Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg vil høre om der er nogen der ved, hvordan jeg skaffer en elektronisk ID også kaldet " eID " . Jeg skal bruge det som elektronisk underskrift i f.eks banker, låne steder osv... Men ved ik hvordan jeg få sådan en. Jeg bor i Malmø. Jeg går udfra , det er i Malmø jeg skal lave sådan en, men hvorhenne ? Mener det er ligesom digital signatur, som vi har hjemme i DK. håber nogen kan hjælpe. Nedenstående er tekst fra den hjemmeside, hvor jeg skal bruge en eID. För att kunna signera ditt avtal krävs att du har ett giltigt elektroniskt ID (eID). eID fungerar som en elektronisk underskrift och krävs för att vi skall kunna verifiera att du är du. Ditt eID är knutet till ditt personnummer och du kan endast signera dina avtal med hjälp av ditt egna eID. Beroende på vilken bank du har så kommer du att använda dig av olika typer av eID klienter (BankID, Nexus och Telia e-legitimation). Du laddar ner din eID-applikation via din bank/Telia

Besvaret

Jeg har eksempelvis min eID knyttet til min key/card-dims hos Nordea. Hvis jeg vil skrive under med den, så sætter jeg dimsen til med USB-kabel og følger instrukserne. Vupti = signed, sealed & beskattet! :o

Besvaret
Jeg har eksempelvis min eID knyttet til min key/card-dims hos Nordea. Hvis jeg vil skrive under med den' date=' så sætter jeg dimsen til med USB-kabel og følger instrukserne. Vupti = signed, sealed & beskattet! :o[/quote'] Jeg mener da ikke at man behøver at forbinde den med kabel andet end under installationen af softwaren. Jeg har da ihvertfald anvendt metoden uden kabel flere gange....
Besvaret
Jeg mener da ikke at man behøver at forbinde den med kabel andet end under installationen af softwaren. Jeg har da ihvertfald anvendt metoden uden kabel flere gange....
Det har ikke være til e-legitiamation? Hvis du f.ex. går ind på Transportstyrelsen's website og skal e-legitimere dig kræver de da så vidt jeg kan se at dit certifikat i browseren er aktivt - og det bliver det først når man stopper kortet i kortlæseren.....
Besvaret
Hej Jeg vil høre om der er nogen der ved, hvordan jeg skaffer en elektronisk ID også kaldet " eID " . Jeg skal bruge det som elektronisk underskrift i f.eks banker, låne steder osv... Men ved ik hvordan jeg få sådan en. Jeg bor i Malmø. Jeg går udfra , det er i Malmø jeg skal lave sådan en, men hvorhenne ? Mener det er ligesom digital signatur, som vi har hjemme i DK. håber nogen kan hjælpe. Nedenstående er tekst fra den hjemmeside, hvor jeg skal bruge en eID. För att kunna signera ditt avtal krävs att du har ett giltigt elektroniskt ID (eID). eID fungerar som en elektronisk underskrift och krävs för att vi skall kunna verifiera att du är du. Ditt eID är knutet till ditt personnummer och du kan endast signera dina avtal med hjälp av ditt egna eID. Beroende på vilken bank du har så kommer du att använda dig av olika typer av eID klienter (BankID, Nexus och Telia e-legitimation). Du laddar ner din eID-applikation via din bank/Telia
Jag använder Telia e-leg är det är en variant som ej er knutet till någon bank http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/internet/tjanster/sakerhetstjanster/e-leg.faq.page
Besvaret
Det har ikke være til e-legitiamation? Hvis du f.ex. går ind på Transportstyrelsen's website og skal e-legitimere dig kræver de da så vidt jeg kan se at dit certifikat i browseren er aktivt - og det bliver det først når man stopper kortet i kortlæseren.....
Min e-legitimation fra Skandiabanken, virker uden nogen kort læser - på samme måde som den digitale signatur i DK.
Besvaret
Det hedder "E-leg Nordea", og jeg har lige logget succesfuldt ind på Skatteverkets hjemmeside, uden at bruge kabel. Det er muligt at vi taler om noget forskelligt, men denne her løsning er ihvertfald smart fordi jeg ikke behøver kabler og besvær med at slutte det til. 5m0egp.jpg
Besvaret

Ah - men det kan være de kan gøre det forskelligt... Hvordan har du fået dit e-leg? Jeg tilmeldte mig uden overhovedet at have været i banken for at få e-leg, kun ved at kunne min pin-kode til VISA kortet... Certifikatet er kun tilgængeligt på computeren når jeg har kortlæseren tilsluttet OG kortet sat i kortlæseren. I øvrigt syntes jeg nu det er fikst nok at have læseren sat til computeren, så skal man kun bruge pin-kode for at logge på Nordea's netbank samt for at kvittere betalinger osv... Ikke noget med at taste numre ind i først kortlæser og så på skærmen som man skal hvis man har læseren "løst".

Besvaret
Ah - men det kan være de kan gøre det forskelligt... Hvordan har du fået dit e-leg? Jeg tilmeldte mig uden overhovedet at have været i banken for at få e-leg' date=' kun ved at kunne min pin-kode til VISA kortet... [/quote'] Vi har fået det på samme måde så lader det til, altså ved at have pin-kode og så selvfølgelig selve kortet. Ved instalationen skulle man have kortläsaren tilsluttet med kabel ved første indlogning. Når jeg logger ind får jeg endvidere denne pop-up frem, hvor der naturligvis efter man har valgt certifikat, skal indtastes et selvvalgt password (som afviger fra kortets pinkode): 2lau5qg.jpg
Besvaret

Hmm.. Wierd stuff - og ja, det er samme popup jeg får frem. Det virker blot kun når jeg har kortlæseren koblet til computeren med kortet i. Ellers viser den ikke certifikatet. Jeg har derimod ikke valgt noget password da jeg oprettede certifikatet. Kortets PIN kode skal jeg taste på kortlæseren (den "tænder" og siger "Enter Card PIN") hvorefter browseren accepterer certifikatet.

Besvaret

Ahh - men mit certifikat er også et "Nordea CA for smartcard users" - det er da det som er forskellen. Så er det bare lidt uklart hvordan man nu vælger det ene frem for det andet når man opretter sig...

Besvaret

jeg vil lige tilføje, at jeg har Nordea i Sverige. Jeg har faktisk søgt om et lån, som jeg er blevet godkendt for. Men når jeg skal til at afslutte lånet, ved at skrive under, spørger den om en eID, for at bevise at jeg er den, der skal ha lånet. En slags digital signatur går jeg udfra.. Men mit spørgsmål er hvordan jeg få sådan en ? Nogen der kan hjælpe ? Er der en nem måde , at få det på, uden at bruge kortlæser og usb stik.. Som sagt jeg har Nordea...

Besvaret
jeg vil lige tilføje, at jeg har Nordea i Sverige. Jeg har faktisk søgt om et lån, som jeg er blevet godkendt for. Men når jeg skal til at afslutte lånet, ved at skrive under, spørger den om en eID, for at bevise at jeg er den, der skal ha lånet. En slags digital signatur går jeg udfra.. Men mit spørgsmål er hvordan jeg få sådan en ? Nogen der kan hjælpe ? Er der en nem måde , at få det på, uden at bruge kortlæser og usb stik.. Som sagt jeg har Nordea...
Nu har jeg ikke Nordea, men Danske Bank, men mon ikke princippet er det samme? Jeg får Elektronisk ID ved at gå ind på min webmail og finder et eller andet sted hvor der står "bestil elektronisk ID", trykker og vupti, så bliver den automatisk installeret på min computer. Jeg angiver et kodeord og så har jeg min elektroniskeID. Så jeg vil foreslå at du går ind på din webbank og leder...:)
Besvaret

Nordea kan a) Legitimere dig via kortlæser og kort b) Via en fil du henter ned fra Netbanken, efter du ér logget ind. Sidstnævnte kræver så ikke din kortlæser, men verificering via pinkode tilknyttet filen (som du angav da du bad om at få den genereret og downloadet) Altsammen kræver selvfølgelig at du er oprettet med eID hos Nordea. Dette kan man ansøge om under feltet "e-legitimation" i menuen i venstre side af Netbanken.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...