Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn som overvejer kraftigt at flytte til Sverige. Vi vil købe hus, men tage vores egen bil med over. Både min mand og jeg vil beholde vores job i DK. Nu har jeg hørt og læst en masse, men kan alligevel ikke rigtig overskue hvor meget de økonomiske fordele er ved at flytte. Er det nogen der kan give mig et overblik, tusind tak Kristina

Besvaret
Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn som overvejer kraftigt at flytte til Sverige. Vi vil købe hus, men tage vores egen bil med over. Både min mand og jeg vil beholde vores job i DK. Nu har jeg hørt og læst en masse, men kan alligevel ikke rigtig overskue hvor meget de økonomiske fordele er ved at flytte. Er det nogen der kan give mig et overblik?
Med hvér 25. hus sat til salg i DK, ska man nok regne en del på det ift. sin egen situation - og hvad man iøvrigt ønsker ift. husets størrelse, byggekvalitet, beliggenhed, faciliteter osv. Dét ka andre vel ikke gøre for dig, IMO - og du henter jo ikke mér-udgifter til bro og transport på madomkostningerne alene (broudgift i størrelsen 3.100 DKK pr. mdr.). Jeg har regnet lidt på det i anden forbindelse (som ikke ligner dine forhold), og i dén forbindelse balancerede budgettet. Altså ikke en overbevisende fordel at flytte til Sverige, men dog en fordel, fordi bilen kunne byttes til en ganske anden og større model, ligesom boligen lå ved havet... Hvilket hus vil du købe? - har du et eksempel?
Besvaret

Vi tænker på at enten bygge selv eller købe til omkring 2.500.000 svenske kroner, men hus til omkring disse penge. Vi tænker at bo syd for Malmø omkring Trelleborg. Hvor meget får man tilbage når man omregistrer sin bil? Hvor meget koster daginstituioner? Jeg har børn på 4,5 på 7år Er befordringsgodtgørelsen den samme som når man kører i DK. Jeg kan se på salgsopstillinger at man sidde i et hus for ca10.000sek i et hus til 2,5mill. inkl forbrug kan det virkelig passe, eller kommer der en masse oveni? Alle svar er velkomne:-) Og nej vi vil selvfølgelig ikke kun flytte af økonomiske årsager, har hørt godt om deres skolevæsen m.m.

Besvaret

Søg rundt herinde - der er en masse om de forskellige emner. Med hensyn til bilen - så sælg den i DK og køb en ny i Sverige - det er altså det letteste med mindre du har rigtig gode grunde for at ville beholde bilen... Ellers søg på skat om tilbagebetaling af afgift, der er procedure beskrevet. 10.000 sek om måneden inkl lån, varme, vand og det hele lyder som lidt lavt sat syntes jeg hvis du låner det du højst kan og med fire personer i husstanden. Men det afhænger jo af mange ting - så måske. Det plejer at være specificeret hvad de regner med at man bruger på de forskellige ting (lån, vand, el, renovation osv)... Vær også OBS på at renten med statsgaranti kommer til at stige fra det nuværende meget lave niveau. Ellers velkommen herover - der ER nu ganske dejligt i det sydsvenske :)

Besvaret
1) Hvor meget får man tilbage når man omregistrer sin bil? 2) Er befordringsgodtgørelsen den samme som når man kører i DK.
Hvis din bil kan koste 100.000 DKK hos en dansk forhandler (hans salgspris), ser regnestykket således ud: 100.000 x 62% = 62.000 DKK (= afgiften på bilen) -> 62.000 x 15% (SKAT's gebyr) = 9.300 DKK Dit provenu = 52.700 DKK (returneres ved export). Som Lars skriver kan det sjældent betale sig at tage bil med herover, men dette må bero på din egen kalkulation og mening ! Befordringsgodtgørelse er som i DK, hvor du tilmed har et særligt brofradrag: www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624722&vId=203403
Besvaret
Hvis din bil kan koste 100.000 DKK hos en dansk forhandler (hans salgspris), ser regnestykket således ud: 100.000 x 62% = 62.000 DKK (= afgiften på bilen) -> 62.000 x 15% (SKAT's gebyr) = 9.300 DKK Dit provenu = 52.700 DKK (returneres ved export). Som Lars skriver kan det sjældent betale sig at tage bil med herover, men dette må bero på din egen kalkulation og mening ! Befordringsgodtgørelse er som i DK, hvor du tilmed har et særligt brofradrag: www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624722&vId=203403
Tusind tak Vi har kigget på et hus http://www.hemnet.se/beskrivning/794977?r=3 ifølge deres beregninger kan man sidde for ca 10000sek uden udbetaling inkl forbrug på mig lyder det meget billigt, men jeg kan heller ikke helt gennemskue deres opstilling til hvordan de når til det tal. De har renter, og så afskrivninger??? Håber du kan hjælpe lidt mere:-)
Besvaret
Hvis I kun vil flytte herover pga økonomi så lad vær. I kommer til at fortryde det.
For at denne klassisk frelste bemærkning ikke skal stå uimodsagt, så fortjener det at blive nævnt; at man skam kan flytte til Sverige pga. økonomi, uden at fortryde det. :) Der er allerede blevet nævnt; lækker bil og hus ved vandet osv. Ja, det er lige til at blive ulykkelig over. Husk dog at være forberedt på at venner og familie ikke kommer så tit forbi som før.
Besvaret
Tusind tak Vi har kigget på et hus http://www.hemnet.se/beskrivning/794977?r=3 ifølge deres beregninger kan man sidde for ca 10000sek uden udbetaling inkl forbrug på mig lyder det meget billigt, men jeg kan heller ikke helt gennemskue deres opstilling til hvordan de når til det tal. De har renter, og så afskrivninger??? Håber du kan hjælpe lidt mere:-)
Vores mæglers opstilling varierede rigtigt meget fra bankens. Mægleren regnede med en betalingstid på lånet på 50 år - det tilbyder banken ikke engang. Vi sidder med lån og afdrag for ca. 10.000 alene - og huset kostede lige under 2.0 mio. sek. Dertil kommer alle de andre udgifter; vand, el, affald, telefon, tv, forsikring, alarm, biler, bro etc. Så den opstilling du har set er alt for lavt sat til et 2.5 mio. hus, med mindre I regner med et afdragsfrit lån. Lad banken lave budget for jer - regn ikke med mæglerens opstilling.
Besvaret

Opstillingen på hemnet er inkl 10-15% udbetaling - og lånetiden er op til 50 år i Sverige, hvilket opstillingen også er baseret på. De svensker banker, som også er dem der låner ud til hus/lejlighedskøb tilbyder da 50 års løbetid ?

Besvaret
Opstillingen på hemnet er inkl 10-15% udbetaling - og lånetiden er op til 50 år i Sverige, hvilket opstillingen også er baseret på.
I Nordeas opstilling til 8.654 SEK brutto pr mdr står der nævnt, at lånet afdrages over en 15 årig periode med afdragsfrihed i starten. Desuden kræves der 10% i udbetaling. Iøvrigt forstår min svenske bank ikke, at vi ønsker at være gældfrie ved pensionsalderen - de mener, vi skal anvende friværdien istedet. Det er meget normalt at gøre hér...
Besvaret

Huslånet her er delt op i et par "klumper" hvoraf den største (som samtidig er den med lavest rente) er et 50-årigt lån... Det er hos Nordea - og det er mit indtryk at det er en helt normal måde at konstruere huslånene på herovre. Og ja helt klart - få banken til at hjælpe jer med et budget, det er nok langt mere retvisende.

Besvaret

Vores bank kiggede også _meget_ undrende på os, da vi sagde at vi gerne ville amortere (betale mere end bare renterne) på vores huslån. Det er Skånes Provinsbank / Danske Bank. De ville hellere have os til at proppe pengene i noget pensionsopsparing - som gav mere i afkast end at betale tilbage på lån. Vi endte med at holde fast i den traditionelt danske måde. Men bare FYI, så er det meget meget almindeligt ikke at betale andet end renter.

Besvaret

Da jeg har to huslån - det ene med lidt højere rente end det andet - valgte jeg løsningen at holde det med laveste rente amorteringsfrit og så i stedet reducere tilbagebetalingstiden på det andet for på den måde at få betalt det dyreste lån ned hurtigere end jeg ellers ville kunne...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...