mortenB Skrevet October 2, 2008 Rapporter Skrevet October 2, 2008 i tilfälde af swedbank går konkurs, er man så stadig däkket af den danske bank garanti, når mine penge står i den danske filial. eller hvordan fungere det ???
dkrath Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Har du penge i en dansk bank (danske filial) er dine penge dækket af bankgarantien op til 300.000 kr., som jeg husker det. Er du gift har din ægtefælle og du en bankgaranti på 600.000 kr. i samme bank. Og om det er en filial af en svensk bank har ingen betydning, så hvidt jeg husker, men bind mig ikke op på det. Jeg har desværre ikke mulighed for at undersøge dit spørgsmål yderligere lige nu.
Homer Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Har du penge i en dansk bank (danske filial) er dine penge dækket af bankgarantien op til 300.000 kr.' date=' som jeg husker det. Er du gift har din ægtefælle og du en bankgaranti på 600.000 kr. i samme bank. Og om det er en filial af en svensk bank har ingen betydning, så hvidt jeg husker, men bind mig ikke op på det. Jeg har desværre ikke mulighed for at undersøge dit spørgsmål yderligere lige nu.[/quote'] Jeg svarede jo "ja" :D
dkrath Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 1 minut før mig, så det var imens jeg skrev...:D Men, ja, det gjorde du :) 10-4
mortenB Besvaret October 2, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 2, 2008 ok mange tak for de hurtige svar, så kan jeg sove roligt i nat :)
ClausN Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Har du penge i en dansk bank (danske filial) er dine penge dækket af bankgarantien op til 300.000 kr.' date='[/quote'] I går blev bankgarantien hævet til 375.000 kr. pr person og pr. bank.
dkrath Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 I går blev bankgarantien hævet til 375.000 kr. pr person og pr. bank. Link?....:)
Pede Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 nej, garantien er IKKE blevet hævet. Det kræver en Folketings beslutning og de slamberter starter først op efter sommerferien på tirsdag. (Dernæst er der åbningsdebat onsdag - blot en masse bla-bla-bla. Reel politik kan måske finde sted torsdag og fredag hvorefter de efter 4 dages arbejde i salen ser sig nødsaget til at lukke ned igen for at holde en uges velfortjent efterårsferie.)
Homer Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Arrrrrrrh, lad os lige få HELT styr på det, nu vi er i gang! Der er ikke tale om en bankgaranti, men derimod en indskydergaranti. Garantien er ikke hævet til 375.000 kr. endnu, men regeringen vil foreslå at den sættes op, når Folketinget åbner, tirsdag den 7. oktober. Så det er altså ikke vedtaget endnu
dkrath Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Arrrrrrrh, lad os lige få HELT styr på det, nu vi er i gang! Der er ikke tale om en bankgaranti, men derimod en indskydergaranti. Garantien er ikke hævet til 375.000 kr. endnu, men regeringen vil foreslå at den sættes op, når Folketinget åbner, tirsdag den 7. oktober. Så det er altså ikke vedtaget endnu Ja, det skrev Pede :D
ClausN Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 nej' date=' garantien er IKKE blevet hævet.[/quote'] Ups beklager! Jeg hørte vist ikke ordentlig efter, i går på nyhederne.
ClausN Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Bortset fra det, mener jeg ikke at det hjælper en fis at hæve indskydergarantien med "sølle" 75.000 kr. Som en økonom sagde forleden dag i nyhederne: at garantien burde være 2.000.000 kr. Så slipper man for at folk trækker sine penge ud af banken ligeså snart der bliver snakket om "krise i banken". Derudover behøver man ikke at placere sine penge i flere forskællige banker. Havde garentien været 2.000.000 kr. ville man kunne have reddet en bank eller to. Folk ville ikke panik lukke deres konto, hvis ens bank blev nævnt som kritisk.
Menace Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Hvis man har 375.000 stående i banken som enkeltperson burde man sætte dem i noget opsparing eller fordele dem ud på flere konti/banker
Markowitch Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Havde garentien været 2.000.000 kr. ville man kunne have reddet en bank eller to. Folk ville ikke panik lukke deres konto, hvis ens bank blev nævnt som kritisk. Det er en fin betragtning, bortset fra at det i den nuværende situation ikke er et klassisk "run on the bank" der får bankerne til at vælte. Jeg kan egentlig ikke helt forstå hvorfor der ikke er et marked for forsikringer på dette område? Folk med mange penge burde jo kunne forsikre sig mod et bank-krak... På den anden side, har man over 300.000 kr. og frygter at indskydergarantien er for lav, så burde man altså placere en del af pengene i andet end en højrente konto. Et bud kunne være nogle af de korte statsobligationer - et sikkert papir der kan handles og kommer med en statsgaranti - hvad mere kan man forlange?
Basse Besvaret October 2, 2008 Rapporter Besvaret October 2, 2008 Tror ikke folk behøver at være nervøs for swedbank - den er ved at blive opkøbt af en anden stor bank :-)
bananas Besvaret October 3, 2008 Rapporter Besvaret October 3, 2008 Jeg kan egentlig ikke helt forstå hvorfor der ikke er et marked for forsikringer på dette område? Folk med mange penge burde jo kunne forsikre sig mod et bank-krak... Det er/var sådan set allerede noget i den stil - for professionelle i det mindste - det hedder et Credit Default Swap. Derudover har der også været forsikringsselskaber som har forsikret visse obligationsudstedelser. Problemet er bare, at nu er de flittigste udstedere af disse forsikringer gået bust på dem! Bl.a. et af USA's største forsikringsselskaber, AIG Insurance, der måttet reddes af den Amerikanske stat for et par uger siden.
thn Besvaret October 3, 2008 Rapporter Besvaret October 3, 2008 Tror ikke folk behøver at være nervøs for swedbank - den er ved at blive opkøbt af en anden stor bank :-) Har du en kilde på den påstand?
LotteB Besvaret October 3, 2008 Rapporter Besvaret October 3, 2008 Tror ikke folk behøver at være nervøs for swedbank - den er ved at blive opkøbt af en anden stor bank :-) Har du en kilde på den påstand? Rygterne vil vide, at Nordea har vist interesse:cool:
ClausN Besvaret October 3, 2008 Rapporter Besvaret October 3, 2008 Hvis man har 375.000 stående i banken som enkeltperson burde man sætte dem i noget opsparing eller fordele dem ud på flere konti/banker Alt over 300.000 kr er mistet hvis ens bank går konkurs. ligegyltig hvor mange kontier man har i samme bank. Så enten fordel pengene over flere banker, købe aktier (hvis man har is i maven) eller stats obligationer (som nok er det sikreste).
patbateman Besvaret October 4, 2008 Rapporter Besvaret October 4, 2008 Er I sikker på at det er den danske garanti der gælder for Swedbank i DK? I Norge har det vært nogle avisartikler i det sidste fordi udenlandsbaserede banker med filialer i Norge ikke har vært fuldværdige medlemmer det norske Bankgarantifondet. Disse banker har f.eks. kun indbetalt 1/6 af det fuldværdige banker har indbetalt til fondet, og kunderne har derfor ikke fåt garanteret sine indlån i Norge. F.eks. har Svenska Handelsbankens norske kunder kun fåt en garanti for SEK 250k og ikke de NOK 2mio. som gælder for norske banker. Det samme gælder Skandiabankens kunder i Norge. Jeg aner ikke hvordan dette er organiseret i DK, men det kan være en gode ide at undersøge.. Det er en forskel mellem at få garanteret NOK 2mio og SEK 250k....
ClausN Besvaret October 4, 2008 Rapporter Besvaret October 4, 2008 Er I sikker på at det er den danske garanti der gælder for Swedbank i DK? Ja, det er jeg sikker på.
Homer Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 ..og sidste nye er at garantien skal ændres til "ubegrænset" http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1477610.ece
ClausN Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 ..og sidste nye er at garantien skal ændres til "ubegrænset" http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1477610.ece Og her en artikel fra i går, om hvor lav garantien er i Sverige i forhold til bla. Danmark: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c10%255c05%255c304283%26SectionId%3DDinapengar%26menusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter Og nu skal garantien så også hæves i Sverige: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c10%255c06%255c304390%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu