mark00 Skrevet July 16, 2010 Rapporter Skrevet July 16, 2010 Hej Har brug for jeres hjælp , da jeg skal ud og købe en lejlighed i Malmø...Da det er svært at finde en leje lejlighed, og vil derfor købe istedet. Men hvordan er det lige ? Jeg har fast arbejde i DK og tjener 500.000 kr om året før skat. Har gæld i alt på ca. 110.000 kr forskellige steder. Jeg har flyttet min bank fra alm.brand til Danske Bank, og har også åbnet et konto i Danske Bank i Sverige.- Hvem skal jeg henvende mig hos, for at snakke om lån til lejlighed, banken i DK eller i Sverige , og kan jeg låne det fulde beløb til lejlighed? Jeg har ikke sparet rigtig op endnu, til jeg kan lægge en udbetaling, så vil derfor hellere låne det hele, hvis det kan lade sig gøre. Det skal lige siges, at jeg først her i juli måned har skiftet bank, så ved ikke om det kan lade sig gøre, at snakke med dem allerede nu... Men jeg kan fremvise lønsedler, hvor der står, at jeg får udbetalt ca. 27.000 kr. Er der ellers andre steder, hvor man kan låne, hvis man bor i Malmø, og arbejder i DK. ? Jeg håber i kan hjælpe mig...
Gio Besvaret July 16, 2010 Rapporter Besvaret July 16, 2010 Din bank er nok den rette at spørge. Både din danske og svenske afdeling burde kunne hjælpe dig. Om du tjener penge nok, kan kun et budget afsløre. Og dette er, igen, din bank behjælpelig med. Call them...a.s.a.p.! ;)
mark00 Besvaret July 16, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2010 Da jeg oprettet konto i Danske Bank i DK, sagde damen, at det kunne de ikke hjælpe med, da det var bolig i Malmø, jeg skulle købe.. Så der var ikke noget hjælp at hente... Men ved ikke med danske bank i Sverige, om de vil, for der får jeg at vide, at jeg har indkomst i Danmark, og derfor skal kontakte dem...
Troejborg Besvaret July 17, 2010 Rapporter Besvaret July 17, 2010 Da jeg oprettet konto i Danske Bank i DK' date=' sagde damen, at det kunne de ikke hjælpe med, da det var bolig i Malmø, jeg skulle købe.. Så der var ikke noget hjælp at hente... Men ved ikke med danske bank i Sverige, om de vil, for der får jeg at vide, at jeg har indkomst i Danmark, og derfor skal kontakte dem...[/quote'] Det jo klart du skal kontakte dem.. De har ingen data på dig - eftersom du sikkert får din løn osv. på din danske konto? Du skal kontakte dem, da de skal vide noget om dit arbejde, løn, hvad du har af kredit osv. osv.. Og så skal du højst sandsynligt have et anbefalingsbrev fra din danske afdeling.. Nogle Danske Bank afdelinger i DK kan godt hjælpe med lån til bolig i SE, f.eks. Helsinge afdelingen.. Men de fleste gør det ikke, da de jo ikke har noget sikkerhed..
gika1234 Besvaret July 17, 2010 Rapporter Besvaret July 17, 2010 Jeg har for kort tid siden købt lejlighed. Jeg havde forex bank, som ikke finasierede boligkøb. Jeg ringede til Swedbank og bad om en tid mhp låneløfte. Til samtalen medbragte jeg årsopgørelse, sidste lønseddel, ansættelseskontrakt og en oversigt over opsparing/gæld. Efter samtalen fik jeg tilsendt et låneløfte. Jeg undersøgte efterfølgende om jeg kunne få et bedre tilbud andre steder i forhold til rente m.m. - men endte med at vælge Swedbank. Det var altså uden problemer at få et boliglån i et ny bank. Jeg har meget tilfreds med den svenske afdeling. Den danske er en anden snak - de prøver at skræmme mig væk med gebyrer. Ps. Jeg betalte selv 20% i udbetaling
larscph Besvaret July 17, 2010 Rapporter Besvaret July 17, 2010 Som jeg har gjort tidligere kan jeg også anbefale Nordea's Øresundsfillial i Hamngatan - fin og god service - samt OK konkurrencedygtige.
bananas Besvaret July 17, 2010 Rapporter Besvaret July 17, 2010 Hej Har brug for jeres hjælp , da jeg skal ud og købe en lejlighed i Malmø...Da det er svært at finde en leje lejlighed, og vil derfor købe istedet. Men hvordan er det lige ? Jeg har fast arbejde i DK og tjener 500.000 kr om året før skat. Har gæld i alt på ca. 110.000 kr forskellige steder. Jeg har flyttet min bank fra alm.brand til Danske Bank, og har også åbnet et konto i Danske Bank i Sverige.- Hvem skal jeg henvende mig hos, for at snakke om lån til lejlighed, banken i DK eller i Sverige , og kan jeg låne det fulde beløb til lejlighed? Jeg har ikke sparet rigtig op endnu, til jeg kan lægge en udbetaling, så vil derfor hellere låne det hele, hvis det kan lade sig gøre. Det skal lige siges, at jeg først her i juli måned har skiftet bank, så ved ikke om det kan lade sig gøre, at snakke med dem allerede nu... Men jeg kan fremvise lønsedler, hvor der står, at jeg får udbetalt ca. 27.000 kr. Er der ellers andre steder, hvor man kan låne, hvis man bor i Malmø, og arbejder i DK. ? Jeg håber i kan hjælpe mig... Du skal nok starte med at skaffe en anbefaling fra din nuværende bank, der basalt set siger at du er en stabil og pålidelig kunde. Bed også RKI i Danmark om en erklæring om at du ikke står i deres register - den skal de udlevere på forlangende (altså såfremt man ikke står der ;)). Tag kopier/print af dine 6 seneste lønsedler og de seneste 2 årsopgørelser fra skat. Derefter kan du i teorien gå til hvilken som helst bank i Skåne og spørge løs. Prøv evt først med Danske Bank i Sverige (tidligere Skånes Provinsbank). Du siger ikke, om du har nogen aktiver, der modsvarer de 110.000 i gæld "forskellige steder"? Umiddelbart lyder det derfor til at der er tale om diverse kreditkort/forbrugs- lån på 110.000 uden sikkerhed. Det vil blive dit største forklarings-/overbevisnings-problem. Hvordan kan du have opbygget en gæld på 110.000, når du har en årsindkomst på 500.000?. Du kan lige så godt forberede dig på at du vil blive spurgt om det, og at forklaringen herpå vil være ret afgørende. Lav også en oversigt over de præcise beløb, og hvor meget der skal betales hver måned. Nogen mennesker ender bare med håbløs stor gæld lige meget hvor høj en indkomst de har, fordi de ikke kan styre deres udgifter/forbrug. Du skal forklare din kommende bank, at du ikke er en af "dem", før de vil låne ud. De vil jo være sikker på at du kan betale tilbage. Fra om med 1. oktober må banken kun tage sikkerhed i 85% af boligens værdi - resten bliver en form for blankolån, hvilket godt kan blive ret dyrt i rente og et ret stort lån i dit tilfælde, hvis de 110.000 DKK også skal finansieres (hvis der er tale om forbrugslån med ultrahøj rente, er det klart billigst at få dem lagt om til banklån). Normalt kommer folk jo med en opsparing til udbetalingen og ikke med en gæld - så der skal en del overbevisning til. Dermed ikke sagt at det er umuligt. Der kan godt være at der er en bank, som kan overbevises, hvis du kan fremstå tilstrækkelig fornuftig. Rent objektivt set er din indkomst høj nok til, at det burde kunne lade sig gøre at tilbagebetale lån i en fornuftig størrelsesorden uden de store problemer. Prøv nogen forskellige banker - det kommer meget an på hvilken rådgiver du havner hos. Tidligere erfaringer herinde fra siger at det er rent tilfældigt.
donmop Besvaret July 17, 2010 Rapporter Besvaret July 17, 2010 Jeg har Danske Bank i både DK og SE - og her var det absolut ikke nogen problem i at købe i det svenske samtidig med dansk indkomst. Hvis det ellers er nogle kompetente medarbejdere du får fat i ved Danske Bank, så er de mere end venlige til at snakke sammen og sørge for svenskerne får hele din "historik" fra din Danske Bank i DK. Alt min kommunikation er foregået via telefon og mail - og kan kun sige, at jeg er super tilfreds. Så som der allerede er blevet skrevet ovenstående, er det bare at gribe knoglen og komme i gang!
mark00 Besvaret July 18, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 18, 2010 jeg overvejer nu at flytte til swedbank.dk , da de kan tilbyde en sundpendler konto.. Tror det er lige hvad jeg søger, for der kan de ikke sende mig frem og tilbage i deres afdelinger, som de gjorde hos danskebank. Her kan jeg også tale med deres danske afdeling om evt lån tll bolig... Nogen andre der også har swedbank, og som kan anbefale det. ? Og tak for jeres indlæg..:-)
thn Besvaret July 19, 2010 Rapporter Besvaret July 19, 2010 Altså jeg har swedbank men kan absolut IKKE anbefale deres danske afdeling. De er netop i gang med at skrue priserne voldsomt op. Både renter og gebyrer får et ordentlig hak. Fra 1 jan kommer det også til at koste gebyr at overføre lønnen hver måned
Troejborg Besvaret July 19, 2010 Rapporter Besvaret July 19, 2010 Jeg har Danske Bank i både DK og SE - og her var det absolut ikke nogen problem i at købe i det svenske samtidig med dansk indkomst. Hvis det ellers er nogle kompetente medarbejdere du får fat i ved Danske Bank, så er de mere end venlige til at snakke sammen og sørge for svenskerne får hele din "historik" fra din Danske Bank i DK. Alt min kommunikation er foregået via telefon og mail - og kan kun sige, at jeg er super tilfreds. Så som der allerede er blevet skrevet ovenstående, er det bare at gribe knoglen og komme i gang! Jeg har samme oplevelse med Danske Bank.. Nu er jeg godt nok også tvunget til at have Danske Bank pga. mit arbejde, men er faktisk godt tilfreds :)
Troejborg Besvaret July 19, 2010 Rapporter Besvaret July 19, 2010 jeg overvejer nu at flytte til swedbank.dk , da de kan tilbyde en sundpendler konto.. Tror det er lige hvad jeg søger, for der kan de ikke sende mig frem og tilbage i deres afdelinger, som de gjorde hos danskebank. Her kan jeg også tale med deres danske afdeling om evt lån tll bolig... Nogen andre der også har swedbank, og som kan anbefale det. ? Og tak for jeres indlæg..:-) Kan ikke anbefale Swedbank... Det var SÅ svært for mig at komme igennem til dem, og blev simpelthen behandlet som katten i sækken.. Så dem listede jeg lige så stille væk fra igen.. Og hvis det er rigtigt det thn skriver, så ville jeg slet ikke nærme mig dem..
Kvalm Besvaret July 19, 2010 Rapporter Besvaret July 19, 2010 ...Danske Bank og har også åbnet et konto i Danske Bank i Sverige.- Hvem skal jeg henvende mig hos, for at snakke om lån til lejlighed, banken i DK eller i Sverige? Jeg havde også Danske Bank i Danmark, og da vi skulle købe bolig i S, bad vi vor danske bankrådgiver om at arrangere et møde med en relevant medarbejder i deres svenske afdeling (Skånes Provinsbank). Inden mødet skulle vor danske rådgiver komme med alle oplysninger og en anbefaling til sin svenske kollega således, at denne var klædt på til mødet. På dén måde fik vi det bedste afsæt i et nyt land til at købe vor bolig - en succes :) (vi har stadig Danske Bank / Skånes Provinsbank)
mark00 Besvaret July 19, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2010 Efter at have læst jeres kommentare , har jeg droppet swedbank, og åbnet konto hos danske bank. Følte hellere ikke, at jeg var velkommen hos swedbank. Da jeg ringet ind til dem, virket medarbejderen sur og ikke særlig høflig...Det lød som om han var ligeglad, og jeg fik hellere ikke rigtig svar på nogen spørgsmål... Så nu er jeg oprettet som kunde hos danske bank i DK, og har så også Danske Bank i Sverige.. Forresten nogen der har prøvet Bluestep.se ? Har hørt, man kan snakke med dem omkring lån til bolig. Og det skulle være nemt og enkelt..
Menace Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Forresten nogen der har prøvet Bluestep.se ? Har hørt, man kan snakke med dem omkring lån til bolig. Og det skulle være nemt og enkelt.. Renten ligger 3x over hvad du kan få den til i din bank, dvs. en 2-4K mere om måneden du skal betale til dem, så dårlig ide....
sup3rior Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Forresten nogen der har prøvet Bluestep.se ? Har hørt, man kan snakke med dem omkring lån til bolig. Og det skulle være nemt og enkelt.. Bluestep er til dem som er registreret i RKI eller hos Kronofogden... Til gengæld er renten også kæmpe høj... Hvis Bluestep er det eneste sted man kan få lån tror jeg man gør klogt i få håndteret årsagen til de almindelige banker ikke vil låne en penge, og når det er klaret så tale med dem igen... Ellers er man da næsten sikker på at ryge på røven...
Troejborg Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Ja, Bluestep ville jeg godt nok også holde mig fra.. Medmindre grunden var god.. Det samme med Freedom Finance
mark00 Besvaret July 20, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret July 20, 2010 Nu har jeg heldigvis ingen anmærkninger, men jeg læste på deres hjemmeside , at det også var egnet til dem der ikke har indkomst i Sverige , men i et andet land f.eks Danmark ... Men jeg tror lige jeg snakker med min egen bank først ..:-)
sup3rior Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Nu har jeg heldigvis ingen anmærkninger' date=' men jeg læste på deres hjemmeside , at det også var egnet til dem der ikke har indkomst i Sverige , men i et andet land f.eks Danmark ... Men jeg tror lige jeg snakker med min egen bank først ..:-)[/quote'] Det er den nok fordi de ikke er så kritiske med hvad de tager... Det kan som ikke-svensker være lidt sværere nogle gange da de ikke har nogen historik på en...
Basse Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Jeg har Nordea i DK og SE, er ok tilfreds med deres service og priser generelt. Jeg har af 2 omgange lånt 100% af boligens værdi hos dem, dog var sidste lån tilbage i juli 2008, et par måneder før finanskrisen slog igennem. Eneste anke jeg har imod Nordea er at de overtalte mig til et rentefast låni juli 2008, fordi de var overbevist om renten ville stige en del snart - det viste sig så at være stik modsat, 2 måneder senere faldt renten ganske meget. Og de er på ingen måde interesseret i at slå halvskade om rentererstatningen, for at jeg kan komme ud af det fastforrentet lån. Men igen, jeg er en voksen mand - og kunne selv sige nej, hvis jeg ville det - det gjorde jeg desværre ikke. Leason learned. Bankrådgivere er forretningsmænd, og burde ikke kalde sig rådgivere - de er kun i banken for at tjene penge til banken, ikke for at rådgive dig hvordan du sparer penge. Med mindre de kommer til at tjene penge på dig.
Mette Besvaret July 20, 2010 Rapporter Besvaret July 20, 2010 Men du ved godt, at du kan trække renteerstatningen fra på din danske (og svenske) selvangivelse ikke? På den måde er det "kun" 2/3 det koster. Jeg har Nordea i DK og SE, er ok tilfreds med deres service og priser generelt. Jeg har af 2 omgange lånt 100% af boligens værdi hos dem, dog var sidste lån tilbage i juli 2008, et par måneder før finanskrisen slog igennem. Eneste anke jeg har imod Nordea er at de overtalte mig til et rentefast låni juli 2008, fordi de var overbevist om renten ville stige en del snart - det viste sig så at være stik modsat, 2 måneder senere faldt renten ganske meget. Og de er på ingen måde interesseret i at slå halvskade om rentererstatningen, for at jeg kan komme ud af det fastforrentet lån. Men igen, jeg er en voksen mand - og kunne selv sige nej, hvis jeg ville det - det gjorde jeg desværre ikke. Leason learned. Bankrådgivere er forretningsmænd, og burde ikke kalde sig rådgivere - de er kun i banken for at tjene penge til banken, ikke for at rådgive dig hvordan du sparer penge. Med mindre de kommer til at tjene penge på dig.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu