Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Ok, har måske ikke så meget med Øresund at gøre, men jeg håber, at Fri Debat kan bruges til dette spørgsmål. Overvejer at holde jul og nytår i Umeå og omegn, og har egentlig tænkt at køre derop i bil. Men jeg har aldrig været på så nordlige kanter før, og ved ikke helt, hvordan føret er. Er det dumt at køre derop uden pigdæk (har selvfølgelig alm. vinterdær) - eller er det i det hele taget dumt at bevæge sig rundt deroppe i bil? Skal man have 4WD eller måske snescooter? (-; Jeg har google efter billeder dér, og... det ser _ret_ hvidt ud. Vh, Lars.

Besvaret

Jeg har en mistanke om, at det er årsagen til man overhovedet har pigdæk i Sverige - at det er pretty damn koldt og der er godt med sne om vinteren nord for polarcirklen. Iøvrigt, svenskerne har et temmelig veludviklet jernbanenet, som også kan tage dig deropad - ja, endda helt til Kiruna og videre til Narvik. Den tur kan jeg anbefale at gøre i SJ's nattog, da det stort set er bælgragende mørkt døgnet rundt nord for polarcirklen i december måned. Om du vil knapt så langt er en tur til Jämtland at anbefale med snepister over det hele, specielt i Storlien og Åre. Snescootere er et godt alternativ og kan lejes deroppe.

Besvaret
Overvejer at holde jul og nytår i Umeå og omegn, og har egentlig tænkt at køre derop i bil. Men jeg har aldrig været på så nordlige kanter før, og ved ikke helt, hvordan føret er. Er det dumt at køre derop uden pigdæk (har selvfølgelig alm. vinterdær) - eller er det i det hele taget dumt at bevæge sig rundt deroppe i bil? Skal man have 4WD eller måske snescooter? (-; Jeg har google efter billeder dér, og... det ser _ret_ hvidt ud.
Har du nogensinde hørt om snekæder?;) Forestiller du dig at alle deroppe kører rundt på snescooter eller 4WD??? Du har vidst brug for at komme derop og få udvidet din horisont:) Sjovt nok kan de jo finde ud af at køre bil deroppe, selvom der ligger sne, hernede fungerer ingenting jo, hvis der lander et par cm...
Besvaret
Har du nogensinde hørt om snekæder?;) Forestiller du dig at alle deroppe kører rundt på snescooter eller 4WD??? Du har vidst brug for at komme derop og få udvidet din horisont:) Sjovt nok kan de jo finde ud af at køre bil deroppe, selvom der ligger sne, hernede fungerer ingenting jo, hvis der lander et par cm...
Se... nu er det fordi vi har et mål deroppe - nogle personer, der har boet der i 15 år. Og de foreslår faktisk at vi flyver derop og evt. lejer en bil dér. Så er det jo jeg tænker som dig, at det da må være muligt at køre derop... det er da det vejene er der for, og med vinterdæk og snekæder må det da kunne lade sig gøre. Men omvendt... når jeg aldrig har været der, og man bliver anbefalet ikke at gøre det af nogle, der kender forholdene, vil jeg jo lige tjekke en ekstra gang. Om dem vi kender nordpå er for pylrede eller der er noget om snakken (det er sjovest på bakken). Men altså at køre det sidste stykke fra STHLM til Umeå med 30 km/h på is er måske heller ikke det aller mest sjoveste... Vh, Lars.
Besvaret

Umeå og Luleå Jeg har rejst en del på de kanter. Opholdt mig i perioder i både Umeå og Luleå. Kørt på skiferie fra Luleå til Dundret i Gällevare....da kørte vi ca. 400km på veje med ren is/sammenkørt sne, i en Oktavia med nye pigdæk, det var der for så vidt ingen problemer i. Man skal bare være klar over at man sidder og koncentrere sig LANGT mere, end når man suser derudaf på en motorvej med sort asfalt. Som dine venner, vil jeg mene at man skal flyve derop og leje en bil, medmindre man er 4-5-6 betalende personer i flyet vil det være langt billigere end at betale for brændstof og slidtage på bilen. Og tiden, fra Skåne til Umeå, vil jeg mene at man skal regne med 1,5 dags transport, med en overnatning undervejs. Det er dejligt smukt med al det hvide, og når temperaturen falder til -25 og sneen knirker under de varme støvler, føles der ikke så koldt som når det er -10 og blæsende i Skåne. God tur til det Nordsvenske....:thumbup:

Besvaret

Ja...eller flyve fra Sturup. Den billigste jeg kunne finde var 1969sek tur/retur. Det kan IKKE gøres billigere i bil.... Regner du alle udgifter med i bilen koster den ca 5 kr pr km at køre i for en gennemsnitsbil. Der er ca 1250km derop. 2500km x 5 kr pr km = 12.500kr. Så kan i selv regne på om det kan betale sig at flyve....Husk også tiden du sparer, fremfor 24+ timer i en bil. Jeg ville flyve....uden tvivl.

Besvaret
Hmm - ja jeg ville da helt seriøst overveje nattoget derop fra Stockholm... :) Tænk engang at bo i et land der er så langt at det faktisk giver mening af have indenrigs-nattog...
Ja, hvis man har flyskræk eller for meget tid er toget en god løsning. Eller er det altså kun flyet der dur! Tager vist 16-18 timer med toget. Det tager 4 med fly incl. transport til Sturup......

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...