EBL Skrevet August 19, 2008 Rapporter Skrevet August 19, 2008 Ja det har ikke noget med Øresund at gøre, men da jeg har på fornemmelsen at der er rigtig mange IT og netværkskyndige mennesker herinde så prøver jeg lige med et spørgsmål at den (tror jeg) lidt mere indviklede slags. Jeg forsøger her til aften (for første gang) at logge på mit arbejdsnetværk fra min arbejds-laptop via mit hjemmenetværk. Laptopen logger fint på mit hjemmenetværk, men når jeg forsøger at åbne en VPN forbindelse skrives der: "Secure VPN connection terminated locally by the client. Reason 429: Unable to resolve server adress" Hvis jeg åbner browseren, kommer der et pop-up vindue med teksten "Windows could not download auto-proxy script". Jeg har ikke adm rettigheder til at ændre i browserens indstilinger eller særligt meget andet, og det er formentlig hellere ikke det der er problemet, da det øjensynligt virker fint nok med de af firmaet lavede indstillinger for alle mine kollegaer uden at de behøver at ændre noget. Hvad kan problemet skyldes ? - nogen bud så ville jeg være meget taknemmelig.
Søssan Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Altså... Det er ikke fordi jeg er super klog på det her, men vi har lige haft en medarbejder som skulle have hjemmearbejdsplads og fordi det skulle stilles op i SE, skulle udstyret (routeren?) specialkonfigureres... Det er bare et lille bud...
Carwash Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Ja det har ikke noget med Øresund at gøre, men da jeg har på fornemmelsen at der er rigtig mange IT og netværkskyndige mennesker herinde så prøver jeg lige med et spørgsmål at den (tror jeg) lidt mere indviklede slags. Jeg forsøger her til aften (for første gang) at logge på mit arbejdsnetværk fra min arbejds-laptop via mit hjemmenetværk. Laptopen logger fint på mit hjemmenetværk, men når jeg forsøger at åbne en VPN forbindelse skrives der: "Secure VPN connection terminated locally by the client. Reason 429: Unable to resolve server adress" Hvis jeg åbner browseren, kommer der et pop-up vindue med teksten "Windows could not download auto-proxy script". Jeg har ikke adm rettigheder til at ændre i browserens indstilinger eller særligt meget andet, og det er formentlig hellere ikke det der er problemet, da det øjensynligt virker fint nok med de af firmaet lavede indstillinger for alle mine kollegaer uden at de behøver at ændre noget. Hvad kan problemet skyldes ? - nogen bud så ville jeg være meget taknemmelig. hmm.... det kan skyldes mange ting, firewall, porte til vpn, og din browser opsætning. se denne link http://support.emu.dk/netadm/vpn-administration/oss-vpn-administration/A1312.html
Guest michaelbo Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Vpn Hej EBL Jeg logger selv på firmanetværk og SRO system fra mit hjemmenetværk via en VPN forbindelse (cisco client) og det foregår uden nogen dikkedarer eller specielopsætninger. Min ene hjemme maskine er konfigureret af It afdelingen fulstændigt som alle andre hjemmepc'ere og det virker upåklageligt. Den anden VPN kører via Parrallels på en Mac på et XP Image og selv det virker upåklageligt og har ikke krævet nogen speciel opsætning. Jeg tror at du skal kigge på dit hjemmenetværks router, mon ikke den er forkert opsat, jeg vil mene at fejlen ligger der? Har du sat routeren til at acceptere VPN forbindelser?
Rene Larsen Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Normalt har en router noget der hedder "VPN Passthrough" - af IPsec, PPTP og L2TP - hos mig skal IPsec være enablet for at jeg kan logge på via Cisco VPN til min arbejdspalds.
Basse Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Jeg har selv haft problemer med opkobling via vpn - løsningen var at reset mit modem, når jeg skulle have arbejdspcen på, idet modemet låste den tilsluttet pcs macadresse til modemet - og når der så kom en ny pc på, så passede macadressen i modemet ikke sammen med arbejdspcen. Så nægtede den at logge på via VPN. Bare mine oplevelser, da min IT supporter var ved at få grå hår i hovedet af mig, indtil vi prøvede at resete modem (tog strømmen før jeg skiftede netstik, brugte ikke router)
larscph Besvaret August 19, 2008 Rapporter Besvaret August 19, 2008 Altså umiddelbart lyder "Reason 429: Unable to resolve server adress" som om at den ikke kan finde serveren i DNS hos din udbyder og/eller slet ikke er på nettet. Hvis du åbner en command prompt og skriver ipconfig /all Kan du så finde et netkort med IP adresse og DNS tildelt? Jeg får fx Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller Physical Address. . . . . . . . . : 00-E0-4D-69-7D-E9 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::84fe:ad5b:58e7:553f%8(Preferred) IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.15.101(Preferred) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Lease Obtained. . . . . . . . . . : 19. august 2008 22:19:37 Lease Expires . . . . . . . . . . : 20. august 2008 22:19:37 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.15.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.39 195.67.199.40 195.67.199.41 Hvis du får noget op - så prøv at skrive ping i mit tilfælde ville det være ping 192.168.15.1 som er din router der gerne skulle svare. Hvis den svarer så prøv at pinge DNS serverne.
EBL Besvaret August 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 20, 2008 Tak for de mange svar... jeg har prøvet det hele (af det jeg kunne finde ud af) uden det store held. I min routers konfiguration (routeren er en ZyXEL-P-320W fra Telia) kan jeg INTET finde om VPN. Kan det tænkes at enten router eller Telia abonnement slet ikke understøtter en VPN opkobling ? Det lader ikke til at jeg kan åbne for porte i firewall, kun slå den enten til eller fra, hvilket er lidt underligt.
Emmi Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 Hej EBL, skal lige sige at det nu er hundre år siden jeg har leget med zyxel og vpn. men på nogle af modelerne har man et punkt under advanced setup hvor man kan lege med vpn, og andre gange kan man benytte sig af routing. med det mener jeg at du skal ind på routen og skrive firmaets ip adr og hvilken port den bruger til at lytte på og din klient maskinens ip adr til at fortælle routern at al trafik på den port skal til dig . det skulle mget gerne være nok... men som saggtt det er hundre år siden så ikke hænge mig på det :)
Gio Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 P320W har VPN pass-through (IPSec/PPTP/L2TP) - så du burde ikke skulle sætte noget i selve routeren. Du skriver at den ikke kan lave DNS-opslag til din VPN-gateway på jobbet. Normalt ville man bruge en ip hér, og ikke en adresse der skal resolves (via DNS). Umiddelbart, så ville jeg tage et kig på din VPN-software først.
Emmi Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 P320W har VPN pass-through (IPSec/PPTP/L2TP) - så du burde ikke skulle sætte noget i selve routeren. Du skriver at den ikke kan lave DNS-opslag til din VPN-gateway på jobbet. Normalt ville man bruge en ip hér, og ikke en adresse der skal resolves (via DNS). Umiddelbart, så ville jeg tage et kig på din VPN-software først. men GIO, skal firmaet ikke først have brugens ip adr(opsat på firma serven) før den virkelige kan give tillades til at komme på vis vpn.
Guest jxhab Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 men GIO' date=' skal firmaet ikke først have brugens ip adr(opsat på firma serven) før den virkelige kan give tillades til at komme på vis vpn.[/quote'] Nah det er ikke nødvendigt, typisk har man et knudepunkt som acceptere VPN ude så man slipper for at skulle administrere regler osv. en af fordelene ved VPN er jo netop også at man skal kunne tilgå firma ressurser ligegyldigt hvorfra man er henne i verden. Det der typisk sker med VPN er at den person der forbinder sig får tildelt en intern IP adresse på firma netværket og derfra kan tilgå firma ressurser. Nogle vælger at splitte trafik i 2 dele, så alt der ikke er firma relateret går igennem brugerens eksisterende internet forbindelse, andre kræver at brugeren skal tilgå internettet (når man er på vpn) via firmaets internet gateway og i den forstand surfe via vpn lige som en ansat måtte gøre fra firmaets fysiske lokation.
Guest jxhab Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 P320W har VPN pass-through (IPSec/PPTP/L2TP) - så du burde ikke skulle sætte noget i selve routeren. Du skriver at den ikke kan lave DNS-opslag til din VPN-gateway på jobbet. Normalt ville man bruge en ip hér, og ikke en adresse der skal resolves (via DNS). Umiddelbart, så ville jeg tage et kig på din VPN-software først. Normalt vil man bruge en host og sjældent en IP adresse, dette sikrer at hvis man skifter IP adresser så vil brugeren altid kunne tilgå ressurserne via DNS opslag som dermed peger på den rigtig ip adresse. At bruge IP adresser fremfor dns er en rigtig dårlig løsning.
Guest jxhab Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 Tak for de mange svar... jeg har prøvet det hele (af det jeg kunne finde ud af) uden det store held. I min routers konfiguration (routeren er en ZyXEL-P-320W fra Telia) kan jeg INTET finde om VPN. Kan det tænkes at enten router eller Telia abonnement slet ikke understøtter en VPN opkobling ? Det lader ikke til at jeg kan åbne for porte i firewall, kun slå den enten til eller fra, hvilket er lidt underligt. Tal med din IT afdeling, jeg tror ikke problemet ligger i din internet opkobling..
Guest jxhab Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 Hvis jeg åbner browseren, kommer der et pop-up vindue med teksten "Windows could not download auto-proxy script". Jeg har ikke adm rettigheder til at ændre i browserens indstilinger eller særligt meget andet, og det er formentlig hellere ikke det der er problemet, da det øjensynligt virker fint nok med de af firmaet lavede indstillinger for alle mine kollegaer uden at de behøver at ændre noget. Det problem skyldes sikkert at din virksomhed gerne vil have du kører igennem virksomhedens proxy server. Da dette er en IP adresse som er på virksomhedens netværk (altså det interne netværk) så kan du ikke tilgå denne før du er forbundet via VPN..
Guest jxhab Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 Altså umiddelbart lyder "Reason 429: Unable to resolve server adress" som om at den ikke kan finde serveren i DNS hos din udbyder og/eller slet ikke er på nettet. Jeps jeg er helt enig med Lars.. Problemet skyldes at din bærbare ikke kan tilgå den server der er defineret i din VPN klient. Hvis du kigger inde i din VPN klient så vil du kunne se det dns navn som din VPN klient forsøger at forbinde sig mod, dette navn skulle du gerne kunne lave et opslag til..
GoldMan Besvaret August 20, 2008 Rapporter Besvaret August 20, 2008 jxhab --> Hvad sker der lige for dobbelt post
Guest jxhab Besvaret August 21, 2008 Rapporter Besvaret August 21, 2008 jxhab --> Hvad sker der lige for dobbelt post ja beklager, kan godt se det.. men faktisk er det bare fordi jeg svare på de forskellige indlæg i tråden :-)
Gio Besvaret August 21, 2008 Rapporter Besvaret August 21, 2008 Normalt vil man bruge en host og sjældent en IP adresse, dette sikrer at hvis man skifter IP adresser så vil brugeren altid kunne tilgå ressurserne via DNS opslag som dermed peger på den rigtig ip adresse. At bruge IP adresser fremfor dns er en rigtig dårlig løsning.Her er jeg ikke enig med dig. Ved et evt. skift af host-navn, så skal dette først opdateres i DNS-junglen - og derved vil du stå med mulige problemer i 12-24 timer, indtil DNS er opdateret "på verdensplan". Med en ip undgår du opslag via DNS, og går direkte til gateway´en.ja beklager' date=' kan godt se det.. men faktisk er det bare fordi jeg svare på de forskellige indlæg i tråden :-)[/quote']Du kan bare quote flere indlæg i ét indlæg. Klik på "Multiquote" i alle de indlæg du vil quote i én post (med undtagelse af den sidste i rækken, som du trykker "Citér" ved, som vanligt. Hermed quotes alle de indlæg du har markeret, inkl. det sidste i tråden, som du trykkede "Citér" på.
Guest jxhab Besvaret August 21, 2008 Rapporter Besvaret August 21, 2008 Her er jeg ikke enig med dig. Ved et evt. skift af host-navn, så skal dette først opdateres i DNS-junglen - og derved vil du stå med mulige problemer i 12-24 timer, indtil DNS er opdateret "på verdensplan". Med en ip undgår du opslag via DNS, og går direkte til gateway´en. Det er nu altså ikke så kompliceret. De fleste virksomheder hoster deres egne DNS servere.. Men det gik nu også ud på at bruge IP frem for hostnavn, hvilket jeg næsten aldrig oplever virksomheder benytte. De fleste har et alias i deres DNS record som typisk peger på en firewall eller en vpn concentrator.. I min vpn profil har jeg f.eks 15-20 knudepunkter fordelt over verden hvor hostnavnet indeholder landedelen, hvis dette skulle være på IP adresser, så ville det være svært at give mening og samtidig også rigtig svært at finde rundt i .. så nej jeg holder fast på - brug for så vidt mulig altid hostnavne og dns .. En helt anden grund til det kan også være hvis firmaer benytter akamai som jo foregår på mange forskellige ip adresser.. her vil fordelen være den samme .. eller på ting som kører roundrobin .. Du kan bare quote flere indlæg i ét indlæg. Klik på "Multiquote" i alle de indlæg du vil quote i én post (med undtagelse af den sidste i rækken, som du trykker "Citér" ved, som vanligt. Hermed quotes alle de indlæg du har markeret, inkl. det sidste i tråden, som du trykkede "Citér" på. Ah tak for tippet med multiquote.. :)
EBL Besvaret August 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2008 Umiddelbart' date=' så ville jeg tage et kig på din VPN-software først.[/quote'] Men VPN softwaren er jo standardopsat med den samme opsætning som 100vis af andre medarbejdere hver dag bruger uden problemer, så hvorfor skulle det være anderledes for mig? Kan udenlandsk IP nummer el. andet øresundsrelevant have en betydning evt.?
Guest jxhab Besvaret August 21, 2008 Rapporter Besvaret August 21, 2008 Men VPN softwaren er jo standardopsat med den samme opsætning som 100vis af andre medarbejdere hver dag bruger uden problemer' date=' så hvorfor skulle det være anderledes for mig? Kan udenlandsk IP nummer el. andet øresundsrelevant have en betydning evt.?[/quote'] Som udgangspunkt ikke.. men den host som der står i din vpn klient er det en host altså xyz.xyz.dk eller er det en IP adresse eller?
EBL Besvaret August 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2008 Som udgangspunkt ikke.. men den host som der står i din vpn klient er det en host altså xyz.xyz.dk eller er det en IP adresse eller? Det er en host (xyz.xyz.dk)
Rene Larsen Besvaret August 21, 2008 Rapporter Besvaret August 21, 2008 Det er en host (xyz.xyz.dk) Kan du pinge host'en fra din PC?? Er host'en kun en LAN host - peger kun på en LAN IP (192.168.x.x, 10.0.x.x, el.)??
EBL Besvaret August 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 21, 2008 Kan du pinge host'en fra din PC?? Nej Er host'en kun en LAN host - peger kun på en LAN IP (192.168.x.x, 10.0.x.x, el.)?? Det forstår jeg ikke hvad betyder Den peger på: thor.firmanavn.dk (første prioritet) odin.firmanavn.dk (anden prioritet) loke.firmanavn.dk (tredie prioritet) Jeg har ikke rettigheder til at dykke dybere ned i programmet for at se eller ændre noget. Router åbningsbilledet giver iøvrigt disse informationer (hvis det er til nogen hjælp): System Name : P-320W Firmware Version : V1.00(ZH.2)C0 WAN Information - WAN Type : Ethernet - Standard (Dynamic IP) - IP Address : 81.226.206.189 - IP Subnet Mask : 255.255.255.0 - Gateway : 81.226.206.1 - DNS : 195.67.199.39, 195.67.199.40 LAN Information - IP Address : 192.168.1.1 - IP Subnet Mask : 255.255.255.0 - DHCP : Enabled WLAN Information - Name(SSID) : ZyXEL (RDV40) - Channel : 6 - Security Mode : WPA-PSK
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu