Don A Skrevet April 4, 2010 Rapporter Skrevet April 4, 2010 Jeg ønsker mig en computer som kan spille de nye spil ( og lige et extra ? ) spille man stædigvæk spil på PC?? :) eller er alle gået over til PS3, wii osv. og så ønsker jeg at køre fotobehanlings programmer. jaaa køb en mac siger i så. men får bare bedre grafik på en PC tror jeg. Og hvad er det nye man skal købe for at have en god pc. har været væk nogen år fra det...
michael k Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 PC altid... mest fordi de fleste spil bare styres bedre med mus og tastatur .. og du kan sagtens få en fin maskine for 8-10000 specielt hvis du samler selv
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 PC altid... mest fordi de fleste spil bare styres bedre med mus og tastatur .. og du kan sagtens få en fin maskine for 8-10000 specielt hvis du samler selv det var planen at samle selv
Tomcat Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Hvis du ikke gider at gå på jagt på prisjakt.nu kan du finde en relativ billig PC forhandler her http://www.net2world.se . De ligger i malmö, har for det meste på lager og plejer at ligge i den billige ende af skalaen hos prisjakt. For 8-10000 kr kan du få en røv sej PC. God Jagt :th2: \Tom
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 Hvis du ikke gider at gå på jagt på prisjakt.nu kan du finde en relativ billig PC forhandler her http://www.net2world.se . De ligger i malmö, har for det meste på lager og plejer at ligge i den billige ende af skalaen hos prisjakt. For 8-10000 kr kan du få en røv sej PC. God Jagt :th2: \Tom gider godt, skal bare lige have en med på råd som ved hvad der spiller sammen. Grunden til den lidt høje pris var også så man ikke står om 2 måndre og alt er forældet, men måske kun halvdelen. og man fik lidt der var bedre og nyest på market.
Tomcat Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 gider godt' date=' skal bare lige have en med på råd som ved hvad der spiller sammen. Grunden til den lidt høje pris var også så man ikke står om 2 måndre og alt er forældet, men måske kun halvdelen. og man fik lidt der var bedre og nyest på market.[/quote'] Her er lige et par fif når du skal købe computer. - Køb et Directx 11 kompatibelt grafikkort (De er nede i fornuftige priser nu) - Køb Windows 7 OEM med til PC'en. (Billigere end full) - Sørg for at købe DDR 3 ram - Selv kører jeg Intel/ATI(AMD) men AMD/ATI(AMD) er en virkelig billig combo lige for øjeblikket. - Køb et tungt kabinet for at undgå resonans støj mm.
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 Her er lige et par fif når du skal købe computer. - Køb et Directx 11 kompatibelt grafikkort (De er nede i fornuftige priser nu) noteret - Køb Windows 7 OEM med til PC'en. (Billigere end full) har windåse så det skal ikke med :) - Sørg for at købe DDR 3 ram Det er også det bedste DDR3 ik? - Selv kører jeg Intel/ATI(AMD) men AMD/ATI(AMD) er en virkelig billig combo lige for øjeblikket. Ik forstået? :) Du køre AMD og ikke Intel - Køb et tungt kabinet for at undgå resonans støj mm Godt jeg er stærk :th2:
Tomcat Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Her er lige et par fif når du skal købe computer. - Køb et Directx 11 kompatibelt grafikkort (De er nede i fornuftige priser nu) noteret - Køb Windows 7 OEM med til PC'en. (Billigere end full) har windåse så det skal ikke med :) - Sørg for at købe DDR 3 ram Det er også det bedste DDR3 ik? - Selv kører jeg Intel/ATI(AMD) men AMD/ATI(AMD) er en virkelig billig combo lige for øjeblikket. Ik forstået? :) Du køre AMD og ikke Intel - Køb et tungt kabinet for at undgå resonans støj mm Godt jeg er stærk :th2: - DDR 3 er kommet ned i priser hvor de er værd pengene. DDR2 som var de gamle kredse er også temmelig hurtige og billige stadigvæk, men det tvinger dig ned i et ældre bundkort og et større strømforbrug. Større strømforbrug betyder mere varme, og varme genererer de nye grafikkort RIGELIGT af. - AMD købte ATI som laver grafikkort. I princippet har du valget mellem ATI(AMD) og Nvidia. Nvidia er lidt dyrre end ATI men til gengæld er driverne hos Nvidia mere "modne". Nvidia og ATI har vel sådan ca lige så hurtige grafikkort. Så valget står mellem et lidt billigere ATI hvor du skal tweake lidt her og der for at få "ting" til at virke 100% eller bruge lidt flere penge på Nvidia som har et mere brugervenligt driverset. Personligt har jeg det fint med ATI, men jeg er også godt indsat inde på det område. Når du har fundet en PC smid specs og pris ind på forumet. Der er sikkert mange skabsnørder herinde som kan fortælle dig om du har fået god performance for pengene ;)
Lollikken Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 @Don ... i bund og grund hvad Tomcat siger :th2: Hvis har en god skærm i forvejen så vil jeg også sige at du snildt kan få en god røvsparker i den prisklasse. De sidste jeg har lavet i 4K klassen har været yderst tilfredsstillende (med enkelte kompromiser) =D Jeg kan anbefale www.tomshardware.com som et sted hvis du gerne vil sidde og finde ud af hvorfor de forskellige valg er gode på nuværende tidspunkt. Afhængig af hvor meget tid (og luft i budgettet) du har tænkt dig at bruge ville jeg evt. foreslå at prøve at købe 2 mindre SSD diske og sætte dem på i et striped raid for at fjerne en af de største flaskehalse. En enkelt (ikke value) SSD er selvfølgelig også udemærket. Et tilsvarende raid med plade diske burde også give et hastighedsboost til en lidt billigere penge =). (dette er bare et forslag hvis du gerne vil lege lidt). - AMD købte ATI som laver grafikkort. I princippet har du valget mellem ATI(AMD) og Nvidia. Nvidia er lidt dyrre end ATI men til gengæld er driverne hos Nvidia mere "modne". Nvidia og ATI har vel sådan ca lige så hurtige grafikkort. Så valget står mellem et lidt billigere ATI hvor du skal tweake lidt her og der for at få "ting" til at virke 100% eller bruge lidt flere penge på Nvidia som har et mere brugervenligt driverset. Personligt har jeg det fint med ATI, men jeg er også godt indsat inde på det område. For mig er valget mellem Nvidia og ATI lidt ligesom valget mellem mac og PC når man skal have en computer til at browse og tekstbehandling. Der er fordele og ulemper men i sidste ende bliver resultatet det samme :) Når du har fundet en PC smid specs og pris ind på forumet. Der er sikkert mange skabsnørder herinde som kan fortælle dig om du har fået god performance for pengene ;) ENDELIG! Jeg har snart brug for en hobby :D
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 ENDELIG! Jeg har snart brug for en hobby :D Så er det bare i gang for os begge 2 jo :-) Jeg vil prøver, der det går galt er at jeg ikke er sikker på om ting snakker samme ssprog i computeren, kan nemt finde en masse ting :D
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 I prisen snakker vi UDEN skærm og Windåse.. Kan godt være bugette er sat lidt højt. Men det er et MUST at den kan behandle billede behandlings programmer. så som Photoshop, elements og i den dur. ved godt en mac er bedst til det, men der er prise og bare meget højre for samme indmad har jeg lade mig fortælle, ??? SSD kunne det godt være. og så en extern lidt større HDD
Tomcat Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 I prisen snakker vi UDEN skærm og Windåse.. Kan godt være bugette er sat lidt højt. Men det er et MUST at den kan behandle billede behandlings programmer. så som Photoshop, elements og i den dur. ved godt en mac er bedst til det, men der er prise og bare meget højre for samme indmad har jeg lade mig fortælle, ??? SSD kunne det godt være. og så en extern lidt større HDD Nu har jeg kun brugt Photoshop til et par websider, og der betyder performance ingenting. Men jeg har hørt fra dem der har forstand på Photoshop at et windows i 64bit skulle være et hit.
webodin Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Jeg ønsker mig en computer ..... for 8-10 kilo vil jeg vælge.... motherboard med passiv-køling (uden nogen form for køler på board'et) grafikkort med passiv-køling (samme som for oven) quatro core CPU ddr3 ram som tidligere nævt lille SSD HD til kun operativ system eks. 128GB (1-st partition) 1 Terra konventionel HD til programmer og spil (2-nd partition) hvad syntes du ?
Don A Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2010 for 8-10 kilo vil jeg vælge.... motherboard med passiv-køling (uden nogen form for køler på board'et) grafikkort med passiv-køling (samme som for oven) quatro core CPU ddr3 ram som tidligere nævt lille SSD HD til kun operativ system eks. 128GB (1-st partition) 1 Terra konventionel HD til programmer og spil (2-nd partition) hvad syntes du ? hvad skal der så i stedet for køler på bord'et??? Og hvad mærke, model er du ude i at ville sammen sætte
Mohlin Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Jisses, min kostade typ 3000 och den spelar mina spel utmärkt. (Adventure/puzzle, typ Myst)
Gio Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 STOP! Performance og passiv køling er to uenelige størrelser! Medmindre du hopper på et vandkølet system. Og dér er jeg sikker på Martin ikke skal hen
webodin Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 hvad skal der så i stedet for køler på bord'et??? Og hvad mærke, model er du ude i at ville sammen sætte jeg bruger selv Gigabyte er meget tilfreds.. i dag findes der sikkert noget bedre...
Lollikken Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Jisses' date=' min kostade typ 3000 och den spelar mina spel utmärkt. (Adventure/puzzle, typ Myst)[/quote'] Men spiller den Crysis på Max? :) Det var vist det store benchmark for et par år siden, men fik aldrig spillet det. Njaaarghh og så alligevel ikke :) HVIS man køber et godt kabinet med fin flow så kan man faktisk godt nøjes med nogle passive eller nær passive kølere. Her tænker jeg artic cooler og zalman. De leder gerne varmen så godt at der skal overclock og decideret hærværk til før varmen bliver et problem. Intel var i hvert fald ganske fornuftige på varme fronten, men det kan være det har ændret sig i løbet af det sidste år?
briped Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Stort set alle bundkort er passivt kølede, så det er ikke noget problem på den front. Mht. passivt kølet grafikkort så er vi ude i et spørgsmål om det skal være, som Gio siger, YDELSE eller STØJSVAGT. Generelt er det en god idé lige at research lidt omkring hvilke produkter og modeller der er bedst til det du skal bruge, indenfor hver kategori: Motherboard, CPU, RAM, Videocard, PSU (Power Supply Unit). Google er altid god til at hjælpe. Grundlæggende er det bare et par nøgleord der skal bruges, altså den kategori du søger og så en af følgende nøgleord: Comparison, Roundup, Review. Eks. motherboard roundup. Hvis du har øje for et par produkter og gerne vil se hvordan de står op imod hinanden kan du så Google dem mod hinanden, eks.: "5870 vs 470", den vil give et indblik i hvordan nVidias nye GTX470 klarer sig imod ATI/AMD Radeon 5870. Begge high end DX11 grafikkort. Toms Hardware har som regel artikler der lister de bedste produkter indenfor en kategori, for de forskellige prissegmenter, som er et ganske udmærket sted lige at starte. Første komponent at udvælge er næsten CPU, eftersom CPU sokkel på er forskellig alt efter hvilken CPU man vælger. Skal det være AMD eller Intel? Og hvilken model af? http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu,2570.html Personligt foretrækker jeg Intel, den vinder som regel i Desktop applikationer (herunder behandling af lyd og billede). Når CPU er udvalgt, så ved du hvilken sokkel den skal bruge, og så er det ellers igen igang med Google, hvor du så bruger førnævnte fremgangsmåde til at finde reviews og sammenligninger. Eks.: 1156 motherboard roundup Toms Hardware har åbenbart også en artikel til hvordan man finder et bundkort. Har dog ikke læst den :) http://www.tomshardware.com/reviews/best-motherboard-guide,2546.html Så er motherboard og CPU måske udvalgt. Videre til RAM. Her er jeg ikke så stærk, så jeg undlader at udtale mig for meget om RAM. Grundlæggende skal du finde ud af hvilken type RAM dit udvalgte bundkort understøtter. DDR2? DDR3? Hvilken hastighed? Hastighed og Cache Latency har jeg ikke en dyt forstand på :( Og så er der grafikkortet. Igen skal der vælges om det skal være AMD/ATI eller nVidia. Der var en der nævnte at nVidia havde mere "modne" drivere end AMD/ATI. Jeg ved ikke om jeg vil bruge udtrykket "modent". Kan jo kigge på den WHQL (Windows Hardware Quality Lab) certificerede driver som nVidia frigav for en måneds tid siden, som lavede rod med fan styringen, så nogen grafikkort brændte af fordi den ikke skruede op efterhånden som kortet blev varmt. Jeg vil derimod sige at der er mere fokus på driver udvikling/optimering fra nVidias side end der er fra AMD/ATI, så er der et eller andet der ikke yder helt så godt, så kommer der sikkert en opdateret driver hvor det er optimeret indenfor kort tid. Det ser man ikke helt i samme stil fra AMD/ATI. I øjeblikket er det kun AMD/ATI der har DirectX11 grafikkort på markedet til en fornuftig pris. nVidia har kun deres GTX470 og GTX480 som altså koster 3500+ SEK. http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2569.html Så er alle de strømslugende dele (undtagen HDD; Hard Disk Drive) fundet frem. Så skal der findes frem til hvor meget strøm det hele bruger, for der skal jo en strømforsyning til som kan levere en stabil strøm til komponenterne. Igen ved jeg ikke så meget om strømforsyning, så lyt til de andre og Google. Jeg plejer at bruge en eller anden Watt udregner fundet via Google, såsom denne http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp Og så smider jeg lige et 100-200 Watt oveni så der er lidt at rutte med.
webodin Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 saml selv computer hvad skal der så i stedet for køler på bord'et??? Og hvad mærke, model er du ude i at ville sammen sætte man behøver ikke køler på board'et men jeg vil anbefale i kabinettet, her er et eks. man kunne bruge til en samle selv comp. board 1 - (1462,-) board 2 cpu - (1776,-) nyeste i7 cpu, man kunne opgradere her. ddr3 ram - (8GB - 2157,-) cpu køler - (621,-) harddisk 1 - (299,-) til OS hardisk 2 - (579,-) til programmer,games,photo,movies og lign. blueray drev/dvd brænder - (521,-) kabinet til at samle det hele - (552,-) total pris = 7967 ,- + grafikkort 1 - (941,-) ell grafikkort 2 - (582,-) ved ikke om jeg har glemt noget , korrigere mig... men her får du en heftig game'r maskine...
briped Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 man behøver ikke køler på board'et men jeg vil anbefale i kabinettet, her er et eks. man kunne bruge til en samle selv comp. cpu - (1776,-) nyeste i7 cpu, man kunne opgradere her. ddr3 ram - (8GB - 2157,-) Bare lige en bemærkning... Det er lidt tåbeligt at bruge penge på et X58 bundkort og så købe udelukkende 2 RAM moduler. X58 er triple channel, ikke ligesom gamle DDR2 som kun er double channel. Altså ville det være smartere (og billigere) at købe 3x2GB fremfor 2x4GB :) Ja, det er 2GB mindre, men med mindre vi snakker seriøst billedbehandling eller en stak virtuelle maskiner, så er 6GB nok :)
webodin Besvaret April 4, 2010 Rapporter Besvaret April 4, 2010 Bare lige en bemærkning... Det er lidt tåbeligt at bruge penge på et X58 bundkort og så købe udelukkende 2 RAM moduler. X58 er triple channel' date=' ikke ligesom gamle DDR2 som kun er double channel. Altså ville det være smartere (og billigere) at købe 3x2GB fremfor 2x4GB :) Ja, det er 2GB mindre, men med mindre vi snakker seriøst billedbehandling eller en stak virtuelle maskiner, så er 6GB nok :)[/quote'] fair nok...
Lollikken Besvaret April 5, 2010 Rapporter Besvaret April 5, 2010 Bare lige en bemærkning... Det er lidt tåbeligt at bruge penge på et X58 bundkort og så købe udelukkende 2 RAM moduler. X58 er triple channel' date=' ikke ligesom gamle DDR2 som kun er double channel. Altså ville det være smartere (og billigere) at købe 3x2GB fremfor 2x4GB :) Ja, det er 2GB mindre, men med mindre vi snakker seriøst billedbehandling eller en stak virtuelle maskiner, så er 6GB nok :)[/quote'] Jeg vil også lige slå et slag for high performance ram ala Kingston HyperX og Corsair Dominator. De er dyrere, men hvis de sættes rigtigt op, så kan de forbedre load tider og lignende markant pga. de kan udføre deres operationer hurtigere (meget simpelt fortalt).
briped Besvaret April 5, 2010 Rapporter Besvaret April 5, 2010 Og så her er et bud på en sammensætning. http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=bsp&k=823383 Til sammenligning med Webodins så er dette ikke en Core i7 men en Core i5. Det betyder primært at du mister triple channel memory og nøjes med double channel. Det påvirker programmer der er hukommelsesintensive, såsom encode og decode af eks. mp3 og h.264. Diverse reviews og benchmarks rater dog Core i5 bedre til spil, især ift. prisen. Jeg har ikke foretaget noget tilvalg af CPU køler. Der er som regel 2 grunde til at skifte CPU køler: Overklokning og/eller støjdæmpning. Det er omkring 500-600 SEK oven i prisen for en rigtig god (og monster stor) CPU køler fra Noctua. Systemdisken er en 500GB 7200RPM disk med 1 plade. Jo mere plads der presses på en plade jo større datatæthed og dermed højere læse/skrive hastighed, da læse/skrive hovedet ikke skal flytte sig nær så meget for at få den samme mængde data. Og så en dejlig stor 2TB disk til alt data :) Og så er der også tilføjet et AMD Radeon HD 5770 grafikkort, som er et af de bedre "bang for the buck" DirectX 11 grafikkort på markedet. Du kan få et AMD Radeon HD 5750 som er passivt kølet i stedet, hvis det er. Folk siger dog at de ny 5000 serie grafikkort fra AMD ikke larmer så synderlig meget, men jeg har aldrig hørt et så jeg kan ikke verificere det. Og en PSU (strømforsyning) skulle der også til, så du kan få noget strøm til komponenterne. Har valgt en 80+ certificeret PSU, som (så vidt jeg husker) betyder at >80% af strømmen bliver udnyttet. Denne er endda guld certificeret som betyder at det er >90%. Prisen: 11276 SEK. Webodins eksempel koster til sammenligning 10377 SEK. Fjern den ene 2TB disk og du ender på 9991 SEK. Prisen går efter at alle komponenter er købt ved den billigste forhandler uden hensyn til lagerstatus, hvilket altså er 6 forhandlere. Prisen kan presses ned på 1 forhandler (Sekvencia) for 12136 SEK. Jeg vil dog ikke anbefale Sekvencia. Der er ekstremt langsomme til at levere og forlanger forudbetaling via bankgiro/kontooverførsel, hvilket altså gør at du sidestiller den sikring du har ved at betale med VISA på internettet. Du kan ikke få banken til at trække en Bankgiro eller bankoverførsel tilbage, ligesom du kan med VISA. Mindste antal butikker (og pris) hvor lagerstatus er OK er Liontech og Misco. Begge forhandlere jeg har gode erfaringer med, og koster så 12682 SEK. Og hvis det ikke er nok kan du købe min computer ;) http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=bsp&k=737539
Lollikken Besvaret April 5, 2010 Rapporter Besvaret April 5, 2010 På harddisk området vil jeg stadig anbefale enten den billige løsning Raid to af disse 320 GB Seagate 7200.12 til ca. 800 SEK samlet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410838 Alternativt kan du prøve denne Intel X-25 M 80 GB SSD til ca. 2000 SEK som ja ... er en af de bedre SSDer på markedet til en 'fornuftig' pris. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 Personligt vil jeg nok vælge raid løsningen for 'billig' ydelse, men hvis du har 1200 SEK der er ved at brænde hul i dine lommer så bør du kigge på SSDen :) Ellers synes jeg BriPeds forslag virker ganske habilt. Hvis der skal hentes nogle penge (ja man går jo op i penge/ydelse) så kunne der nok findes et billigere kabinet og PSU (f.eks. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=177980), samt downsize eller helt droppe de 2TB harddisk i første omgang. Hvis du i forvejen har et SATA DVD drev/brænder så ville jeg evt. beholde den i første omgang og så opgradere de lidt sjovere dele af computeren Det vil nok samlet skære en 2000-2500 SEK af BriPeds.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu