Jump to content

Dronningens nytårstale - glemte hun nogen?

Recommended Posts

Skrevet

Hvorfor får vi i Skåne aldrig en hilsen, når de danske i Sydslesvig altid får en hilsen med på vejen i Droningens nytårstale! Jeg bliver helt misundelig, når jeg sider her små 17 km fra amalienborg og i klart vejr kan se til Christiansborg, at jeg ikke får så meget som en lille bitte hilsen fra Dronningen. Det virker jo som om hun bevist ignorerer Øresundsregionen og alle os i Skåne... Men jeg kan jo tage fejl, så jeg har kigget lidt i de tidligere nytårstaler. Ingen, absolut ingen steder nævnes Øresundsregionen eller os her i Skåne - øv bøv. Men hvorfor skal de danske syd for grænsen altid nævnes?

De skal vide, at vi husker dem og regner med dem. Det gælder de danske i Sydslesvig såvel som ...
Jeg sender også mine gode nytårsønsker til de danske syd for grænsen med en varm tak for deres trofasthed over for alt dansk, og til de mange ude omkring, hvis rod er i Danmark, og som hæger om danskheden og det danske sprog.
Det samme gælder de danske syd for grænsen. Lige dybt forbundne med Danmark som med den egn, de bebor...
I år har Prinsen og jeg haft mulighed for atter at træffe de danske i Sydslesvig i forbindelse med Slesvig bys 1200 års jubilæum.
Min hilsen gælder også de mange, som er rejst ud for at slå sig ned i det fremmede for kortere eller længere tid, og de danske syd for grænsen, som så trofast holder ved deres danske arv, samtidig med, at de er respekterede borgere i det land, hvor de bor.
Her i aften skal der lyde en varm hilsen til alle danske, hvor i verden de end er: til de danske syd for grænsen såvel som til dem, der er rejst ud for at slå sig ned i det fremmede...
Jeg sender også min hilsen til de danske syd for grænsen med ønsket om et godt nyt år.
Det er mig altid en glæde at kunne sende min hilsen til de danske i Sydslesvig, og særligt i år hvor jeg for få måneder siden havde den gode og festlige oplevelse at være med til indvielsen af det nye danske gymnasium i Slesvig. Det var en bekræftelse af den smukke måde hvorpå sydslesvigerne stadig slutter op om deres danske arv, samtidig med at de er respekterede borgere i deres land.
Besvaret
Hvorfor får vi i Skåne aldrig en hilsen, når de danske i Sydslesvig altid får en hilsen med på vejen i Droningens nytårstale!
Forskellen bunder i historien: Sydschleswig blev efter krigen i '45 delt, hvor de uheldige danske mod egen vilje kom til at høre under Tyskland. Du har frivilligt valgt at bosætte dig udenfor Danmark, og dét er forskellen ;)
Besvaret

Der bor også ca 40.000 danskere i London, men de betragtes også som skatte-/afgift undragere som os:D og får absolut ingen hilsen! De eneste som ikke får en hilsen i nytårstalen er dem som arbejder i den private sektor og trækker de store møllehjul og bidrager med milliarder af skattekroner til "velfærdssamfundet":rolleyes:

Besvaret

"Jeg sender min nytårshilsen til alle danskere i udlandet og til alle, der må tilbringe nytårsaften på søen." Vil I have, hun skal nævne alle ved navn? :)

Sydschleswig blev efter krigen i '45 delt, hvor de uheldige danske mod egen vilje kom til at høre under Tyskland.
Så har vi vist tilstrækkeligt med fakta til at affyre kassammerne. :sick: For the record, så blev Slesvig-Holsten tysk efter 1864, så der boede jo mange danskere på tysk område, ligesom der før havde boet mange tyskere på dansk område. Ved genforeningen i 1920 blev Sønderjylland dansk igen efter en afstemning. Dem, der boede syd for den nuværende grænse, valgte selv at tilhøre Tyskland. Mindretallet havde ønsket det anderledes, men accepterede både metoden og udfaldet, så ingen havde særligt krav på trøst eller oprejsning bagefter.
Besvaret
"Jeg sender min nytårshilsen til alle danskere i udlandet og til alle, der må tilbringe nytårsaften på søen." Vil I have, hun skal nævne alle ved navn? :) .
Ja jeg havde faktisk forventet at blive nævnt ved mit fulde navn, men ok hvis hun skulle hele vejen rundt, så ville det nok blive en lang tale:lol: Jeg syntes det var en glimrende tale, den gamle kom med, helt fint med mig:th2:
Besvaret
"Jeg sender min nytårshilsen til alle danskere i udlandet og til alle, der må tilbringe nytårsaften på søen." Vil I have, hun skal nævne alle ved navn? :)
Ja, intet mindre - alle skal nævnes med navn! Det bliver nok en lang tale, men hvis hun sipper lidt til et glas vand skal det nok gå. Hvis Dronningen blot holdt sig til den generelle hilsen så ville ingen være nævnt og derfor ingen glemt. Men nu vælger hun altså at fremhæve en særlig flok danskere syd fra grænsen trofast hvert eneste år. Det er blevet en tradition og bunder i historiske årsager. Men i bund og grund skyldes det at nogle danskere er blevet underlagt en fremmed stat. Nuvel, der var vel også et vist element af tvang da Skåne blev svenskt for 350 år siden, og den logiske følge, må jo være at der findes nogle skabs-danskere herovre der på trods af en god gang forsvenskning måske også kunne være kandidat til en lille hilsen - alternativt, Ingen nævnt, ingen glemt.
Besvaret
Ja' date=' og den kendsgerning at danskerne i Schleswig-Holstein helt officielt er et anerkendt nationalt mindretal i Tyskland.
Du linker til hvordan tyskere definere nationale mindretal i Tyskland, så er det dette forhold Dronningen lader sig styre af? Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor de syddanskere skal hilses specifikt, hvis f.eks. skåninge kan ignoreres (de er sikkert også ligeglade). Fra samme link har vi følgende tyske krav.
1. Die Angehörigen sind deutsche Staatsangehörige; 2. Sie unterscheiden sich vom Mehrheitsvolk durch eigene Sprache, Kultur und Geschichte, also durch eine eigene Identität; 3. Sie wollen diese Identität bewahren; 4. Sie sind traditionell in Deutschland heimisch; 5. Sie leben hier in angestammten Siedlungsgebieten.[4]
Det kan være at mit tyske er mega rustent, men det lyder lidt som om Skåningene passer ind i kategorien. Og var Skåningene ikke ligesom dem syd for grænsen danskere før i tiden? Ja, det var de og derfor burde de også nævnes, hvis Dronningen nævner syddanskerne - end of proof. Hun burde bare nøjes med den generelle hilsen. Det gør livet meget mere simpelt.
Besvaret

Markovitch, Nu er dronningen ikke politiker, hun må faktisk ikke udtale sig om politiske forhold, så de hilsener hun sender kan kun være til officielt godkendte danske mindretal i udlandet - ellers ville hun kunne påkalde sig en diplomatisk krise. Hun vil også kunne få på puklen om hun ikke sendte hilsener til et officielt dansk mindretal i udlandet - sådan er livet bare, og det er ikke noget de kongelige bestemmer. I Sverige findes der også officielle nationale minoriteter - og de består af samere, tornedalsfinnere, sverigesfinnere, romaer och jøder - alt sammen helt officielt, og derfor kan dronningen ikke hilse på danskere i Skåne - det ville være at blande sig i det danske (og svenske) folkestyre.

Besvaret
Hun sagde meget tydeligt: Hilsen til alle Danskere i udlandet. Det er vel os:thumbup:
Jamen det er jo ligesom slet ikke det jeg fisker efter. Hvorfor skal danskerne syd for grænsen nævnes hver evig eneste gang? Hilsen til alle danskere er fuld ud tilstrækkelig. At fremhæve nogle frem for andre i dette tilfælde er en forskelsbehandling - for vi er jo vel alle "lige danske" uanset hvor vi befinder os. Kort sagt synes jeg det er noget reaktionært uvæsen at takke disse syddanskere specifikt og lugter af gammel national imperialisme. Tør øjnene Dronning og smut en tur til Caix, der er du fri for alle slags danskere.
Besvaret
Jamen det er jo ligesom slet ikke det jeg fisker efter. Hvorfor skal danskerne syd for grænsen nævnes hver evig eneste gang? Hilsen til alle danskere er fuld ud tilstrækkelig. At fremhæve nogle frem for andre i dette tilfælde er en forskelsbehandling - for vi er jo vel alle "lige danske" uanset hvor vi befinder os. Kort sagt synes jeg det er noget reaktionært uvæsen at takke disse syddanskere specifikt og lugter af gammel national imperialisme. Tør øjnene Dronning og smut en tur til Caix' date=' der er du fri for alle slags danskere.[/quote'] Jøsses da, er sprut tågen ikke helt lettet endnu:lol:
Besvaret
Jøsses da' date=' er sprut tågen ikke helt lettet endnu:lol:[/quote'] Okey Lynge - jeg har faktisk pænt ondt i hovedet lige nu :love2:. Men det er begyndt at gå op for mig at syddanskerne er meget specielle, fordi de bor i Tyskland og stadig taler dansk og flager med dannebro. Det gør skåningene jo ikke, så de får ingen hilsen - de flager jo rødt og gult. Ligesom nordmænd, islændinge og andre frafaldende, må de gå igennem nytåret med en kold skulder fra hendes kongelige højhed. Dette er fair nok - den danske stat støtter de syddanske, så de husker at hejse dannebro og tale dansk. Så et lille nik fra Dronningen for den indsats er jo ikke for meget at forlange.
Besvaret
Okey Lynge - jeg har faktisk pænt ondt i hovedet lige nu :love2:. Men det er begyndt at gå op for mig at syddanskerne er meget specielle' date=' fordi de bor i Tyskland og stadig taler dansk og flager med dannebro. Det gør skåningene jo ikke, så de får ingen hilsen - de flager jo rødt og gult. Ligesom nordmænd, islændinge og andre frafaldende, må de gå igennem nytåret med en kold skulder fra hendes kongelige højhed. Dette er fair nok - den danske stat støtter de syddanske, så de husker at hejse dannebro og tale dansk. Så et lille nik fra Dronningen for den indsats er jo ikke for meget at forlange.[/quote'] Præcis, hvis du for Skånninge, Islændinge og Nordmænd til at tale dansk og flage med Danske flag, så ville du, udover at gøre hverdagen letter for mange Danskere i Skåne, gøre dig om dem mere en fortjænt til en nytårs hilsen fra Droningen:love2: Nap en Burger med pommes og Cola det hjælper sku:th2:
Besvaret

Kæft det må have været hårdt ikke at være blevet nævnt i en rimelig ligegyldig nytårstale, siden man er blevet så indebrændt at man måtte ud med det her på debatten et par timer før årsskiftet... :rolleye: Afskaf nu det kongehus, så er der heller ikke nogen folk som behøver tude snot over at føle sig forbigået i fremtiden! Godt nytår :)

Besvaret
Du læste jo tråden ikk? :rolleyes:
Jo, og derfor er min kommentar stadig: "who cares!" Og det betyder på dansk, at jeg ikke fatter du kan blive fortørnet over noget såndant... (Jeg nævner jo intet om at jeg synes det er latterligt overhovedet at se talen vel;))
Besvaret
... siden man er blevet så indebrændt at man måtte ud med det her på debatten et par timer før årsskiftet... :rolleye:
Ja, ja så siger vi jeg var indebrændt, hvis du absolut vil lægge det ud på den måde :rolleye:. Heldigvis tog indlægget kun fem minutter at fyre af og passede med en ledig stund. Det var ikke fordi jeg var specielt sur. Faktisk er mit ædru jeg lidt ligeglad :D
... jeg ikke fatter du kan blive fortørnet over noget såndant...
Okay rolig nu... jeg er ikke fortørnet længere :love2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...