Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Nu er frederik også lidt ekstrem med sin puslen om sine biler - dagens biler af den type er kørt til hos fabrikken, or klar til det semi store med det samme. Men glæder mig til at se den, hvis jeg når det på søndag. Ps. her er fordelen ved M3eren - folk skal ikke noget som helst de ved godt det er en killer machine allerede :D

• Svar 1,2k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Det er en skrøne man skal passe på med tingene nu om dage.
Ikke enig, men dette emne er der en million meninger om. Jeg har min. ;)
Havde sin ringdåb efter 6000km og et olieskifte til Castrols 10W/60 motorsport. En olie du burde overveje kraftigt.....
Der findes kun én olie, som er godkendt af Ford til RS'en (hvis jeg vil beholde min fabriksgaranti, og det vil jeg - indtil videre, i hvert fald ;)), og det er Castrol SLX Professional Longtec 0W-40. Har allerede købt 6 liter af det (samt filter) til spotpris hos forhandleren, hvor jeg købte bilen.
Besvaret
Nu er frederik også lidt ekstrem med sin puslen om sine biler
Sandt. :)
- dagens biler af den type er kørt til hos fabrikken' date=' or klar til det semi store med det samme.[/quote'] Det mener Fords ingeniører åbenbart ikke. De officielle retningslinjer for RS'en lyder på maks. 3/4 pedal samt maks. 5000 rpm de første 1500 km. Jeg ved samtidig, at lignende retningslinjer gør sig gældende for mange andre bilproducenter (i hvert fald for bestemte modeller), og det er meget godt i tråd med, hvad jeg selv altid har gjort, så det læner jeg mig op ad - omend jeg nok kommer til kortvarigt at give den fuld pedal allerede omkring de 1000 km (i morgen :D). Desuden gælder break-in ikke kun motoren alene (som rigtigt nok allerede er test"kørt" en smule helt inden den proppes ned i bilen), men i særdeleshed også det mekaniske diff, bremser, transmission, osv. har godt af en gradvis break-in.
Besvaret

hmm nice vogn :) men jeg tror "metallet" stiger af første gang det får fuld belastning HVIS det var meningen at det skulle gøre det.. nok mere vigtigt at vente til det hele er drifttemp med at brage den af :)

Besvaret

Den olie bliver du ked af.....turboen dør ved brug af en 0w/40..... Men det finder du ud af når du tuner den og bruger den meget over flere timer....så knækker filmen på lejerne i turboen. Jeg har aldrig nogensinde hørt om et havari på en Castrol 10w/60 eller mobil1 5w/50. Der er en grund til at AMG er gået væk fra 0w/40..............Men Ford er nok ikke så langt fremme med teknikken.....:D

Besvaret
Den olie bliver du ked af.....turboen dør ved brug af en 0w/40..... Men det finder du ud af når du tuner den og bruger den meget over flere timer....så knækker filmen på lejerne i turboen. Jeg har aldrig nogensinde hørt om et havari på en Castrol 10w/60 eller mobil1 5w/50. Der er en grund til at AMG er gået væk fra 0w/40..............Men Ford er nok ikke så langt fremme med teknikken.....:D
Når det kommer dertil, at bilen skal modificeres, kommer det til at ske hos nogle af verdens dygtigste tunere af netop dén motor, der sidder i FRS'en, og de vil vide - bedre end nogen andre - præcis hvilken olie jeg evt. skal skifte til. ;) Så længe jeg ønsker bilen er standard og med sin fabriksgaranti intakt, smider jeg den olie i, som Ford foreskriver.
Besvaret
Når det kommer dertil' date=' at bilen skal modificeres, kommer det til at ske hos nogle af verdens dygtigste tunere af netop dén motor, der sidder i FRS'en, og de vil vide - bedre end nogen andre - præcis hvilken olie jeg evt. skal skifte til. ;) Så længe jeg ønsker bilen er standard og med sin fabriksgaranti intakt, smider jeg den olie i, som Ford foreskriver.[/quote'] Til lykke med bilen, jeg troede dog du havde valgt en Evo i stedet (for nogle hundrede indlæg siden :D)? Hvorfor skiftet eller er det mere at du skal have begge dele? :)
Besvaret
Gode argumenter og baseret på hvad de forskellige anmeldere siger i de links så har den jo mange (hvis ikke alle) af de egenskaber som gør Evo'en interessant :) Hvad er prisen for sådan en? Uden OPC i bytte? 350-400 000 SEK?
Besvaret

Meget naturligt Basse. M3 roterer så hurtigt at stemplerne nærmer sig 25 M/s og der for kræver de seriøs smøring.... Den har garanteret også rimelig korte olieintervaller??

Kører selv med 10w-60 I m3'eren' date=' det er dog anbefalet af BMW selv - og min bil har ikke turbo :-)[/quote']
Besvaret
Meget naturligt Basse. M3 roterer så hurtigt at stemplerne nærmer sig 25 M/s og der for kræver de seriøs smøring.... Den har garanteret også rimelig korte olieintervaller??
Nej det er ikke så galt - ca. 10.000 km pr. olieskift. Det kommer helt an på hvordan bilen køres. Det styres af en computer i bilen, der giver besked hvornår bilen skal til de forskellige services. Jo mere bane, desto hurtigere olieskift :D Og det kan føles via iDrive funktionen, hvor mange km der er til de næste services inkl. måned og år hehe. Super smart :D Så kan man planlægge lidt.
Besvaret
Nej det er ikke så galt - ca. 10.000 km pr. olieskift.
Anno 2010 regnes 10k km som korte intervaller af de fleste. Alle eeeeeeeelsker idéen om loooooooooong-life olie osv. Skifter selv for hver 10k. Gjorde det med OPC'en og kommer til at gøre det med FRS'en ligeså. Vores BMW fik dog lov til at rulle op mod 15-17k mellem hvert service. Octaviaen får lov til det samme, omend også den fik sit allerførste olieskift allerede efter 6 måneder og 10k km.
Det kommer helt an på hvordan bilen køres. Det styres af en computer i bilen' date=' der giver besked hvornår bilen skal til de forskellige services. Jo mere bane, desto hurtigere olieskift :D[/quote'] Dette er jo nærmest gået hen og blevet standard i selv almindelige familiebiler, så ikke så meget fancy dér ;) Desværre er flere af beregningsmodellerne, der anvendes lige til at lukke op og puste grise i... Hold hellere selv styr på kilometer og kørselsstil. Og, ja, med alm. til mellemhård daglig kørsel samt en håndfuld banedage årligt lyder 10k meget fornuftigt.
Besvaret
Kører selv med 10w-60 I m3'eren' date=' det er dog anbefalet af BMW selv - og min bil har ikke turbo :-)[/quote'] http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=908344#Post908344 : This is one of those stories that deserves a better tale, but actually doesn't have one. It began in 1999, when BMW released the E39 M5 to the world outside North America. The "ONLY" specified oil was either Castrol RS 10w-60 or the equivalent Veedol Synthetic Z 10w-60 (both BP subsidiaries, presumably the two oils were actually the same product). In 2000, the car arrived in North America and six months into production the oil was re-specified from TWS-only to BMW "High Performance Synthetic Oil". In the rest of the world HPSO was called "LL-98". HPSO was 5w-30 and LL-98 was mostly xw-40. 10w-60 had disappeared from the radar. Then the E46 M3 arrived in 2000 as a 2001 model. HPSO was specified as the lubricant. Then things started going wrong - the rod bearings started failing and blowing engines up. Unceremoniously, HPSO was replaced with the new oil product "TWS Motorsport" from BMW, which was actually the same oil as RS 10w-60 before Castrol reformulated the RS products for retail distribution. TWS is just RS from the "API SJ" era. In my imagination there was there was a brief conversation between the "M Division" engineers for the E46 M3 and the BMW AG management. The "AG" division guys said "M3 engines are failing" and the "M" division guys said "we told you that would happen with that thin engine oil". After that, ALL "M" engines were switched to use TWS exclusively, although the E39 M5 continued to use either TWS or HPSO/LL98 or LL01 oil until the engine ended production in 2003. Later in life, it turned out that the M3 engines were failing because of defective bearings delivered by the manufacturer - the failures were not oil related, and those that kept records said that failure rates were not statistically different between HPSO and TWS. But the M engineers' point had been made and to this day all new "M" engines are produced with TWS in them and they stay that way for life. It would make a great movie... Cheers JJ Interessant. ;)
Besvaret
Den olie bliver du ked af.....turboen dør ved brug af en 0w/40..... Men det finder du ud af når du tuner den og bruger den meget over flere timer....så knækker filmen på lejerne i turboen. Jeg har aldrig nogensinde hørt om et havari på en Castrol 10w/60 eller mobil1 5w/50.
Well, jo mere jeg graver i emnet, jo mere synes jeg egentligt, at der danner sig en rød tråd, der bestemt ikke - for mig i hvert fald - peger i en retning af, at 10W/60 er noget fornuftigt valg for langt, langt de fleste biler og deres typiske brugsmønster. Jeg skal i hvert fald ikke umiddelbart nyde noget af at proppe det i min bil - og da slet ikke i vinterhalvåret. Et eller andet sted tror jeg, at man har en problem med oliekølingen i sin bil, hvis man mener, man har et reelt behov for 10W/60. Så hellere fikse oliekølingen i stedet for at proppe en suboptimal olie på bilen (med potentielt negative følgevirkninger) for at maskere et andet problem.
Besvaret

Well, hvis producenten anbefaler en olie, og du har garanti på bilen - så dækker de ikke evt. motorhavari, hvis de kan påstå du har brugt en "forkert" olie, ikke overholdt service etc etc. Omvendt, så er det nok meget smart der er lidt tykkere olie på, om sommeren - når motoren virkelig bliver presset - så skal der ikke mange rifter til diverse steder, før der mangler smøring ved for let løbende olie. Og om vinteren vil man gerne have en olie der løber hurtig ud i sliddelene, men den skal heller ikke være for hurtig så den ikke når at smøre godt nok. Der er så også en grund til at der på M-biler er installeret en omdrejningsbegrænser - fordi olien er seriøs tykflydende under forår/sommer/efterårs perioderne. Så man må aldrig fyre en M bil af i kold tilstand, du kan lige så godt hælde diesel i tanken, bilen blir ødelagt af det. Det samme gør sig gældende under vinteren - olien løber let, men stadigvæk ikke en 0 eller 5 i viskositet. Man skal behandle bilen blidt, og give den tid til at varme op og bliver smurt - inden der trykkes hårdt på speederen, geares voldsomt ned eller op. Uanset årstiden. Dermed giver jeg i grunden Frederik ret i, at man skal bruge den olie som producenten foreskriver - så længe der er garanti på skidtet.

Besvaret

Jeg er ikke enig......og der er mange der er enige med mig i den verden der skruer på biler....På en std sadwich køler kan jeg holde 122 grader på olien som maks rundt på ringen i 27 graders varme... 10w/60 TWS http://www.tds.castrol.com.au/pdf/4247_TWS_Motorsport_10W60_mseries_119397_2006_09.pdf EDGE 10w/60 http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/6D8DE2463174EA87802570DD0044FE81?OpenDocument 0w/40 http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/7AFA8ADD303C304E802570DD0036772C?OpenDocument Som du ser er 0w/40 væsentligt mere letflydende ved 40 grader end TWS...Man skal så spørge sig selv om man vil bruge tynd olie der kommer hurtigt derud hvor der er behov eller en lidt tykkere olie der aldrig har forladet stedet.... Som du også kan se er den ufattelig tyndt flydende og filmen knækker meget nemmere ved høje temp end TWS. Læg mærke til at det kun er ved 100 grader C. I en turbo er der 1000 grader..... Så kan du selv begynde at gisne om hvordan den olie smører i forhold til en 10w/60.... Jeg siger ikke dette fordi jeg vil spolere dine forestillinger om olie og vedligehold, men der er ingen grund til at din bil brækker sig unødigt....Tænkt på at der kun er én der tjener på at din bil går i stykker....og det er forhandlerne. Ikke dig.....Der er en grund til at BMW bruger olien. Selvom det er højtydende motorer, hvor man skulle mene at det ville være bedre at bruge en tyndere olie, er hastigheden så høj på stemplerne at 10w/60 olie er det eneste der virker. Så det er absolut ikke for at være smart jeg siger det til dig.....det er for at hjælpe. Hør Ford ad hvad de siger til at du evt. skifter olie og få deres svar på skrift..... Jeg vil skide Audi noget mht garanti, da jeg hellere vil ha en bil der virker og bliver ved med at virke.

Besvaret

Tillykke med den Frederik..... fin bil :D Mazdaen ( 2010 facelift ) skulle gerne komme her i juni. Mazda 6 2.2 Sport 180 HK Det er sgu en meget fed pendler bil som eneste bil i familien... så må vi se om jeg kan vende mig til diesel, sportlædersæder og bose anlæg :o

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...