Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Hvis man ser det fra et miljøperspektiv, så må 130 km/t kontra 110 km/t koste rigtig mange liv i sidste ende. Det er sq mærkeligt, at man egentlig "kun" snakker få menneske liv, når der er andre store problemer (miljøet) at tage hensyn til. ja, jeg køre næsten hvad loven siger jeg må. Jeg får mit adrenalin sus(ang. fart) steder, hvor jeg ikke sætter andres liv på spil.... Mvh Leon P.t Ikke at jeg skal spille alt for hellig, men jeg tænker da over mit eget co2 udslip i hverdagen.....Men det sker jo at den får lidt gas i div. billøb et par gange om året....

• Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Hvis man ser det fra et miljøperspektiv' date=' så må 130 km/t kontra 110 km/t koste rigtig mange liv i sidste ende. [/quote'] nu ved jeg ikke om du refererer generelt til forurening som derfor koster menneskeliv, eller global opvarmning pga. co2 ...men hvis det er det sidste, så kommer det jo an på om co2 er synderen eller ej :) men hvis det er forurening så ja, bortset fra at der måske ikke er så mange der ihvertfald direkte, kommer til at blive påvirket fra en motorvej.
Besvaret

Man skal være kritisk over for forskning, men det, der gør megen forskning eller junk-science til rent humbug, er at man forlænger argumentationen med brædder AKA modeller, når de rigtige data slipper op, og derefter drager vidtgående konklusioner, som man egentlig har draget på forhånd. Men denne rapport som gengivet har ikke de elementer. Den er et rent et-til-et-billede af alle motorveje med højere hastighed i relation til dræbte og kvæstede. Det er nok også derfor, den er blevet syltet - man skulle lige finde ud af, hvordan man kunne sætte disse data ind i "en større sammenhæng", og få dem til at pege i modsat retning og svare til den politiske facitliste. Indtil det er sket, har man en ren ligoptælling, som man bare kan tage til efterretning. Tilmed er antallet af dræbte og tilskadekomne faldet med 40 procent på de motorveje, hvor fartbegrænsningen har været uændret - igen omfatter dataene hele vejnettet. Det kan man så gå i gang med at tolke på - men dem, der er døde, er døde, og dem, der ikke er, er ikke. Jaja, der er flere, der dør af kræft end i juni, men det kunne være interessant at se en teori, der bortforklarer årsagssammenhængen mellem fartgrænser og bodycount.

Besvaret

Sjove ting fra rapporten/Karsten Nonbo :laugh: Rapporten siger følgende: Sådan lyder en opsigtsvækkende kritik fra Venstre, der giver dumpekarakter til udlægningen af de beregninger, som viser, at antallet af trafikulykker med personskader steg med otte pct. på motorvejsstrækninger på 130 km/t frem til september 2005 Karsten Nonbo har iflg. hamselv ført statestik og er kommet frem til dette: Karsten Nonbo fører selv arkiv over alle færdselsulykker, og ifølge hans egen lommestatistik kan højst seks ud af 41 trafikdrab i perioden tilskrives den højere hastighedsgrænse. 6 ud af 41 .... Hvor meget er det i procent ? :laugh: Karsten Nonbo skal da vist ha' nogle skolepenge tilbage

Besvaret

Ja og du skal da vist ikke prale.... Rapporten taler om det totale antal ulykker og Nonbo taler om årsager....

Sjove ting fra rapporten/Karsten Nonbo :laugh: Rapporten siger følgende: Sådan lyder en opsigtsvækkende kritik fra Venstre, der giver dumpekarakter til udlægningen af de beregninger, som viser, at antallet af trafikulykker med personskader steg med otte pct. på motorvejsstrækninger på 130 km/t frem til september 2005 Karsten Nonbo har iflg. hamselv ført statestik og er kommet frem til dette: Karsten Nonbo fører selv arkiv over alle færdselsulykker, og ifølge hans egen lommestatistik kan højst seks ud af 41 trafikdrab i perioden tilskrives den højere hastighedsgrænse. 6 ud af 41 .... Hvor meget er det i procent ? :laugh: Karsten Nonbo skal da vist ha' nogle skolepenge tilbage
Besvaret
Ja og du skal da vist ikke prale.... Rapporten taler om det totale antal ulykker og Nonbo taler om årsager....
Ja ? ... Antallet af ulykker er steget med 8% ... Højere fart er skyld i ~15% af dræbte ... og ? :rolleyes: Antallet af trafikdrabte var jo ikke nul ved 110km/t. Men, 6 ud af 41 drabte kan tilskrives højere fart
Besvaret

Ja.....6 ud af 41....Ca 15%....Godt regnet ud.... Samlet set er stigningen på 8% i det totale antal ulykker med personskader på strækninger med 130... Nu der er fjernet mange 110 strækninger, så er det vel naturligt at antallet af ulykker falder samlet set på 110 strækningerne.....Ganske enkelt fordi der er færre af dem.... Men hvem siger at de 41 personer ikke allerede var døde i den gamle statistik??? Det ser ikke ud til at antallet af døde er steget på de strækninger med 130, men bare antallet af ulykker med personskade.

Ja ? ... Antallet af ulykker er steget med 8% ... Højere fart er skyld i ~15% af dræbte ... og ? :rolleyes: Antallet af trafikdrabte var jo ikke nul ved 110km/t. Men, 6 ud af 41 drabte kan tilskrives højere fart
Besvaret
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-12763437.html Mellem syv og otte personer mistede hver eneste uge livet i trafikken sidste år. I alt løb det op i 406 trafikdræbte personer. Det er det højeste antal de seneste fire år. Alene springet fra 2006 til 2007 er markant med en stigning fra 306 til 406 døde. Den væsentligste årsag til den negative udvikling er ifølge vicedirektøren i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Mogens Wilbert, at vi har sat gennemsnitsfarten op på vejene. "Det er gentagende gange videnskabeligt bevist, at der er en direkte sammenhæng mellem fart og trafikdrab. Når man sætter farten op, ender det, der tidligere ville være en personskade, med, at folk bliver slået ihjel," siger han.
Besvaret

Hvordan var det lige vinteren var fra 2005 til 2006????? :) Hvis jeg ikke husker helt forkert, så var der meget sne frem til april..... Det kunne ses på statistikkerne..... Også netop derfor er det ikke forunderligt, at med den milde vinter vi havde fra 2006 til 2007, så ville gennemsnitsfarten øge betragteligt....Ganske enkelt af den simple årsag, at folk kører markant langsommere i glat føre.....Og så koster sammenstødet ikke det samme med 20 km/t i indre by, som det ville med 60 km/t...... Men det er jo typisk dansk, at ville kurere sygdommen uden at kende årsagen.....:sick:

Besvaret
Hvordan var det lige vinteren var fra 2005 til 2006????? :) Hvis jeg ikke husker helt forkert, så var der meget sne frem til april..... Det kunne ses på statistikkerne..... Også netop derfor er det ikke forunderligt, at med den milde vinter vi havde fra 2006 til 2007, så ville gennemsnitsfarten øge betragteligt....Ganske enkelt af den simple årsag, at folk kører markant langsommere i glat føre.....Og så koster sammenstødet ikke det samme med 20 km/t i indre by, som det ville med 60 km/t...... Men det er jo typisk dansk, at ville kurere sygdommen uden at kende årsagen.....:sick:
Jeg vil nu sige at det er mere typisk dansk at brokke sig, men det er bare mig. Jeg synes nu det er sjovt at du forklarer Gio, at når folk kører langsommere så er der færre uheld. Jeg tror I er ganske enige om dette :) Jeg tror ikke der er nogen der betvivler menneskets evne til at føre en bil ved 200 km/t, men derimod er problemet folks evne til at reagere ved selv samme hastighed. Der findes selvf. enkelte billister med talent men de kører stadig rundt i den samme suppedas hvor størstedelen af billisterne er ignorante, langsomt opfattende eller uopmærksomme. Det kunne f.eks. være interessant at sammenligne antallet af ulykker (samt dødligheden) på 2-sporet ubegrænset tyske motorveje, med de samme tal for danske motorveje. For sjovs skyld kunne Finland også tilføjes, for der har de lækre fartbøder (noget i stil med 10% af sidste års lønindkomst).
Besvaret
Jeg er mere til statistik pr person kilometer fremfor det samlede antal af dræbte.... Ganske enkelt fordi Tyskland er det største transitland i EU.....
Og siden det er det største transitland i EU og de har ubegrænset hastighed (på nær 60 km i Bremen), samt de har bygget deres motorvejsnet efter dette, så må de vel være det ultimative benchmark for at se om frihastighed under optimale forhold virker? Ang. personkilometer så har ingeniøren en sjov artikkel om det http://ing.dk/artikel/21307
Baggrund: Persontransporten er underlagt en udefra givet konstant. Nemlig den, at vi i gennemsnit transporterer os 3 ture svarende til 1 time pr. person pr. dag uanset trafiksammensætningen og BNP pr. person. Eksempelvis er tidsforbruget til transport det samme i Danmark, USA og Ghana. I Nykøbing-Falster og Ikast vælger byboerne bilen på hhv. 45 pct. og 67 pct. af deres ture, men samlet er tidsforbruget til transport og antallet af ture pr. person det samme. At opgøre energiforbrug pr. personkilometer for de enkelte transportformer er en gammeldags opfattelse af verden, da rejsehastighederne er vidt forskellige. Sagt lidt populært men gammeldags: Hvor der handles, der spildes - og jo mere der handles, jo mere må der spildes.
Besvaret

Nu taler vi om energiforbrug og ikke uheld..... Det tyske motorvejsnet er langt fra optimeret til den mængde af trafik der kører igennem idag..... Netop derfor har de på mange strækninger valgt at sætte hastigheden ned, for at få trafikken til at flette nemmere, idet tilkommende køretøjer mange gange ikke har mulighed for at acc. til de store hastigheder der bliver kørt med på autobahn.... Så for at få dem sikkert ind på motorvejen har man valgt at sætte hastigheden til 120 km/t ved stort set alle til- og frakørsler.... Da man tydeligvis er klar over at det er forskellen i fart og ikke farten i sig selv der er problemet.....

Og siden det er det største transitland i EU og de har ubegrænset hastighed (på nær 60 km i Bremen), samt de har bygget deres motorvejsnet efter dette, så må de vel være det ultimative benchmark for at se om frihastighed under optimale forhold virker? Ang. personkilometer så har ingeniøren en sjov artikkel om det http://ing.dk/artikel/21307
  • 1 month later...
Besvaret

Ja man kan jo kun blive klogere med tiden Palle......;) http://www.berlingske.dk/article/20080818/danmark/708180040/

Antallet af trafikulykker, hvor alkohol er involveret, er steget kraftigt. Rådet for Større Færdselssikkerhed ønsker handling, og det er både politikere og politiet med på. Af René Løkkegaard Jepsen Sidst opdateret Mandag den 18. august 2008, 22:19 112 personer måtte sidste år lade livet som følge af spirituskørsel. Det er en stigning på 53 procent på et år. Dermed er alkohol skyld i en fjerdedel af alle dødsulykker i trafikken, viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Tal der ellers har været nedadgående siden 2002. »Det er en meget alvorlig stigning, som jeg frygter vil fortsætte,« siger Anders Rosbo, direktør for Rådet for Større Færdselssikkerhed. Tallene viser, at det især er voksne mænd mellem 25-44 år, som er indblandet i ulykkerne. Den største stigning finder man blandt de såkaldt svage trafikanter. Nemlig de tohjulede køretøjer og fodgængere. Antallet af dræbte knallertkørere blev mere end fordoblet fra 17 til 38, mens antallet af dræbte cyklister steg fra 31 til 54. »Folk er ikke opmærksomme på, hvor farligt det er. De tror, en knallert er en cykel med en lille motor,« siger Anders Rosbo. Stadig tabu Ifølge tallene er spiritusulykker – også uden dødelig udgang – steget med 12 procent siden sidste år. »Vi må erkende, at det trods kampagner og foldere stadig er tabu at gribe ind over for folk, der sætter sig beruset bag et rat. På det punkt har vi et langt stykke vej endnu,« fortæller færdselssikkerhedsrådets direktør. Han mener, at politiet i langt højere grad bør være mere synlige på vejene og bruge nogle af de nye metoder: »Eksempelvis bør politikerne kigge på lovgivningen i Finland, hvor man har indført en obligatorisk alko-lås for alle dem, der har fået en dom for spirituskørsel,« siger han. Han vil også gerne have, at politiet i langt højere grad bruger deres nyindkøbte screeningsmuligheder, hvor politiet kan alkoholteste uden at bruge tid på en blodprøve for at slå alkoholprocenten fast. Mulighed for alko-lås Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo (V), er enig med Anders Rosbo: »Vi kommer til at se langt mere til de her screeninger i løbet af efteråret, og det bliver det lidt en revolution for spritbilisterne. Grundet de nye skærpede straffe kan vi nu varetægtsfængsle de grove spritbilister og sende dem direkte i spjældet, hvor vi før skulle gå og vente på resultatet fra blodprøven. »Og så vil jeg meget gerne være med til at se på muligheden for at indføre en alko-lås,« siger Karsten Nonbo, der også fortæller, at politiet nu har mulighed for at konfiskere bilistens bil, også selvom de skulle køre i en lånt bil: »Det kan også være med til at gøre det mere legalt at tage ansvar, hvis man låner sin bil ud,« fortæller han. Samtidig vil politiet gøre det muligt at rutinetjekke alle bilister, når de skal vise kørekortet: »Vi arbejder i øjeblikket på en samlet, landsdækkende spritstrategi, hvor vi fra Rigspolitiets side lægger op til, at bilister alkoholtestes rutinemæssigt, når de er blevet standset, siger vicepolitikommissær Per Lundbæk fra Færdselscentret til Ritzau. Han understreger, at forslaget om obligatorisk alkoholtest skal diskuteres med de enkelte politikredse, før det kan vedtages. Sidste år standsede politiet omkring 15.000 spirituspåvirkede bilister. »Tallet har ligget nogenlunde jævnt over en årrække, så målt på den måde har danskernes holdning til spirituskørsel ikke ændret sig,« oplyser Per Lundbæk.
http://jp.dk/indland/article1374862.ece Men, den rapport kan jo med garanti tilbagevises af personer herinde. De ved jo selvfølgelig bedre end diverse eksperter
Besvaret

Jep....... Sjovt nok er der en markant stigning i alkoholrelaterede drab i trafikken.....Samtidig med at der bliver tudet ørerne fulde med at det er hastigheden der dræber.... Se selv hvor mange der er blevet dræbt på de hurtigere motorvejsstrækninger kontra stigningen på 53% i de alkoholrelaterede drab i trafikken.....;)

Besvaret
Jep....... Sjovt nok er der en markant stigning i alkoholrelaterede drab i trafikken.....Samtidig med at der bliver tudet ørerne fulde med at det er hastigheden der dræber.... Se selv hvor mange der er blevet dræbt på de hurtigere motorvejsstrækninger kontra stigningen på 53% i de alkoholrelaterede drab i trafikken.....;)
Jeg tror ikke jeg har læst artiklen grundigt nok igennem, jeg kan ikke se nogen steder der står alkohol dræber flere i trafikken end hastighed gør..
Besvaret
Se selv hvor mange der er blevet dræbt på de hurtigere motorvejsstrækninger kontra stigningen på 53% i de alkoholrelaterede drab i trafikken.....;)
Nu ved vi jo ikke om de berusede også kører for stærkt ? Hvad er det du vil med denne sammenligning ? Det er da to forskellige ting du snakker om. Det som er konkluderet i den "oprindelige" rapport var, at højere hastighed på motorvejene har øget antallet af dræbte. Vedr. spritulykker, så handler det vel om alle veje ? Ja, jeg ser stadig ikke sammenhængen
Besvaret

Den oprindelige artikel der blev linket til, godtgører at der bliver slået ca 6 flere ihjel grundet højere fart..... Nu siger artiklen at der er 20 personer der kan godskrives som værende dræbte pga spiritus..... Ergo er det rent faktisk et fald i antallet af dræbte grundet fart på 14 personer....

Besvaret
Den oprindelige artikel der blev linket til, godtgører at der bliver slået ca 6 flere ihjel grundet højere fart..... Nu siger artiklen at der er 20 personer der kan godskrives som værende dræbte pga spiritus..... Ergo er det rent faktisk et fald i antallet af dræbte grundet fart på 14 personer....
Det er en sjov konklusion du drager.. Det der står i artiklen er følgende:
112 personer måtte sidste år lade livet som følge af spirituskørsel. Det er en stigning på 53 procent på et år. Dermed er alkohol skyld i en fjerdedel af alle dødsulykker i trafikken, viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Tal der ellers har været nedadgående siden 2002. Kilde: http://www.berlingske.dk/article/200...ark/708180040/
Jeg synes ikke jeg kan læse at der står at der er flere dræbte i spiritusulykker kontra hastighedsulykker ??? Der står alkohol er skyld i en fjerdedel af alle dødsulykker i trafikken, hvor kommer de resterende antal dræbte så fra? Kan du ikke vise mig hvor du drager dine konklusioner fra?
Besvaret
Ergo er det rent faktisk et fald i antallet af dræbte grundet fart på 14 personer....
6 pga fart, 20 pga sprit...derfor er det rette tal for fart-dræbte 14 ? Øh ???? .... :rolleyes: Dine konklusioner er da helt hen i vejret

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...