Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Søgte for sjov på ordet "Barsel". Af de første 50 brugere (jeg fandt) på Øresunddebatten, der havde skrevet "Barsel" var der kun 4 mænd der havde taget barsel (jeg regner ikke 14 dage for barsel:)). Så er spørgsmålet bare om det er fordi mændene ikke vil, eller ikke må tage barsel :) Min erfaring fra tidligere jobs, siger mig at de ikke må for konen. Hvis min lille "vindenskablige" undersøgelse, er en generel tendens i samfundet, er det nok ikke så mærkeligt at det halter med ligestillingen. Mænd har jo mulighed for 34 ugers barsel. Fandt dette citat på debatten "Den tid du får hjemme med dit barn kan sku da ikke regnes om i penge, ta det år ledigt, nyd livet med dit barn oplev de første skridt og al hvad der følger med. Selv var min kæreste hjemme 14 måneder. Alternativt må din mand sku tage lidt flere timer på jobbet." Hvad med at han selv tog 7 måneder De Danske barselsregler (52 uger ialt) Moren 4 uger før fødslen Adoptanter op til 4 uger før adoptionen Faren 2 uger efter fødslen eller adoptionen Moren 14 uger efter fødslen eller adoptionen Den fælles 32 ugers periode Bare lidt tanker her i de sene nattetimer på jobbet. kan i ha god weekend :)

Besvaret

Nu er der jo også forskel på om din arbejdsgiver opfordrer mænd til at tage barsel. Min arbejdsgiver giver de obligatoriske 2 uger efter fødslen, men tilbyder yderligere 10 uger med løn :) Min kæreste har haft 10 måneder, og nu har jeg 2 måneder, er pt. hjemme indtil 1/6

Besvaret
Søgte for sjov på ordet "Barsel". Af de første 50 brugere (jeg fandt) på Øresunddebatten' date=' der havde skrevet "Barsel" var der kun 4 mænd der havde taget barsel (jeg regner ikke 14 dage for barsel:)).[/quote'] Heyyyy, jeg havde 14 dages barsel. :D Ah, der er vel ingen koner, der ligefrem vil forsøge at forbyde deres mænd at tage barsel. For vores vedkommende havde jeg kun de 14 dages barsel med fuld løn fra arbejdet, og skulle jeg havde gået ned på barselsdagpenge (eller hvad det nu hedder), ville det have givet en alt, alt for stor lønnedgang for os. Så i en nøddeskal var det en økonomisk overvejelse, som ikke tog mange sekunder for mig at beslutte. Og hvis jeg nu skal være 100% ærlig, så vil jeg faktisk meget, meget hellere - ud over de første 14 dage (og jeg tog også meget gerne yderligere en måned på fuld løn hvis muligt) - sidde på jobbet og så nøjes med at opleve sønnike alle ugens eftermiddage/aftener samt alle weekender, end at være "på" derhjemme hele tiden 24/7/365. Fuck, det er hårdt i længden (IMO), og jeg tager hatten af for alle kvinderne, der tager et halvt eller et helt år på barsel - bare jeg kan blive fri :D Og misforstå mig nu ikke - sønnike betyder alt for mig.
Besvaret
Herhjemme har jeg haft alt barsel. Mit önske mit valg. Dog har min mand aldrig arbejdet särlig mange timer i löbet af en uge. Ligestilling' date= det kommer der aldrig og jeg tror iövrigt ikke på!!
*host* - kaffen galt i halsen - *host*. Sikke en dramatisk udmelding og så lige fra morgenstunden! :). Håber personligt at der kommer ligestilling - også på lønområdet, så de dumme økonomiske overvejelser ikke skal lænke det ene køn til lønarbejdets trædemølle. c?q=26ea6abb5b410f3a_landing
Besvaret
*host* - kaffen galt i halsen - *host*. Sikke en dramatisk udmelding og så lige fra morgenstunden! :). Håber personligt at der kommer ligestilling - også på lønområdet, så de dumme økonomiske overvejelser ikke skal lænke det ene køn til lønarbejdets trædemølle.
Det er jo nok desværre noget, der er vanskeligt. Hvis det traditionelt altid er det kvindelige køn, som tager den store tørn med 9-12 måneders barsel, mens de fleste mænd nok tager de 14 dage efter fødslen, så vil det altid påvirke på en arbejdsplads. At være væk i 9-12 måneder fra arbejdsmarkedet vil kunne mærkes.
Besvaret

Dramatisk ja Dramatisk, ja. Men ärlig. Ligestilling er en underlig fisk. For at tage det först nävnte: Ungerne. Jeg tror at det er Mor der skal väre hjemme langt det meste af tiden når de er små. Også det mest praktiske for de börn der bliver ammet. Jeg tror at vist der ikke var mödre til ville de fleste unger rende rundt med en halv meter lange negle:tongue2:Rent ökonomisk er der jo ikke ligestilling og de fleste har jo ganske enkelt ikke råd til at manden bliver hjemme. Lön for lige arbejde, det er en svär en. Kommer det nogensinde(Jeg har selv ligget under i lön för i tiden trods at jeg har kunnet mere end mine mandlige kollegaer. Idag er det dog omvendt, jeg får mere end dem og de forventer også at jeg gör det, da jeg har langt större erfaring. Ingen sure miner der. Men det har så også en tid jeg anförte MEGET kraftigt i ansättelses samtalen, tänk at det skal väre nödvendigt. Hjemmets ligestilling: NEJ TAK. Skal jeg gå ud g skifte hjul på bilen, NEJ TAK. Skal min mand vaske mit töj, NEJ TAK. Han fatter da ikke hvad der skal vaskes og hvad der skal renses. Dog har vi en god arbejdesfordeling på andr områder. JEG tager på Sweden rock, HAN bliver hjemme og passer farmen. JEG tager til koncerter, HAN bliver hjemme :laugh: GQUOTE=Markowitch;187093]*host* - kaffen galt i halsen - *host*. Sikke en dramatisk udmelding og så lige fra morgenstunden! :). Håber personligt at der kommer ligestilling - også på lønområdet, så de dumme økonomiske overvejelser ikke skal lænke det ene køn til lønarbejdets trædemølle. c?q=26ea6abb5b410f3a_landing

Besvaret

Har 8 uger ialt betalt som jeg har opdelt 2 +3 +3, har holdt de første 5 uger og mangler 3 uger endnu Jeg synes det er et stort problem at få ens arbejdsgiver til at være med på at få holdt ens barsel, min chef er enda kvinde hun har ingen forståelse for hvorfor vores overenskomst diktere 8 uger Man får næsten lyst til ikke at få flere børn

Besvaret
Hjemmets ligestilling: NEJ TAK. Skal jeg gå ud g skifte hjul på bilen' date=' NEJ TAK. Skal min mand vaske mit töj, NEJ TAK. Han fatter da ikke hvad der skal vaskes og hvad der skal renses.[/quote']Det er vel også ligestilling? Bare begge parter tager del i hjemmets opgaver, og man nu engang får det til at fungere bedst muligt udfra det man nu engang er bedst til (eller har interesse i), det ser jeg intet galt i... Hvis du nu havde gjort rent, vasket tøj OG skiftet hjul på bilen og din mand læste avisen og ellers lå på sofaen, og ventede på at maden blev serveret osv. se SÅ havde min feministiske side reageret:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...