Nils Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Elnet er nu ikke specielt billigt på landet bortset fra der, hvor Michael bor, men der bor Michael jo.
sup3rior Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Elnet er nu ikke specielt billigt på landet bortset fra der' date=' hvor Michael bor, men der bor Michael jo.[/quote'] Og så tilfældigvis også der hvor jeg bor...
Nils Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Og så tilfældigvis også der hvor jeg bor... Du bor i lejlighed i Eonville, så du betaler en ret lav fast afgift, men til gengæld en høj overføringsafgift pr. kilowatt, som er forbigået din opmærsomhed. Med hensyn til at bo på landet i Skåne: Kan anbefales, :p og så er det BILLIGT.
sup3rior Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Du bor i lejlighed i Eonville, så du betaler en ret lav fast afgift, men til gengæld en høj overføringsafgift pr. kilowatt, som er forbigået din opmærsomhed. Med hensyn til at bo på landet i Skåne: Kan anbefales, :p og så er det BILLIGT. Og den overføringsafgift synes jeg så ikke jeg kan finde på nogle af mine regninger... Og indregnet i min KW pris kan den sku ikke være for jeg betaler den pris som der skiltes med på det pågældende selskabs hjemmeside uden man har valgt bopæl...
Guest carspar Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Nå vi bor i 111 svenske kvadratmeter (= 134 danske) svensk hus El og varme udgifter inklusive brænde for 4000 SKR. El er inclusive varmepumpe, komfur, opvaskemaskine, vaksemaksine og tørreskab. ialt årlige udgifter 20.000 SKR ca. 15.000 DKR Det er da billigt med 25 grader i stuen når vi er hjemme. Det er med EON
larscph Besvaret February 17, 2010 Rapporter Besvaret February 17, 2010 Det med el-net - Malmö: http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=59060&epslanguage=SV er normalt den prisliste man vil bruge hvis man bor i hus. For 3 x 16A koster det 3.160 kr/år + 20,50 øre/kWh. Det svarer til 6.235 kr/årligt hvis man bruger 15.000 kWh. Sjöbo: http://www.sjobo.se/templates/Page.aspx?id=1337 - her koster 3 x 16A 2.735 kr/år + 16,13 øre/kWh, Det svarer til 5.155 kr/år for 15.000 kWh Altså sparer man 1.080 kr per år med et årsforbrug på 15.000 kWh hvis man bor i Sjöbo. Tidligere boede jeg ude på landet, i Eslöv kommun hvor det var KREAB energi der stod for forsyningen. De tager hele 22,875 øre per kWh overført men derimod noget billigere 2.357 kr for 16A forbindelse. (Der havde vi så dog 20A til 3.680 kr/årligt). Til gengæld er der i Malmö nedgravede kabler og dermed nok alt andet lige større forsyningssikkerhed end hvis man bor ude på landet "for enden af" 10 meter luftkabel igennem skov mv. Hvor jeg boede i Eslöv oplevde jeg strømafbrydelser adskillige gange om året. Jeg har endnu ikke været udsat for det i Malmö. Om man skal have 16A, 20A eller større sikring afhænger af hvor meget strøm man har brug for at kunne bruge på én gang. Der er en del at spare ved at gå ned på 16A men det kræver så nok at faserne er rimelig ens belastet hvis man har eldreven opvarmning. Ellers kan en vaskemaskine sammen med en opvaskemaskine på samme fase formodentlig relativt let springe en hovedsikring hvis man samtidig skal drive en varmepumpe......
michael k Besvaret February 18, 2010 Rapporter Besvaret February 18, 2010 Til gengæld er der i Malmö nedgravede kabler og dermed nok alt andet lige større forsyningssikkerhed end hvis man bor ude på landet "for enden af" 10 meter luftkabel igennem skov mv. Hvor jeg boede i Eslöv oplevde jeg strømafbrydelser adskillige gange om året. Jeg har endnu ikke været udsat for det i Malmö.. men det er jo så der vi på landet har fordelen igen ... pt körer nästen AL el herude på landet i nedgravede kabler .. det er noget man har gjort de seneste år som jeg skrev i en anden tråd .. luftledningerne er der kun som backup i tilfälde af overgravede kabler.. så vi har 2 muligheder hvor malmö kun har de nedgravede.. udover det er de nye kabler herude gravet ned i cirkler således at bliver et kabel beskadigetkan strömmen ledes den anden vej rundt i cirklen og kun meget få husstande vil blive berört ..
larscph Besvaret February 18, 2010 Rapporter Besvaret February 18, 2010 Ah - dét er cool... For sådan var det godt nok ikke da jeg boede på landet for et 1,5 år siden!
michael k Besvaret February 18, 2010 Rapporter Besvaret February 18, 2010 Om man skal have 16A, 20A eller større sikring afhænger af hvor meget strøm man har brug for at kunne bruge på én gang. Der er en del at spare ved at gå ned på 16A men det kræver så nok at faserne er rimelig ens belastet hvis man har eldreven opvarmning. Ellers kan en vaskemaskine sammen med en opvaskemaskine på samme fase formodentlig relativt let springe en hovedsikring hvis man samtidig skal drive en varmepumpe...... og btw er der ingen forskel her i sjöbo på om man har 16 eller 20 eller 25A jeg har lige opgraderet fra 16 til 25 og det koster det samme det eneste det kostede mig var en elektriker der skulle gi intyg på at skabet kunne klare det .. 300kr ..
larscph Besvaret February 19, 2010 Rapporter Besvaret February 19, 2010 og btw er der ingen forskel her i sjöbo på om man har 16 eller 20 eller 25A jeg har lige opgraderet fra 16 til 25 og det koster det samme det eneste det kostede mig var en elektriker der skulle gi intyg på at skabet kunne klare det .. 300kr .. Er du HELT sikker på det? I følge prislisten fra Sjöbo Elnet AB er der nemlig: 16A - 2.735 20A - 4.331 25A - 5.235 I årsafgift. Men måske du er heldig, at de har glemt at justere dit abonnement ift sikringsstørrelsen - eller elektrikeren har glemt at give besked om ændringen til Sjöbo Elnet... Link til den aktuelle 2010 prisliste er her: http://www.sjobo.se/upload/F%C3%B6rvaltningar/Teknik%20&%20fastighet/SENAB/4.1%20Sa%CC%88kringsabonnemang.pdf
michael k Besvaret February 20, 2010 Rapporter Besvaret February 20, 2010 Er du HELT sikker på det? I følge prislisten fra Sjöbo Elnet AB er der nemlig: 16A - 2.735 20A - 4.331 25A - 5.235 I årsafgift. Men måske du er heldig, at de har glemt at justere dit abonnement ift sikringsstørrelsen - eller elektrikeren har glemt at give besked om ændringen til Sjöbo Elnet... Link til den aktuelle 2010 prisliste er her: http://www.sjobo.se/upload/F%C3%B6rvaltningar/Teknik%20&%20fastighet/SENAB/4.1%20Sa%CC%88kringsabonnemang.pdf jeg spurgte en dag jeg var nede og brokke mig over en regning .. og de sagde at medmindre de skal lave om på noget så er der ingen forskel .. så hvis skabet kan klare 25A så er det samme pris.. jeg skulle bare kontakte en elektriker som kunne intyge at skabet kunne det, bytte sikringerne og sende papirerne til sjöbo elnät.. det fik jeg gjort og jeg har ikke betalt mere eller mindre hvilket jo stemmer overens med hvad de fortalte mig .. så ja jeg er sikker
larscph Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 jeg spurgte en dag jeg var nede og brokke mig over en regning .. og de sagde at medmindre de skal lave om på noget så er der ingen forskel .. så hvis skabet kan klare 25A så er det samme pris.. jeg skulle bare kontakte en elektriker som kunne intyge at skabet kunne det, bytte sikringerne og sende papirerne til sjöbo elnät.. det fik jeg gjort og jeg har ikke betalt mere eller mindre hvilket jo stemmer overens med hvad de fortalte mig .. så ja jeg er sikker Okay så.... Det er cool :) Så kan man jo bare undre sig over hvad i alverden de lægger den prisliste op for - men det kan du jo i princippet være ligeglad med. Alt andet lige så vil jeg jo så ikke sige at ny-tilflyttere nok bør regne med andet end den officielt gældende prisliste...
michael k Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Okay så.... Det er cool :) Så kan man jo bare undre sig over hvad i alverden de lægger den prisliste op for - men det kan du jo i princippet være ligeglad med. Alt andet lige så vil jeg jo så ikke sige at ny-tilflyttere nok bør regne med andet end den officielt gældende prisliste... eller ringe og spörge ... jeg tror de priser er fra den tid hvor folk havde gamle skabe .. nu har de jo byttet de fleste facadeskabe ud ifbm. opsätning af de fjernafläste målere.. og de nye skabe kan tåle det uden ändringer
Gio Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 eller ringe og spörge ... jeg tror de priser er fra den tid hvor folk havde gamle skabe .. nu har de jo byttet de fleste facadeskabe ud ifbm. opsätning af de fjernafläste målere.. og de nye skabe kan tåle det uden ändringerDe fleste eksisterende skabe får da bare skiftet måler. El-selskabet piller jo ikke ved folks el-system. Det skal de selv betale for. Jeg har "gamle" hovedsikringer - men ny fjernaflæst måler. Og har set samme setup flere steder. At man ved nye installationer dimensionerer til max lyder logisk nok.
michael k Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 De fleste eksisterende skabe får da bare skiftet måler. El-selskabet piller jo ikke ved folks el-system. Det skal de selv betale for. Jeg har "gamle" hovedsikringer - men ny fjernaflæst måler. Og har set samme setup flere steder. At man ved nye installationer dimensionerer til max lyder logisk nok. igen ... sådan er det i sjöbo kommune .. facadeskabet er ikke "folks el-system" facadeskabet er elselskabets ejendom og i sjöbo kommune har man valgt at bytte dem samtidig med målerene ... det er måske anderledes for dem som ikke har facadeskabe men har måleren indendörs.. men de fleste harude har måleren udendörs i et facadeskab
larscph Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 De fleste eksisterende skabe får da bare skiftet måler. El-selskabet piller jo ikke ved folks el-system. Det skal de selv betale for. Jeg har "gamle" hovedsikringer - men ny fjernaflæst måler. Og har set samme setup flere steder.. Yes - det samme har jeg i Malmö. Det fungerer helt uden problemer. Der bør stå faktisk på skabet hvilken effekt det er godkendt til.
Gio Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 igen ... sådan er det i sjöbo kommune .. facadeskabet er ikke "folks el-system" facadeskabet er elselskabets ejendom og i sjöbo kommune har man valgt at bytte dem samtidig med målerene ... det er måske anderledes for dem som ikke har facadeskabe men har måleren indendörs.. men de fleste harude har måleren udendörs i et facadeskabMit sidder nu også udendørs indlemmet i væggen på garagen. Derudover jeg jeg HPFI/automatsikringer i kælderen. Men måske jeg misforstår "facadeskab"? I så fald, så kan vi skrive endnu en (prismæssig) finurlighed ved Sjöbo kommune
michael k Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Mit sidder nu også udendørs indlemmet i væggen på garagen. Derudover jeg jeg HPFI/automatsikringer i kælderen. Men måske jeg misforstår "facadeskab"? I så fald, så kan vi skrive endnu en (prismæssig) finurlighed ved Sjöbo kommune jep facadeskabet er som det fremgår det skab der sidder på/i facaden hvor hovedsikringen til huset, afbryder samt måler sidder.. derfra går så en hovedledning ned til dine grupper i kälderen.. og et kabel ud til vejskabet hvor der også sidder sikringer.. det skab tilhörer ikke dig det tilhörer elselskabet det er derfor både måler og däkplade er plomberet fordi du ikke må rode heri da det ikke er dit.. du må bytte sikringer og det er alt.. grunden til at dit selskab ikke har byttet det er sikkert at det er indmuret .. da det betyder större udgifter og större projekt at bytte det.. og da vi jo allerede kan se hvor meget folk whiner over lidt stigning i prisen gider elselskabet vel ikke döje med det
larscph Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 da det betyder större udgifter og större projekt at bytte det.. og da vi jo allerede kan se hvor meget folk whiner over lidt stigning i prisen gider elselskabet vel ikke döje med det Desuden er der vel heller ingen grund til at skifte det hvis det fungerer fuldstændig som det skal... Spotprisen søndag 21/2 lå på 1,33 sek før skatter, moms eller noget som helst andet. Det er nu lidt mere end "lidt" stigning.... Men det er jo endnu engang lotteriet når man vælger rörlig elpris.
Wallaroo Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 jeg tvivler sgu på om det stadig kan betale sig- specielt når man tænker på al besværet med at flytte til et andet land istedet for bare København. Man kan faktisk prutte prisen på lejligheder i københavn MEGET langt ned, og jeg kan få en lækker moderne lejlighed i emdrup på 70+ kvm for kun 1 million hvis jeg vil... nogle ting er nemmere i sverige, og andre sværere. Men vhis man er glad for Danmark og den danske livsstil er det næppe besværet værd
thn Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 Desuden er der vel heller ingen grund til at skifte det hvis det fungerer fuldstændig som det skal... Spotprisen søndag 21/2 lå på 1,33 sek før skatter, moms eller noget som helst andet. Det er nu lidt mere end "lidt" stigning.... Men det er jo endnu engang lotteriet når man vælger rörlig elpris. Og 4,986 sek i dag.. helt sindsygt (husk at kigge under "area" da det er den pris elselskaberne laver deres rørlige pris efter)
michael k Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 Desuden er der vel heller ingen grund til at skifte det hvis det fungerer fuldstændig som det skal... Spotprisen søndag 21/2 lå på 1,33 sek før skatter, moms eller noget som helst andet. Det er nu lidt mere end "lidt" stigning.... Men det er jo endnu engang lotteriet når man vælger rörlig elpris. nej som sagt er det noget sjöbo elnät har valgt at göre når de alligevel skulle skifte målere for at fremtidssikre da mange af de gamle skabe er foräldede
larscph Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 Sjöbo Elnet Nu spurgte jeg Sjöbo elnet: Hej Sjöbo elnet, Jeg funderer på at flytte til Sjöbo kommun og har et enkelt fråga angående säkringsabonnemanget for Sjöbo elnet. En bekendt af mig der bor i Sjöbo siger at det er sådan at de högere netavgifter for 25A huvudsäkringer endast opkräves om Sjöbo elnet behöver at göre nogen forandringer i min el-installation? Och at om en behörig elektriker godkender at min elinstallation kan fungere med 25A huvudsäkringer kan han bytte ut mine 16A säkringer til 25A. Vil säkringsabonnementet i så fald også ändres fra 2.735 kr til 5.325 kr eller bliver prisen oforandret? Mvh Lars Knudsen og de siger Hej! Om fastigheten som du funderar på att köpa idag ligger på 16A säkring betalar ägaren 2 735 kr inkl moms. Skulle du göra en säkringsändring då du flyttar in krävs det att det görs av en behörig elektriker. Denna förändring anmäls till oss, och vi kommer då ändra den fasta nätavgiften till 5 325 kr inkl moms. Så fort en säkringsändring sker, kommer även en prisförändring att ske. Hoppas detta besvarar dina frågor, annars är det bara att höra av sig igen! Med vänliga hälsningar Malin Andersson Sjöbo Elnät AB Så ja - med mindre man er heldig - så stiger prisen altså når hovedsikringen ændres.
Gio Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 Nu spurgte jeg Sjöbo elnet:Journalist-spire! :D:th2:
michael k Besvaret February 22, 2010 Rapporter Besvaret February 22, 2010 ok .. sjovt .. nu vil jeg så ikke ringe og snakke med dem :) men dete r ikke hvad de har sagt eller gjort i mit tilfälde... og jeg ved ändringen er sket for der står 25A jeg skal ha köbt et nyt kabel til scanneren imorgen så skal du få lov at se... Nu spurgte jeg Sjöbo elnet: Hej Sjöbo elnet, Jeg funderer på at flytte til Sjöbo kommun og har et enkelt fråga angående säkringsabonnemanget for Sjöbo elnet. En bekendt af mig der bor i Sjöbo siger at det er sådan at de högere netavgifter for 25A huvudsäkringer endast opkräves om Sjöbo elnet behöver at göre nogen forandringer i min el-installation? Och at om en behörig elektriker godkender at min elinstallation kan fungere med 25A huvudsäkringer kan han bytte ut mine 16A säkringer til 25A. Vil säkringsabonnementet i så fald også ändres fra 2.735 kr til 5.325 kr eller bliver prisen oforandret? Mvh Lars Knudsen og de siger Hej! Om fastigheten som du funderar på att köpa idag ligger på 16A säkring betalar ägaren 2 735 kr inkl moms. Skulle du göra en säkringsändring då du flyttar in krävs det att det görs av en behörig elektriker. Denna förändring anmäls till oss, och vi kommer då ändra den fasta nätavgiften till 5 325 kr inkl moms. Så fort en säkringsändring sker, kommer även en prisförändring att ske. Hoppas detta besvarar dina frågor, annars är det bara att höra av sig igen! Med vänliga hälsningar Malin Andersson Sjöbo Elnät AB Så ja - med mindre man er heldig - så stiger prisen altså når hovedsikringen ændres.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu