RS6 Besvaret January 12, 2011 Rapporter Besvaret January 12, 2011 Du skulle læse hvad jeg skrev i stedet for at tage sådan på vej. Til jer andre der læser med, så er det direkte tåbeligt at melde PAL skatten fra, hvis man ikke har styr på de svenske regler omkring beskatning af pensionsafkast. Det er jeg enig i....men jeg tror IKKE jeg bor i SV den dag jeg skal have pengene ud.......
Markowitch Besvaret January 12, 2011 Rapporter Besvaret January 12, 2011 Det er jeg enig i....men jeg tror IKKE jeg bor i SV den dag jeg skal have pengene ud....... Ja, korrekt - måske bor jeg også et andet sted til den tid. Dog er beskatning af pensionsudbetalingerne noget andet end den løbende beskatning af pensionsafkastet. Sidstnævnte tror jeg altså vi må forholde os til lige nu!
RS6 Besvaret January 12, 2011 Rapporter Besvaret January 12, 2011 Ja' date=' korrekt - måske bor jeg også et andet sted til den tid. Dog er beskatning af pensionsudbetalingerne noget andet end den løbende beskatning af pensionsafkastet. Sidstnævnte tror jeg altså vi må forholde os til lige nu![/quote'] Sverige har ikke tidligere interesseret sig for beskatning af afkast på danske pensionopsparinger!! Det ville også underminere hele det danske lønsystem, hvor de fleste har en pensionsopsparing, hvis de begyndte at beskatte afkastet ville dem der arbejder i DK jo begynde at se på hvordan de skulle placere pengene, og ville måske få pensionen udbetalt og placere den anderledes.....men jo der er en pointe i at i fremtiden kunne være noget om det.....er de rikke en der IKKE har en dansk pensionsopsparing der kan ringe og spørge :)
Markowitch Besvaret January 12, 2011 Rapporter Besvaret January 12, 2011 Sverige har ikke tidligere interesseret sig for beskatning af afkast på danske pensionopsparinger!! Ja, men mon ikke om muligheden for at afmelde PAL skatten ændrer på dette?
RS6 Besvaret January 12, 2011 Rapporter Besvaret January 12, 2011 Ja' date=' men mon ikke om muligheden for at afmelde PAL skatten ændrer på dette?[/quote'] PAL skat blev vel indført i 2008......der er jo "svenskere" der har haft danske pensionsopsparinger i 5-10-20 år.....unden beskatning i Sverige af afkastet..... Her står noget generelt om beskatning af danske opsparinger: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2010/stallningstaganden2010/13147951210111.5.1a098b721295c544e1f800054980.html?posid=1&sv.search.query.allwords=beskatning%20af%20pension
Markowitch Besvaret January 13, 2011 Rapporter Besvaret January 13, 2011 Tak for linket! I sammenfatningen står følgende: utgör inte skattepliktig inkomst i Sverige vid utbetalning Altså ved udbetaling - skrivelsen siger, såvidt jeg kan se, intet om skatten på pensionsafkastet. Men dette betyder jo ikke at skatteverket så vil afstå fra at beskatte afkastet! I det tilfælde, vil det jo så være at handle i ond tro at afmelde PAL og samtidig undlade at høre skatteverket om den nye skattesituation.
RS6 Besvaret January 13, 2011 Rapporter Besvaret January 13, 2011 Tak for linket! I sammenfatningen står følgende: Altså ved udbetaling - skrivelsen siger, såvidt jeg kan se, intet om skatten på pensionsafkastet. Men dette betyder jo ikke at skatteverket så vil afstå fra at beskatte afkastet! I det tilfælde, vil det jo så være at handle i ond tro at afmelde PAL og samtidig undlade at høre skatteverket om den nye skattesituation. Jeg har spurgt skatteverket på email, så må vi se om de svarer. Og jeg har forklaret at jeg er fritaget for dansk PAL skat, da jeg bor i Sverige....glemte vist at skrive mit eget navn på mailen...... :)
Markowitch Besvaret January 13, 2011 Rapporter Besvaret January 13, 2011 Jeg har spurgt skatteverket på email, så må vi se om de svarer. Og jeg har forklaret at jeg er fritaget for dansk PAL skat, da jeg bor i Sverige....glemte vist at skrive mit eget navn på mailen...... :) Det bliver spændende at se hvad de svarer!
anton Besvaret January 14, 2011 Rapporter Besvaret January 14, 2011 Som bosiddende i Sverige er man jo fuldt skattepligtig til Sverige og skal jo, i stil med hvis man boede i Danmark, oplyse det lokale skattevæsen om sine forhold uden hensyn til landegrænser. Dette globalindkomstprincip gælder alle indkomster uanset om de er omfattet af udenlandsk skattepligt eller ej. Derfor er det jo i sig selv ansvarspådragende ikke at informere Skatteverket om afkastet af sin pensionsordning(er) i Danmark, uanset om man har søgt om dansk fritagelse for PAL-skatten eller ej. Det er muligvis lige så ansvarspådragende ikke at informere Skatteverket om tildeling af medarbejder-/gratisaktier, værditilvæksten fra tildeling til udnyttelse af medarbejder-/gratisaktierne, udbetaling af medarbejderobligationer, gunstig leje af fritidshus, dansk arbejdsgivers betaling af DHL-startgebyr, bespisning i forbindelse med DHL, diæter for tjenesterejser udført i Sverige, modtagelse af jule-/lejlighedsgaver, avisabonnementer med relevans for arbejdet, rabatteret køb af Microsoft Office-licenser, værdi af fx computer og tilbehør der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren som del af en bruttolønsordning, gruppelivsordning, udlejning af dansk sommerhus og en masse andet. Skulle det komme til det punkt, hvor Skatteverket får øjnene op for at der er X antal personer i Sverige med dansk pensionsafkast, der ikke er beskattet i Sverige, og Skatteverket insisterer på fuld svensk beskatning, kan man så betale den svenske pensionsafkastskat og så tilbagesøge den dansk indeholdte (uberettigede) pensionsafkastskat (hvis den er indeholdt). På den måde ender det med fuld svensk beskatning, der efter min overbevisning er lavere, det samme som eller højere end de danske 15 % (er jeg kommet frem til efter lang analyse af 'større end', 'lig med' og 'mindre end'). Jeg har siden december 2009 jævnligt kontaktet Skatteverket vedr. eventuel svensk skat af dansk pensionsoafkast, og jeg har lige rykket igen.
Markowitch Besvaret January 14, 2011 Rapporter Besvaret January 14, 2011 Jeg har siden december 2009 jævnligt kontaktet Skatteverket vedr. eventuel svensk skat af dansk pensionsoafkast, og jeg har lige rykket igen. Det var et klart og indholdsrigt indlæg Anton! Jeg læser dit indlæg som at alle med dansk arbejde og bopæl i Sverige skal melde PAL skatten fra og overgå til den svenske beskatning af pensionsafkastet. Det store dyr i åbenbaringen er dog hvordan den svenske beskatning er skruet sammen! Beholder man sin danske PAL skat, så har man ikke handlet i ond tro, højst i uvidenhed! Det ændrer dog ikke ved at Sverige har beskatningsretten af pensionsafkastet. I tilfælde af at Skatteverket brokker sig, så skal man betale ved kasse 1 og derefter søge SKAT om tilbageførsel af PAL skatten. Melder man derimod sin PAL skat fra og undlader at indbetale skat af pensionsafkast til Sverige, ser det ikke særlig godt ud. Mit bud er at hammeren falder hårdt!
bananas Besvaret January 14, 2011 Rapporter Besvaret January 14, 2011 Derfor er det jo i sig selv ansvarspådragende ikke at informere Skatteverket om afkastet af sin pensionsordning(er) i Danmark, uanset om man har søgt om dansk fritagelse for PAL-skatten eller ej. Det er muligvis lige så ansvarspådragende ikke at informere Skatteverket om tildeling af medarbejder-/gratisaktier, værditilvæksten fra tildeling til udnyttelse af medarbejder-/gratisaktierne, udbetaling af medarbejderobligationer, gunstig leje af fritidshus, dansk arbejdsgivers betaling af DHL-startgebyr, bespisning i forbindelse med DHL, diæter for tjenesterejser udført i Sverige, modtagelse af jule-/lejlighedsgaver, avisabonnementer med relevans for arbejdet, rabatteret køb af Microsoft Office-licenser, værdi af fx computer og tilbehør der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren som del af en bruttolønsordning, gruppelivsordning, udlejning af dansk sommerhus og en masse andet. QUE? ;)
RS6 Besvaret January 17, 2011 Rapporter Besvaret January 17, 2011 Jeg har spurgt skatteverket på email, så må vi se om de svarer. Og jeg har forklaret at jeg er fritaget for dansk PAL skat, da jeg bor i Sverige....glemte vist at skrive mit eget navn på mailen...... :) Som sædvanlig havde Skatteverket misforstået det med dansk pensions opsparing og forsikring, men efter en samtale med dem i dag, tror jeg de har forstået det. Som udgangspunkt siger de, at så skal man betale skat af alle indtægter som den danske stat ikke beskatter (og i SV er skatten på afkast 30%), så på den måde ser det sort ud for os, og PAL er nok den billigste løsning. Men hun var ikke sikker, for som hun sagde; "var de danske pensionsopsparinger anderledes end de svenske", hun ville finde et svar til mig senest i morgen.
RS6 Besvaret January 19, 2011 Rapporter Besvaret January 19, 2011 Som sædvanlig havde Skatteverket misforstået det med dansk pensions opsparing og forsikring, men efter en samtale med dem i dag, tror jeg de har forstået det. Som udgangspunkt siger de, at så skal man betale skat af alle indtægter som den danske stat ikke beskatter (og i SV er skatten på afkast 30%), så på den måde ser det sort ud for os, og PAL er nok den billigste løsning. Men hun var ikke sikker, for som hun sagde; "var de danske pensionsopsparinger anderledes end de svenske", hun ville finde et svar til mig senest i morgen. Fik svar i dag, som jo egentlig ikke er et helt fyldestgørende svar: Svensk avkastningsskatt kan utgå bara om Din danska pensionsopsparing motsvaras av ett svenskt individuellt pensionssparande. Här är en länk till Lagen om individuellt pensionssparande: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930931.htm Vi må nok tage det op til det komende møde i Øresunddirect!
Menace Besvaret January 19, 2011 Rapporter Besvaret January 19, 2011 Som sædvanlig havde Skatteverket misforstået det med dansk pensions opsparing og forsikring, men efter en samtale med dem i dag, tror jeg de har forstået det. Som udgangspunkt siger de, at så skal man betale skat af alle indtægter som den danske stat ikke beskatter (og i SV er skatten på afkast 30%), så på den måde ser det sort ud for os, og PAL er nok den billigste løsning. Hvorfor skal man så ikke betale skat af dansk su.... det er da en indtægt
sup3rior Besvaret January 19, 2011 Rapporter Besvaret January 19, 2011 Hvorfor skal man så ikke betale skat af dansk su.... det er da en indtægt Fordi svenskerne har drukket for meget brændevin... Og fået lavet en lov der fritager studiemedel fra beskatning :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu