Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej! På DR Nyheder kigger vi på en historie om, at hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark, så betaler man til en dansk A-kasse. Men hvis man bliver arbejdsløs, så overgår man til en svensk A-kasse, hvor dagpengeydelserne som udgangspunkt er ringere end de danske. Har du oplevet dette, er du meget velkommen til at kontakte mig for en uddybende snak. Jeg håber at høre fra dig. Med venlig hilsen Lars Møller, DR Nyheder lxh@dr.dk 20 23 96 30

• Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Hej DR TV.... Jeg har prøvet at ringe til ovenstående nummer men uden held. Har derfor smidt en PM... Jeg er selv kommet i den situation hvor jeg blevet arbejdsløs med arbejde i DK. Og overflyttelse til Svensk A-Kasse. Det vil jeg MEGET gerne medvirke i, da jeg stadig ikke har set 1 krone endnu fra det svenske system endnu, her efter 4 måneder... :-( . Ikke andet end ballede og problemer, papirnusseri, formaliteter. Og absolut intet sker der... Det fandme frækt, efter man har betalt i en A-kasse for mit vedkommende i 9 år. Det svenske system er ALT for kringlet... Ærgeligt jeg ikke bare havde smidt de 900,- til 3F tilside hver måned på en konto. Det vil der komme mere ud af i den sidste ende. Så man har lidt på Kistebunden hvis uheldet er ude, hvis man mister sit job. Nøjes med at være medlem kun af fagforeningen, hvis der opstår problemer på ens arbejdeplads. eks. hvis der skal bruges juridisk hjælp osv..

Besvaret
Ærgeligt jeg ikke bare havde smidt de 900' date='- til 3F tilside hver måned på en konto.[/quote'] Okay... Kører 3F også en A-kasse? Det er da nyt for mig. PS. Det er ikke ironisk ment.
Besvaret
Hej DR TV.... Jeg har prøvet at ringe til ovenstående nummer men uden held. Har derfor smidt en PM... Jeg er selv kommet i den situation hvor jeg blevet arbejdsløs med arbejde i DK. Og overflyttelse til Svensk A-Kasse. Det vil jeg MEGET gerne medvirke i, da jeg stadig ikke har set 1 krone endnu fra det svenske system endnu, her efter 4 måneder... :-( . Ikke andet end ballede og problemer, papirnusseri, formaliteter. Og absolut intet sker der... Det fandme frækt, efter man har betalt i en A-kasse for mit vedkommende i 9 år. Det svenske system er ALT for kringlet...
Øresundspendling er alt for kringlet...period!
Besvaret

Jeg synes, det er godt, at I vil tage det op. Som nyuddannet står man også uden indtägt fra en A-kasse, såfremt man er heldig at få/have et job parat, når man er färdigudannet. Indtil videre er der ikke så meget at göre.

Besvaret

9 år At du har betalt i 9 år har vel intet med Svenskere at göre. I deres öjne er du jo "ny"

Hej DR TV.... Jeg har prøvet at ringe til ovenstående nummer men uden held. Har derfor smidt en PM... Jeg er selv kommet i den situation hvor jeg blevet arbejdsløs med arbejde i DK. Og overflyttelse til Svensk A-Kasse. Det vil jeg MEGET gerne medvirke i, da jeg stadig ikke har set 1 krone endnu fra det svenske system endnu, her efter 4 måneder... :-( . Ikke andet end ballede og problemer, papirnusseri, formaliteter. Og absolut intet sker der... Det fandme frækt, efter man har betalt i en A-kasse for mit vedkommende i 9 år. Det svenske system er ALT for kringlet... Ærgeligt jeg ikke bare havde smidt de 900,- til 3F tilside hver måned på en konto. Det vil der komme mere ud af i den sidste ende. Så man har lidt på Kistebunden hvis uheldet er ude, hvis man mister sit job. Nøjes med at være medlem kun af fagforeningen, hvis der opstår problemer på ens arbejdeplads. eks. hvis der skal bruges juridisk hjælp osv..
Besvaret

Hej skallstorp... Nej det passer ikke helt. Har man betalt til 9 år til en dansk A-kasse og skal overflyttes til en svensk ved arbejdesløshed. Bliver ens Accenitet overført til det svenske system. Og omvendt igen til Dk hvis man finder job der igen. Så i deres øjne er man ikke "ny".... Lige så snart E301 attesten er underskrevet og sendt til din kommende A-kasse i sverige. Har du intet at gøre med den danske mere. Og kan derfor ikke få hjælp derfra mere... Tror mig, jeg har været igennem hele dynen. Og det langtfra afsluttet :-(. Gaaaab siger jeg bare...!

Besvaret

Der er et enkel ord for hvad fagforeningen i Danmark gør - bondefangeri. Vi betaler for en ydelse vi ikke får - betaler for DANSK a-kasse, men får kun et ringere produkt, nemlig den svenske a-kasse. I normal dansk lov er det ulovligt - men åbenbart ikke her hehe :D Jeg betaler med glæde til min fagforening, der blir man ikke overflyttet til svensk når man blir arbejdsløs. Men har generel dårlig smag i munden, hver gang jeg betaler til a-kassen.

Besvaret

Den berhandlingstid er næsten normalt her i Sverige, så du skal bare rykke dem og så får du pludlesig pengene selvfølgelig med tilbagevirkende kraft fra den dag du blev arbejdsløs. Hvis du i mellemtiden skulle være gået konkurs fordi du ikke har fået penge i 4 måneder, så er det jo noget de vil sk... på. Ja det er desværre systemet.

Besvaret

Ikke det jeg mener Jeg ved at du får de 9 år med over, men i fagforeningens öjne er du ny, men skal alligevel have samme ydelser som en Svensk der har betalt til DEM i 9 år eller mere. Min svigersön har også ventet meget länge på sine penge, så det tager bare laaang tid herovre.

Hej skallstorp... Nej det passer ikke helt. Har man betalt til 9 år til en dansk A-kasse og skal overflyttes til en svensk ved arbejdesløshed. Bliver ens Accenitet overført til det svenske system. Og omvendt igen til Dk hvis man finder job der igen. Så i deres øjne er man ikke "ny".... Lige så snart E301 attesten er underskrevet og sendt til din kommende A-kasse i sverige. Har du intet at gøre med den danske mere. Og kan derfor ikke få hjælp derfra mere... Tror mig, jeg har været igennem hele dynen. Og det langtfra afsluttet :-(. Gaaaab siger jeg bare...!
Besvaret

Overflytning Alle bliver vel overflyttet til Svensk? Jeg mener iövrigt ikke at pengene er spildte, man bliver jo berettiget til Svesnk akasse netop fordi man har betalt til en Dansk, eller hur?

Der er et enkel ord for hvad fagforeningen i Danmark gør - bondefangeri. Vi betaler for en ydelse vi ikke får - betaler for DANSK a-kasse, men får kun et ringere produkt, nemlig den svenske a-kasse. I normal dansk lov er det ulovligt - men åbenbart ikke her hehe :D Jeg betaler med glæde til min fagforening, der blir man ikke overflyttet til svensk når man blir arbejdsløs. Men har generel dårlig smag i munden, hver gang jeg betaler til a-kassen.
Besvaret
Alle bliver vel overflyttet til Svensk? Jeg mener iövrigt ikke at pengene er spildte' date=' man bliver jo berettiget til Svesnk akasse netop fordi man har betalt til en Dansk, eller hur?[/quote'] Lad os bruge en anden terminologi - hvis du købte en bil og betalte for en Porsche, men fik leveret en skoda. Ville du så være tilfreds med det produkt du gik leveret ? Næppe. Og det er i sagens essens, det der sker med a-kasse. Du betaler for et dyrt produkt, og får et produkt der er mindre værd. Dog får du et produkt, men i alle andre henseende ville du ikke nøjes.
Besvaret

Selv uden dansk A-kasse ville man få et vist beløb om måneden som arbejdsløs i SE. Man har nemlig ret til en grundydelse fra en A-kasse selvom man ikke har været medlem når man blev arbejdsløs (Du kan få ersättning enligt grundförsäkringen om du inte är medlem i någon arbetslöshetskassa, eller inte har varit medlem tillräckligt länge.) - http://www.arbetsformedlingen.se/Go.aspx?a=85735. Grundbeløbet er 320 SEK per erstatningsdag som de udtrykker det. Det må blive til noget omkring 6500 SEK for en måned. Det er mindste beløb. Hvis du så har noget ancinitet med over kan beløbet max. blive 680 SEK per dag. http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=17. http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=17

Besvaret

Et valg Det er jo et valg man har gjort da man emigrerede. Ikke fordi jeg ikke kan se hvad du mener, det kan jeg godt. Man välger nogen ting fra, stemmeret, börnepasning fra 6 mdr, efterlön o.s.v

Lad os bruge en anden terminologi - hvis du købte en bil og betalte for en Porsche, men fik leveret en skoda. Ville du så være tilfreds med det produkt du gik leveret ? Næppe. Og det er i sagens essens, det der sker med a-kasse. Du betaler for et dyrt produkt, og får et produkt der er mindre værd. Dog får du et produkt, men i alle andre henseende ville du ikke nøjes.
Besvaret

Det er glädeligt Det er glädeligt at det kan fungere. Men skrämmende at det skal väre nödvendigt. Jeg kan forestille mig at den der bliver fyret let går ned med flaget og ikke lige har overskuet. Måske ved de tider at lave en drejebog om hvordan man kan göre:)

Nogle af os har jo også fået lov at blive i den danske a-kasse og kunnet få danske dagpenge' date=' selv om vi bor i Sverige - men det kræver, at man kæmper for sin sag![/quote']
Besvaret

Det er jo noget svineri at der i en A-kasse - der administrer offentlige midler - ikke er gennemskuelighed med hvilke regler der gælder. At nogen kan "snakke sig til" at blive i DK A-kasse og få penge derfra mens andre ikke møder den velvillighed er intet mindre end skandaløst.

Besvaret
Det er jo et valg man har gjort da man emigrerede. Ikke fordi jeg ikke kan se hvad du mener' date=' det kan jeg godt. Man välger nogen ting fra, stemmeret, börnepasning fra 6 mdr, efterlön o.s.v[/quote'] Det var da en tosset holdning at have til tingene - at man bare skal æde det i sig, fordi sådan er det bare. Da jeg kontaktet min fagforening ifm. flytning, så kunne jeg godt få udbetalt DK a-kasse ved arbejdsløshed, og bopæl i SE. Efter jeg er flyttet sender de så en bunke papirer omkring EU/EØS mv. hvor man på en af siderne kan læse, at man overflyttes til svensk a-kasse. PS, du kan få efterløn selv om du bor i SE - den blir bare beskattet efter danske forhold. Hvis jeg ikke tager meget fejl ?
Besvaret

kunne du dele hvilke a-kasser som godt vil udbetale danske dagpenge påtrods af bopæl i Sverige - det kunne jo være med til at danne præcedens :th2: eller man kunne vælge a-kasse efter det... mvh Alex

Nogle af os har jo også fået lov at blive i den danske a-kasse og kunnet få danske dagpenge' date=' selv om vi bor i Sverige - men det kræver, at man kæmper for sin sag![/quote']

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...