master Skrevet December 21, 2008 Rapporter Skrevet December 21, 2008 Hej alle sammen. Kærsten,mig selv og vores lille søn overvejer at flytte til sverige,da vi efter hånden syntes det er ved at være lidt for dyrt at bo i danmark. Vi har ejer et hus i helsingør på 86m2 og fuld kælder. Vi har undersøgt og læst forskellige ting her på nettet,men der er jo mange forskellige svar. Jeg ku godt tænke mig hvis der var nogle der gad skrive deres budget så vi ku se hvad i andre betaler for at bo der "over". Så har man jo en iden om hvor meget man kan spare. Håber der er nogle der gider hjælpe med dette eller andre gode oplysninger. Venlig hilsen Michael.
fisker Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Lidt svært at bruge andres budget, du har jo måske en anden holdning til luksus og andre ting? Hvad vil du bo i? lejlighed/hus? Helsingborg/malmø? Pendle med færge eller bro? Bil eller cykel? osv.
master Besvaret December 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 21, 2008 Jeg ved godt der er forskel på hvordan folk lever,men det var bare for at få en ide om hvor meget man ku spare. Vi vil helst bo i noget der minder om det vi har,alså hus. Folk ku jo evt. skrive feks. hvilke bil de kørte i så ved jeg jo godt at en gammel skoda er billigere end en bmw (skåret ud i pap).
Don A Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 jeg bor i lejlighed lidt uden for malmø. den gav jeg jeg 250.000SEK for i start 2006. den er på ca 36kvm men er ret stor. der giver jeg 1700 SEK om månden for alt, dog uden el. Køre honda prelude jeg gav 40.000DK for i start 2006 men som sagt så er det meget svæt at se noget ud fra andres buget. Tjek hus priser og bro priser/færge. alt efter hvor i vil bo,.. og så læg sammen og se hvor meget i kan spare.. presonligt flyttet jeg fordi jeg kunne bliver Ejer af hus/lejlighed for få penge, det ville jeg ikke kunne hvae været blevet i kbh i 2006. og at biler og dvi andre ting så er billiger er en dejlig bi ting :D i danmark kørte jeg peugeot 306 1.6 som kostet lige så meget i forsikring som min honda 2.2 200HK mod 1.6 90HK og boet til leje på amager i en 25kvm lejlighed til 2500 om månden.
larscph Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Jeg vil bare sige.. Flytter i herover kun for at spare penge - så lad være! I skal ville det, specielt med børn! Hvis er det for omkostninger du er i tvivl om, for at kunne lave dit eget budget?
Thomas Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Hej alle sammen. Kærsten,mig selv og vores lille søn overvejer at flytte til sverige,da vi efter hånden syntes det er ved at være lidt for dyrt at bo i danmark. Vi har ejer et hus i helsingør på 86m2 og fuld kælder. Vi har undersøgt og læst forskellige ting her på nettet,men der er jo mange forskellige svar. Jeg ku godt tænke mig hvis der var nogle der gad skrive deres budget så vi ku se hvad i andre betaler for at bo der "over". Så har man jo en iden om hvor meget man kan spare. Håber der er nogle der gider hjælpe med dette eller andre gode oplysninger. Venlig hilsen Michael. Du kan ikke bruge andres budget til noget, jeg har et hus på 240m2 hvad jeg betaler om måneden for at bo i det kan du ikke bruge til noget, da det ikke er sikkert du tjener det samme som mig, sikkert ikke kommer til at finde et hus med samme forbrug. Jeg har 2 biler, 1 mc og 3 cykler. hver med sit forbrug af energi...;) alene i transport om måneden bruger jeg i gennemsnit 10000 sek. inkl. service. dertil kommer brænde, el, 3 mobiltelefoner, fastnet, internet, tv, digitaltv, vand, renovation, skorstensfejer osv. Hvis i allerede ejer et hus i helsingør, så kommer i ikke til at spare noget ved at flytte herover, det bliver bare mere udgifter...
master Besvaret December 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 21, 2008 Jeg er lidt usikker på hvad børnepasning,el og vand koster. Og så er det mere hvis der er nogle udgifter man kan overse! Er der evt. nogle man ik betaler i danmark? eller er der udgifter man betaler i danmark som man spare i sverige?
Markowitch Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Jeg vil bare sige.. Flytter i herover kun for at spare penge - så lad være! I skal ville det, specielt med børn! Nu spørger manden om et budget. Jeg håber han har læst de mange andre tråde der handler om alle de flygtige sociale og kulturelle spørgsmål, der er vigtige, når man flytter 17 km over sundet. Back to topic. Kig efter information omkring prisniveau på alt muligt her i Sverige, der er relevant for Jeres budget. Derefter skulle det være nogenlunde let at strikke et "svensk" budget sammen, med et overslag over totale leveomkostninger. En af de større poster vil selvfølgelig være Jeres bolig, så søg på hemnet efter et par stykker der falder i Jeres smag og lav et budget udfra deres salgspris. Nå, men I kan jo starte med at kigge lidt på følgende link fra Øresundsbroen omkring udgifter til fødevarer i Sverige. Derefter tager I fat i resten af jeres poster i budgetet og med samme fremgangsmåde finder de tilsvarende svenske priser. http://osb.oeresundsbron.dk/news/news.php?obj=6771
Markowitch Besvaret December 21, 2008 Rapporter Besvaret December 21, 2008 Hvis i allerede ejer et hus i helsingør, så kommer i ikke til at spare noget ved at flytte herover, det bliver bare mere udgifter... Hvis du bor i en papkasse under en bro, kommer du heller ikke til at spare noget ved at flytte til Sverige . Ønsker man derimod lidt mere plads og en større (meget større) have, så er der måske penge at spare, selv for en bybo fra Helsingør.
Guest jxhab Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Hvis du bor i en papkasse under en bro' date=' kommer du heller ikke til at spare noget ved at flytte til Sverige . Ønsker man derimod lidt mere plads og en større (meget større) have, så er der måske penge at spare, selv for en bybo fra Helsingør.[/quote'] hehe udover at besparelsen tit ender i en opgradering af bil - men lad nu det ligge :) .. Aktuelle vand/el/gas priser kan i finde inde på www.eon.se (http://www.eon.se/templates/Eon2Dynamic1_1_1.aspx?id=47831&epslanguage=SV) .. det er et lidt mere liberelt markede end i DK så det kan være svært at præcisere helt præcis hvad i kan spare - nogle binder sig nemlig til en fast pris og andre har en løs pris. Dog vil jeg give Lars ret i at hvis det kun drejer sig om at få flere penge mellem hænderne, så er det ikke værd at flytte - der kommer nogle udgifter med, som i måske ikke har i dag (dvs. flere overfarter/kørsler til Danmark etc. etc.). Selvom den svenske krone er lav i øjeblikket, så kan det være farligt at spekulere i - så i skal kunne have råd til at bo og leve godt, selvom den måske hedder 0,82 fremfor 0,67 - det gælder i hvert fald om at tænke lidt længere end kortvarigt. Så mit råd vil være at tænke helt konservativt, når det kommer til planlægning af bugdet - tag udgangspunkt i en dyre svensk krone, påregn mere end 50 overfarter/ture om måneden osv.. Jeg ved godt det måske ikke svarer som sådan på jeres spørgsmål, men i kan godt regne med at det er billigere at bo i Sverige, rent levemæssigt (billigere huse, billigere vand, billigere madpriser, benzin etc.) men man skal også regne på konsekvensen og om det er værd, fremfor kun at regne i kroner og øre. Du kan læse mere her: http://www.flyttilsverige.nu/frontpage/
Miriam Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Hvis du søger lidt herinde kan du se priserne på at få passet børn, men vi betaler for 2 unger (1 i skole med fritidsordning og 1 i børnehave) 1260,- sek om måneden. Det er så inkl. mad. Mener et barn koster 960,- sek. Så på den front er der klart noget at spare iforhold til DK. Men igen som de andre siger, det skal ikke kun være derfor i gør det. I skal gøre det fordi i godt kan lide Sverige og vil prøve noget andet, og fordi at i gerne vil have at jeres unger kommer til at tale skånsk og holder med Sverige når de møder Danmark i fodbold :)
CarTrends.dk Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 jeg vil da sige man spare en del herovre.. vi boede i en andel på frederiksberg 84kvm der sad vi med lån, husleje el osv for små 9000kr om måneden, jeg havde en audi a4 fra 96 som jeg gav 18.000kr for om året i kasko, nu har vi et hus fra 01 på 150kvm vi sidder for små 11.000sek om måned i det hus dvs biligere end vi gjorde i danmark bar dobbelt så meget plads, men jeg vil også sige i skal ville flytte herover og ik tænke på at så kommer vennerne måske ik ligeså tit, det tog mig og damen 5 år og tage den beslutning og vi har ik fortrudt endnu og ku virkelig ik se hvorfor vi sku gøre det
leon Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 børnehave 1260 sek for et barn højeste takst. Jeg bor i Helsingborg og arbejder i Helsingør. Har en villa ca 200 kvm + fuld kælder. Skriv en mail på wogl@telia.com med dine spørgsmål så slipper du også for alle de sure løg, der kun kan skrive brug søgefunktionen, selvom det selvfølgelig er det man skal gøre ;-) Leon
Miriam Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 børnehave 1260 sek for et barn højeste takst. Leon Hmmm det er altså hvad jeg betaler for 2 børn, var lige inde og checke. (1 børnehave og 1 skole/fritidshjem) Men det er fordi Victoria er over en vis alder så ? betaler 840 for hende og 420 for Patrick i skolen.
Guest Mogens Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Jeg vil bare sige.. Flytter i herover kun for at spare penge - så lad være! jeg vil da sige man spare en del herovre.. vi boede i en andel på frederiksberg 84kvm der sad vi med lån, husleje el osv for små 9000kr om måneden, jeg havde en audi a4 fra 96 som jeg gav 18.000kr for om året i kasko, nu har vi et hus fra 01 på 150kvm vi sidder for små 11.000sek om måned i det hus dvs biligere end vi gjorde i danmark bar dobbelt så meget plads Præcis, for ikke at tale om bilens standard - så hvor Lars får sin filosofi fra, ka' jeg ikke se (nuvel, der findes da undtagelser som f.eks. Nils, der flyttede for naturens skyld he he)
Nils Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Hmmm det er altså hvad jeg betaler for 2 børn' date=' var lige inde og checke. (1 børnehave og 1 skole/fritidshjem) Men det er fordi Victoria er over en vis alder så ? betaler 840 for hende og 420 for Patrick i skolen.[/quote'] Måske er det søskenderabatten, der slår ind. Første barn 1260, andet 840 og tredje 420 - det er maksimaltaksten over hele Sverige. :)
Lollikken Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Men igen som de andre siger' date=' det skal ikke kun være derfor i gør det. I skal gøre det fordi i godt kan lide Sverige og vil prøve noget andet, og fordi at i gerne vil have at jeres unger kommer til at tale skånsk og holder med Sverige når de møder Danmark i fodbold :)[/quote'] Hehe det må da vidne om dårlig opdragelse :D Selvfølgelig skal ungerne holde med DK, især når de bor i Skåne =) Jeg savner stadig at møde nogle svenskere som lovpriser Skåneboer (med undtagelse måske af dem som er gift med dem). @Michael: Som de andre siger så får du lidt flere penge på bundlinien, men det kommer i starten på bekostning af sociale bånd. At jeg bor i Skåne er klart tilfælde, men jeg tager det som en oplevelse. Desværre er det sjældent at vennerne kommer på besøg på trods af at jeg nu endelig har pladsen :( Vi bor til ca. 6000 SEK (ca. 4500 DKK nu) om måneden i en 2 værelses på ca. 65 kvm, og bruger ca. 3000 DKK på transport om måneden (tog + den enkelte tur i bilen over broen). At vi bor i Skåne går det muligt at jeg har en bil (indkøb og forsikring), men der er jo stadig de samme udgifter til vedligeholdelse og brændstof, plus en øget udgift til broen hvis du kører over den. I mine øjne så kommer den økonomiske gevinst i Skåne når man har pengene at bruge, eller når man ønsker at have et hus med have til en pris man kan betale sig fra :)
Nils Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 (nuvel, der findes da undtagelser som f.eks. Nils, der flyttede for naturens skyld he he) Korrektion: Jeg flyttede ikke over for naturens skyld, men for DEN BILLIGE NATURS skyld. :D
Miriam Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Måske er det søskenderabatten' date=' der slår ind. Første barn 1260, andet 840 og tredje 420 - det er maksimaltaksten over hele Sverige. :)[/quote'] Jo, men så burde det være 1260,- for barn 1 og søsken rabat på barn 2 altså på de 840, så det blev 1680 totalt. Jeg gik nu lige lidt tilbage i tiden, og kan se at de 1680,- er hvad vi har betalt tidligere, men at det nu er faldet til 1260,- for begge.....Anyway det er meget billigere end i DK :)
Nils Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Jo' date=' men så burde det være 1260,- for barn 1 og søsken rabat på barn 2 altså på de 840, så det blev 1680 totalt. Jeg gik nu lige lidt tilbage i tiden, og kan se at de 1680,- er hvad vi har betalt tidligere, men at det nu er faldet til 1260,- for begge.....Anyway det er meget billigere end i DK :)[/quote'] Næh, der mangler lidt i logikken, men billigt er det i hvert fald. :) Måske er det fordi det er en del af maxtaxa-loven, at kommunerne skal tilbyde gratis børnehave i 15 timer til alle fire-fem-årige - så måske falder prisen, når børnene når den grænse, fordi de første 15 timer er gratis. Fritidshjem er billigere end børnehave: 840 for første og 420 for andet barn. Så passer pengene.
Nils Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Og så er det mere hvis der er nogle udgifter man kan overse! Er der evt. nogle man ik betaler i danmark? eller er der udgifter man betaler i danmark som man spare i sverige? Man skal have penge med til lægen - men max ca. en tusse hvert år - ellers er alle overraskelser positive - husk dog rækkefølgen 1: sælg 2: flyt. F.eks. er ejendomsskatten kun 6.000 årligt, men det kan jo ændre sig og formueskatten kan også komme tilbage med Måna Hævneren. I øjeblikket er SEK, så vidt vi kan se, billig, så det er alt andet lige det rette tidspunkt at veksle et større beløb i DKK og sætte dem i fast, svensk ejendom. Apropos budgetter: Hvorfor skal folk altid købe det kæmpe hus og den latterlige overgjorte bil, der bringer dem to millimeter fra falittens rand? Det er da meget sjovere at have lave faste udgifter og så en ordentlig stak tusindkronesedler i lommepenge. Og som Göran Persson sagde: den som är satt i skuld är inte fri. :)
Thomas Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Hvis du søger lidt herinde kan du se priserne på at få passet børn, men vi betaler for 2 unger (1 i skole med fritidsordning og 1 i børnehave) 1260,- sek om måneden. Det er så inkl. mad. Mener et barn koster 960,- sek. Så på den front er der klart noget at spare iforhold til DK. Men igen som de andre siger, det skal ikke kun være derfor i gør det. I skal gøre det fordi i godt kan lide Sverige og vil prøve noget andet, og fordi at i gerne vil have at jeres unger kommer til at tale skånsk og holder med Sverige når de møder Danmark i fodbold :) Vi betaler 1260sek for et barn, og mener at det er indkomst baseret!
skallstorp Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Indkomstbaseret Ja, det er indkomsbaseret. Men der er näppe nogen med en Dansk lön der betaler mindre end max. Vi betaler 1260sek for et barn' date=' og mener at det er indkomst baseret![/quote']
Miriam Besvaret December 22, 2008 Rapporter Besvaret December 22, 2008 Ja' date=' det er indkomsbaseret. Men der er näppe nogen med en Dansk lön der betaler mindre end max.[/quote'] Nej, tro næppe det er den vi ryger ind under :) Men det må være noget med at hun er blevet 5 år, og så falder det. Kan se på regningen at der står : Förskole - skol 1, ved hende.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu