Jump to content

Skat i Sverige med job i Danmark

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Jeg håber der er nogle der kan hjælpe med at svare på et skattespørgsmål. Jeg har arbejde i Danmark men flytter til Sverige i starten af 2010 (flytter sammen med en svensker). Vi skal bo i Småland, så jeg vil ikke skulle pendle dagligt til Danmark. Mit job er hjemmearbejdsbaseret, så jeg vil i gennemsnit kun skulle til Danmark en gang om ugen. Resten af tiden skal jeg arbejde i Sverige. Jeg har kunnet læse mig frem til at jeg så beskattes i Sverige - hvad med de danske fradrag og lign? Får man svenske istedet eller hvordan fungerer det? Og skatteprocenten? Hvad med befordringsfradrag for den ene dag i ugen ? Hvordan fungerer det med fradrag for renter ved huskøb i Sverige? Det var lige lidt spørgsmål - håber der er nogen der kan hjælpe - gerne med links. Tak på forhånd! :) CD

Besvaret

Flere spørgsmål efter at have kigget længe på skatteverket.se :) Jeg har lidt svært ved at hitte rundt i fradrag (avdrag) i sverige - svarer personfradraget nogenlunde til det danske ? Jeg har fundet et sted der står noget om kommuneskat og statsskat - betaler man begge? Og vil det i så fald komme op på de ca 55 % som de tilsammen vil give? Det er jo et heftigt skattetræk? For regnestykkets skyld kan man sige jeg har en dansk månedsløn på 25000 dkr. Er der nogen der kan hjælpe med at regne ud ca hvor meget der ville være i udbetaling, hvis bare jeg udelukkende arbejder i sverige (ved godt jeg va 1 x ugentligt arbejder i dk, men det vil vel så bare være bonus oveni?)? Vi vil komme til at bo ca 370 km fra Danmark. Er der andre ting som jeg bør have med inde i mine overvejelser og beregninger? :) CD

Besvaret

Har du prøvet at bruge søgefunktionen herinde? Tror du vil kunne finde mange svar via den:) Jeg arbejder i SE, men har ikke så meget styr på sådan noget som skat, så kan ikke hjælpe dig med ret meget. Kan dog se på min selvangivelse at jeg betaler 30,5% i kommunal indkomstskat (hvor landstingsskat udgør 10,39%). Derudover betaler jeg 0,3% i begravningsavgift (der kan også være noget kirkeskat, men den sats kender jeg ikke). Det er alt jeg betaler i skat. Avdrag: Du skal deklarere både renteindtægter og -udgifter. Tjenesterejser: Du får avdrag af udgifter til og fra arbejde for det der overstiger 8000,- Øvrige avdrag: det der overstiger 5000,- Det kan være: beskyttelsestøj og udstyr, værktøj, evt. privat arbejdsværelse, evt. bøger/aviser, pensionsforsikringer, mobilsamtaler, trängselsskat, noget understøttelse. Derudover er der noget skattereduktion, som jeg ikke ved hvordan beregnes, men jeg får skattereduktion for: almen pensionsafgift, arbejdsindkomt, underskud af kapital (det kan du nok læse mere om i brochuren "dags att deklarera" fra skatteverket)

Besvaret
Flere spørgsmål efter at have kigget længe på skatteverket.se :) Jeg har lidt svært ved at hitte rundt i fradrag (avdrag) i sverige - svarer personfradraget nogenlunde til det danske ? Jeg har fundet et sted der står noget om kommuneskat og statsskat - betaler man begge? Og vil det i så fald komme op på de ca 55 % som de tilsammen vil give? Det er jo et heftigt skattetræk? For regnestykkets skyld kan man sige jeg har en dansk månedsløn på 25000 dkr. Er der nogen der kan hjælpe med at regne ud ca hvor meget der ville være i udbetaling, hvis bare jeg udelukkende arbejder i sverige (ved godt jeg va 1 x ugentligt arbejder i dk, men det vil vel så bare være bonus oveni?)? Vi vil komme til at bo ca 370 km fra Danmark. Er der andre ting som jeg bør have med inde i mine overvejelser og beregninger? :) CD
Der er ikke noget personfrdrag i sverige.
Besvaret

Der er da personfradrag, altså bundfradrag, men det er ikke så stort som det danske. De fleste svenskere betaler ikke statsskat, men kun kommune-landstingsskatten på ca. 32 procent afhængig af, hvilken kommune, man bor i. Først fra ca. 340.000 betaler man statsskat på 20 procent. Fra ca. 500.000 betaler man yderligere fem procent.

• 3 months later...
Besvaret
Nej' date=' det er da de danske skatteregler der gælder da det er en dansk virksomhed.[/quote'] Så er der nye regler igen, frisk påhittede. Nej, nationaliteten på virksomheden er ligegyldig, det afgørende er, hvilket land, man arbejder i.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...