larscph Skrevet April 10, 2011 Rapporter Skrevet April 10, 2011 Heysan :) Nu har jeg forsøgt med såvel Nordea e-leg og det Telia e-leg der er på mit ID-kort fra Skatteverket - og jeg kan ganske enkelt ikke få hverken det ene eller det andet til at fungere på Mac OS / Firefox. Er der nogen der har det til at fungere? Det fungerer fint nok i Nordeas web-bank, men login med kortet hos for eksempel Skatteverket og Lantmäteriet virker ikke. Jeg når til at signere ID med min kode og så fejler den - fejlen afhænger af om det er Nordea eller Telia ID'en. Rimelig irriterende altså :(
Gio Besvaret April 10, 2011 Rapporter Besvaret April 10, 2011 Heysan :) Nu har jeg forsøgt med såvel Nordea e-leg og det Telia e-leg der er på mit ID-kort fra Skatteverket - og jeg kan ganske enkelt ikke få hverken det ene eller det andet til at fungere på Mac OS / Firefox. Er der nogen der har det til at fungere? Det fungerer fint nok i Nordeas web-bank, men login med kortet hos for eksempel Skatteverket og Lantmäteriet virker ikke. Jeg når til at signere ID med min kode og så fejler den - fejlen afhænger af om det er Nordea eller Telia ID'en. Rimelig irriterende altså :(Prøvet med en anden browser? Hvad er de respektive fejl der dukker op?
larscph Besvaret April 10, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 10, 2011 Nordeas ID kræver Firefox - så der er ikke rigtig noget at gøre. Med Telia skulle Safari også være understøttet - og jeg kan godt ændre koder for ID og Sign via den funktion der findes til det. Men hvis jeg forsøger at logge på Skatteverket eller Lantmäteriet med det får jeg blot "Certifikatet blev ikke accepteret" efter jeg har tastet min kode. Og ja koden ER den rigtige. For Nodeas e-leg får jeg denne her "ssl_error_unsupported_cert_alert" i browseren efter jeg har tastet koden i Firefox hhv samme fejl som for Telia ID i Safari. Det har jeg søgt lidt på og fundet at det burde virke hvis jeg vælger "Basic PIN certificate" - men det virker bare ikke, for der virker PIN koden ikke og jeg ender i en " ssl_error_handshake_failure_alert". Så ja.. Hrmf...
Gio Besvaret April 10, 2011 Rapporter Besvaret April 10, 2011 Ja, ok - lyder jo som om du har gjort hvad du kunne. Frem med Parallels ;)
larscph Besvaret April 10, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 10, 2011 Hehe... Ja - løsningen indtil videre er jo at hive min trofaste ThinkPad T510 work-laptop med Windows 7 og IE frem - så virker det skam :) Og SÅ tit er det alligevel ikke man skal ind og hygge hos Skatteverket eller de andre der bruger e-leg... Men det var mere hvis nogen nu faktisk havde fået det til at fungere! Så vil jeg jo også ha' :)
credde Besvaret April 10, 2011 Rapporter Besvaret April 10, 2011 Jeg har fået det til at virke på min Mac med Swedbanks bankid.
larscph Besvaret April 10, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 10, 2011 Virkede det bare "uden videre"?
credde Besvaret April 10, 2011 Rapporter Besvaret April 10, 2011 Virkede det bare "uden videre"? Yes, der var ingen problemer overhovedet.
Rene Larsen Besvaret April 10, 2011 Rapporter Besvaret April 10, 2011 Ja, det alm. BankID på en fil virker uden problemer i både Safari og Firefox også v4 (dog kun 32-bit) Nordea ser ud til kun at understøtte FF 3.5-3.6 - og endnu ikke FF 4, er det her problemer ligger ??
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Hej Rene - jeg havde samme problem med 3.5 og 3.6 faktisk.... Der er så andet bøvl med FF 4 og Nordeas Netbank - men jeg kan godt logge på der :) Så vidt jeg kan se så virker BankID på fil hos Nordea ikke på MacOS?
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Hej Rene - jeg havde samme problem med 3.5 og 3.6 faktisk.... Der er så andet bøvl med FF 4 og Nordeas Netbank - men jeg kan godt logge på der :) Så vidt jeg kan se så virker BankID på fil hos Nordea ikke på MacOS? Ja, Nordea skriver at det ikke virker - men hvem ved om ikke det gør det alligevel ?? Jeg har BankID gennem Skandiabanken, så jeg har ingen erfaringer med Nordea - Nordea's e-leg. på fil er vel heller ikke helt det samme som BankID - de bruger dog samme program til det. Det eneste du kan køre er vel at prøve at bestille en fil, og så se om det virker på din Mac - filen er vel gratis hos Nordea (min BankID er gratis).
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Virker Nordea's OS X løsning egentlig på http://test.bankid.com/ ?? det burde den som minimum gøre.
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Jeg prøver at bestille ID på fil - og ser om det er bedre.. Tak for input :)
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Når du kommer dertil at du skal downloade e-leg. filen, kan Nordea jo godt finde på at sortere OS X fra - men så du 'bare' hente den fra en windåse først, og så importere den på Mac'en bagefter (skal importeres fra en USB stick) - det er da et forsøg værd.
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Helt sikkert... :) Jeg starer ud med at få den til at fungere på min Win7 laptop... Og så derfra til Mac'en... :)
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Ja men se nu bare - det virkede sgu! :) 1. Jeg loggede på Nordea Netbank med min kort-læser sluttet til en Windows 7 PC i IE 2. Jeg valgte e-leg på fil og at lave mig sådan en, følger proceduren med PIN kode til kortet og vælge kode. 3. Så havde jeg et certifikat i Personal programmet på Windows som virkede til Skatteverket, Lantmäterieret osv 4. Exporter det ud på en USB stick og importer det i Personal på min MacOS 5. Så kan jeg logge på via Firefox (også 4) hvor jeg skal bruge e-leg og kan vælge e-leg fra Nordea Done deal.. Eneste er, at man skal vælge det rigtige certifkat når man signer på Mac'en - det er det der hedder "Certifikat nøgle-brug: Underskrivning,Nøglekryptering" som skal anvendes. Desværre kan man ikke bruge det til Nordeas netbank, der skal man stadig have fat i kort-læseren. Men nu virker det andet - hvilket det ikke gjorde før... Nice :) Tak for input...
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Dog virker det ikke på Vägverket! Der er det kun i IE på Windows jeg kan.. Hmmm...
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Dog virker det ikke på Vägverket! Der er det kun i IE på Windows jeg kan.. Hmmm... Hvad er det vil logge ind til på Vägverket (eller Trafikverket som dét hedder i dag) ??
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Transportstyrelsen hedder de da... Og det er "Mina Fordon" som ikke fungerer - altså det er ikke særlig kritisk... Blot et faktum :) Egentlig skulle jeg på Lantmäteriet og det fungerer fint nu og Skatteverket er ret praktisk at få med... Her https://www21.vv.se/minasidor/logon/logon.aspx?url=https://www21.vv.se/minasidor&epslanguage=sv som giver "Fejlkode: ssl_error_renegotiation_not_allowed" hvis jeg forsøger login med Nordea ID før jeg overhovedet når til at vælge et certifikat. (Bemærk i øvrigt at det stadig ligger på Vägverkets domæne vv.se!)
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Her er så løsningen http://dotomaz.tumblr.com/post/786443743/firefox-4-0b1-and-ssl-renegotiation :)
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Transportstyrelsen hedder de da... Og det er "Mina Fordon" som ikke fungerer - altså det er ikke særlig kritisk... Blot et faktum :) Egentlig skulle jeg på Lantmäteriet og det fungerer fint nu og Skatteverket er ret praktisk at få med... Her https://www21.vv.se/minasidor/logon/logon.aspx?url=https://www21.vv.se/minasidor&epslanguage=sv som giver "Fejlkode: ssl_error_renegotiation_not_allowed" hvis jeg forsøger login med Nordea ID før jeg overhovedet når til at vælge et certifikat. (Bemærk i øvrigt at det stadig ligger på Vägverkets domæne vv.se!) Den side virker fint hos mig (log in med BankID virker) - men formateringen af sider er ikke særlig godt understøttet i min FF 4
Rene Larsen Besvaret April 11, 2011 Rapporter Besvaret April 11, 2011 Her er så løsningen http://dotomaz.tumblr.com/post/786443743/firefox-4-0b1-and-ssl-renegotiation :) Min står til false - så jeg burde ikke kunne logge ind uden denne fejl ???
larscph Besvaret April 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret April 11, 2011 Hmmm - wierd.. Jeg rettede den til TRUE... Og så virkede det... Jeg har dog stadig bøvl med FF4 og Nordeas netbank - blandt andet kan man ikke kvittere adviserede betalinger.. Hmmm...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu