Choco Skrevet July 11, 2010 Rapporter Skrevet July 11, 2010 Hej jeg overvejer at flytte til Sverige pga 24 års reglen. Men jeg har en masse spørgsmål i hovedet, som jeg meget gerne vil have svar på. Jeg læser på hf i Odense men tror, at det ender med at fortsætte i KBH vil jeg så få svensk su eller dansk su? Hvor lang tid tager det at køre i tog fra malmø til KBH og hvor meget koster sådan et månedskort? Skal jeg købe det fra Skånetrafikken eller DSB hvilken betaler sig? Jeg har brug for en lejlighed, som både skal være tæt på centrum og togstation hvilken område er det bedste for mine behov? Hvor skal jeg søge sådan et lejlighed? Jeg kender INGEN og INGEN steder i Malmø og København området så jeg ved ikke rigtigt hvordan det skal gå, men er det sådan nemt at lære områderne at kende?
Lollikken Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Jeg læser på hf i Odense men tror' date=' at det ender med at fortsætte i KBH vil jeg så få svensk su eller dansk su?[/quote'] Dansk SU fordi du læser i DK Lige nu ca. 35 minutter fra Malmø C til KBH H, men kig på DSB firsts hjemmeside eller rejseplanen. Med SU rabat kan det danske kort bedst betale sig. Søg herinde efter den info. Hemnet er nok det bedste sted at starte. Malmø er let nok at finde rundt i og den offenlige trafik er okay. Du/I skal nok vende jer til at være lidt udadvente hvis I kommer herover ellers kan man let blivet meget isoleret.
Menace Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Mht. lejlighed kommer det an på om du skal købe eller leje privat leje = blocket.se køb = hemnet.se
Jakriborg Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Dansk SU fordi du læser i DK Ikke fordi, du studerer i Danmark, men fordi du er dansk statsborger. Studiestøtte handler om statsborgerskab, ikke hvor man studerer. Det er kun hvis du har haft arbejde i Sverige i mindst 2 år, at du kan være berettiget til svensk studiestøtte.
Choco Besvaret July 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 12, 2010 Mange tak for alle jeres svar:) har været ind på blocket.se men ved ikke hvilken område jeg skal leje lejlighed.. Er der nogen der kan hjælpe med det? Altså det skal både være tæt på station og centrum hvilken område er det? Hvad så hvis jeg studere videre i Odense og kun tager til Malmø weekenderne skal jeg så købe er månedskort til toget hvad betaler sig bedst?
Mohlin Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Malmö Centralstation ligger i centrum, men där kostar också lägenheterna en hel del, om du nu ens kan hitta någon.
Jakriborg Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Du kan som udgangspunkt ikke have folkeregisteradresse i Malmö, hvis du kun opholder dig der i weekenderne! Du kan få en brochure om regler for folkeregistrering på Skatteverket. Som udgangspunkt skal du tilbringe mindst 4 af ugens 7 nætter på din bopæl i Sverige for at være folkeregistreret i Sverige.
Choco Besvaret July 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 12, 2010 Jeg skal ikke folkeregistrere mig.. Min mand har svensk opholdstilladelse og han har fået afslag for at få det danske.. Jeg kan ikke flytte til Göteborg som min mand bor så han skal flytte til Malmø for at gøre vejen kortere..
Choco Besvaret July 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 12, 2010 Og sådan skal det være lige indtil jeg fylder 24..
Jakriborg Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 OK, men du skrev jo først, at det var dig, der ville flytte til Malmö, men i virkeligheden er det så kun din mand, der vil flytte fra Göteborg til Malmö. Om det bedst kan betale sig at købe enkeltbiletter eller et månedskort til strækningen mellem Odense og Malmö, kan du spørge om hos DSB eller regne ud på DSB's hjemmeside. Ved månedskort skal du have to kort: Et fra Odense til enten København eller HUR's takstområde, der begynder ved Borup, og så et andet kort der gælder fra enten Borup eller København til Malmö.
Mohlin Besvaret July 12, 2010 Rapporter Besvaret July 12, 2010 Kan man bo i Sverige utan att vara folkbokförd? Lagligt? Du kommer i så fall att vara utan svenskt personnummer, vilket kan ställa till problem.
Choco Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Tak for svaret det må jeg hellere gøre.. Altså min mand vil have at jeg flytter med ham men gider ikke at skifte min skole da jeg ikke kender Kbh området så jeg har overtalt ham til at besøge ham weekenderne..
Choco Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Kan man bo i Sverige utan att vara folkbokförd? Lagligt? Du kommer i så fall att vara utan svenskt personnummer' date=' vilket kan ställa till problem.[/quote'] Jeg skal ikke bo der jeg skal kun på besøg en gang imellem..
Gio Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Hej jeg overvejer at flytte til Sverige pga 24 års reglen. Jeg skal ikke bo der jeg skal kun på besøg en gang imellem..Ikke noget at sige til folk er lidt forvirrede, Choco.
Choco Besvaret July 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2010 Jeg er klar over det har formuleret sætningerne forkert.. Jeg har heller ikke helt bestemt mig om jeg vil bo der så jeg er faktisk også selv forvirret:)
Ctharth Besvaret July 13, 2010 Rapporter Besvaret July 13, 2010 Måske relevant Da du ikke ved hvor du skal bo/studere kan dette være af gavn eller ej. Ender du med at studere i Odense og Bo i Malmö skal du købe 30 dages kort i begge lande til transporten. Den danske støtte har en max grænse, så for at få den laveste pris skal du købe kort fra malmø til kbh, og derefter i danmark fra kbh til odense.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu