Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hellows :) Jeg har mig en fin lille enkeltmandsvirksomhed i Danmark og er bosat i Sverige. Jeg vil bare lige høre om nogen ved hvor man skal betale skat af overskuddet fra denne ? Er det i Sverige når jeg bor her eller er det i Danmark fordi virksomheden ligger der ? Og så et sidespørgsmål: Når jeg kører fra hjem til arbejde i enkeltmandsvirksomhedens lokaler, hvor trækker jeg så det fra - Sverige eller Danmark? - Det må være der hvor jeg betaler skat af overskuddet ? Håber nogen kan hjælpe, Mange Hilsner Martin.

Besvaret

Udelukkende kunder i DK? Hvis du er bosiddende i SE med svensk folkeregisteradresse, betragtes du som svensk borger og er social forsikret i Sverige. Derfor skal du betale skat i Sverige. Overskud af enkelmandsvirksomhed er (i hvert fald delvis) lig med løn. Den betaler du svensk skat af. Vær opmærksom på, du kun må have udelukkende danske kunder i 12 måneder. Jeg ville skrive til Försäkringskassan hvis jeg var dig for at få helt klart (og skriftigt bekræftet) svar.

Besvaret

Hvis det er en dansk registreret virksomhed er det vel der du tjener dine penge, og dermed er du under danske skatteforhold, grænse gænger regler osv. Jeg har en enkeltmands virksomhed i DK (og bor i sverige) og det opgører jeg da altsammen til Dk incl moms mv. Jeg har så også et fuldtidsjob i en virksomhed som også ligger i DK, men det ændrer jo ikke noget ved min egen virksomhed

Besvaret

Beskatning sker i det land, hvor indtægt er optjent - også for selvstændige. Hvis du har kunde på begge sider af sundet kan det vidst være lidt tricky. Kørsel til og fra din virksomhed, fra bopæl til kontor hører under de almindelige regler for befordring - og skal modregnes i DK indtægten. Måske du skulle få fat i en revisor ? - så du ikke lige pludselig står med en økonomisk udfordring :-)

Besvaret
Hvis du er bosiddende i SE med svensk folkeregisteradresse, betragtes du som svensk borger og er social forsikret i Sverige. Derfor skal du betale skat i Sverige. Overskud af enkelmandsvirksomhed er (i hvert fald delvis) lig med løn. Den betaler du svensk skat af. Vær opmærksom på, du kun må have udelukkende danske kunder i 12 måneder. Jeg ville skrive til Försäkringskassan hvis jeg var dig for at få helt klart (og skriftigt bekræftet) svar.
"Klintens" indlæg burde ganske enkelt slettes, for at undgå misforståelser!
Besvaret
"Klintens" indlæg burde ganske enkelt slettes' date=' for at undgå misforståelser![/quote']Jeg har skrevet til Klinten, og bedt om at han tager et kig på sit indlæg. Ellers skal jeg nok gå ind og editere.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...