Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nu er jeg simpelthen så rasende at jeg bare må af med det og dele mine erfaringer med andre. Jeg leder desperat efter en måde at klage over transportstyrelsen, men kan ikke finde et svar på internettet, og så tænkte jeg at dette må da være stedet... Min mand og jeg sendte vores danske kørekort til länsstyrelsen i Skåne i slutningen af november 2009, for at få dem byttet til svenske kørekort. Eftersom Transportstyrelsen skulle overtage denne "service" d. 1. januar, blev de bare sendt videre dertil - for der var jo ingen grund til at ordne dem, når der kun var ca. 1 måned til håndteringen af dette skulle overgå til transportstyrelsen. Jaja, jeg ved godt at der sikkert har været nogen regler om at sager indsendte efter en vis dato, skulle sendes videre. Da vi ikke havde hørt noget midt i januar tog jeg kontakt til länsstyrelsen. Først kunne de ikke se at de havde modtaget noget, men ved nærmere eftersyn fandt de ud af - og informerede om - at de havde sendt vores ansøgninger om svensk kørekort til transportstyrelsen. De bekræftede også at vi havde indbetalt 600 kr pr kørekort som skal indbetales før der overhovedet påbegyndes en "provning" af sagen. Siden har vi været i kontakt med transportstyrelsen flere gange (nogen gange skal man vente ca 50 min i tlf før de svarer!!!). De ledte og fandt ud af at de havde modtaget vores papirer, men har flere gange sagt at de afventer svar fra de danske myndigheder, på om vores kørekort stadig er gyldige, inddragede el.l. Nu har vi selv kontaktet rigspolitiet som er de der skal rettes henvendelse til fra de svenske myndigheder, og de har aldrig modtaget nogen forespørgsel fra transportstyrelsen. Og så modtager vi gu'hjælpemig en skrivelse fra selvsamme styrelse om at vores ansøgninger er ufuldstændige og de desværre ikke kan begynde at håndtere vores ansøgninger før de har modtaget 600 kr. pr. stk. JEG SYDER!!!! Vi HAR jo betalt de penge, og det brev tyder vist ret tydeligt på at de OVERHOVEDET IKKE har gjort NOGET SOM HELST i al denne tid!!!! Så mit spørgsmål er: Er der nogen andre som har lignende erfaringer? Er der nogen som ved hvor jeg kan klage over hele behandlingen? Jeg har sendt en mail til transportstyrelsen, men det er jo ligesom ikke dem som skal behandle klagen, hvis I spørger mig, og desuden går der ca. 100 år før de svarer på mails. ØV! :mad: Håber nogen har forslag...eller vil dele deres erfaringer

Besvaret

Jeg er noget rystet over din historie, og er nu bange for, at jeg selv er ved at komme ud for det samme. Jeg rekvirerede papirerne direkte fra Transportstyrelsen fra Körkortsportalen. Jeg indbetalte pengene og sendte de udfyldte papirer incl. mit originale danske kørekort til dem i midten af februar. Ingenting hørte jeg om, hvorvidt de havde modtaget mine papirer. Efter jeg havde sendt et par mails til dem, fik jeg i går svar på, at de havde modtaget mine papirer og betalingen, men de var endnu ikke gået i gang med sagsbehandlingen, og de kunne ikke sige, hvor lang tid der vil gå.:sick: Men hvis man skal tro på deres hjemmeside, skulle der være lys for enden af tunnelen. Jeg er nu overbevist om, at det er et modkørende tog:mad: Citat fra Körkortsportalen: "Transportstyrelsens handläggningstider är för närvarande längre än normalt. Det beror på att cirka 200 000 körkortsärenden har flyttats över från 21 länsstyrelser till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen beklagar väntetiderna och gör allt för att komma ikapp. Förutom att extra personal har tagits in, har man arbetat övertid såväl kvällstid som helger. Transportstyrelsens tekniska system körs dygnet runt 7 dagar i veckan. I mitten av april räknar Transportstyrelsen med att det ska vara betydligt kortare handläggningstider. Handläggningstider Idag handlägger vi ansökningar om: körkortstillstånd inkomna den 19 februari handledarskap inkomna den 4 februari".

Besvaret
Så er det man spørger. Hvorfor i alverden bytte om til svensk? Og hvorfor sende sit originale ind?
Haha - ja det kan jeg godt forstå du spørger om, men lovgivningen er sådan at når man er permanent bosat i Sverige, så skal man faktisk skifte sit kørekort til et svensk. Derudover er jeg så "gammel" at mit kørekort faktisk behøver en udskiftning - og igen - når man er permanent bosat i Sverige, kan man ikke få det fornyet i DK. Reglerne i Sverige er sådan at man skal sende det originale kørekort ind :( I Sverige kan man godt bruge en kopi af sit kørekort hvis man bliver stoppet af politiet - men jeg tvivler på den går i DK. Så vidt jeg ved er det ulovligt kun at have en kopi af kortet - correct me if I'm wrong.... Mit største problem i denne sammenhæng er, at jeg pendler til DK hver dag - har dog ikke været så "uheldig" at ryge ind i nogen kontrol el.l.
Besvaret

Til Flemming - jeg tror du er heldig ikke at ryge ud i samme omgang som os. Vores problem er at vi sendte ind til Länsstyrelsen som stod for kørekort indtil d. 01.01.2010, men de har så videresendt det til Transportstyrelsen istedet for at behandle sagen dengang de modtog den. OG glemt at informere om at vi har betalt for kortene. Det er vældig frustrerende og svensk bureaukrati når det er bedst....

Besvaret

Hvor står det, at man skal skifte til svensk kørekort, hvis man er permanent bosat i Sverige ? - det danske er et EU kørekort og virker i hele EU, så vidt jeg er informeret.

Besvaret
Jeg er noget rystet over din historie' date=' og er nu bange for, at jeg selv er ved at komme ud for det samme. Jeg rekvirerede papirerne direkte fra Transportstyrelsen fra Körkortsportalen. Jeg indbetalte pengene og sendte de udfyldte papirer incl. mit originale danske kørekort til dem i midten af februar. Ingenting hørte jeg om, hvorvidt de havde modtaget mine papirer. Efter jeg havde sendt et par mails til dem, fik jeg i går svar på, at de havde modtaget mine papirer og betalingen, men de var endnu ikke gået i gang med sagsbehandlingen, og de kunne ikke sige, hvor lang tid der vil gå.:sick:[/quote'] Jeg oplevede omtrent samme forløb, da jeg sidste år byttede mit: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?p=190807#post190807
Besvaret

Man tør jo næsten ikke gå igang med det - har ansøgningsformularen liggende derhjemme. Men gider ikke sende mit kort ind til en organisation i røre, og skal kæmpe med det ene og det andet, som de ikke har styr på.

Besvaret
Hvor står det' date=' at man skal skifte til svensk kørekort, hvis man er permanent bosat i Sverige ? - det danske er et EU kørekort og virker i hele EU, så vidt jeg er informeret.[/quote'] Ja, der er da ingen grund til at bytte til svensk, bare fordi man bor i Sverige. Dansk EU-kørekort fungerer indtil man fylder 70 år, også selv om man bor i Sverige. Et svensk kørekort holder derimod kun i 10 år, før det skal fornyes, og så er der jo alt besværet og udgifterne ved det.
Besvaret
Ja' date=' der er da ingen grund til at bytte til svensk, bare fordi man bor i Sverige. [/quote'] Jeg har også skiftet det ud for at kunne forny mit erhvervskort, som løber i 5 år. Jeg mener at have læst at reglen om udskiftning af kørekort ganske rigtigt gælder for EU men IKKE for Skandinavien. Det står/stod lidt kryptisk på hjemmesiden (læste det i august 2009). Jeg fik fornyet mit i løbet af efteråret og var åbenbart blandt de heldige.
Besvaret

Så prøv at få stjålet jeres danske kørekort... så kan du ikke få en danskt, men heller ikke et svenskt før du har fremvist dokumentation på du har haft et danskt... :thumbdown

Besvaret

@Madspeed: Ouch .. bureaukrati når det er værst! En af naboerne går også og venter på sit nye kørekort (efter køreforbud). Der har vist taget mellem 3 og 4 måneder og hver gang han ringer ind bliver han også smidt rundt i systemet. Han skulle dog få det i løbet af en af ugerne, så jeg kan lige vende tilbage når (hvis) han har fået det :)

Besvaret
Så prøv at få stjålet jeres danske kørekort... så kan du ikke få en danskt' date=' men heller ikke et svenskt før du har fremvist dokumentation på du har haft et danskt... :thumbdown[/quote'] Det er da ikk noget problem at få dokumentation på sit danske. Derfor forstår jeg heller ikk at man skal sende sit originale ind. Før man har fået sit nye.
Besvaret
Det er da ikk noget problem at få dokumentation på sit danske. Derfor forstår jeg heller ikk at man skal sende sit originale ind. Før man har fået sit nye.
Det er ikke et valg man har, men et krav fra de svenske myndigheders side. Hvad jeg så ikke forstår er, at man, indtil man har et funklende nyt svensk kørekort i hænderne, ikke får en bekræftelse fra Transportstyrelsen om, at man har en sag kørende om udskiftning af dansk kørekort til et svensk. Jeg har selv taget en kopi af mit danske kørekort, som nu ligger i min bil sammen med den email med bekræftelsen om, at Transportstyrelsen har modtaget min ansøgning. Men jeg skal da ikke blive overrasket, hvis jeg bliver stoppet i en razzia og får en bøde for at køre uden kørekort, fordi de ikke vil godtage den (selvgjorte) dokumentation, jeg har.
Besvaret
Så prøv at få stjålet jeres danske kørekort... så kan du ikke få en danskt' date=' men heller ikke et svenskt før du har fremvist dokumentation på du har haft et danskt... :thumbdown[/quote'] ... eller sender/faxer länstyrelsen/transportstyrelsen en kopi af politirapporten hvor det fremgår af.. det virker også helt fint.. @all, vent dog til der står på hjemmesiden - hvis I kan - med at sende det ind efter april måned? :)
Besvaret
... eller sender/faxer länstyrelsen/transportstyrelsen en kopi af politirapporten hvor det fremgår af.. det virker også helt fint.. @all, vent dog til der står på hjemmesiden - hvis I kan - med at sende det ind efter april måned? :)
Vil helt klart også anbefale alle som skal have nye svenske kort, at vente til de har fået styr på sagerne hos Transportstyrelsen. Vores problem er at vi sendte til Länsstyrelsen mens det stadig var dem som stod for det, men at de istedet for at behandle vores sag, bare sendte videre til transportstyrelsen :(
Besvaret

Og så vil jeg lige sige 1000 tak til alle for jeres mange svar og synspunkter :) Jeg har også tjekket reglerne nøjere nu, og set at man sagtens kan være permanent bosiddende i SE og køre med sit DK kørekort. MEN den dag kortet evt. er ved at falde fra hinanden er man jo nødt til at skifte det ;) + når man skifter navn.... Men jeg har stadig ikke set nogen forslag til hvordan jeg kan klage over Transportstyrelsens behandling....nogen der ved mere? Vi talte med dem så sent som i fredags, og gav telefonnummer og fik at vide at sagsbehandleren ville ringe, men det har vi gjort sådan ca. 5 gange før uden resultat :sad:

Besvaret

Blot en opdatering på situationen - hvis nogen skulle være interesseret :p Transportstyrelsen ringede faktisk til min mand midt i sidste uge. Alt tyder på at vi måske har kørekort ved månedsskiftet....men man tør jo næsten ikke håbe alt for meget :rolleyes:

Besvaret

Min kammi har lige været igennem samme tur... Endelig efter 4måneder. Nu har han et svensk kørekort. og PEOPLE!!! I skal selvfølgelig ikke sende jeres dk kort ind, jeg henvendte mig bare til politiet i kbh (idag er det borgerservice) som udstedte midlertidig kørekort (papir udgave) du kan forny det utal gange med hhv 1-2mdr af gangen. Jge brugte faktisk papirudgaven som dokumentation ved kungsgatan. Det kostede lidt ekstra da jeg ikke havde det originale i sin tid. :D jeg har selvfølgelig destrueret det danske nu :love2:

• 1 month later...
Besvaret
Blot en opdatering på situationen - hvis nogen skulle være interesseret :p Transportstyrelsen ringede faktisk til min mand midt i sidste uge. Alt tyder på at vi måske har kørekort ved månedsskiftet....men man tør jo næsten ikke håbe alt for meget :rolleyes:
Har I så hørt noget fra Transportstyrelsen endnu? Jeg fik en mail fra dem d. 10. maj, hvor der stod: "Hej! Vi har tagit emot din ansökan samt betalning. En förfrågan ska nu skickas till den danska myndigheten. Tyvärr är handläggningstiden väldigt lång vad det gäller utbyten. När din ansökan blir godkänd får du hem en grundhandling för att tillverka ett svenskt körkort. MVH XXXXXX" Det skal for god ordens skyld siges, at jeg indsendte min ansøgning i midten af februar. Det lader til, at jeg skal være heldig/ihærdig, hvis jeg skal have et nyt kørekort inden sommerferien:scared:
  • 2 weeks later...
Besvaret
Har I så hørt noget fra Transportstyrelsen endnu? Jeg fik en mail fra dem d. 10. maj, hvor der stod: "Hej! Vi har tagit emot din ansökan samt betalning. En förfrågan ska nu skickas till den danska myndigheten. Tyvärr är handläggningstiden väldigt lång vad det gäller utbyten. När din ansökan blir godkänd får du hem en grundhandling för att tillverka ett svenskt körkort. MVH XXXXXX" Det skal for god ordens skyld siges, at jeg indsendte min ansøgning i midten af februar. Det lader til, at jeg skal være heldig/ihærdig, hvis jeg skal have et nyt kørekort inden sommerferien:scared:
@ Flemming40 Undskyld jeg ikke så dit spørgsmål før nu - har været rimelig ophængt.... Men du har måske fået det svenske kort nu? Min mand fik sit kort for en måned siden - stor glæde .... men jeg har ikke fået noget. Tog kontakt til Transportstyrelsen som sagde de havde sendt forespørgsel til DK midt i april - og så reagerer de ikke selv når de ikke får svar...bare så du ved det :sick: Jeg kontaktede selv rigspolitiet for 1½ uge siden, og de havde sendt svar til Sverige d. 20.04. Fat i Transportstyrelsen - igen - næh de havde da ikke modtaget noget....ÆV ... men fik navn på min "handläggare" + et faxnr. og sagsnr. som jeg mailede til rigspolitiet. De har bekræftet at de faxede til Transportstyrelsen i mandags (sidste uge) men jeg har stadig ikke hørt noget, og har bare ikke tiden midt i en travlt hverdag til at hænge i kø på tlf til dem i 20-30 min. MEN hvis ikke der ligger noget fra dem når jeg kommer hjem idag, så ringer jeg imorgen. Jeg er godt nok træt af det her lige nu.... Håber du har mere held!!!!
Besvaret

ENDELIG lys forude!!!! Ja, så skete det - fredag fik jeg brev fra Transportstyrelsen med papirer hvor jeg skulle tilføje underskrift og pasfoto for at få udstedt mit kommende kørekort :D Nu håber jeg godt nok at det går rimelig hurtigt - det gjorde det ihvertfald for min mand....men man tør næsten ikke være alt for glad endnu - hehe :rolleye:

Besvaret

Jeg vil krydse fingre for, at du snart får dit nye kørekort. Selv har jeg intet hørt siden midten af maj, så jeg må have fat i dem igen. Sommerferien begynder at nærme sig, og jeg kan da ikke afvise en bilferie sydpå. Den bliver da i hvertfald ikke til noget, medmindre de begynder at få lidt fart på :-(

Besvaret

Vi overvejer også at udskifte kørekortene.. Dette er primært pga. forsikringen på bilen.. Når man har et dansk kørekort, står man åbenbart som ny billist i deres systemer herovre.. Hvorimod hvis man skifter til svensk kørekort, får de alle dataerne tilsendt fra DK.. Nogen der kender til dét?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...