raket77 Skrevet December 3, 2008 Rapporter Skrevet December 3, 2008 Vi har tomträtt på vores villa (lejer grunden af kommunen). Da vores aftale udløber 31.12.2010 stiger tomträtts lejen fra 180 kr. om året til ca. 32.000. Det synes vi og mange andre, der oplever det samme, er urimeligt Hvis vi ønsker at købe grunden fri, kan vi lige nu købe grunden fri for ca. en halv mill., men efter årsskiftet, stiger det til næsten det dobbelte. Af samme grund har vi indgivet vores protest til Villaägarna, som tager hånd om emnet og går videre med sagen/protesterne til politikerne i håb om at der sker en ændring. De skal have møde den 10. december (om 7 dage), hvor der evt. bliver taget en beslutning i kommunen, jeg vil derfor opfordre alle andre tomträttsejere til at indgive jeres protest inden denne dato. Send en mail til region.syd@villaagarna.se og gi' din protest. Man kan også læse mere på [url=http://www.villaagarna.se/syd] Alle tomträttsejere har desuden de sidste pr. dage modtaget et postkort, som vedrører hele situationen. I dag har jeg talt med Villaägarna, og de har allerede sendt min "lille historie" ind til politikerne. Det er sådan, at da både jeg og min bedre halvdel begge arbejder i Danmark, vil vi ikke kunne benytte det fradrag man ville få hvis vi arbejdede i Sverige. Tomträttsavgäld/lejen er nemlig ikke fradragsberettiget for grænsegængere der betaler skat i DK! Ud over det, er der mange andre forhold, som sætter en i rimelig dårlige situationer.:thumbdown Håber at alle med tomträtt vil protestere! Mvh Sara & Jacob
Nils Besvaret December 3, 2008 Rapporter Besvaret December 3, 2008 Det er en bitter pille at sluge - men er det ikke bare med at se at få skidtet købt?
Rikke Rost Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Køb den og se det som en investering. Jord bliver mere og mere værd... De er nemlig holdt op med at producere mere land, men mere og mere at fylde på....
Persille Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Tjah... vi har faktisk regnet på det med at købe grunden. Renterne på det lån vi vil være nødt til at tage for at købe grunden modsvarer det vi kommer til at betale i tomträttsavgift (og både tomträttsavgift og renter på lånet er fradragsberettiget). Og vi får sørme ikke 800.000 mere for vores hus, når vi en dag sælger det, fordi grunden er frikøbt. Så det kan ikke rigtig svare sig for os. Men derfor er det da alligevel bisset at smide årsafgiften fra 5000 til 14000 kr i et hug, synes jeg nok - så jeg skal også have skrevet til Villaägarna!
hpn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 vi köbte grunden i forbindelse med köb af huset, da vi også fik bekräftet hos kommunen, at det ville blive nogle helt sindssyge priser efter årsskiftet.
Guest jxhab Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Ja det er jo en gammel aftale som skal forhandles her i 2010.. Man kan også vende den om og sige at vi er mange som har levet godt af en latterlig lav betaling på tomten som slet ikke modsvare virkeligheden og ikke har gjort det i mange år - så jeg kan godt forstå priserne kommer derop .. Det er som Nils skriver en bitter pille som man skal sluge og som Brian skriver, en god ide at få købt den.. Typisk så er der noget rabat at hente hvis man køber tomten inden Januar ..
hpn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 ja, de tidligere ejere fortalte, at der inden den nuvärende aftale, var blevet betalt op mod 15.000, som så var blevet sänket til under det halve.
Nils Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Tjah... vi har faktisk regnet på det med at købe grunden. Renterne på det lån vi vil være nødt til at tage for at købe grunden modsvarer det vi kommer til at betale i tomträttsavgift (og både tomträttsavgift og renter på lånet er fradragsberettiget). Og vi får sørme ikke 800.000 mere for vores hus' date=' når vi en dag sælger det, fordi grunden er frikøbt. Så det kan ikke rigtig svare sig for os. Men derfor er det da alligevel bisset at smide årsafgiften fra 5000 til 14000 kr i et hug, synes jeg nok - så jeg skal også have skrevet til Villaägarna![/quote'] Man skulle da gerne få mere for huset, når grunden er frikøbt. Hvis prisen på grunden er lavere ved hurtig handel, så synes jeg ikke, der er noget at betænke sig på. Så får man jo på en måde prisstigningen forærende. Det er muligt at ydelsen på gælden, hvis man køber, går lige op med den varslede tomträttsavgäld, men man skal også tænke på, at gælden kun kan skrumpe, mens værdien på grunden kun kan stige, og dermed kan man se frem til, at lejen i fremtiden vil blive reguleret opad i små ondskabsfulde nøk.
Persille Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Nils: Jep, man får mere for huset, når grunden er frikøbt. Men vores lille skaldede grund på 350 kvm (ja, det er rigtigt) vil kommunen gerne sælge til os for 800.000 SEK. Huset har i øjeblikket en salgsværdi på omkring 2 mill SEK. Jeg tror ikke, at vi får 40% oveni prisen fordi grunden er frikøbt, men måske 10-20%. Så i vores aktuelle situation synes jeg ikke det er rentabelt p.t. selv om jeg egentlig finder det logisk at man skal frikøbe så meget som muligt!
raket77 Besvaret December 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 4, 2008 Nils: Jep, man får mere for huset, når grunden er frikøbt. Men vores lille skaldede grund på 350 kvm (ja, det er rigtigt) vil kommunen gerne sælge til os for 800.000 SEK. Huset har i øjeblikket en salgsværdi på omkring 2 mill SEK. Jeg tror ikke, at vi får 40% oveni prisen fordi grunden er frikøbt, men måske 10-20%. Så i vores aktuelle situation synes jeg ikke det er rentabelt p.t. selv om jeg egentlig finder det logisk at man skal frikøbe så meget som muligt! Det er tilsvarende for os, vi kan frikøbe for 560k efter nytår er prisen 1mill.k, og nej huset stiger ikke tilsvarende, vi har haft 3 mæglere ude for at høre om frikøbt er lig med tilsvarende prisstigning, "nej" var svaret enstemmigt.
raket77 Besvaret December 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 4, 2008 Tjah... vi har faktisk regnet på det med at købe grunden. Renterne på det lån vi vil være nødt til at tage for at købe grunden modsvarer det vi kommer til at betale i tomträttsavgift (og både tomträttsavgift og renter på lånet er fradragsberettiget). Tomträtts avgift kan vi ikke trække fra da vi ingen indtægt har i sverige! Eller er der en regel vi ikke kender?
Persille Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Tomträtts avgift kan vi ikke trække fra da vi ingen indtægt har i sverige! Eller er der en regel vi ikke kender? Nåh, det glemte jeg jo lige... fordi jeg de sidste to år har haft en gigantisk indkomst på 3.000 kr/år for en bestyrelsespost så får jeg også fradraget - og nu har jeg fuldtidsstilling i Sverige så nu er det endnu bedre. Undskyld forvirringen!
Rene Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Det er tilsvarende for os' date=' vi kan frikøbe for 560k efter nytår er prisen 1mill.k, og nej huset stiger ikke tilsvarende, vi har haft 3 mæglere ude for at høre om frikøbt er lig med tilsvarende prisstigning, "nej" var svaret enstemmigt.[/quote'] Man kunne måske tænke sig at husprisen også kunne falde lidt når den årlige grundleje stiger kraftigt. Jeg ville da ikke give den samme pris for et hus som lå på en grund som koster 32.000/år som et hus som koster 180/år. Det er muligt at man ikke får alle sine penge ind igen, men jeg kunne tænke mig at der også er noget som trækker den anden vej hvis man ikke køber grunden.
Rikke Rost Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 For at sige det kort, så køber i grunden og inkasserer al fremtidig gevinst. Lejer i grunden, så kommer i til at betale mere og mere for at bo der.....Og den udgift modregnes i prisen på huset. Køber i grunden NU, så sparer i næsten ½mill kr. Venter i, er i fucked..... man skal ALTID eje den jord man bor på.
Rikke Rost Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Apropós... http://sydsvenskan.se/malmo/article396162/Politiker-rader-alla-att-frikopa-tomter.html
Toft Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Apropós... http://sydsvenskan.se/malmo/article396162/Politiker-rader-alla-att-frikopa-tomter.html Apropos indlæg #13 her i tråden...
Rikke Rost Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Beklager Hr. Toft...... Apropos indlæg #13 her i tråden...
Toft Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Beklager Hr. Toft......Ingen årsag Fru Rost...... Er i øvrigt enig med dig i at man bør eje sin grund, i stedet for at leje den af kommunen :)
Sune Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 køber i grunden og inkasserer al fremtidig gevinst. Forudsigelsen om at jord bare stiger og stiger vist en sandhed med modifikationer. Prøv lige at spørge nogle af de mennesker som købte i Københavnsområdet i årene 2005-2007 om deres syn på det lige nu. man skal ALTID eje den jord man bor på. Det der statment er vist også en sandhed med modifikationer. Ja, har man en af de korte aftaler, hvor den nuværende årlige afgift ligner forrentningen af den sum man skal lægge for at købe tomten, så ville jeg også overveje det nærmere. Men jeg har 10 år tilbage på ca. 184 kr. årligt og det er på en grund som vil koste mig ca. 1,2 mio. at frikøbe. Jeg har en 2-3 årig sigt på fortsat at bo her. Som jeg (og de ejendomsmæglere jeg har spurgt) ser det, har jeg ikke en jordisk chance for at få investeringen hjem på det sigt!
Lollikken Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Hmm Det er skuda pudsigt at tænke på at nogle af de sygeligt billige huse herovre kun har været det ... huse. Gad vide hvor mange Danske huskøbere havde set den komme, og gad vide hvor mange svenske sælgere som har vist det og har gnækket hele vejen til banken :(
Rikke Rost Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Jeps.................. Hmm Det er skuda pudsigt at tænke på at nogle af de sygeligt billige huse herovre kun har været det ... huse. Gad vide hvor mange Danske huskøbere havde set den komme, og gad vide hvor mange svenske sælgere som har vist det og har gnækket hele vejen til banken :(
st1berg Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Man kan vel sige det sådan at hvis I ikke køber den grund i bor på og prisen på lejen stiger så voldsomt som det der er beskrevet, så kan I måske risikerere at jeres værdi på huset falder...... Hvem vil købe et hus med den udgift til leje at grund? Så selv om jeres hus/grund værdi "Kun" stiger 30-40%, vil det stadig kunne betale sig..... Set i det store billed..... Der er ingen grund, efter min overbevisning, at sætte sig og spille fornærmet og vente på at den stiger endnu mere. Ville nok hellere gå i dialog med kommunen og se om man kan handle den lidt ned. Køre på noget finanskrise osv, og så ellers bare få købt den grund. Det vil klart stille jer bedre i en salgs situation.......
michael k Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 Nils: Jep, man får mere for huset, når grunden er frikøbt. Men vores lille skaldede grund på 350 kvm (ja, det er rigtigt) vil kommunen gerne sælge til os for 800.000 SEK. Huset har i øjeblikket en salgsværdi på omkring 2 mill SEK. Jeg tror ikke, at vi får 40% oveni prisen fordi grunden er frikøbt, men måske 10-20%. Så i vores aktuelle situation synes jeg ikke det er rentabelt p.t. selv om jeg egentlig finder det logisk at man skal frikøbe så meget som muligt! men hvis prisen for at leje og köbe er det samme så er selv 10% stigning vel bedre end 0% ??? jeg fatter ikke du mener det ikke er rentabelt... hvis du alligevel skal betale det samme for at hyre som hvis du köber så er det da netop rentabelt at köbe og så tage den omend lille stigning med kyshånd istedet for at leje og slet ikke få en stigning?? og et eller andet sted er det vel bare fair at i skal betale for den grund jeres hus står på... og så väre glad for at den gik så länge som den gjorde med stort set intet at betale
Sune Besvaret December 5, 2008 Rapporter Besvaret December 5, 2008 men hvis prisen for at leje og köbe er det samme så er selv 10% stigning vel bedre end 0% ??? jeg fatter ikke du mener det ikke er rentabelt... hvis du alligevel skal betale det samme for at hyre som hvis du köber så er det da netop rentabelt at köbe og så tage den omend lille stigning med kyshånd istedet for at leje og slet ikke få en stigning?? Lejen til kommunen kontra forrentning af købsprisen er en ting, men derudover skal du huske at hun skal købe en grund til en væsentlig højere pris end værdistigningen af helheden ved køb. Regnestykket kan stilles op som følger Lejeudgift = Renteudgift Omk. ved køb 800.000 kr. Merværdi af hus ved 10% 200.000 kr. Netto tab (ganske vist urealiseret men alligevel) her og nu 600.000 kr. Og det er så den deal du siger du ikke fatter at hun ikke bare springer på..... jamen så vil jeg sige at jeg fatter ikke at du ikke fatter det.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu