Jump to content

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Når du kigger er danmark for det meste billigst med hardware..... Rent ydelse/pris er HD5850 (grafikkort) bedst lige nu, du opnår intet ved at købe fra 57xx serien.... evt. kan du oprette en bruger for edbpriser, så kan du lave en liste og sammenligne priser..... ASRock X58 Extreme: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=636210 Kabinet: Cooler Master CM Storm Sniper Black http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=652869 CPU: Core i7 I7-930 8 MB (Intel Boxed) http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=789521 (eller en amd phenom2-965 hvis du er til amd) Grafikkort: XFX Radeon HD 5850 (1 GB) http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=696237 PSU: Corsair HX850W http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=535201 Ram: Corsair XMS3 3 x 2 GB http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=714431 Main HDD: Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line 80 GB http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=636140 ELLER Kingston SSDNow V+ Series 64 GB http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=744465 Lagerharddisk: WD Caviar Green WD20EADS 2 TB http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495525 Dvd-Brænder: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=681999 Både kabinet og PSU kan findes evt. samlet og billigere.....

Besvaret

Mange tak for svar til alle ind til nu. Der er en del at se og læse om kan jeg se :) Men forsat endelige med gode råd og sammensætnings muligheder :thumbup: Billedebehandling snakker vi 20MB +/- per billede.

Besvaret
Billedebehandling snakker vi 20MB +/- per billede.
Når vi snakker primært PS og billedredigering' date=' så vil jeg [i']på det kraftigste anbefale dig at installere et 64bit OS, kombineret med rigelig ram! Windows 7 har været et positivt bekendtskab for mig. Overordentligt positivt, faktisk. Kører 64bit Ultimate på en ældre Intel Q6600 @ 3GHz, parret med (for tiden kun) 4GB ram. Det hele er piv-friskt loadet fra en 80GB Intel X-25 SSD (G1) - og jeg er kun begrænset på hukommelsen p.t. Nå ja, og så min gamle 24" Samsung, som er tæt på at blive skiftet ud. Men den har jo ikke noget med performance at gøre :rolleyes:
Besvaret
http://fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=90488 ikke at den skal købes der, man kan sikkert finde det billiger et sted.. og kan man fysisk udnytte 8GB ram?? skal det så være 64bit windåse for at kunne udnytte det??
Du skal have 64bit OS (ikke kun specielt hos windåse) hvis du skal udnytte over 4 gb ram (samlet, gfx tæller med) Jeg forslår win7 64bit, det er lækkert og understøtter dx11 osv. (det gør xp ikke) i7 bruger da triplechannel, så 3x2gb eller 3x4 gb skal du købe.... vil forslå 3x2 gb..... Du skal jo også lade være at invistere i en ssd og så bare købe en 1 tb primær harddisk, så får du billigt plads udover lav 2 partitioner istedet, en lille (10-20%) til OS og resten til lager
Besvaret
Du skal have 64bit OS (ikke kun specielt hos windåse) hvis du skal udnytte over 4 gb ram (samlet, gfx tæller med) Jeg forslår win7 64bit, det er lækkert og understøtter dx11 osv. (det gør xp ikke) i7 bruger da triplechannel, så 3x2gb eller 3x4 gb skal du købe.... vil forslå 3x2 gb..... Du skal jo også lade være at invistere i en ssd og så bare købe en 1 tb primær harddisk, så får du billigt plads udover lav 2 partitioner istedet, en lille (10-20%) til OS og resten til lager
Er det ikke feder at have 2 HDD. en til windåse og en til alt det andet, i tilfælde af det går ned og skal laves, så ligger det ikke på samme HDD.??
Besvaret
Er det ikke feder at have 2 HDD. en til windåse og en til alt det andet' date=' i tilfælde af det går ned og skal laves, så ligger det ikke på samme HDD.??[/quote'] Jow og du nedsætter slidtage på den enkelte disk. En disk med to partitioner bliver jo brugt mere end to diske med hver deres partition.
Besvaret
Jo' date=' men det er mere at du har sat et budget på max 10K og hvis du skal holde det og alligevel have fede ting, så må man skære et eller andet sted jo :-)[/quote'] Må jeg så anbefale ikke at bruge 2500 DKK på kabinet når et fint udseende kabinet inkl. 500W strømforsyning (nok power til at skrive XFX 5850) kan fås for 500-700 DKK? En fancy corsair strøm forsyning kan man så købe et på et senere tidspunkt, f.eks. når den gamle begynder at larme og man ikke gider at rengøre den :) @Don: Hvis du beslutter dig for en SSD så skal det være en Intel X25-M, ikke kingston V. V'et står for value og det giver dig en god og 'billig' SSD disk (dvs. lavt forbrug, ingen bevægelig dele, stor data sikkerhed), men det er ikke en der forbedrer dit system nævneværdigt :) Igen vil jeg forestå et striped Raid med de to billigste plade harddiske, hvilket nok kan gøres for under 700 DKK eller ca. 1/3 af prisen på en SSD Intel X25-M (men uden SSDs datasikkerhed). Ang. strømforsyning og kabinet så synes jeg du skal overveje hvor stor en post de skal udgøre. Der findes flotte og smarte kabinetter der er designet til at få opmærksomhed fra andre ... ligesindende =) Og så er der kabinetter og strømforsyninger som er designet til dem som tit roder i kassen, så f.eks. kabel helvede kan minimeres og at en harddisk kan skiftes fra computeren på under minutter uden brug af værktøj. Skal computeren derimod samles én gang og derefter blot være et værktøj så findes der som sagt nogle gode billige alternativer, som f.eks. den Sonatta. Det frigiver nemlig også midler til det lidt sjovere =) Hvis jeg var dig ville jeg lægge focus på Processor, GFX kort, RAM & Bundkort, derefter finder du ud af hvad der er tilbage og om du helst vil have et fancy kabinet eller en sej harddisk (eller om du betaler et par tusinde mere og får det hele). nå men nok mundlort herfra! cheers
Besvaret

Jeg vil ikke spare for meget på PSU, da denne ofte kan være roden til en masse underlige problemer, hvis kvaliteten ikke er i orden. Med andre ord, så vil jeg heller ikke gå under 550-600W efter dagens standarder, og ej heller købe andet end etablerede mærker. Hvis dine rails svinger for meget på PSU'en, så står du med et system der ikke kan meget andet end vise blå skærm alt for ofte!

Besvaret

Jeg vil lige kaste lidt grus ind i nørderi snakken :-) Hvis du lige hiver dig lidt op i helikopteren igen, og siger "jeg vil spille, hvordan får jeg købt noget hardware som kan det" - så har diskussionen indtil nu rimelig ensformigt handlet om en PC løsning. Du bliver lige nød til at se på, hvilke typer spil du vil spille helts - og så se om en konsol ikke dækker dig bedre ind. Generelt set, så er konsollerne (Wii, PS3, XBox 360) meget meget nemmere at sætte op. De er næsten lige så gode hardware mæssigt som et high end PC rig (bemærk næsten - PC _er_ bedre). Ikke mindst er de meget billigere - til gengæld koster spillene mere. For 10k kan du købe dig en stor 360 elite (ca 2k kr) samt 16 af de nyeste, fedeste spil a 500 kr stykket. Med lidt held kan du endda finde dit spil i brugtkassen eller bargain kassen, så du får 20-25 spil med for samme pris. Det vil holde dig underholdt i årevis før du har spillet dem igennem. Anyways - konsol er bedre end PC til nogle spiltyper - og sutter i andre. Så det er her du faktisk skal stille dig spørgsmålet om, hvad det er for slags spil du vil spille. PS3 og 360 er til mere hardcore folk. Dvs, at her finder du bilspil, slagsmål spil ala Tekken, et hav af 3rd person action spil ala Gods of War eller Tomb Raider agtige ting. Konsollerne er simpelthen bare bedre til de her slags spil end PC. De sutter til gengæld kraftigt til FPS (i min mening skal de spilles med mus), samt strategi spil, fly simulationer og andet som er mere kompleks. Vil du primært spille den slags spil, så skal du kaste dig ud over en PC istedet. Wii'en er list specielt. Den har et hav af sociale spil, og er fantastisk hvis man sidder 2-3-4 folk og vil have det skægt sammen. Så hvis du vil spille den type spil med et par bajere i hånden og nogle gutter i sofa'en, så skal du have en Wii. Bolden tilbage til den frådende nørd mængde :-D /Thomas

Besvaret
Jeg vil lige kaste lidt grus ind i nørderi snakken :-) /Thomas
Du har sgu så evigt ret Thomas. Jeg har personligt selv både en PS3 og en PC. PS3 er så meget federe at spille FIFA/PES på modsvarende en PC. Men derimod FPS'er har jeg meget svært ved at spille på PS3-eren, da jeg ikke lige er ven med styringen. Men måske man bare skulle installere et keyboard og en mus på PS3-eren hehe.
Besvaret

Jeg vil lige i samme åndedræt nævne, at jeg har * Mac * Wii (købt på launch day) * iPhone og en brand new Xbox 360 Alle benyttes til at spille på. Mac'en er mit daglige arbejdsværktøj, og ud over Warhammer Online, så er det tyndt med hvad jeg bruger den til at spille på. Wii er rigtig skæg, og har tjent nu i mange år som underholdningskasse - men er ved at tabe pusten i takt med at børnene bliver større. iPhonen har jeg faktisk flest spil til - og benytter den fortfarende til en maaaasse spil i bussen/toget/flyet etc. Fantastisk platform, pisse billige spil og glimrende underholdningsværdi for pengene - ud over at det er en fed telefon. Jeg fik mig en 360 for lidt siden - kiggede brutalt på, om der var flest spil ejg gad spille på PS3 eller på 360. Og hands down, så er der flest gode spil til 360. Hardware mæssigt er de "ens". Så derfor blev det den. Den skulle ikke bruges til andet end spil - så blueray argumentet var ikke med i min ligning. Anskaffer man sig en PS3 eller eller 360'er, så skal man dog også lige have et stort HD tv også - og få konen med på, at man stiller noget mere isenkram op i TV stuen :-) /T

Besvaret
Jeg vil lige kaste lidt grus ind i nørderi snakken :-) Hvis du lige hiver dig lidt op i helikopteren igen, og siger "jeg vil spille, hvordan får jeg købt noget hardware som kan det" - så har diskussionen indtil nu rimelig ensformigt handlet om en PC løsning. Du bliver lige nød til at se på, hvilke typer spil du vil spille helts - og så se om en konsol ikke dækker dig bedre ind.
@ Thomas: Fin analyse, men du glemmer endnu et krav: 'Den skal være god til billedebehandling' God til billedebehandling er primært Mac og PC (hvem der er bedst kan tages i en anden tråd) God til spil er primært PS3, Xbox360 og PC (Wii er ikke glemt men det er ikke den grafik som vinder den priser). PC'en ender derfor med at være den gode allaround løsning. Alternativt kunne kan også købe en Mac og en PS3/Xbox360, men jeg er bange for at det kommer til at springe budgettet? Eller hur? Derfor sprang vi andre (eller .. jeg gjorde i hvert fald) forspillet over og gik direkte til makronerne og detaljerne :) @Don Ang. spil udvalget vil jeg vove at påstå det er stort set det samme på PC, PS3 og Xbox med undtagelse af konsol specifikke udgivelser ;). Man kan købe en mus til PS3 så man kan få en god FPS/RTS oplevelse så det burde ikke være det springende punkt. Et større punkt i mine øjne er hvordan man vil spille: * PC'en er et spil setup for én og oftest på et kontor, men har stor fleksibilitet med hardware og software * Konsollen kan være for flere og kan bruges i stuen på det store TV de fleste mænd alligevel har fået forhandlet ind i stuen nu om dage :) Spil i sofaen/tronen er 'ej heller at kimse af :) Mulighederne på konsollen er dog som oftest bestemt af producenten og kan være begrænset, men fordelen er at alle spil er optimeret til en konsol så du får altid den samme, gerne fantastiske, oplevelse som alle andre :) Igen held og lykke
Besvaret
Man kan købe en mus til PS3 så man kan få en god FPS/RTS oplevelse så det burde ikke være det springende punkt.
Kan ikke se RTS drager nogen umiddelbar fordel af mus!?
Besvaret
@ Thomas: Fin analyse, men du glemmer endnu et krav: 'Den skal være god til billedebehandling'
Der er dog _enorm_ forskel på en PC som "bare" skal kunne billedbehandling - og en som skal være god til billedbehandling OG spil. Du kan gå ned og købe en Bilka model til 2000 kr med et helt almindeligt gfx kort og ikke-DDR3 RAM, og den vil kunne udføre glimrende billedbehandling i 2d. Så 2000 kr til en PC, 2000 kr til en 360 - så er der stadig langt op til en 10k kr gaming PC. Så jeg mener absolut ikke, at konsollerne kan springes over som mulig løsning. Som sagt, så kommer det i min mening helt an på hvilke spil han vil spille.
God til spil er primært PS3, Xbox360 og PC (Wii er ikke glemt men det er ikke den grafik som vinder den priser).
Ej heller enig her. Jeg har fået enorm stor glæde ud af min Wii - spil er et spørgsmål om underholdning og ikke grafik. Det vil være det samme som at sige at dogme film ikke er gode film, og kun avatar agtig visuelle effekter kan give god film. Just doesnt work that way. Men at der findes spil som er bedre i at give underholdning med god grafik (et bilspil f.eks.) er helt rigtigt. Der er så en hel klasse spil, hvor grafik er totalt ligemeget, og hvor underholdningen kommer fra andre designmæssige valg. Men her er vi tilbage igen til diskussionen om, hvilken type spil han gerne vil spille. /T
Besvaret
Kan ikke se RTS drager nogen umiddelbar fordel af mus!?
Jeg har i hvert fald ikke lyst til at markere en masse tanks eller andre enheder ved brug af gamepad/controller midt i kampens hede =)
Der er dog _enorm_ forskel på en PC som "bare" skal kunne billedbehandling - og en som skal være god til billedbehandling OG spil. Du kan gå ned og købe en Bilka model til 2000 kr med et helt almindeligt gfx kort og ikke-DDR3 RAM, og den vil kunne udføre glimrende billedbehandling i 2d. Så 2000 kr til en PC, 2000 kr til en 360 - så er der stadig langt op til en 10k kr gaming PC. Så jeg mener absolut ikke, at konsollerne kan springes over som mulig løsning. Som sagt, så kommer det i min mening helt an på hvilke spil han vil spille.
Jeg er enig i at konsollerne ikke nødvendigvis skal springes over, men jeg er ret uenig i at en low end computer til 2000-3000 kan bruges til behagelig billedebehandling over hobby niveau. Der skal en god processor og gode ram til for at gøre det tåleligt og stabilt. men hvis valget står mellem 2000-3000 til GFX kort eller en konsol .. ja så bliver det straks interessant :)
Ej heller enig her. Jeg har fået enorm stor glæde ud af min Wii - spil er et spørgsmål om underholdning og ikke grafik. Det vil være det samme som at sige at dogme film ikke er gode film, og kun avatar agtig visuelle effekter kan give god film. Just doesnt work that way. Men at der findes spil som er bedre i at give underholdning med god grafik (et bilspil f.eks.) er helt rigtigt. Der er så en hel klasse spil, hvor grafik er totalt ligemeget, og hvor underholdningen kommer fra andre designmæssige valg. Men her er vi tilbage igen til diskussionen om, hvilken type spil han gerne vil spille. /T
Men for at føre analogien videre så er ville avatar nok ikke vinde priser hvis den var blevet filmet som en dogme film eller filmet i stop motion :) Grafik er ikke alt, men styrken i PS3 og dels Xbox360 er at den kan levere flot grafik sammen med et godt gameplay, bedre end de fleste middelmådige PC'er og lidt bedre en Wii. En wii underholder helt sikkert især med wiimote spil, men for mig betyder det også meget når man ser god grafik til et godt spil når det spilles på 50'' plasma (og nej jeg ejer ingen af delene selv =( ).
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Besvaret
så er det nyt.. Endte med at købe en Macbook Pro bærbar. Så det er jo super..
Min 15" Core i7 MacBook Pro bliver godt nok varm når den lader og når den knokler. Gør din også det?
Besvaret
Min 15" Core i7 MacBook Pro bliver godt nok varm når den lader og når den knokler. Gør din også det?
Jeg valgte lidt bevist ikke en i7. netop fordi jeg frygtet den ville blive varm, så køre i5, og så sætter jeg en SSD i den, og så regner jeg med at være lige så hurtig som en i7 :-) Men min bliver også lidt varm, ikke vildt syntes jeg.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...