Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Mit boliglån i Handelsbanken (Danmark) på 500.000 DKK skal nu genforhandles. Jeg har haft et år afdragsfrit og renten har været variabel. Den er pt. på 6,2 % Jeg skal til at starte med at afdrage på lånet. Jeg er blevet tilbudt at binde renten over 10 år til 6,22%. Jeg har mest lyst til at binde renten fordi jeg vil kende mine faste udgifter. Hvordan lyder ovenstående tilbud for de af jer der har lidt mere forstand på så noget? Jeg er totalt grøn hvad det her angår. Har aldrig lånt penge før jeg lånte disse for et år siden. Jeg ved ikke om bank-sælgeren tager røven på mig...men jeg tror det ikke. Jeg ved godt der kan være noget at hente ved at flytte lånet til Sverige, men jeg står også til at miste en del pga. kursforskellen fra da jeg købte og nu.

Besvaret
Jeg skal til at starte med at afdrage på lånet. Jeg er blevet tilbudt at binde renten over 10 år til 6,22%. Jeg har mest lyst til at binde renten fordi jeg vil kende mine faste udgifter.
Det lyder godt nok sindsygt dyrt !. Jeg ved at køberen af min lejlighed har fået et lån til 1.4% !!!
Besvaret
Det lyder godt nok sindsygt dyrt !. Jeg ved at køberen af min lejlighed har fået et lån til 1.4% !!!
1.4%...:surprise::thumbup: Jeg har p.t. tre lån i Sverige, hvoraf de to (boligrelaterede) er på 2% for tiden. Det sidste er et forbrugslån på 3.46%. Med andre ord, så er de 6.2% også fløjtende dyrt i mine ører.
Besvaret

Bind dig for guds skyld IKKE til at betale 6,2% over de næste 10 år. Med mindre du står i Ribers eller noget andet dumt, så er det AAAALT for højt. Prøv at finde en bank i Sverige i stedet for som du kan låne af.

Besvaret

Det lyder meget dyrt. Har du undersøgt hvad du kan få lånet til i Sverige. Selv med kursforskellen regnet ind kan du helt sikkert få et lån til det halve i Sverige, Vi får et blad hver fredag, der oplyser bankerne hvad renten på boliglån er, både kort tid og på længere sigt. Prøv at kigge der og tag en snak med en svensk bank. PT sker der intet ved at tage korttids lån - 1 til 2 år til ca 2%. Selv om renten stiger over bindingsperioden, er der langt op til budet fra den danske bank. Renten vil nøppe stige mere end max 2 % over 2 år, så igang med en svensk bank. God fornøjelse. Hilsener Thage Løbner

Besvaret
Det lyder meget dyrt. Har du undersøgt hvad du kan få lånet til i Sverige. Selv med kursforskellen regnet ind kan du helt sikkert få et lån til det halve i Sverige, Vi får et blad hver fredag, der oplyser bankerne hvad renten på boliglån er, både kort tid og på længere sigt. Prøv at kigge der og tag en snak med en svensk bank. PT sker der intet ved at tage korttids lån - 1 til 2 år til ca 2%. Selv om renten stiger over bindingsperioden, er der langt op til budet fra den danske bank. Renten vil nøppe stige mere end max 2 % over 2 år, så igang med en svensk bank. God fornøjelse. Hilsener Thage Løbner
hvad er det for et blad i får??
Besvaret
Mit boliglån i Handelsbanken (Danmark) på 500.000 DKK skal nu genforhandles. Jeg har haft et år afdragsfrit og renten har været variabel. Den er pt. på 6,2 % Jeg skal til at starte med at afdrage på lånet. Jeg er blevet tilbudt at binde renten over 10 år til 6,22%. Jeg har mest lyst til at binde renten fordi jeg vil kende mine faste udgifter. Hvordan lyder ovenstående tilbud for de af jer der har lidt mere forstand på så noget? Jeg er totalt grøn hvad det her angår. Har aldrig lånt penge før jeg lånte disse for et år siden. Jeg ved ikke om bank-sælgeren tager røven på mig...men jeg tror det ikke. Jeg ved godt der kan være noget at hente ved at flytte lånet til Sverige, men jeg står også til at miste en del pga. kursforskellen fra da jeg købte og nu.
Du kan se officielle renter samt forhandlede priser på denne side http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan Og den opmærksomme læser vil naturligvis straks se at Handelsbanken i Sverige vil give dig en rente bundet i 10år der er 1,27 point lavere end den du er blevet tilbudt. Og det er min erfaring at Handelsbanken gerne forhandler deres renter, så den forskel burde en kunde med en rimelig økonomi - og et jysk forhandlingsgen - kunne hæve til 1,6-1,8 i forskel og dermed lande på ca. 4,5% eller bedre. Så mit råd vil være at hvis du vil have sikkerhed for ydelserne i danske kroner skal du binde i Danmark, vil du have sikkerhed for ydelserne i Svenske kroner (som de fleste kloge hoveder spår er på vej tilbage mod kurs 80) skal du binde i Sverige til 4,95% eller hvad du nu kan forhandle den ned til. Personligt er jeg 100% på variabel rente, og betaler d.d. 1,4% i Skånes Provinsbank (Danske Bank).
Besvaret

Som de andre skriver her, vil jeg altså heller ikke binde renten over 10 år (endsige binde renten). Hvad nu, hvis du efter 5 år skal sælge, skal du så betale 5 års rente i renteskillnad (og det er dyrt med 6.22%). Prøv at regne lidt på det. 500.000 DKK er dit lån på. 6.22% pro anno giver en rentebetalning på 31.100 DKK om året Hvis vi antager, at den variable rente er på 1.7% (kan fås billigere), så er rentebetalningen på 8.500 DKK om året. Hvis du vil betale det samme, så vil du ved at flytte lånet til Sverige, alene kunne afbetale lånet med 22.600 DKK om året (ved at bruge forskellen i rente). Man kan også få banken til at indrette éns lån efter, at man betaler det samme hver måned. Så stiger ens afbetalning på lånet i takt med at renteudgifterne betaler.

Besvaret
hvad er det for et blad i får??
Ka sgu ikke huske hvad det hedder før næste udgave kommer på fredag, så vender jeg tilbage, men avisen er husstandsomdelt. Det der med at binde renten i længere tid er lidt farlig her i det svenske hvis renten falder. Bankerne kræver nemlig differencen mellem hvad du betaler i rente og hvad pengene kan genudlånes til, i cool cash af dig, hvis du opsiger lånet i løbetiden( altså ikke din, men lånets). Reelt kan det jo betyde at du er stavnsbundet til din bolig. Den bliver usælgelig hvis ikke du selv vil til lommerne. Jeg har ikke prævet at få en tilbagebetalingsklausul i et lånedokument med en svensk bank, men vil prøve dette når mit boliglån skal fornyes til foråret. Konklusion: Svensk boligbelåning fungerer ret forskellig fra dansk realkredit, så man skal se sig godt for før man optager lån, man kan ikke op- eller nedkonvertere som vi jo kan i Danmark. Hilsener Thage
Besvaret
Ka sgu ikke huske hvad det hedder før næste udgave kommer på fredag, så vender jeg tilbage, men avisen er husstandsomdelt. Det der med at binde renten i længere tid er lidt farlig her i det svenske hvis renten falder. Bankerne kræver nemlig differencen mellem hvad du betaler i rente og hvad pengene kan genudlånes til, i cool cash af dig, hvis du opsiger lånet i løbetiden( altså ikke din, men lånets). Reelt kan det jo betyde at du er stavnsbundet til din bolig. Den bliver usælgelig hvis ikke du selv vil til lommerne. Jeg har ikke prævet at få en tilbagebetalingsklausul i et lånedokument med en svensk bank, men vil prøve dette når mit boliglån skal fornyes til foråret. Konklusion: Svensk boligbelåning fungerer ret forskellig fra dansk realkredit, så man skal se sig godt for før man optager lån, man kan ikke op- eller nedkonvertere som vi jo kan i Danmark. Hilsener Thage
Det er vist Metro Bostad, du mener. Man kan godt flytte lån fra en bostad med videre til én anden, så man slipper for at betale renteskillnadsersättning. Det gjorde jeg mit lån, da jeg flyttede fra lejlighed til hus her i sommers. Banken tager et mindre gebyr, som i mit tilfælde var væsentligt mindre en renteskillnadsersättningen. Til gengæld har jeg også kun et år tilbage bundet (heldigvis ikke så stor et beløb eller rente).
Besvaret

Med mindre at du er til livrem og seler, så ville jeg end ikke overveje et fastforentet løn før tidligst sommer hvor renten tidligst begynder at stige igen (vurderer Danske Bank) Hvis du (ligesom jeg) foretrækker at have dit boliglån i Danmark, af hensyn til valutarisikoen imellem løn og boliglån, så ville jeg hvis jeg var dig overveje at høre Nordea eller Danske Bank om hvad de kan tilbyde. Jeg har to prioritetslån på henholdsvis 3,1 % i Nordea og 2,6% i Danske Bank og det kan nok næppe gøres meget billigere i Danmark

Besvaret

Hus eller bostradsrätt??

Med mindre at du er til livrem og seler, så ville jeg end ikke overveje et fastforentet løn før tidligst sommer hvor renten tidligst begynder at stige igen (vurderer Danske Bank) Hvis du (ligesom jeg) foretrækker at have dit boliglån i Danmark, af hensyn til valutarisikoen imellem løn og boliglån, så ville jeg hvis jeg var dig overveje at høre Nordea eller Danske Bank om hvad de kan tilbyde. Jeg har to prioritetslån på henholdsvis 3,1 % i Nordea og 2,6% i Danske Bank og det kan nok næppe gøres meget billigere i Danmark
  • 1 year later...
Besvaret
Og dét gør den så nu - http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp :) Jeg skal ha omlagt eet fastforrentet lån indenfor de næste 14 dage og overvejer rörlig rente - men hvilket?
Rörlig rente er vist udelukket nu kva følgende tilbud dd. -> hvis man ik' ønsker at binde sig i så lang tid: - rörlig ränta: 2,93% - bunden 1 årig ränta: 2,83% - bunden 2 årig ränta: 3,33% - bunden 3 årig ränta: 3,63%

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...