Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Hvis man kigger på pris udviklingen inde for brændstof synes jeg det ser ud til at E85 er meget tilbageholden i forhold til Diesel og Benzin. På Den lokale Statiol koster E85 8.25, Diesel 14.43 og 95okt 13.85 Mener da benzinen var nede under 12.00kr kostede E85 ca. 8.00 Så måske en E85 bil er mere vejen frem - frem for diesel. Men jo sikkert et spørgsmål om udbud, hvis alle skipper diesel eller benzin bliver E85 bare dyrrer de skal jo flå os :o Anyway, hvilken bil er mest økonomisk på E85, har set at fx. Saab har lavet E85 motore, men også hørt de ikke gå så langt på literen. Men hvis vi nu regner med en Diesel pris på 16.00kr kommer sikkert snart :( så er det jo ligefør en bil som går 10-12 på e85 vil være billigere end en diesel bil. Plus det at man ikke har 4x fordonsskat på e85 biler vel. Alt er jo forudsat at E85 ikke stiger i takt med Diesel og Benzin. Findes der en mindre bil, som kan betales - og som er rimelig økonomisk med E85?

• 1 month later...
Besvaret

Jeps. Den hjemmeside har jeg fundet, god information. Talte med en som Arb. hos Ford, han mener ikke E85 er lønsomt nu. Han siger, hvis jeg forstår hans svenske godt nok :) At på E85 får man flere HK, men den bruger flere Liter end på Benzin Omvendt må man sige at E85 jo også er en del billigere end Benzin. Samtidig med synes jeg at E85 har holdt sig meget i ro, mens at Diesel og Benzin er steget meget i Pris. I morges da jeg kørte forbi standeren var den 13.35 for 95okt, 14.25 for Diesel og 8.23 for E85. - Lidt "Sjovt" at Diesel er dyrrer end 95okt i Sverige, I DK er det omvendt, ihvertfald de steder jeg har set. Og prisforskellen i DK er nogle få 10øre, I Sverige kan der være over 1kr forskel :o - vil de have de små diesel-miljöbiler på gaden eller ej ? eller er prisen et udtryk for de skal have de penge hjem de mister på fordonsskatten ? Men hvis en ny bil fx kører dobbelt så langt på benzin som E85 kan E85 ikke betale sig endnu. Hvis en bil fx kører 16 på 95okt og 13 på E85 kan det godt betale sig. Men synes bare jeg har hørt at mange nyere E85 biler ikke går meget mere end 10km pr liter E85. Så gevinsten kan næppe være så stor. Men hvis ens kone/kæreste er af den rødhåret type, som går med Fjäldräven taske, fra Gyminiaset, og batches med "Red Hvalerne". Så kan man godt køre E85 uden at det nødvendigtvis kan betale sig økonomisk ;)

Besvaret

Ja det er sandt, at de fleste E85 biler ikke kører længere end 10 på literen. Derfor bør man også sætte et regnestykke op på, hvor meget man kører kontra priser på brændstof osv. Jeg synes dog ikke, at der er nogle mindre biler på den liste, men der kommer vel forhåbentligt nogle modeller som fx. Seat Ibiza, Polo, Astra, Fiesta, som både kan køre på benzin og E85.

Besvaret

Polo kunne da vist ? Så ihvertfald en golf der kunne. Tror også Fiesta'en kan, tror nok de fleste nyere benzinbiler kan. Men tror bare at det kun er dem med nedsat fordonsskatt som er på listen ?

Besvaret
Men hvis ens kone/kæreste er af den rødhåret type' date=' som går med Fjäldräven taske, fra Gyminiaset, og batches med "Red Hvalerne". [/quote'] Du sparer ikke noget for miljøet så længe E85 bliver hentet i brasilien i store tankere. Tværtimod gør det at fødevarepriserne stiger og endnu flere mennesker i afrika sulter
Besvaret

Ford Focus kan også. Jeg har lige bestilt en sådan Flexifuel bil hos Ford en Mondeo. Sælgeren fortalte at som benzin kørte den lige omkring de 12 km/l og 10 km/l på E85, så er der er en pæn besparelse. Det er så også noget billigere at købe en Flexifuel Mondeo end en Diesel- Den er billigere i vejafgift end diesel og benzin(et par hundrede:D) Og så for man stadig 10.000 SEK tilbage om 6 måneder når man køber sådan en fra ny. Egentlig er jeg ikke sikker på det er så skide godt for miljøet, syntes at have set noget om at det energi der bliver brugt på at fremstille E85, til fulde opvejer de miljø fordele der er på at køre på det. Plus det også er med til at presse fødevar priserne op, da de bruger en del korn til at fremstille det. Men hvad jeg hverken kan eller skal rede verden alligevel, så jeg prøver sku med sådan en fætter:rolleyes:

Besvaret

De fleste moderne biler kan køre en 50/50 blanding af blyfri 95 og E85...... Tanker man 100liter og deler den 50/50, så sparer man næsten 300kr på den finte..... Gør man sådan 3-4 gange pr måned, så er der sparet næsten 10.000 om året.....Uden at det koster i ombygning osv....

Besvaret

Er det ikke en meget go idé lige at tjekke med sin mekker, før man laver den finte;)

De fleste moderne biler kan køre en 50/50 blanding af blyfri 95 og E85...... Tanker man 100liter og deler den 50/50, så sparer man næsten 300kr på den finte..... Gør man sådan 3-4 gange pr måned, så er der sparet næsten 10.000 om året.....Uden at det koster i ombygning osv....
Besvaret

Det mekaniske har intet at sige.....Det er motorstyringen der kompenserer, men da E85 har et oktan tal på 105, såvidt jeg husker, så er det intet problem. Grunden til at du blander det 50/50 er smøringen af ventilstyr osv....

Er det ikke en meget go idé lige at tjekke med sin mekker' date=' før man laver den finte;)[/quote']
Besvaret

Jeg skal indrømme at jeg tit har tænkt tanken, men ikke ville prøve. Anyway det bliver ikke noget problem for mig fremover. Men da et godt tip til andre der kører på benzin? Bruger du det på RS´en uden problemer?

Det mekaniske har intet at sige.....Det er motorstyringen der kompenserer' date=' men da E85 har et oktan tal på 105, såvidt jeg husker, så er det intet problem. Grunden til at du blander det 50/50 er smøringen af ventilstyr osv....[/quote']
Besvaret

Nej....For RS'eren er chippet til 98 oktan..... Når den yder så meget, er det ikke en forsøgsbil.....Kørte den std, ville jeg ikke ha' noget problem med det. Vi bruger det på ML55'eren uden probs.... Udover det kan min Starlet køre på blandingen selvom det er karburatorbil...

Besvaret

Jamen så er det jo et tips lige til Rabatten, eller hva faen de der forbruger programmer hedder:cool:

Nej....For RS'eren er chippet til 98 oktan..... Når den yder så meget, er det ikke en forsøgsbil.....Kørte den std, ville jeg ikke ha' noget problem med det. Vi bruger det på ML55'eren uden probs.... Udover det kan min Starlet køre på blandingen selvom det er karburatorbil...
Besvaret
Det kunne være jeg skulle prøve at fylde lidt på punto'en, men er spændt på, hvor meget kortere på literen den går, om det kan betale sig. Går 18 km/literen pt. (benzin naturligvis).
Besvaret

Jeg synes ikke det fremgår i denne tråd, men jeg vil da bare lige nævne at det er ulovligt at køre på E85, hvis bilen ikke er bygget til det. Men det er der jo så meget der er.....:p Jeg synes stadig ikke at der er sket en vanvittig stor øgning af mit benzinforbrug. Corradoen ligger på en ca. 8.5/l pr 100km hvis jeg kører pænt.

Besvaret
Du sparer ikke noget for miljøet så længe E85 bliver hentet i brasilien i store tankere. Tværtimod gør det at fødevarepriserne stiger og endnu flere mennesker i afrika sulter
Det er jo lidt misvisende det der.Olien kommer hvorfra ? Miljøet sparer fordi du udleder mindre CO2. At fødevarepriserne stiger er blevet afvist af flere eksperter og det har i hvertfald ikke noget med miljøet at gøre.
Besvaret

Godt nok ikke Sverige, men jeg ved at Statoil i Kalundborg arbejde på og undersøger mulighederne i at lave Ethanol på deres rafinaderi der. Det er da trods noget tættere på end Brazilien;)

nu kommer jeg lige med et komplet sindsygt forslag. hvad med at fremstille E85 i Sverige.?
Besvaret

Det er da kun såfremtr CO2 er skadeligt for naturen.....Og det er vist ikke bevist endnu....

Det er jo lidt misvisende det der.Olien kommer hvorfra ? Miljøet sparer fordi du udleder mindre CO2. At fødevarepriserne stiger er blevet afvist af flere eksperter og det har i hvertfald ikke noget med miljøet at gøre.
Besvaret
Jeg synes ikke det fremgår i denne tråd, men jeg vil da bare lige nævne at det er ulovligt at køre på E85, hvis bilen ikke er bygget til det. Men det er der jo så meget der er.....:p
men budha's forslag ligger også tæt på E50 :) men er det ikke generelt forbudt for statoil så, at sælge deres E5 eller hvad de nu kalder det (5% ethanol) eller hvor går grænsen? Mvh. Flemming
Besvaret

Find lige et link der bekræfter det....

Jeg synes ikke det fremgår i denne tråd, men jeg vil da bare lige nævne at det er ulovligt at køre på E85, hvis bilen ikke er bygget til det. Men det er der jo så meget der er.....:p Jeg synes stadig ikke at der er sket en vanvittig stor øgning af mit benzinforbrug. Corradoen ligger på en ca. 8.5/l pr 100km hvis jeg kører pænt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...