Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Så fik vi besked. Og den er katastrofal. A-kassen her siger at Sandra kan få 290 kr. om dagen i understøttelse - før skat. Hvordan I alverden kan de lande på sådan et tal når hun tjente langt over 25.000 om måneden inden hun blev arbejdsløs? Hvordan forventer de at nogen kan leve af sådan et beløb? Er der nogen steder man kan se deres tariffer?
Det er ganske rigtigt grundbeløbet. Man skal kunne få indkomstrelateret støtte, hvis man får sin danske a-kasse til at sende en E301, og man vel at mærke har været medlem uden ophold i 12 måneder inden. Der findes andre tråde om dette her.
  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Hej JPC, Ja det er sikkert der problemet ligger. Hun har arbejdet i mere end et år på fuld tid, men på det tidspunkt hun blev arbejdsløs havde hun ikke været medlem af A-kassen i 12 måneder. Det har hun efterfølgende, for det tog dem en krig at melde hende ud og sende en E301, men det hjælper hende nok ikke en pind. Og ja, der findes masser af tråde på dette forum om dette emne - men hvad pokker hjælper det når hver sag jo altid er specifik.

Besvaret
Og ja, der findes masser af tråde på dette forum om dette emne - men hvad pokker hjælper det når hver sag jo altid er specifik.
Enig! Jeg synes også selv man kan bruge alt for meget tid på at kigge dem igennem. Det var også mere, fordi jeg ikke lige havde tid til at finde min egen tråd frem igen om emnet. Som en tilføjelse kan nævnes, at jeg selv kun pt får grundbeløbet. Jeg ved, jeg har ret til den indkomstrelaterede, men a-kassen bliver ved med at udskyde beslutningen med forskellige begrundelser. Jeg giver mig selvfølgelig ikke. Nu har jeg fundet arbejde, så problemet er ikke akut længere. Jeg startede "kampen" i september og afventer stadig det højere beløb. Kan kun råde de mange højindkomstdanskere til at spare op i tide, hvis det skulle gå galt. Det har jeg heldigvis gjort.
  • 1 month later...
Besvaret
Man kan altså godt få supplerende dagpenge fra en dansk akasse når man bor i Sverige. Det er slået fast nogle gange herinde og det står jo også sort på hvidt hi reglerne fra arbejdsdirektoratet.
Det kan godt være, men kan vi så ikke få Gio eller nogen til at lave en sticky med relavant information, f.eks. hvilke a kasser der snakkes om da ikke alle er velvillige. Der var også én som engang linkede til en svensk a kasse med ekstraforsirking som kunne give dig fuld løn, som vel også burde være i sticky'en. Som standard, har de fleste fået nej på det her. Nogen der ved hvad det endte med med DR?
Besvaret
Selv uden dansk A-kasse ville man få et vist beløb om måneden som arbejdsløs i SE. Man har nemlig ret til en grundydelse fra en A-kasse selvom man ikke har været medlem når man blev arbejdsløs (Du kan få ersättning enligt grundförsäkringen om du inte är medlem i någon arbetslöshetskassa, eller inte har varit medlem tillräckligt länge.) - http://www.arbetsformedlingen.se/Go.aspx?a=85735. Grundbeløbet er 320 SEK per erstatningsdag som de udtrykker det. Det må blive til noget omkring 6500 SEK for en måned. Det er mindste beløb. Hvis du så har noget ancinitet med over kan beløbet max. blive 680 SEK per dag. http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=17. http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=17
Er du sikker på det - sådan læser jeg ikke reglerne.. http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=962
Besvaret
Det kan godt være' date=' men kan vi så ikke få Gio eller nogen til at lave en sticky med relavant information, f.eks. hvilke a kasser der snakkes om da ikke alle er velvillige.[/quote'] Det er ikke et spørgsmål om a-kassen er villig eller ej. De a-kasser der siger nej, er dem der ikke kender reglerne;) Arbejdsdirektoratet har tilsyn og ansvar med a-kasserne og reglerne findes på deres hjemmeside. Mener jeg tidligere har linket til det, men har ikke lige tid til at finde det frem nu. Indslaget blev sendt okt/nov. sidste år i en 18:30 udsendelse. Det er desværre ikke muligt at gense indslaget, da det kun er tilgængeligt i 30 dage p.g.a. rettigheder.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...