Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg faldt lige over et tilbud fra Telia hvor man hvis man har Bredband hos den kan tilkøbe et produkt som de kalder "Säker Lagring" hvor man for 29 sek/md kan købe backup plads hos dem med ubegrænset pladsforbrug. Et par catches så vidt jeg kan se - max 250 MB per fil og den specifikke Säker Lagring klient kan kun køres fra én computer. Desuden findes klienten p.t. kun til Windows og der kan ikke køres backup af netværks harddiske. Nå men hvis man ellers har et setup hvor ovenstående catches ikke er et problem så ser det faktisk ud til at være et ret fornuftigt tilbud ift hvad man ellers betaler for ekstern backupplads. Eller hvad? Der står lidt mere om det her http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-lagring/

Besvaret
Jeg faldt lige over et tilbud fra Telia hvor man hvis man har Bredband hos den kan tilkøbe et produkt som de kalder "Säker Lagring" hvor man for 29 sek/md kan købe backup plads hos dem med ubegrænset pladsforbrug. Et par catches så vidt jeg kan se - max 250 MB per fil og den specifikke Säker Lagring klient kan kun køres fra én computer. Desuden findes klienten p.t. kun til Windows og der kan ikke køres backup af netværks harddiske. Nå men hvis man ellers har et setup hvor ovenstående catches ikke er et problem så ser det faktisk ud til at være et ret fornuftigt tilbud ift hvad man ellers betaler for ekstern backupplads. Eller hvad? Der står lidt mere om det her http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-lagring/
Tja... Kommer an på behovet - de fleste har vel lidt billeder og dokumenter som er det der reelt er behov for at få gemt - altså virker den store mængde(ubegrænset) lidt voldsom og for samme pris (år) ca. kan du få 200gb hos google som du kan tilgå og bruge fra flere enheder, picasa, smartphone etc... http://picasa.google.com/support/bin/answer.py?answer=39567&topic=8993 Ellers løser dropbox også problemet. Jeg har fået samme tilbud, vil dog ikke binde mig til en udbyder = risici for at skulle hente alt ned igen ved skift mm.
Besvaret

Dropbox er bare dyr ift Telias løsning... 50 GB = USD 10 og 100 GB = USD 20 per md. Picasa ser interessant ud - ved du om man kan lægge "hvad som helst" op eller er det specifikke filtyper mv? Man kan egentlig uploade (og downloadet) via web interfacet hos Telia fra enhver maskine. Det er så vidt jeg kan se kun det at backup applikationen de har er "låst" til en PC.

Besvaret

Og du har helt styr på hvor dine billeder og dokumenter er henne hos Google og Dropbox? ;) Det er ikke helt nemt at gennemskue hvor de ligger henne fysisk og det kunne jo være at der i det pågældende land gjaldt andre love omkring opbevaring og beskyttelse af data :) Skyer er godt....Private skyer er bedre..... ;)

Besvaret

ja det er jo så et helt andet problem - Telia siger f.x. "6.6 Telia eftersträvar att hålla Tjänsten felfri och tillgänglig 24 timmar om dygnet, varmed avses att det av Kunden förhyrda lagringsutrymmet skall vara tillgängligt för lagring via Internet. Telia kan emellertid inte garantera att Tjänsten kommer att fungera utan avbrott, att Innehåll som lagras inte kan gå förlorat eller att Tjänsten i övrigt är felfri.". Så ja - smider de dine ting væk... Bare ærgeligt...

Besvaret
Hvem ringer du til når du ikke kan finde dine ting hos Google eller dropbox?? :lol:
Jeg ved at Dropbox-nørderne har et meget aktivt support-forum, hvor de bl.a. selv assisterer og afhjælper. Desuden er der allerede en funktion indbygget direkte, som kan gendanne "forsvundne filer". Google er straks noget helt andet....
Besvaret

Dropbox er super smart - helt bestemt - den bruger jeg allerede til synkronisering af diverse. Det der tiltaler mig ved Telia løsningen er at der er super meget plads... Hvor jeg kan lægge alle de RAW filer fra mit kamera over jeg orker uden at skulle bekymre mig om én eller anden pladslimit... Hvis det skal fungere godt er det dog nok noget med en WHS eller tilsvarende med tilstrækkelig diskplads og så er det dén der udføres backup af til Telia Lagrings løsningen. Som kommer man også uden om problemstillingen med at klienten kun kan afvikles fra én computer :)

Besvaret

Problemet med den slags skyer er placeringen af dine data... Det som er lovligt i Sverige er ikke nødvendigvis andre steder... Og eks. Google, Dropbox og andre store steder ligger deres data i USA hvor lovgivningen er væsentligt anderledes end her i landet...

Besvaret
Og du har helt styr på hvor dine billeder og dokumenter er henne hos Google og Dropbox? ;) Det er ikke helt nemt at gennemskue hvor de ligger henne fysisk og det kunne jo være at der i det pågældende land gjaldt andre love omkring opbevaring og beskyttelse af data :) Skyer er godt....Private skyer er bedre..... ;)
Nope - har jeg ikke gjort det store i at undersøge...(så kan vi lave samme med Gmail, Hotmail etc. da det er bundet op på din konto) Det smarte for mig personligt er at jeg kan sync med Picasa på min comp, min Iphone, kærestens Iphone osv. og at sync. kan foregå i fuld kval mht. billeder = jeg har både en kopi på enten min comp eller tlf. samt i skyen hvilket bør minimalisere chancen for tab. Alternativet for mig var en NAS og denne vil stadig gå tabt ved evt. brand = fidusen går lidt af...
Besvaret
Picasa ser interessant ud - ved du om man kan lægge "hvad som helst" op eller er det specifikke filtyper mv?
Har uploaded xls, pdf, doc mv. uden problemer - der er noget openoffice som gør de også kan ses i webbrowseren mener jeg(ikke helt huske) Du kan evt. via din gmail teste på den 1gb som er gratis ;)
Besvaret
Det er faktisk en ganske reel bekymring som mange overser med de her smarte sky tjenester... Man kan ikke være sikker på at ens data ligger i et land med samme lovgivning som ens eget, og det kan skaffe en ret så gevaldigt i fedtefadet... Uploader du f.eks. noget som er ganske uskyldigt her i vores eget lille land, men eks. er ulovligt i USA kan du jo risikere at blive arresteret næste gang du rejser på ferie...
Besvaret
Det er faktisk en ganske reel bekymring som mange overser med de her smarte sky tjenester... Man kan ikke være sikker på at ens data ligger i et land med samme lovgivning som ens eget, og det kan skaffe en ret så gevaldigt i fedtefadet... Uploader du f.eks. noget som er ganske uskyldigt her i vores eget lille land, men eks. er ulovligt i USA kan du jo risikere at blive arresteret næste gang du rejser på ferie...
Vil vi ikke bevæge os i et grænsetilfælde her? De fleste vil vel have sikret forskellige dok. som kan være besværlige at fremskaffe eller andet der er personligt har en vis værdi.. Oplys mig gerne, men ser ikke dette som et problem en gennemsnits person...?
Besvaret

Det fede er rent faktisk at USA kan be' om en udlevering såfremt du har overtrådt loven i USA men ikke i DK. Alene af den grund at du opbevarer dine ting på amerikansk jord. Hvorfor tror i facebook og google mail osv bliver brugt til overvågning, samt Apple overvåger sine Iphones uden brugerne er klar over det?

Besvaret
Det fede er rent faktisk at USA kan be' om en udlevering såfremt du har overtrådt loven i USA men ikke i DK. Alene af den grund at du opbevarer dine ting på amerikansk jord. Hvorfor tror i facebook og google mail osv bliver brugt til overvågning, samt Apple overvåger sine Iphones uden brugerne er klar over det?
Stadig ret teoretisk... Kan sagtens se problematikken hvis man laver ting der er på kant med loven, men ikke helt som almindelig borger... At alt det overvåges, samt din internettrafik købe mønster etc. er jo bare verden som den er idag - alternativt skal man melde sig helt ud og finde en ø at bo på.....
Besvaret
Stadig ret teoretisk... Kan sagtens se problematikken hvis man laver ting der er på kant med loven, men ikke helt som almindelig borger... At alt det overvåges, samt din internettrafik købe mønster etc. er jo bare verden som den er idag - alternativt skal man melde sig helt ud og finde en ø at bo på.....
Nej, for hvad der er lovligt i DK/SE er ikke nødvendigvis lovligt i andre lande... Og det er der problemet ligger, du har jo ikke en jordisk chance for at forudse sådan en omgang når du er nødt til at kende lovgivningerne i alle de lande hvor dine data potentielt kan ligge...
Besvaret

Præcis og på eks. Googles cloud kan dine data ligge mange forskellige steder. Jeg har dialog med et firma pt der gerne vil væk fra Googles løsninger og de kan ikke få nogle af deres data udleveret og slettet i Argentina! De anede ikke engang de lå der... Ydermere vil google heller ikke garantere dem at deres data er slettet permanent efterfølgende andre steder... Det lille revisorfirma med de ca. 60 ansatte er ikke på go' fod med deres tidligere IT rådgivere idet SKAT har bedt dem om at redegøre for den fysiske placering af deres egne og deres kunders data. De bruger Gmail og Google dokumenter.

Besvaret
Præcis og på eks. Googles cloud kan dine data ligge mange forskellige steder. Jeg har dialog med et firma pt der gerne vil væk fra Googles løsninger og de kan ikke få nogle af deres data udleveret og slettet i Argentina! De anede ikke engang de lå der... Ydermere vil google heller ikke garantere dem at deres data er slettet permanent efterfølgende andre steder... Det lille revisorfirma med de ca. 60 ansatte er ikke på go' fod med deres tidligere IT rådgivere idet SKAT har bedt dem om at redegøre for den fysiske placering af deres egne og deres kunders data. De bruger Gmail og Google dokumenter.
Specielt Google og Amazon (samt den underskov af tredjepartsleverandører som leverer deres service gennem disse) er slemme på det punkt, de ligger bare somewhere in the cloud... Hos Microsoft kan du sagtens få det i din løsning at det kun ligger indenfor EU (Irland og Holland) hvilket er tilladt når det gælder andet end regnskabsdata, så på det punkt har de en større forståelse for de udfordringer virksomheder har... Men det er stadig ikke uden sine udfordringer/overvejelser at lave den slags manøvrer uagtet at data kun ligger indenfor EU...
Besvaret
Yes den er jeg med på - savner dog stadig info omkring hvorfor det er så relevant for private? Formålet er backup af data = sikre man ikke mister dem, så med mindre det er et reelt problem at de har råderet over det du oploader mv. kan jeg ikke se problemet i at det ligger i deres sky...
Besvaret
Yes den er jeg med på - savner dog stadig info omkring hvorfor det er så relevant for private? Formålet er backup af data = sikre man ikke mister dem' date=' så med mindre det er et reelt problem at de har råderet over det du oploader mv. kan jeg ikke se problemet i at det ligger i deres sky...[/quote'] Fordi kan du med 120% sikkerhed sige at det du uploader ikke overtræder en eneste paragraf i hvilket som helst land i verden...?
Besvaret

Lidt afhængigt af lovgivning osv i det pågældende land, kan uskyldige feriebilleder i dine og den danske lovgivnings øjne, rent faktisk gøre at du kommer i problemer uden at vide det. Ikke sjovt at tro man tager på ferie med familien og så venter der et besøg hos den lokale sherif under en mellemlanding på vej til Maldiverne eller andet steds....

Besvaret
Fordi kan du med 120% sikkerhed sige at det du uploader ikke overtræder en eneste paragraf i hvilket som helst land i verden...?
Nej - det er jo mildest talt umuligt...
Lidt afhængigt af lovgivning osv i det pågældende land, kan uskyldige feriebilleder i dine og den danske lovgivnings øjne, rent faktisk gøre at du kommer i problemer uden at vide det. Ikke sjovt at tro man tager på ferie med familien og så venter der et besøg hos den lokale sherif under en mellemlanding på vej til Maldiverne eller andet steds....
Hmm, jeg tror jeg ville være mere obs på hvordan de har anskaffet sig adgang til mine personlige data, billeder etc.(er jo ikke meningen de skal være offentlige og det kan du selv styre) Der kan da ikke være den store forskel på om data ligger i skyen, eller på min egen pc i det pågældende land? Altså kan de blot åbne min laptop og sætte mig i kælderen... Jeg kan sagtens se jeres pointe, og specielt når vi snakker firma data skal man være opmærksom, men syntes ikke helt at jeg kan se det store problem som privat... Mener at det er fed løsning for ok penge at benytte en ikke udbyder afhængig service, til at sikre dine data mod brand, nedbrud mv. Så med mindre man har egen sky/tilgang til andet som styres og du mener dine data er sikre/private kan jeg kun anbefale det. Specielt den tilgangen på forskellige medier tiltaler mig.
Besvaret
Nej - det er jo mildest talt umuligt...
Netop, og kan du derfor med sikkerhed sige at du ikke har lavet noget der er ulovligt i et andet land... Eller kommer til det?
Hmm, jeg tror jeg ville være mere obs på hvordan de har anskaffet sig adgang til mine personlige data, billeder etc.(er jo ikke meningen de skal være offentlige og det kan du selv styre) Der kan da ikke være den store forskel på om data ligger i skyen, eller på min egen pc i det pågældende land? Altså kan de blot åbne min laptop og sætte mig i kælderen... Jeg kan sagtens se jeres pointe, og specielt når vi snakker firma data skal man være opmærksom, men syntes ikke helt at jeg kan se det store problem som privat... Mener at det er fed løsning for ok penge at benytte en ikke udbyder afhængig service, til at sikre dine data mod brand, nedbrud mv. Så med mindre man har egen sky/tilgang til andet som styres og du mener dine data er sikre/private kan jeg kun anbefale det. Specielt den tilgangen på forskellige medier tiltaler mig.
Det er ikke så svært... USA gjorde det i forbindelse med Wikileaks sagen med en dommerkendelse i hånden... Og det er endda hvad vi definerer som en retsstat... Forestil dig den dag der kommer en cloud leverandør med forbindelser til Kina... Og problemet med din sammenligning med din bærbare kontra den her tjeneste er du ved de fleste sky tjenester ikke herre over endsige vidende om hvor dine data ligger henne...
Besvaret

Præcis. :) Husk på at alt hvad du laver på facebook er overvåget....dit netværk, hvor du tjekker ind osv. De ved hvor du er og hvad du laver....de ved hvem du snakker med og det samme gør sig gældende for linkedin. Så man skal være uhyre varsom med den slags "smarte" ting....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...