mens jeg studerende. Jeg havde 5 minutter til campus, og det havde jeg det fint med! Nu har jeg 1½ time hver vej (alt afhængigt af DSBs humør, der er mere lunefuldt end de græske guders). Hvorfor? Fordi det er en oplevelse og fordi det er anderledes. Alternativet for min kæreste da hun købte sin lejlighed var et sted ude på vestegnen. Alene med det i tankerne er Malmø en no-brainer :D Derudover er hun ikke typen som let falder i snak og inden for 2 minutter har skaffet sig en veninde for livet, men der var stadig noget som trak i hende (Jeg er stadig i tvivl hvad :D) De andre i tråden nævner alle de gode ting ved Sverige og de fleste rammer også plet. Her er ulemperne: De grønne bybusser (der kører på naturgas) er mindst lige så upræcise som HT busserne. Dette er ret irreterende når busplanen i forvejen kun giver dig 2 minutter at komme ned til toget. Ligeledes så har de ingen problemer med at køre lige foran næsen på folk. Folk i Skåne taler ikke Svensk, de taler Skånsk. Hvis du troede at du forstod Svensk kan du godt forberede dig på at det ikke er alle man forstår =) Broen er en barriere. Den har været lukket et par gange i nyere tid pga. kaht smulgere der ikke kan køre bil eller folk der overser kampvogne på motorvejen, men det er jo ikke anderledes end så mange andre indfaldsveje til KBH (Køgebugt, Roskilde). Ligeledes er der jo myldre trafikken i byen, men den må du jo være bekendt med i forvejen. Ligeledes så dræber broen det spontane besøg, men hvis I alligevel ville flytte fra Slagelse kan jeg ikke se det som et problem. Det er stadig DSB der håndterer togene herovre så servicen er ca. på samme niveau som i Slagelse. Det sker de er forsinket på uheldige tidspunkter og at de der er bøvl med reguleringen så man holder 20 minutter før en station og kan ikke gøre noget. Andre gange "glemmer" de et togsæt og 6 næsten fyldte togvogne kan jo sagtens erstattes af 3 proppede togvogne. Alkohol: Man smutter ikke bare ned i den lokale og køber noget vin eller lign. til maden. Jeg har et fint lager, men er stadig tit blevet fanget på det forkerte ben. Kørekort: Hvis I flytter til sverige så skal det tages i sverige og det skal tages på svensk. Men det kan jo stadig tages før I flytter =) Her er en guide SKAT: Når du flytter herover så bliver du først begrænset skattepligtig dernæst grænsegænger (hvis jeg husker ret). Det kan være et helvede, det kan være en dans på roser, man ved det ikke før selvangivelsen ankommer :) Det er sikkert flere ulemper og jeg vil opfordre andre til at skrive dem også for at give et mere neuanceret billede af livet i Sverige. Mine problemer er dog blevet løst ved at tage cyklen i stedet for bussen, tage afsted 20 minutter tidligere hvis jeg har en vigtig aftale (husk jeg er studerende :D), huske en bog eller noget arbejde som jeg kan lave i toget. Skåningen har jeg ikke fundet en kur mod endnu, men jeg prøver ihærdigt at lære at krænge tungen =) Hvorfor flyttede jeg så? Fordi der er mere natur herovre, men alligevel er Malmø på størrelse med Århus. Vi bor i udkanten af Malmø og har det bedste af begge verdener synes vi: Byen på den ene side og Naturen på den anden; Tæt på kystbanen og tæt på broen; Hvis det ikke er billigt i SE så kan man finde det billigere i DK; Tjener danske penge og bor i "billigere" svenske boliger. Vigtigst af alt, opleve ny kultur. Svensken har mange ting til fælles med danskerne, men megen indvandring har tilføjet ting, samtidig med at svenskerne lader til at holde mere fast i nordiske traditioner end danskerne. Alt i alt så kan det hele koges ned til: Prøv det, Prøv det. I kan jo altid flytte tilbage igen. =)

Besvaret
De grønne bybusser (der kører på naturgas) er mindst lige så upræcise som HT busserne. Dette er ret irreterende når busplanen i forvejen kun giver dig 2 minutter at komme ned til toget. Ligeledes så har de ingen problemer med at køre lige foran næsen på folk.
Jeg oplever ikke specielle forsinkelser med busser i den centrale del, jeg plejer kun at vente cirka maks 5 min, og ofte kommer bussen inden for 1 min. (men nu bruger jeg heller ikke køreplanen, da 5eren går rigtig mange gange i timen)
Besvaret
Vi er supergalde for at bo her og vi har en del svenske venner....og en del danske.... :) Det eneste der kunne få mig til at flytte retur igen, er broen...Jeg er så træt af de amatører....:sick: Resten er bare supergodt! Dejlig lys og luft og man har en natur 5 km udenfor Malmø, som man skal til Lolland eller sjællands nordkyst for at finde.... 140 km væk, er der et udemærket skiterræn for begyndere og lige rundt om hjørnet har vi strande med bedre sand end nogen steder i dk. Jeg havde booket en mægler i Holeby på Lolland..... Betingelse var at vi først tog til Sverige og kiggede på lejl. Vi har ikke boet andre steder herovre og elsker at bo hvor vi gør... Vi har kigget på hus mange steder, men der er bare ikke noget der er faldet i vores smag..... Så nu har vi snart smidt 600.000 i renovering af vores lejlighed.....) Det kan kun anbefales og jeg har 7 min til broen og 15 min til Kastrup lufthavn.... Det er hurtigere end du kan gøre det fra Kbh's indre by...:)
Nu hvor folk beskriver din fart og din kone hedder Rikke så kan det da KUN være supermule fra Vagcars jeg har fat i hva :cool: Det er super fedt at høre I er faldet godt til, den mægler I havde booket på Holeby, var det en der sælger boliger i Sverige eller hvordan skal det forstås? /P
Besvaret
Nu hvor folk beskriver din fart og din kone hedder Rikke så kan det da KUN være supermule fra Vagcars jeg har fat i hva :cool: Det er super fedt at høre I er faldet godt til, den mægler I havde booket på Holeby, var det en der sælger boliger i Sverige eller hvordan skal det forstås? /P
Ja det er den Supermule. Vi er dog flere fra Vagcars herinde ... :)
Besvaret

#Junkeren Det er bestemt også næste fase, jeg skal have hende til at gide turen over og kigge på det.. gøre en hyggedag ud af det... #Mulde Mange tak, det er lige sådan nogle links og sådan jeg søger, så kan jeg planlægge en lille tur over.. Det skal helst være så centralt til alting som muligt om som vi får råd til, men det er bestemt en super ide at køre og stille bilen og mærke stemmingen omkring i byen. #Lollikken Det er dejligt også at høre lidt om de negative ting, men dem du skriver synes jeg nu ikke er så slemt, men også noget man skal have i tankerne ja. Nu du selv skriver om broen, er det så både bil og tog der bliver lukket eller hvordan forstå det? Nej har luret det med alkohol er lidt æv, men det må man jo tage med, man finder jo hurtigt ud af at købe lager som du har gjort heh. Det med SkAT forstår jeg ikke, hvordan virker det når man bor i Sverige, ved godt man betaler til DK men hvorfor er det ekstra slemt? Jeg er helt enig med dig i at man altid kan flytte tilbage, især når vi ikke har nogle forpligtelser i form af børn osv osv... #Credde.. Perfekt :th2: så føler man sig jo allerede ½ hjemme

Besvaret

Næææ det var en dansk mægler.... Havde booket Sverige først og Holeby bagefter..... Og ja vi er faldet ganske godt til.....:) Ikke mindst mine børn er supergodt integreret.....:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...