Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Alt er bare for dyrt i Danmark ALT er pissedyrt i Danmark. Og det er ikke bare en myte - det er nu rå fakta og kan aflæses af officielle statistikker. Se følgende lister fra Wikipedia med Brutto National Produkt pr. indbygger (nominelt): http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita Bemærk hvordan Danmark ligger klart højere end Sverige. Ser man bort fra miniput-lande er det faktisk kun Norge, Luxembourg og og måske Schweiz, som ser ud til at være rigere end Danmark. MEN - de fleste økonomer vil mene at man bør justere for det indenlandske prisnivea og dermed få et købekraftsjusteret bruttonationalprodukt - for det afspejler hvad man kan få for sine penge: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita Bemærk hvordan Danmark pludselig falder laaaangt ned af listen, og hvordan Sverige faktisk overhaler Danmark. Sverige er p.t. et rigere land en Danmark, hvis man justerer for priserne - det er faktisk en smule overraskende. Danmark bliver simpelthen fattigere fordi alt er for dyrt og ineffektivt. Det allersmarteste er selvfølgelig, hvis man tjener sine penge i Danmark med det høje nominelle BNP, men bruger sine penge i Sverige, med de mere normale priser (set i forhold til resten af verden, hvor Sverige faktisk stadigvæk ligger godt over gennemsnittet.)

Besvaret

Det er derfor vi bor i SE og arbejder i DK - så kan alle "nationalisterne" beholde DK i hverdagen. Foretrækker at få noget for mine surt tjente penge istedet for at betale alt til skatter, afgifter og avancer.

Besvaret
Foretrækker at få noget for mine surt tjente penge istedet for at betale alt til skatter' date=' afgifter og avancer.[/quote']Så derfor vælger du et scenarie der indeholder en Øresundsbro!? :tongue2:
Besvaret
Er da også korrekt' date=' om man kører i en hyundai getz - sparer stadig på alle omkostninger på bilen i forhold til tilsvarende i dk.[/quote']Nu kører du jo heller ikke Hyundai - og det var jo dig vi snakkede om ;)
Besvaret
Så derfor vælger du et scenarie der indeholder en Øresundsbro!? :tongue2:
Når man regner den reelle pendlingsomkostning med, giver regnestykket hurtigt et andet resultat. Vi er ved at flytte til Søborg og jeg vil opgøre forskellen til; Ejendomsskat: +1.300 (Jeg har aldrig betalt de 6.000 SEK, så derfor holder EB's 1.000 ikke) Børn: + 1.300 (to stk. i SV 1.600 DKK vs to stk. DK 2.900 DKK) Bil: + 1.000 (Gamle biler koster mindre, men for nogle vil tallet ganske givet være højere) Mad: +1.200 (er ikke sikker på at EB har helt ret da økovarer i SV er ret overpriced, men vi lader beløbet stå) Pendling: -4.500 (En bil/en tog; netto 500 på tog, 1.600 kr. på km samt 2.400 på bro - gevinst fuld kapitaliseret da vi nu begge kan cykle) Netto: +300 DKK ved at bo i Danmark Så alt i alt er den økonomiske forskel marginal, for os som har to børn. Har man ingen børn kan jeg ikke se den økonomiske gevinst i Sverige længere, med mindre man har meget dyr bil (og man i givet fald ikke shopper op i Sverige, men ville have samme bil som i DK). Som rosinen i pølseenden på dette; for de 300 DKK får vi hver frigjort ca. 1 time dagligt, som vi kan bruge på børnene ;-)
Besvaret

Nu skal alt, heldigvis, ikke gøres op i penge. Selvfølgelig skal det fundamentale regnestykke hænge sammen - klart. Ellers er der jo nok ikke meget sjov ved at bo i et fantastisk land som Sverige.

Besvaret

Det er fint, at EB tager dette op, men de kigger kun på husprisen - ikke på standen af huset. Hvis man tager et hus på 2.5 mill DK vil man garanteret kunne købe et nyere hus i Sverige end i Danmark. Man burde have kigget på fx. et ældre hus i god stand og så sammenlignet priserne kontra sprit nye huse på begge sider af sundet.

Besvaret
Når man regner den reelle pendlingsomkostning med, giver regnestykket hurtigt et andet resultat. Vi er ved at flytte til Søborg og jeg vil opgøre forskellen til; Ejendomsskat: +1.300 (Jeg har aldrig betalt de 6.000 SEK, så derfor holder EB's 1.000 ikke) Børn: + 1.300 (to stk. i SV 1.600 DKK vs to stk. DK 2.900 DKK) Bil: + 1.000 (Gamle biler koster mindre, men for nogle vil tallet ganske givet være højere) Mad: +1.200 (er ikke sikker på at EB har helt ret da økovarer i SV er ret overpriced, men vi lader beløbet stå) Pendling: -4.500 (En bil/en tog; netto 500 på tog, 1.600 kr. på km samt 2.400 på bro - gevinst fuld kapitaliseret da vi nu begge kan cykle) Netto: +300 DKK ved at bo i Danmark Så alt i alt er den økonomiske forskel marginal, for os som har to børn. Har man ingen børn kan jeg ikke se den økonomiske gevinst i Sverige længere, med mindre man har meget dyr bil (og man i givet fald ikke shopper op i Sverige, men ville have samme bil som i DK). Som rosinen i pølseenden på dette; for de 300 DKK får vi hver frigjort ca. 1 time dagligt, som vi kan bruge på børnene ;-)
Din sammenligning holder måske for din virkelighed, men du blander æbler og pærer sammen. ;) Hvis visse udgifter bortfalder, så ser regnskabet naturligvis anderledes ud. Sammenligningen ville ikke holde for mig f.eks. Og hvis man helt abstrakt skal lave den øvelse, så skal man vel sige at visse ting er ens: x børn i x-type institution, bolig af defineret standard, bil af defineret standard. Samme madforbrug på begge sider. Og for de fleste vil bil nok nærmere være samme omkostninger, fordi du får så meget mere bil for pengene i SE. Jeg ville aldrig købe min bil, hvis jeg boede i dk. (Og med mad har du måske et centralt punkt, nemlig at mad er ikke ens for alle. Økologisk er åbenbart dyrere i sverige, hvor imod meget kød er billigere :thumbup:)
Besvaret

Selv om jeg vælger kun at kapitalisere den del der er direkte relateret til broen; 2.400 DKK pr. md plus 50 km ekstra dagligt, så er det da stadig en enorm udgift. Med en ekstrem billig bil der kan klare 1 kr. pr km. snakker vi stadig en pris på broen på 3.300.... hvor mange tror du selv der klarer den? Jeg vil påstå at den direkte pendlingsudgift på de biltyper der kører frem og tilbage over broen er nærmere de 2-3 DKK pr km. Så snakker vi 5.100 pr. måned bare for de små 2*25 km. Og som du skriver, mange shopper op på bilen så der er der ingen besparelse er på den konto. Så i den virkelige verden holder de 6.000 DKK bare ikke, uanset hvor meget du bruger en standardfamilie.

Besvaret

Og så er der bare os som køre i en Toyota IQ, og "bare" godt kan li at bo i Sverige. Men det er dejligt med lidt debat om hvorfor at "vi" danskere bosætter os i det svenske :th2: God sommer :)

Besvaret

Egentlig er diskussionen ligegyldig jo - mange af os flyttede for en del år siden, hvor markedet var meget anderledes. Jeg ser ingen fordel ved at flytte til DK - da jeg ikke kan opretholde samme levestandard, i forhold til den jeg har nu. Men tror stadig man sparer penge ved at flytte over - eller i det mindste bruger samme beløb, men får noget mere/bedre for pengene. Ser man på ren bolig og bil - så kan man lige så godt blive i DK og tage en bil på flexleasing, hvis det er det man vil - og skal flytte i disse tider.

Besvaret
Så derfor vælger du et scenarie der indeholder en Øresundsbro!? :tongue2:
Ja det er naturligvis irriterende at man kun kan vælge mellem Øresundsbron som stjæler en god del af ens penge eller DSB First/Last/Worst som stjæler en god del af ens tid og tålmodighed.
Besvaret
Når man regner den reelle pendlingsomkostning med, giver regnestykket hurtigt et andet resultat. Pendling: -4.500 (En bil/en tog; netto 500 på tog, 1.600 kr. på km samt 2.400 på bro - gevinst fuld kapitaliseret da vi nu begge kan cykle)
Du glemmer andre omkostninger som brændstof (benzin er væsentlig billigere i Sverige) og vægtafgift (som er dyrere i DK). Desuden har de fleste et skattemæssigt fradrag for broen. Du kan heller ikke finde en bolig med samme beliggenhed (!) i DK til en lavere pris end i Sverige - tværtimod. Som andre imidlertid skriver bør, kan og skal forskellen landene imellem ikke kapitaliseres...
Besvaret

Jeg er helt enig i at ens bopæl ikke kun skal gøres op i penge, men jeg bliver bare lidt indigneret når Øresundsbron bestiller et stykke papir fra Arbejdernes Landsbank, der skal vise hvor billigt det er i Sverige, og så det stykke papir ikke tager den absolut dyreste omkostning med, som tilfældigvis er bestilleren af papiret. Lone Kjærsgaard skøjter let og elegant hen over omkostningen til broen, hvorfor mon? Og med hensyn til det skattemæssige fradrag, så er det allerede med i de 2.400, hvilket bare er endnu en 'unøjagtighed' i Lone Kjærsgaards fremlæggelse (2.400 DKK brutto svarer til 10,25 arbejdsdage på en måned med broens pendlerpriser). Men det er sjovt hvor meget dette minder om kejserens nye klæder.... Jeg føler mig lidt som drengen der står og siger at kejseren ikke har tøj på.

Besvaret
Men det er sjovt hvor meget dette minder om kejserens nye klæder.... Jeg føler mig lidt som drengen der står og siger at kejseren ikke har tøj på.
Nok mere drengen der råber ulven kommer. Vi ved jo alle at der altid er usandheder i broens udmeldinger. Der er snart ikke et direktørcitat, som ikke er enten løgnagtig eller bare lidt falsk. (OT : Elsker stadig Vestergårds udtalelse i SE lokalradio om broens 10 års fest : 'fyrværkeriet er for at give almenheden noget' :rolleye: meget han ikke sagde 'almuen') Og at de prøver at skjule den massive omkostning broen er ved at pendle er bare pinlig. Men du har ret det *BØR* påpeges hver gang :mad:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...