Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi valgte at investere i en ny pc i går, og fik også fat i et "Gigaset SE366 WLAN" fra Siemens, så vi kan have internet på to computere. Hos el giganten, hvor vi köbte det, sagde de, at vi bare skulle installere det, og så skulle det köre... hmmm... Nu kan vi så finde ud af, at vi også behöver nogle netvärkskort - og de koster altså 399/stk, (og har nu lige set, at de ikke har flere på lager!!!) Er der andet, vi skal have med derfra, når nu vi skal afsted i dag? og er det set, vi köbte, pengene värd?

Besvaret
Vi valgte at investere i en ny pc i går' date=' og fik også fat i et "Gigaset SE366 WLAN" fra Siemens, så vi kan have internet på to computere. [/quote'] Ja, ekspedienten burde have sikret sig, at jeres to computere havde trådløs mulighed. Er du så til gengæld sikker på, de ikke har det? Nyere bærbare har det som regel, og ret mange stationære har det også. Men de er ikke altid aktiveret. Under alle omstændigheder kan I bruge jeres router med kabler i det ene rum, hvis det er der, jeres internet kommer ind. Så sparer I da udgiften til et af netværkskortene.
Besvaret

tak for svaret. Vi har tjekket begge, og ingen har det. Vores 1. tele-jack sidder i kökkenet, så vi slipper ikke til de to andre rum desvärre. Vi fik det til at virke via to kabler her til morgen, men det er jo smartest uden alle de kabler.

Besvaret

Hvis i ikke ønsker at skille jeres pc ad, så er der muligheden for at købe trådløst modtager/sender via USB/bluethooth Jeg har selv en Belkin N1 usb trådløs sender/modtager på mit skrivebord - funger helt fint. Man kan også bruge den direkte i USB porten, så man slipper for ledninger og noget der fylder på skrivebordet. Vær obs på at trådløst netværk aldrig er lige så hurtigt som kablet - eller stabilt, hvis der skal spilles onlinespil mv. På min 100/100 mbit linie fik jeg kun 25mbit på trådløst - selv om min router kan klare 54mbit og sender/modtager kan 1gb (teoretisk hastighed) Plus den ledter efter signal hver minut, så der røg forbindelsen i et sekund eller 2 hehe. Men nu er min router også noget billigt stads, low end router.

Besvaret
Vi valgte at investere i en ny pc i går, og fik også fat i et "Gigaset SE366 WLAN" fra Siemens, så vi kan have internet på to computere. Hos el giganten, hvor vi köbte det, sagde de, at vi bare skulle installere det, og så skulle det köre... hmmm... Nu kan vi så finde ud af, at vi også behöver nogle netvärkskort - og de koster altså 399/stk, (og har nu lige set, at de ikke har flere på lager!!!) Er der andet, vi skal have med derfra, når nu vi skal afsted i dag? og er det set, vi köbte, pengene värd?
Det er ikke altid er der er eksterne knapper der indikerer wlan på nyere bærbarer, hvilken model er det I har købt? Så kan jeg forholdsvis hurtigt finde ud af om den har ved at kigge specifikationer på producentens hjemmeside. Ellers, som ovenstående siger, fat i en usb wlan dongle, det virker ganske fint, men lov mig en ting, handel på nettet i stedet for at støtte elelefanten, de tager overpris og deres service er elendig/direkte uvidende... Hvis du skal bruge en USB dongle, så skal jeg nok finde et link til en god en :)
Besvaret

For lige at samle op på Basse's observationer og på trådløst netværk generelt: Hastighederne der reklameres med er luftkasteller, og ikke andet. Teoretisk kan disse opnås på lokale overførsler (fra pc1 i køkkenet til pc2 i stuen under optimale forhold), og er altså ikke en indikation på hvor høj hastighed mod Internettet der kan behandles. 95% af de trådløse routere der sælges på markedet i dag, kan ikke håndtere meget mere end 15-25mbps ud på Internettet. Så det er spild af penge, hvis man har valgt et 100/100mbps abbonnement. 75% af hastigheden ser man aldrig. Når det så er sagt, så findes der konsumer-produkter der kan håndtere disse hastigheder. Det er bare at spørge - herinde, eller i en biks der ved hvad de snakker om (ikke el-skodfanten). Emnet er diskuteret en del herinde allerede. En søgning på "throughput" vil give en del læsestof. Men det er lettere nørdet :p Spørg endelig løs, hvis i brænder inde med spørgsmål om emnet - eller render ind i problemer. Jeg er sikker på The NERDcore herinde kan hjælpe :th2:

Besvaret
Som de andre har spurgt, er det stationære eller bærbare computere :) Det er vigtigt i forhold til hvilke muligheder I har. Jeres router kan nå et teoretisk max på 300 mbit , men I behøver ikke at købe et 300 Mbit netkort (også kendt som IEEE 802.11N draft). I kan "sagtens" nøjes med at købe et netkort som understøtter 54 mbit (IEEE 802.11g), da jeres internet nok ikke er meget hurtigere alligevel (som Gio også er inde på). Om netkortet skal være PCI kort (til stationære) eller USB stick er op til jer. * PCI kortet har gerne den fordel at det har en antenne, som burde sikre et bedre signal. Ulempen er kabinettet skal åbnes og kortet skal sættes i. Det er let nok, men ikke alle er lige trygge ved det. * USB stick har den fordel at det er let og bruge: Plug and play/pray. En ulempe kan være rækkevidden. Vi har ikke haft nogen problemer de par gange jeg har sat det op, men der findes varierende kvaliteter Et kompromis mellem USB og Antenne kan være denne løsning :)
Besvaret

Det er to stationäre pc'ere.

Jeres router kan nå et teoretisk max på 300 mbit , men I behøver ikke at købe et 300 Mbit netkort (også kendt som IEEE 802.11N draft). I kan "sagtens" nøjes med at købe et netkort som understøtter 54 mbit (IEEE 802.11g), da jeres internet nok ikke er meget hurtigere alligevel (som Gio også er inde på).
ja, hov, det er da yderst interessant - og der er også penge at spare hvis man kan "nöjes" med 54 mbit.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...