Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Idag søsættes salg af særdeles interessante el-biler: www.business.dk/transport/3.000-kroner-for-ubegraenset-elbil-koersel For en abonnementspakke med frit kilometerforbrug bliver prisen 399 euro - eller cirka 3.000 kroner - om måneden. Det er tilsyneladende inklusive fri udskiftning af batterier på Better Places stationer samt strøm. Bilen er mindst ligeså interessant som ovenstående koncept - 4-dørs og elegant IMO ! 2010-udgaven: www.topspeed.com/cars/renault/2010-renault-fluence-ze-concept-ar79185.html 2011-udgaven: www.topspeed.com/cars/renault/2011-renault-fluence-ze-ar88294.html

Besvaret
Vi kører vel allerede på næsten toppen af kapaciteten af, hvad de nuværende kraftværker/vindmøller etc. kan klare...
Ikke hvis man ska tro denne artikel i "Ingeniøren" Det er unødvendigt at bygge nye kraftværker til den kommende flåde af elbiler, hvis samfundet bare kan sikre sig, elbilejerne lader batterierne op på de optimale tidspunkter i døgnet. Det fremgår af en ny, hollandsk forskning, udført af International Institute of Applied Systems Analysis i Holland sammen med Copernicus Institute for Sustaineable Development på Utrecht University. http://ing.dk/artikel/113180-intelligent-elnet-kan-erstatte-nye-kraftvaerker?utm_source=feed&utm_med
Besvaret

Det er jo lige så forudsigeligt som alt andet.. Om så kraftværkerne kun kører på 65% så vil der altid være "KÆMPE efterspørgsel" på el i følge selskaberne, og derfor kommer folk ikke til at spare en skid kroner til den tid, for prisen på kw/h bliver sat der efter... Nåh ja og når folk til den tid HAR taget el-bilerne til sig, så kommer alle de obligatoriske el-afgifter og gebyrer oven i hatten, ala betalingskortet: nu har folk over 10 år vænnet sig til at betale med kort i stedet for kontanter, så NU indfører vi gebyr hver gang kortet køres gennem maskinen osv... Det bliver hverken billigere for forbrugerne, eller bedre for miljøet til den tid....det handler kun om at finde et alternativ, til når de sidste dråber er suget op af jorden. el-bil my ass!

Besvaret
Derfor kommer folk ikke til at spare en skid kroner til den tid, for prisen på kw/h bliver sat der efter... Nåh ja og når folk til den tid HAR taget el-bilerne til sig, så kommer alle de obligatoriske el-afgifter og gebyrer oven i hatten, ala betalingskortet: nu har folk over 10 år vænnet sig til at betale med kort i stedet for kontanter, så NU indfører vi gebyr hver gang kortet køres gennem maskinen osv... Det bliver hverken billigere for forbrugerne, eller bedre for miljøet til den tid....det handler kun om at finde et alternativ, til når de sidste dråber er suget op af jorden. el-bil my ass!
Hold da kæft en gang ævl ift. topic - linket fortæller jo netop, at det er fastprisordning uanset køberens aktuelle forbrug. Og endda inkl. nye batterier, som hidtil har været problemet, da batterierne er dyre.
Besvaret

Ingen CO2 ved kørsel, nej. Men hvordan mon miljøet har det med alle de batterier der skal produceres for at slå til? Ja - jeg véd det er pessimistisk set - men jeg ser altså ikke el-biler som nogen som helst Hellig Gral :-/

Besvaret
Hold da kæft en gang ævl ift. topic - linket fortæller jo netop' date=' at det er fastprisordning uanset køberens aktuelle forbrug. Og endda inkl. nye batterier, som hidtil har været problemet, da batterierne er dyre.[/quote'] Flot Sherlock, har du overhovedet forstået hvad jeg skriver, ellers få din lillesøster til at hjælpe dig. Hint: jeg refererer ikke til dit link, men generelt til hvad der sker når folk i fremtiden begynder at køre i el-biler, når de fossile brændstoffer slipper op. En kommentar til "emnet" el-biler, men åbenbart for off topic og svært at forstå for en der konsekvent har svært ved at forstå hvad jeg skriver.
Besvaret
"Plat kommentar"
Dit tidligere politiske indlæg uden relevans til topic retfærdiggøres sådan set ikke ved at ture frem med personlige nedgørelser. Tværtimod forstærker det netop det irrelevante element i dine udgydelser - hvis du forstår. EOD.
Besvaret

Tror ikke på elbiler som fremtiden. Tror på syntetisk brændstof, som en mere solid løsning. Det koster lige så meget for miljøet at producere strømmen, som det formentlig koster at brænde brændstof af. Men med det nye syntetiske brændstof, så skulle alt forurening været elimineret. De skal bare lige finde ud af at kunne masse producere lortet.

Besvaret
Det koster lige så meget for miljøet at producere strømmen' date=' som det formentlig koster at brænde brændstof af.[/quote'] Vindenergi... Solenergi... Vandenergi... Bølgenergi... Atomkraft... El-biler er ret fleksible i valget af energiform.
Besvaret

At være Grøn er beundringsværdigt. Men jeg tror stadig ikke på at el-bilen er opskriften på success hele vejen rundt. Bevares - det er da bedre at udnytte 80% af den tilførte energi til fremdrift end benzin-bilens 15-20%. Men så længe rækkevidden på nutidens teknologi er så lav, og batterier så dyre, så kommer det bare ikke til at fungere! For slet ikke at tænke på hvad der sker med el-priserne, når vi så småt er afhængige af strøm til bilen, og ikke længere har (eller kan/må køre i(!)) vores forbrændingsmotoriserede køretøj som backup. Desuden er vandenergi heller ikke uden omkostninger for miljø og natur - og det glemmer mange, desværre. Hvis det er Grønt, så er det pr. definition godt....lader tesen til at være. Not always so. Summa summarum, så tillader jeg mig at være pessimistisk et stykke tid endnu. Og glæde mig voldsomt til den dag jeg ikke har ret længere. :)

Besvaret

Elbil fordele: Forurener ikke i nærmiljøet (hverken co2, fine eller ultrafine partikler, plus hvad vi endnu ikke har opdaget) Kører ikke i tomgang (ved godt nogle nyere forbrændingsmotorer heller ikke gør det) og sparer energi Frigør designet på biler da alt ikke længere skal bygges op omkring motorblok og aksler Larmer ikke og derved sænker støjgenerne for dem der bor nær en vej Kan tankes op i hjemmet Er ikke begrænset af oliepriser, men kan få strøm fra alle kilder (som Paul pointerede) Elbil ulemper: Strøm i DK er fra kul (men forureningen er samlet 1 sted uden for boligområder) Rækkevidden (selv om Better place påstår at løsningen er batteriskifte stationer ....) Et større problem omkring batterierne, både at skaffe materialer til dem og samtidig skrotte/genbruge dem. Dyre batterier som falder i kvalitet (her har better place fat i noget med at lease batterierne) Holdning: For mig er elbilen (med passende support) en fin lille pendler/storbys bil, men jeg har ikke tiltro til at den nuværende version kan erstatte familiebilen når det gælder længere ture, og når den samlede prisforskel (indkøb og forbrug) ikke er større så er der ikke rigtigt noget incitament for at skifte til elbil. Pt ser jeg den som en 'luksus vare' enten som familiens nr. 2 bil for dem der har råd, eller som et statement for dem som vil være 'grønne'.

Tror ikke på elbiler som fremtiden. Tror på syntetisk brændstof, som en mere solid løsning. Det koster lige så meget for miljøet at producere strømmen, som det formentlig koster at brænde brændstof af. Men med det nye syntetiske brændstof, så skulle alt forurening været elimineret. De skal bare lige finde ud af at kunne masse producere lortet.
Ja og for 10 år siden skulle vi alle køre på ethanol i benzin motoren og rapsolie på dieselen. Sverige kører med E85, men det er jo ikke just kommet til DK eller resten af europa, og olien det er forbudt at køre på .......
Vindenergi... Solenergi... Vandenergi... Bølgenergi... Atomkraft... El-biler er ret fleksible i valget af energiform.
Jeps en klar fordel, så er man ikke låst på en type energi produktion som f.eks. olien.
Besvaret
At være Grøn er beundringsværdigt. Men jeg tror stadig ikke på at el-bilen er opskriften på success hele vejen rundt. Bevares - det er da bedre at udnytte 80% af den tilførte energi til fremdrift end benzin-bilens 15-20%. Men så længe rækkevidden på nutidens teknologi er så lav, og batterier så dyre, så kommer det bare ikke til at fungere! For slet ikke at tænke på hvad der sker med el-priserne, når vi så småt er afhængige af strøm til bilen, og ikke længere har (eller kan/må køre i(!)) vores forbrændingsmotoriserede køretøj som backup. Summa summarum, så tillader jeg mig at være pessimistisk et stykke tid endnu. Og glæde mig voldsomt til den dag jeg ikke har ret længere. :)
Jég tror heller ikke på en "ren" el-bil-løsning og er mere fortaler for hybrid-teknologien (Lexus). Det ser blot særdeles interessant ud, at der hér hos Better Place Denmark er tale om en totalløsning inkl. dagligt el-forbrug og nye batterier. Dét er mig bekendt ikke set før og gør det hele meget lettere :)
Besvaret

Gaaah.. Hvad blev der af brint eller er det for svært at få monopol? Jeg gi ´r Toft ret og er pessimistisk som Gio, det handler udelukkende om at indhegne og malke forbrugerne! Grøn min bare r*v!

Besvaret
Underligt man ikke har udviklet det mere!?!.................Tyskerne brugte i stor stil Syntetisk brændstof under 2.verdenskrig da Wehrmacht rullede indover dusinvis af grænser i 40érne!!
Besvaret
Underligt man ikke har udviklet det mere!?!.................Tyskerne brugte i stor stil Syntetisk brændstof under 2.verdenskrig da Wehrmacht rullede indover dusinvis af grænser i 40érne!!
Det er desværre stadig dyrt at producere syntetisk brændstof - men når først oliepriserne bliver rigtigt høje, så kommer alternativerne - fordi de så vil være prismæssigt konkurrencedygtige. Glem ikke GM Voltera / Opel Volt - el-biler med en forbrændingsmotor som "range-extender". De vil være for dyre til at begynde med - men tiden arbejder for dem. Ved større produktionsvolumen - og stadig højere brændstofpriser - vil de sandsynligvis blive konkurrencedygtige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...