Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Måske et lidt "kedeligt" emne, men efter at have være tilskuer til et par grimme uheld og en kollega i en bimmer som pludselig spinner rundt på motorvejen har jeg og kollegaerne gjort os nogle tanker omkring hvilke typer biler er sikrest at køre i. Selvfølgelig kan man se på NCAP ratings, og man skal have nogle gode dæk, når man eksempelvis skal køre i de vejrforhold vi udsættes for. De faktorer man kan overveje er størrelsen af bilen, som jo generel er mere sikker jo større den er pga. inertien, men hvad med forhjulstræk vs baghjulstræk vs AWD og hvad med manel gear vs automat. Eksemplet med min kollega i bimmeren var jo en baghjulstrukket bil med autmatgear og min påstand er at det faktisk gjorde det sværere at undgå uheldet. Men hvad siger bilfolket her på siden? Og nu ikke noget med at man skal koncentrere sig og hold afstand, jeg tænker rent bilteknisk her i forhold til vores vejrforhold

Besvaret

Helt klart quattro (AWD) - uanset bil årgang :th2: Og når der sammenlignes forhjulstræk vs baghjulstræk, så skal man også kigge på hviklen årgang den enkelte bil har. De nyere modeller har fået alle mulige tekniske sikkerheds systemer, så de faktisk er OK - men stadig de slår ikke en bil med AWD. Det samme med manel gear vs automat - på nyere modeller betyder det intet hvilke type gear bilen har. Der ud over så har den enkelte chauffør jo også en meget vigtig rolle - hvis ikke han/hun behersker en farlig situation, så betyder det intet at man har AWD.

Besvaret

AWD med manuel kasse er, efter min mening, det sikreste. Næstbedst må så være AWD med autokasse. Så FWD med manuel hhv. auto. ...og så kommer RWD med manuel, og til sidst auto - når vi snakker kørsel i glat føre. I min verden skal man ikke undervurdere en kobling - og muligheden for meget hurtigt at komme rundt i gearene.

Besvaret

Jeg er HELT enig i den betragtning.

AWD med manuel kasse er, efter min mening, det sikreste. Næstbedst må så være AWD med autokasse. Så FWD med manuel hhv. auto. ...og så kommer RWD med manuel, og til sidst auto - når vi snakker kørsel i glat føre. I min verden skal man ikke undervurdere en kobling - og muligheden for meget hurtigt at komme rundt i gearene.
Besvaret

Jeg er også helt enig med Gio, men jeg har aldrig selv prøvet at køre med AWD. Derudover er en undermotoriseret bil i min verden også farlig faktisk. Der må også være en del herinde som har erfaring med RWD og automatkasser, og de må jo kunne sige om det har haft negativ effekt i vintervejret...

Besvaret
Jeg er også helt enig med Gio, men jeg har aldrig selv prøvet at køre med AWD. Derudover er en undermotoriseret bil i min verden også farlig faktisk. Der må også være en del herinde som har erfaring med RWD og automatkasser, og de må jo kunne sige om det har haft negativ effekt i vintervejret...
Jeg har awd med manuel, men men havde også tidligere en rwd med automat (og brede bagdæk), og man kører bare meget anderledes og væsentlig mere tilbageholdende med baghjulstræk og automat. Med 4hjulstrækket og en kobling, så føles det lidt som at køre på skinner, hvorimod rwd'en hele tiden blinkede med esp'en i fedtet/glat føre. Der er en massiv forskel i både opleveret og reelt greb i vejen.
Besvaret

Jeg skulle til Finland på juleferie og her stod valget mellem konens Subaru Legacy og min E 220 CDI begge aut og 2010 udgaver. Til at starte med, var mit valg også helt klar Subaruen pga AWD osv dog var jeg i tvivl, da der er mere plads i Merceren. Heldigvis var der jo meget sne her i omegnen, så jeg besluttede mig for at teste dem begge og smide dem rundt i sneen, motorvej osv. Synes at Merceren gjorde det så godt at jeg valgte den til Finland (ca 2.500 km ialt) og det fortrød jeg heller ikke! Nu kørte jeg ikke fast eller noget, og merceren klarede nemt bakker ol - skulle det ske, så havde Subaruen været et bedre valg. Har boet 4 år i Finland og haft biler uden AWD - havde jeg ikke været vant til at køre i vinterføre, så var valget nok faldet på Subaruen.. Ikke jeg er uenig med Jer andre, men var sgu godt tilfreds med vinterørsel i Merceren. Thomas PS: at så et par nætter med -37 gav lidt udfordringer, det er lidt en anden historie :o)

Besvaret

Jeg kører også rundt med RWD hvor effekten leveres via en automatkasse - og i det store hele syntes jeg det fungerer ganske problemfrit. Hvor man kan opleve at se små FWD med manuel kasse spinne rundt for at sætte igang på helt plan vej fra rødt er det bare at slippe bremsen og så triller min igang stille og roligt. At der så kan være noget med dén der betjener FWD'en og koblingen er jeg ikke blind for :) Der er nok ikke nogen tvivl om at AWD giver større sikkerhed når det er glat... Hvad det her lumske sorte is som kan være rundt omkring angår, på broen i fredags for eksempel hvor der var en helt flok der af flere omgange endte i autoværnet - tænker jeg lidt at det måske i netop de tilfælde ville være en fordel med pigdæk på bilen.... Det må alt andet lige reducere risikoen for at skride på is... Allervigtigst - uanset FWD, RWD, AWD eller bæltekøretøj er dog nok at den der kører bilen sørger for at tilpasse kørestilen efter forholdene.... Det giver klart sagt sig selv at med en baghjulstrukken bil giver det ingen meninge at give max gas hvis der er is under hjulene.... :)

Besvaret

Ja, personen bag rattet er lige så vigtig - og ikke mindst hans/hendes køreteknik. Jeg ved ikke om det 'bare' var for at slå noget ekstra fast vedr. sommer vs vinter dæk, at Ekstrabladets bil journalist startede med speederen i bund, og sikkert også i første gear: http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1492058.ece - jeg vil mene at hvis han ville kunne har også ha' sat igang med sommerdækkene.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...