Tyttebærtiger Skrevet September 28, 2009 Rapporter Skrevet September 28, 2009 Hvad koster det at pendle over øresund i bil? Arbejder i Roskilde, og vil gerne vide hvor man også kan beregne afstanden ud fra malmø til roskilde..på krak kan man nemlig ikk så vidt jeg har prøvet... På øresundsbroens hjemmeside, er der angivet priser alt efter hvor mange gange på en måned man kører over broen, men jeg ved ikke hvordan det skal forståes? hvis man for eksempel pendler mellem 17 - 50 gange om måneden, koster det så 28 kr.- pr gang i alle hverdagene, eller koster de første 16 gange 139 kr.- pr gang`??? http://dk.oresundsbron.com/page/5
Lollikken Besvaret September 28, 2009 Rapporter Besvaret September 28, 2009 Hvad koster det at pendle over øresund i bil? Arbejder i Roskilde, og vil gerne vide hvor man også kan beregne afstanden ud fra malmø til roskilde..på krak kan man nemlig ikk så vidt jeg har prøvet... Brug Kraks Europaruteplan http://classic.krak.dk/INC/EuroRoute/default.asp På øresundsbroens hjemmeside, er der angivet priser alt efter hvor mange gange på en måned man kører over broen, men jeg ved ikke hvordan det skal forståes? hvis man for eksempel pendler mellem 17 - 50 gange om måneden, koster det så 28 kr.- pr gang i alle hverdagene, eller koster de første 16 gange 139 kr.- pr gang`??? http://dk.oresundsbron.com/page/5 Det forstås som at det første 16 krydsninger (eller 8 dage eftersom du gerne skal frem og tilbage) koster 139 kr per krydsning, dvs. 278 per dag Krydsning nr. 17 koster så 28 kr og det koster det til og med krydsning 50. Derefter stiger prisen for krydsning 51 og frem så til 139 kr igen. Efter en kalender måned nulstilles der og cirkus starter forfra.
swoop Besvaret September 29, 2009 Rapporter Besvaret September 29, 2009 Hvad koster det at pendle over øresund i bil? Arbejder i Roskilde, og vil gerne vide hvor man også kan beregne afstanden ud fra malmø til roskilde..på krak kan man nemlig ikk så vidt jeg har prøvet... På øresundsbroens hjemmeside, er der angivet priser alt efter hvor mange gange på en måned man kører over broen, men jeg ved ikke hvordan det skal forståes? hvis man for eksempel pendler mellem 17 - 50 gange om måneden, koster det så 28 kr.- pr gang i alle hverdagene, eller koster de første 16 gange 139 kr.- pr gang`??? http://dk.oresundsbron.com/page/5 Husk udover hvad Lollikken skriver, at du også får det almindelige befordringsfradag fra din adresse i Sverige minus de sædvanlige første 24 km. Dertil skal du så lægge et fradrag på 50 kr per krydsning - altså 100 kr per dag.
Pede Besvaret September 29, 2009 Rapporter Besvaret September 29, 2009 Men HUSK: bro-fradraget, ligesom befordringsfradraget, reelt kun er 1/3 værd per dg - altså 33 kr.
Rene Larsen Besvaret September 29, 2009 Rapporter Besvaret September 29, 2009 Og at bro-fradraget ikke kan fåes hvis man får betalt brobizz'en over bruttolønnen :)
Ann Besvaret September 29, 2009 Rapporter Besvaret September 29, 2009 Google maps er altså også gode til ruteberegning mellem de to lande. Det koster ca. 3.800-4.000 sek om måneden for mig, i en almindelig arbejdsmåned. Fradragenes værdi synes jeg er næsten umulige at regne ud - så jeg nøjes med at budgettere med den reelle udgift på de ca. 4.000, og er så bare glad for, at der betales noget mindre i skat på lønsedlen hver måned.
Menace Besvaret September 29, 2009 Rapporter Besvaret September 29, 2009 Google maps er altså også gode til ruteberegning mellem de to lande. Det koster ca. 3.800-4.000 sek om måneden for mig, i en almindelig arbejdsmåned. Fradragenes værdi synes jeg er næsten umulige at regne ud - så jeg nøjes med at budgettere med den reelle udgift på de ca. 4.000, og er så bare glad for, at der betales noget mindre i skat på lønsedlen hver måned. fradrags værdi: http://www.tax.dk/pjecer/ligningsmaessigt_fradrag.htm Så kan det vist ikke forklares mere simpelt :-)
Igelkottar Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 ser lige med her ... Syntes ikke det lyder specialt billigt at pendle DK - SE i bil
dabp Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Syntes ikke det lyder specialt billigt at pendle DK - SE i bil Det er det heller ikke ;) Men det slår toget til hver en tid.......
Lollikken Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Syntes ikke det lyder specialt billigt at pendle DK - SE i bil Det er det heller ikke ;) Men det slår toget til hver en tid....... Ja og nej. Det letteste er at lave et regneark der tager højde for alle variable. Letteste og simpleste måde at regne det ud :) Du sparer rigtigt mange penge på toget, især hvis din bil er dyr i drift, eftersom det er det samme befordringsfradrag (med undtagelse brobizzen). I mit tilfælde er forskellen mellem bil og tog 2000 DKK om måneden så alt er regnet efter. Men eftersom at rejsen tager 40-45 minutter med bil, og 75-90 minutter med tog hver vej, så kan der jo også arbejdes i den sparede tid. I mit tilfælde, og antagende at jeg betaler topskat af evt. overarbejde) så skulle jeg tjene mere end ca. 200 DKK i timen for at det rent faktisk kunne betale sig. Men det her tilfælde gælder for mig, med min rejsetid, benzin forbrug osv., så lav et regneark og indtast alle tal :)
Martin_M Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Syntes ikke det lyder specialt billigt at pendle DK - SE i bil Det kommer vel an på hvad din egen fritid er værd... Jeg kommer på job på ca. 45-50 minutter i bil, og skulle jeg tage toget ville det tage ca 90 minutter såfremt togene kører som planlagt... At bruge under 2 timer på at pendle fremfor at skulle være på farten over 3 timer pr. dag, ja det betaler jeg gerne for...
Pede Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Fra jeg tager cyklen til jeg lander på jobbet tager det 50-55 min med det offentlige. Med bil tager det fra 28 min (den frække) til 45 min. Hjem i bil kan gøre mellem 35 og op til 55 min. Så det er stærkt begrænset hvad man sparer hvis man skal ind og trille rundt midt i Kbh. Mit forslag er at man tager toget.
dannemare Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Så det er stærkt begrænset hvad man sparer hvis man skal ind og trille rundt midt i Kbh. Mit forslag er at man tager toget. Det kommer jo så an på det enkelte tilfælde. I mit tilfælde (Staffanstorp -> Frederiksberg) tager det med bil knapt 45 minutter. Med det offentlige (bus->tog->metro-gåben) ville det tage det dobbelte. Og så lige en anden ting (for mit vedkommende): Om det så var gratis for mig at tage det offentlige, ville jeg stadig vælge at køre i egen bil. Kun hvis jeg kunne tage samme transportmiddel fra min bopæl (maks. 5 minutters gang) og helt frem til min arbejdsplads (igen maks. 5 minutters gang), kunne jeg acceptere det de fleste dage - antaget der altid er mulighed for at sidde og arbejde undervejs, så jeg ikke keder mig ihjel. Edit: OK, nu er Frederiksberg måske ikke "midt i kbh", men det ændrer stadig ikke på, at det ville tage mig væsentligt længere tid med det offentlige... og så er der usikkerheden omkring eventuelle uregelmæssigheder. Næh tak, du. Jeg snupper hellere bilen. :)
Ann Besvaret September 30, 2009 Rapporter Besvaret September 30, 2009 Det er helt udelukket for mig - jeg gider ikke engang regne den reelle rejsetid ud (altså ikke den rejseplanen giver, men den faktiske) for 10 minutters gang til nærmeste busholdeplads, to busser til Svågertorp, tog til Kbh. H, derfra s-tog til Glostrup og derfra endnu en bus til arbejde. Det er simpelthen utopisk. Har købt en backup bil for 9.000 kr. i tilfælde af bil-nedbrud til vinter, hellere end at risikere at bruge en arbejdsdag på at komme på arbejde med de offentlige.
Lollikken Besvaret October 1, 2009 Rapporter Besvaret October 1, 2009 Som du kan se så er det ret individuelt :) Med det offentlige vil jeg anbefale maksimalt 2-3 skift. I Myldretiden hvor nogle busser og tog kører hver 5. minut er 3 skift muligt, men rejser du uden for myldretiden så er 2 skift som oftest mere end rigeligt ;) Det kommer jo også an på hvor du bor/vil bo i Skåne, og hvad parkeringsmulighederne er omkring dit arbejde og hvor tæt dit arbejde ligger på noget offentlig transport. Man kan dog komme langt med en Biltema cykel til 800-1000 SEK som står ved arbejdet, det er noget mere smidigt end at skulle vente eller løbe efter busser ;)
Tyttebærtiger Besvaret October 1, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2009 Tak for de mange fine svar, det hjalp virkelig :-) Glæder mig til at flytte over til alle tyttebærene, skal bare finde en lejebolig nu :-)
Igelkottar Besvaret October 1, 2009 Rapporter Besvaret October 1, 2009 ... måske skulle jeg når tid kommer, prøve at pendle på MC, jeg skal til kbh. ved hovedbanegården, der er det gratis (endnu) at parkere med MC. Jeg/vi magter heller ikke at sidde i et tog i 90 min. I skal alle have super tak for jeres svar og hjælpsomhed.
Lollikken Besvaret October 1, 2009 Rapporter Besvaret October 1, 2009 måske skulle jeg når tid kommer, prøve at pendle på MC, jeg skal til kbh. ved hovedbanegården, der er det gratis (endnu) at parkere med MC. Jeg/vi magter heller ikke at sidde i et tog i 90 min. I skal alle have super tak for jeres svar og hjælpsomhed. Hvis du skal til KBH H, kan jeg ikke rigtigt se gevinsten i at tage bilen/MC. Så hellere Bil/scooter/MC til Svågertorp eller cykel/scooter til Centralen og så toget resten af vejen. :) Men det er selvfølgelig meget afhængigt af hvor du skal bo henne :)
Junkeren Besvaret October 1, 2009 Rapporter Besvaret October 1, 2009 Tak for de mange fine svar' date=' det hjalp virkelig :-) Glæder mig til at flytte over til alle tyttebærene, skal bare finde en lejebolig nu :-)[/quote'] Lige et hint. Når du lurer på lejebolig, så hav i baghovedet at Citytunnelen åbner om ca. 15 måneder. Så der bliver stop på Trianglen og i Hyllie undervejs, samt lidt kortere rejsetid over sundet. Indtil da skal du nok regne med hyppige forsinkelser med tog.
Igelkottar Besvaret October 3, 2009 Rapporter Besvaret October 3, 2009 ... Da vi ikke er flyttet til sverige endnu :( kender jeg ikke helt afstanden(max tid. 45 min) men kbh H skal jeg til, har tænkt mig at tage MC'en helt hjemmefra(sverige) og til kbh h. om sommeren hvis alså der tid og penge at spare.
EBL Besvaret October 3, 2009 Rapporter Besvaret October 3, 2009 Hvis du skal til KBH H' date=' kan jeg ikke rigtigt se gevinsten i at tage bilen/MC. Så hellere Bil/scooter/MC til Svågertorp eller cykel/scooter til Centralen og så toget resten af vejen[/quote'] Nu var jeg lige på Svågertorp station i dag for første gang i mange måneder. Da jeg gik over sporerne lagde jeg mærke til, at det ser ud til at de "nye" pendlerparkeringspladser på syd-siden ikke har videoovervågning på andet end ind- og udkørselen og iøvrigt kun et sparsomt let forcerbart hegn omkring parkeringspladsen. Der må da være mange der er yderst tøvende med at turde parkerer der, eller findes der alternativt evt. mere sikre parkeringsalternativer andensteds? (måske på nordsiden). Det er mig en gåde hvorfor det ikke er bedre tyverisikret, for det er da vist mig bekendt stadig temmelig dyrt at parkerer der!?
Lollikken Besvaret October 3, 2009 Rapporter Besvaret October 3, 2009 Nu var jeg lige på Svågertorp station i dag for første gang i mange måneder. Da jeg gik over sporerne lagde jeg mærke til, at det ser ud til at de "nye" pendlerparkeringspladser på syd-siden ikke har videoovervågning på andet end ind- og udkørselen og iøvrigt kun et sparsomt let forcerbart hegn omkring parkeringspladsen. Der må da være mange der er yderst tøvende med at turde parkerer der, eller findes der alternativt evt. mere sikre parkeringsalternativer andensteds? (måske på nordsiden). Det er mig en gåde hvorfor det ikke er bedre tyverisikret, for det er da vist mig bekendt stadig temmelig dyrt at parkerer der!? Svågertorp Øst og Vest (nordsiden) koster 550 SEK / Måned mens Svågertorp Syd koster 530 SEK / Måned http://www.pmalmo.se/upload/562/Prislista_Internet.pdf og dækker 1500 SEK af selvrisikoen hvis du har halvforsikring http://www.pmalmo.se/Tjanster/Forsakring/
EBL Besvaret October 4, 2009 Rapporter Besvaret October 4, 2009 dækker 1500 SEK af selvrisikoen hvis du har halvforsikring http://www.pmalmo.se/Tjanster/Forsakring/ Det er selvfølgelig bedre end ingenting, men 1500 kr er jo ikke mange penge i den henseende, det dækker vel dårligt en ny siderude. Undre mig at de ikke lige har smækket et par kameraer op der scanner ud over områderne således at man da i det mindste kunne opnå en smule afskrækkende effekt og har en lille chance for at kunne fange tyvene efterfølgende.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu