Lindedk Skrevet April 3, 2009 Rapporter Skrevet April 3, 2009 Hej! Jeg købte i starten af febuar, en passat 1,8T variant m. en special pakke i. Den havde kørt 109000km ved købet. Svært at forklare men jeg prøver! Her for én uge siden lyste olielampen/kanden, ved kørsel, jeg slukkede med det samme, pejlede olie og det så fint ud(niveau mæssigt. Efter en små 10 min drejede jeg til tænding og der var INGEN alarm!. Derfor forsatte jeg min kørsel til københavn. 7 dage gik, og denne gang kom jeg hele vejen til københavn, umiddelbart efter den afkørsel på motoring 3, kom den med den alarm igen jeg slukkede motoren, til mit held var der en shell tæt på som jeg så trillede ind på og gjorde det samme som tidligere. og der var igen ingen fejl/alarmer. Nu her i forgårs blev min bi kørt til værksted (med en masse garanti fejl der skal rettes+dette nye problem) Undervejs til Häselholm, v. Åstorp kom alarmen igen og denne gang sendte jeg bud efter et fejeblad som kørte den til værkstedet. nu må jeg hellere inddele det i problemer/problemstillinger: 1: Værsted/forhandler lovede at vende tilbage samme dag, med svar og status på disse problemer da jeg skal bruge en bil tirsdag morgen. Det gjorde de ikke, vi var 3 som prøvede at få fat i dem. Det gav dog først pote da jeg snakkede med chefen for Kristiansstad/Hässelholms værksteder, 5 min efter ringede hässelholm´s værksted. 2: De havde IKKE fundet fejlen igår - eller kunne reproducere denne -idag kæmper de så videre. Værkstedschefen sagde de ville aflevere bilen idag. 3. Bilen var solgt (jeg har screenshot af salgsannoce, hvori der står: komplett ifyl servicebog, MEN, den havde ikke fået service ved 100.000km som der står utrykkeligt i bogen den skal have...... (det er så på sælger bekostning nu). desuden, er der fundet 7 fejl, små og større. Lige fra defekt lys i bagagerum til bagrude viskermotor+sprinkler som er helt ude af drift. 4.Da vi købte bilen og skulle skrive lånet samme dag.... var den ikke nysynet, det glemte/vidste sælger intet om..... Jeg er bange for jeg har købt en "mandagsbil" - især når jeg læser på nettet at vw+audi´s turbo moterer producere/solgt i biler årgang 98-05 har en ret stor defekt. Defekten er at olie nedbrydes for hurtigt og skaber slagger som skaber propper hist og pist i motoren, dette giver spontan oliealarm - som kan medføre større motor havari. Bare søg på google passat 1,8t+olie failure - i usa kørere der retsager netop nu på dette. Folk har betalt store summer for at få skiftet oliepumpe, filter, følere, olieskift på autoriseret værksted og intet har afhjulpet dette problem..... Det eneste som har afhjulpet er en ny motor! Bilen kører i snit 500-700km pr uge(eller burde) og jeg tør simpelthen ikke køre én km mere i den hvis den brækker sig om 1 uge med motorhavari. Der var/er 3 måneders garanti, men hvordan ligger det med fortydelsesret af bil i sverige? Bilen skal laves og jeg tager ikke imod den før fejlen er fundet og udbedret/afhjulpet. Jeg håber der er nogen som har forstand på dette og har tid/lyst til at læse/kommentere. På forhånd tak.
MC Manden Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 4.Da vi købte bilen og skulle skrive lånet samme dag.... var den ikke nysynet, det glemte/vidste sælger intet om..... Alt det andet ved andre sikkert mere om end mig.... Men, du kan altså ikke få en nysynet bil i Sverige... Eller, det kan du godt, men det hjælper dig ikke en pind. Jeg købte en bil (i slutningen af august) der var synet 10. august, men havde besiktningsperiode fra 1. sep. til 31. dec.... Såh.... jeg ved ikke liiiige hvorfor sælger havde valgt at syne den, da jeg alligevel skulle til syn i september. Hvis din bil har besikningtsperiode på et andet tidspunkt end salgstidspunktet så er det helt meningsløst at syne den igen, det er da bare en dobbelt udgift. Hvis du mener at din bil er bedre bare fordi den er nysynet, så kigger du allerede på den forkerte bil.
Lindedk Besvaret April 3, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 3, 2009 Alt det andet ved andre sikkert mere om end mig.... Men, du kan altså ikke få en nysynet bil i Sverige... Eller, det kan du godt, men det hjælper dig ikke en pind. Jeg købte en bil (i slutningen af august) der var synet 10. august, men havde besiktningsperiode fra 1. sep. til 31. dec.... Såh.... jeg ved ikke liiiige hvorfor sælger havde valgt at syne den, da jeg alligevel skulle til syn i september. Hvis din bil har besikningtsperiode på et andet tidspunkt end salgstidspunktet så er det helt meningsløst at syne den igen, det er da bare en dobbelt udgift. Hvis du mener at din bil er bedre bare fordi den er nysynet, så kigger du allerede på den forkerte bil. Nu ikke så meget det som det drejer sig om, Men nærmere om denne fortrydelsesret.... Grunden til jeg skrev dette var at vi ikke kunne skrive lånet på bilen da den netop ikke var synet! haha, nu har værkstedet så lige ringet, uden at sige noget i telefonen... f. h. bliver sindsyg af bilcentrum.
credde Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 Her for én uge siden lyste olielampen/kanden, ved kørsel, jeg slukkede med det samme, pejlede olie og det så fint ud(niveau mæssigt. Efter en små 10 min drejede jeg til tænding og der var INGEN alarm!. Derfor forsatte jeg min kørsel til københavn. 7 dage gik, og denne gang kom jeg hele vejen til københavn, umiddelbart efter den afkørsel på motoring 3, kom den med den alarm igen jeg slukkede motoren, til mit held var der en shell tæt på som jeg så trillede ind på og gjorde det samme som tidligere. og der var igen ingen fejl/alarmer. Den olielampe, som lyste i dit FIS display går jeg ud fra var gul og ikke rød? I såfald betyder det, at olien er ved at nå sit minimumsniveau (men stadig ok), hvorfor man hurtigst muligt skal påfylde olie. Ved hurtig sluk og start kan alarmen forsvinde men kommer igen efter en times kørsel igen for at advare. Du skriver selv, at bilen ikke havde fået service ved 100.000 km og bilen havde kørt 109.000 ved køb. Derfor kan olien sagtens havde nået sit minimumsniveau. Hvad årgang er din Passat? Afhængig af årgang gælder det for de sidste årgange af Passat 3B/3BG (faceliftede model), at den kun skal til service ved hver 30.000 km (og derfor ved 90.000 km) - det var ihvertfald gældende på min tidligere Passat. Edit kan se, at det er en 03-er, så bør der være long life service intervaller på din. Jeg har godt nok ikke hørt til problemer på Passat'er med, at der skabes slagger i motoren. De gængse problemer på 1.8T er/har været luftmassemålerne og på de første modeller problemer med bærearme. Alternativt kan jeg foreslå dig at skrive inde på www.vagcars.dk og forespørge.
credde Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 3. Bilen var solgt (jeg har screenshot af salgsannoce, hvori der står: komplett ifyl servicebog, MEN, den havde ikke fået service ved 100.000km som der står utrykkeligt i bogen den skal have...... (det er så på sælger bekostning nu). desuden, er der fundet 7 fejl, små og større. Lige fra defekt lys i bagagerum til bagrude viskermotor+sprinkler som er helt ude af drift. Glemte lige at kommentere ovenstående. Jeg går ud fra, at i opdagede det med servicebogen inden i købte bilen?? Det er da yderst vigtigt at kontrollere servicebogen inden køb! Hvis servicebogen ikke stemmer overens med de normale angivne intervaller er det at konfrontere sælger med det for at få en forklaring eller at gå videre til næste bil.
Lindedk Besvaret April 3, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 3, 2009 Den olielampe, som lyste i dit FIS display går jeg ud fra var gul og ikke rød? I såfald betyder det, at olien er ved at nå sit minimumsniveau (men stadig ok), hvorfor man hurtigst muligt skal påfylde olie. Ved hurtig sluk og start kan alarmen forsvinde men kommer igen efter en times kørsel igen for at advare. Du skriver selv, at bilen ikke havde fået service ved 100.000 km og bilen havde kørt 109.000 ved køb. Derfor kan olien sagtens havde nået sit minimumsniveau. Hvad årgang er din Passat? Afhængig af årgang gælder det for de sidste årgange af Passat 3B/3BG (faceliftede model), at den kun skal til service ved hver 30.000 km (og derfor ved 90.000 km) - det var ihvertfald gældende på min tidligere Passat. Edit kan se, at det er en 03-er, så bør der være long life service intervaller på din. Jeg har godt nok ikke hørt til problemer på Passat'er med, at der skabes slagger i motoren. De gængse problemer på 1.8T er/har været luftmassemålerne og på de første modeller problemer med bærearme. Alternativt kan jeg foreslå dig at skrive inde på www.vagcars.dk og forespørge. Prøver at svare alle dine spørgsmål. Det er en årgang 03. Det var den røde lampe/rød oliekande som har lyst, mere eller mindre spontant/random - og alarmen har bortfaldet efter 5-10 minutter hvor motoren har været slukket og pejlet for olie. Derefter har den begge gange, blevet sat til tænding hvor alarmen IKKE har været der, og har ikke vist sig før efter, ja 7 dage, og så den sidste fremkom igen om eftermiddagen. Alarmen kom ikke igen efter en times drift. Kørte sådan her, Helsingør, start, rød lampe v. start, slukket motor, pejlet olie og der er nok olie. Tænding - ingen alarm, start, kørt til københavn ingen alarm. 7 dage senere og ca 600 km, rød lampe lyser om morgenen efter 45km´s drift, v.københavn, slukket motor, pejlet, tænding-start ingen alarm kørt små 15km mere til job (roskildevej), ingen alarm. Samme eftermiddag, kørt hjem, ingen alarm, 1 timer at have været hjemme vendt snuden til hässelholm, rød lampe lyser ved åstorp, slukket, pejlet ok med olie, ringet efter fejeblad. Det er hvad der er sket. Såvidt jeg kan huske er der udført service, med ca 15-20k km interval på denne bil, den havde vist fået en 4-5 services opdagede jeg. Men hvad der er vigtigst for mig er... Er der mon nogen fortrydelsesret? Dette er ifølge en dansk mekanikker - en meget svær fejl at finde - da det er lavt olietryk, som ikke viser sig konstant, altså mener han at motoren har en olieprop som løber rundt i systemet......som kan medføre havari, han har rådet mig til at sælge den eller returnere den, hvis muligt.
Lynge Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 Jeg har godt nok ikke hørt til problemer på Passat'er med, at der skabes slagger i motoren. De gængse problemer på 1.8T er/har været luftmassemålerne og på de første modeller problemer med bærearme. e. Jeg har haft en af disse 1,8T motorer fra 99, i en A3 dog, men jeg kan da tilføje gaspjæld(tror jeg det hed, er heldigvis længe siden), der var flere ting, men kan faktisk ikke huske dem mere. Jeg har haft en del biler efterhånden, men aldrig en med SÅ mange motorproblemer, den der 1,8T motor er bare ikke særlig pålidelig. Og når man kørte den til Audi kunne de aldrig finde ud af hvad problemerne var, så jeg sendte den til Palm Auto i skovlunde(de er eksperter i de her VAG biler). Og ikke nok med at de sagtens kunne finde fejlene, så kunne de også fortælle at de var helt normale og ganske hyppige på denne motor. Kan tilføje at da VAG fandt ud af at de havde problemer med luftmassemålern blev prisen halveret på dem(burde man ikke bare udskifte dem kvit og frit for ejerne når de nu er så ringe?). Og det er så de/den samme fejl som Audi ikke kunne finde og aldrig havde hørt om:sick: Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvordan, men kan kun anbefale dig at komme af med den bil eller ud af den handel hurtigst muligt.
MC Manden Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvordan, men kan kun anbefale dig at komme af med den bil eller ud af den handel hurtigst muligt. Hehe... samme motor som Ronni havde i hans A3.... flækket motorblok ved 102.000km Og, samme motor hvor Gio måtte skifte turbo'en... den havde dog kørt noget længere. Jeg ville også bare skyde skidtet af, men det hjælper jo desværre ikke manden i den nuværende situation.
Lynge Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 Hehe... samme motor som Ronni havde i hans A3.... flækket motorblok ved 102.000km Og, samme motor hvor Gio måtte skifte turbo'en... den havde dog kørt noget længere. Jeg ville også bare skyde skidtet af, men det hjælper jo desværre ikke manden i den nuværende situation. Nej desværre, jeg har sku medlidenhed med dig, jeg husker tydeligt mine store frustrationer med min, det er sku ikke sjovt. Som sagt kan jeg desværre ikke alt det lort der blev gjort ved den bil, men det kostede altid en arm og et ben:thumbdown
Gio Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 SÆLG! Jeg havde gladeligt fortrængt dét (meget dyre) mareridt! Tak Palle
Lindedk Besvaret April 3, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 3, 2009 SÆLG! Jeg havde gladeligt fortrængt dét (meget dyre) mareridt! Tak Palle Hej igen. Og tak for al respons, jeg får en låne bil imorgen... Det bliver nok således.... At forhandlere tager alle reklamtioner til sig+den service som manglede, jeg håber også de tager den oliepumpe på sig som de nu "mener" er fejlen. Min kæreste og jeg har så besluttet at sælge dette mareridt og købe en Volvo V50 1,8 evt en flexifuel version fra 06. Hvis der er nogen som har erfaringer med disse - sig frem! :) Jeg vender tilbage når jeg har nærmere... Pt, passat m. turbo = dyr lærestreg... (ihvertfald hvad gælder mit tilfælde)
Martin_M Besvaret April 3, 2009 Rapporter Besvaret April 3, 2009 Er det samme 1.8T motor som sidder i nyere passater 05'ere og også Audi A4 fra 07/08?
martin_–_grevie Besvaret April 4, 2009 Rapporter Besvaret April 4, 2009 Allmänna reklamationsnämnden Nu ser det ud til at i har fundet en løsning - men hvis du mener at bilen har været fejlbehæftet da i købte den og du ønsker at hæve handlen så er www.arn.se vejen frem. Har selv fået ophævet en handel via ARN pga. bilen viste sig at have været skadet. Havde haft og kørt den i et år da handlen gik retur. Jeg har skrevet lidt om det her http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=14262 /Martin
Lindedk Besvaret April 18, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 18, 2009 Nyheder - til dem som har fulgt med.... Nåå.... hvor skal man dog begynde? Jeg har nu haft VW sverige ind i sagen, da vi den forgangne tid ikke har kunne få fat i Bilcentrum Hässelholm. Men men, de har skiftet oliepumpen som de mente var synderen til problem med olielampen. Dog har de ikke lavet det ene vindue som ikke ville køre ned....... (elrude - den tager ikke fat i ruden) Og, efter at have hastet til Hässelholm fra helsingborg fredag, kørte vi så hjem ved 17 tiden(også ders lukketid) efter 14 dages reperation i vores bil. Bilen siger nu "klonk" når man kobler den ind og ud i gear og/eller kører ned ad en kraftig hældning og lader den motorbremse. Bilen har fået skiftet oliepumpe, større service og skiftet bremser bagved. Dog er det således.... at min kæreste købte bilen, "solgte" den til sin far for at få billigere forsikring på den - så der røg den garanti, men vi har været "heldige" at det eneste vi skulle betale var oliepumpen og fået en defekt bil tilbage...... (dette gear/koblingsproblem) - nu jeg tænker over det er den også blevet meget tung i styrtøj og kobling (var den ikke forinden) og der er masser af kobling tilbage - ej misbrugt ;) Jeg aner ikke hvad det kan være, men der var ikke sådan en mislyd inden de fik bilen (jeg havde kørt 5000km i den inden de fik den) Hvad katten skal man gøre? - jeg håber godt nok den falder ud over en bro og bliver totalskadet snart - så kan jeg idet mindste få lidt penge tilbage for det stykke lort.... undskylder for mit sprog... Vi har købt en Volvo V50 fra 06ér via KVD da ingen af os længere føler denne passat er tryg at køre i længere.
Peter M Besvaret April 18, 2009 Rapporter Besvaret April 18, 2009 har i ikke maskinforsikring på den til 120.000 ? Det plejer at være en del af den svenske kaskoforsikring, og den dækkede turboen på min A6 1.8T som gik ved 90.000km (dog med 20% selvrisiko). Hvis i har det, så kunne i jo passende lave en forsikringssag ud af det, og i hvertfald informere dem om at det med den røde olielampe blev opdaget inden den rundede 120.000 eller hvor langt den nu dækker. /Peter
Lindedk Besvaret April 18, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 18, 2009 Jo det har vi. Men - den er kun som mange er (har jeg erfaret) dækker kun biler som er max - 8 år eller har gået 100.000 km. Og den har gået 114.450km.... så der er nok ikke så meget at gøre. Den er solgt ved 109.000km så der er nok ikke så meget at gøre. Dog indgår der fri advokat hjælp, vdr. bilen så har tænkt på at få sådan en til at rådgive mig og føre denne sag.. Dog skal jeg have kontakt med VW i Helsingborg da det er dem som skal lave den el-rude på VW Hässelholm´s regning - så jeg tænkte at gå til "Motormännen" (noget ala FDM i sverige, koster 500 for et gennem tjek af bilen - og derefter rapportere fejlen til VW helsingborg, lade dem lave det på VW hässelholm´s regning. for det lyder som om at enten er en del brækket ned i det sekund jeg overtog bilen - hvad er chancen, da jeg bakkede den fra parkeringen i hässelholm lød den sådan - ellers er den gået i stykker under reperation/samlet forkert eller andet.
cbpwr Besvaret April 19, 2009 Rapporter Besvaret April 19, 2009 Hej. Lyder som lidt af ond drøm du er igennem, men det med at få fejl udbedret andetsteds og tro at man kan få dækket omkostningerne hos dem som udmildbart skulle udbedre fejlene, skal man nok ikke regne med. Det problem sidder jeg nogle gange med på jobbet, dog en helt anden branche men den går ikke. PS: Du skal nok ikke prøve at sælge din Passat på sunddebatten :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu