KGB Besvaret June 21, 2011 Rapporter Besvaret June 21, 2011 Præcis. :) Husk på at alt hvad du laver på facebook er overvåget....dit netværk, hvor du tjekker ind osv. De ved hvor du er og hvad du laver....de ved hvem du snakker med og det samme gør sig gældende for linkedin. Så man skal være uhyre varsom med den slags "smarte" ting.... Derfor er både væg mv. fint blokeret... Har dog ikke kunnet finde noget der løser samme problemstilling som webpicasa, til samme pris... Ud fra dit skriv, så kan jeg næsten regne ud du ikke ejer en Iphone? Kan nemlig ikke se den store forskel på at "opgive" sig selv til apple og ovennævnte set på hvad der overvåges... (skal ikke være for og imod apple debat start)
KGB Besvaret June 21, 2011 Rapporter Besvaret June 21, 2011 Netop, og kan du derfor med sikkerhed sige at du ikke har lavet noget der er ulovligt i et andet land... Eller kommer til det? Det er ikke så svært... USA gjorde det i forbindelse med Wikileaks sagen med en dommerkendelse i hånden... Og det er endda hvad vi definerer som en retsstat... Forestil dig den dag der kommer en cloud leverandør med forbindelser til Kina... Og problemet med din sammenligning med din bærbare kontra den her tjeneste er du ved de fleste sky tjenester ikke herre over endsige vidende om hvor dine data ligger henne... Dommerkendelse = reel mistanke... Ser mig ikke som særlig kriminel, så tager chancen ;) Google trak sig mig bekendt ud af Kina grundet omstændigheder jeg har glemt, men lidt håb er der for at det forbliver så privat som hotmail etc(andre gratis email services)....
Rikke Rost Besvaret June 21, 2011 Rapporter Besvaret June 21, 2011 Jamen det er jo sjovt nok ikke det du viser til offentligheden....For dine data lagres skam bagved.....og det er dem der bliver overvåget. ;) Så intet med din offentlige profil at gøre... Derfor er både væg mv. fint blokeret... Har dog ikke kunnet finde noget der løser samme problemstilling som webpicasa, til samme pris... Ud fra dit skriv, så kan jeg næsten regne ud du ikke ejer en Iphone? Kan nemlig ikke se den store forskel på at "opgive" sig selv til apple og ovennævnte set på hvad der overvåges... (skal ikke være for og imod apple debat start)
sup3rior Besvaret June 21, 2011 Rapporter Besvaret June 21, 2011 Dommerkendelse = reel mistanke... Ser mig ikke som særlig kriminel, så tager chancen ;) Google trak sig mig bekendt ud af Kina grundet omstændigheder jeg har glemt, men lidt håb er der for at det forbliver så privat som hotmail etc(andre gratis email services).... Sådan virkede det bare ikke lige... De fik dommerkendelse til alle data hos den pågældende cloud tjeneste, ikke kun til de enkelte brugere... For ligger dine data hos en cloud leverandør henter myndighederne hele pisset selvom det "kun" drejer sig om visse brugere... For de ved jeg heller ikke med sikkerhed hvor det ligger... Et eksempel til at understrege dette var den gang politiet ransagede The Pirate Bay her i Sverige, der nakkede de alt i den server hal hvor TPB holdt til... Også alle mulige andres servere (og derved data)... Og dem fik folk sku ikke lige igen før de var gloet efter... Prøv at tænke dig til hvad der ville ske såfremt der lå noget som ifølge lokal lov ikke var tilladt... Og chancen for der ligger noget politiet vil se er en kende større når der er x antal millioner brugere... Og tag du bare Google op som eksempel... Magen til snageri i dine data skal du satme lede længe efter for at finde hos andre...
briped Besvaret June 21, 2011 Rapporter Besvaret June 21, 2011 Hvad med skydrive? Mener det er 25 gb man har til rådighed.... 25 GB ja, til alt muligt (lovligt) mellem himmel og jord. Kombineret med Office Web Apps samt lige opdateret med HTML5/CSS3 så nu er den rent faktisk værd at arbejde i, var totalt ekstremt langsom før. Og så er der også deres Live Mesh, som de underligt nok også kalder SkyDrive, der er så kun 5 GB tilgængelig. Mener Live Photo Gallery kan synkronisere direkte til SkyDrive (25 GB versionen).
Rikke Rost Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 Microsoft har for nyligt indrømmet, at de amerikanske myndigheder kan få adgang til Microsofts cloud-kunders data i Cloud-produktet Office 365 - med hjemmel i den amerikanske lovgivning, Patriot Act. Dette endda uden garanti for, at kunderne vil blive informeret om, at de amerikanske myndigheder skaffer sig adgang. Gordon Frazer, managing director hos Microsoft UK fortæller at "kunderne vil blive informeret, hvis det skønnes muligt". Frazer vil dog ikke give nogen garanti for, at kunderne reelt bliver informeret, hvis de amerikanske myndigheder i henhold til den amerikanske lovgivning eller "U.S. National Security Letter" beder Microsoft om ikke at sige noget. Han siger “Microsoft kan ikke give sådan en garanti, og det kan andre virksomheder heller ikke“. Det har fået en anden meget benyttet Cloud storage udbyder, Dropbox til at føle det passende at præcisere deres forretningsbetingelser. I deres officielle Dropbox blog skriver de blandt andet "No matter how the Services change, we won’t share your content with others, including law enforcement, for any purpose unless you direct us to." Nogen kunne mene, at der er et billigt markedsføringsstunt i lyset af, at Microsofts udtalelser. Og det er nok relevant at spørge sig selv, om Dropbox, der har base i San Francisco, USA, i virkeligheden kan stille garanti om, at myndighederne ikke kan få adgang til data. De amerikanske myndigheders uhindrede adgang EU-borgeres data er ikke det eneste, som Cloud-udbyderen Dropbox bør koncentrere sig om. For ikke så længe siden kunne alle i teorien skaffe sig adgang til enhver Dropbox-kundes konto, da Dropbox i en 4-timers periode ved en fejl ikke krævede login for at få adgang. En anden udbyder af Cloud Computing, Google, vil, hvis udtalelserne fra Microsofts Gordon Frazer passer, heller ikke kunne garantere for kundernes data-sikkerhed. Dette er ikke en advarsel imod Cloud Computing, som indrømmet har rigtigt mange fordele og kun nogle ganske få men vitale ulemper. En af ulemperne er, at hver gang en sikkerhedsbrist eller et nedbrud bliver opdaget et eller andet sted på kloden, vil det lynhurtigt skabe store overskrifter i medierne. Det gør det selvfølgelig, fordi en sikkerhedsbrist helt automatisk påvirker rigtigt mange kunder på samme tid. Driftsikkerheden (oppetid, responstid og tilgængelighed m.m.) vil erfaringsmæssigt være yderst konkurrencedygtig hos de største Cloud udbydere i forhold til de fleste mindre virksomheders egne lokale server-løsninger. Dette især i lyset af, at mange små og mellemstore virksomheder slet ikke er opmærksomme på IT sikkerhed, før den lokale server er brudt sammen. Efterhånden som Platform as a service, PaaS, og Software as a Service, SaaS vinder frem, samtidigt med en markant øget internethastighed hos kunderne, vil flere og flere virksomheder kunne drage fordel af et skifte til Skyen. Et sådant skifte kræver dog en grundig analyse af, hvilke programmer, services og lignende, som virksomhederne benytter. Nogle programmer eller services vil ikke umiddelbart kunne konverteres til Skyen, mens andre vil kunne flyttes uden de store udfordringer. Det er afgørende for succesraten i forbindelse med en eventuel flytning til Skyen, at virksomhederne ydes kvalificeret og kompetent rådgivning med udgangspunkt i og indgående kendskab til virksomhedens eksisterende IT setup, deres forretningsgange. Efter en flytning til Skyen bør virksomhedens IT installation dokumenteres, så der kan etableres en nødplan til brug for reetablering ved et eventuelt IT nedbrud. Ingen virksomheder kan undvære adgang til mail, internet, online bogføring m.m. i længere tid. Med den rette dokumentation og plan for reetablering bør det heller ikke være nødvendigt. Så, Pas på dine data i Skyen! - og naturligvis også udenfor den. Dbh. John Nielsen http://www.amino.dk/blogs/nielco_it/archive/2011/07/07/pas-p-229-dine-data-i-skyen-cloud-computing.aspx?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss-feed NUFF SAID!!
sup3rior Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 NUFF SAID!! Det rigtig fede ved US Patriot Act er at det gælder alle virksomheder som enten er hjemmehørende i USA, bedriver forretning i USA eller er ejet af en amerikans virksomhed... Og hvem er det lige som hoster rigtig mange data for det offentlige... Det er vidst noget med at det er et lille firma som hedder CSC... og hvor er det nu de hører hjemme... Det er vidst USA... Så hvem har snablen direkte nede i data om stort set alle danskere... Det har de amerikanske myndigheder... Så uden nogen som helst form for dommerkendelse, uden behov for at spørge DK om lov og uden forpligtigelse til endsige at oplyse DK om det kan de stikke snablen ned i nogle af de meste følsomme data om os allesammen...
Rikke Rost Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 Det handler om at vælge sin sky med omhu!
Rikke Rost Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 For lige at gøre det hele komplet.... http://www.sydsvenskan.se/bil/article1508602/Polisen-vill-anvanda-skyltscanning.html Nogle der sagde BigBrother??
bananas Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 For lige at gøre det hele komplet.... http://www.sydsvenskan.se/bil/article1508602/Polisen-vill-anvanda-skyltscanning.html Nogle der sagde BigBrother?? Det er helt gakgak. Det kan jo lyde meget besnærende; men når man tror at man bare kan stoppe alle, som slår ud på computerlisterne, så begår man en stor fejl. For så har man jo inddirekte antaget, at der IKKE er nogen fejl i den underliggende database over hvilke biler som har køreforbud, ikke har indbetalt til tiden osv.osv. Kun en uvidende båtnakke kan tro at den slags bare passer. Hvis man har set med hvilken ligegyldighed, som almindelige lavt betalte coolier/assistenter taster tal ind i databaser, og prøvet at køre noget krydscheck på det bagefter, så ved man hvor uffatteligt mange fejl der er. At give den slags fejlbehæftede lister til stivnakkede svenske politibetjente med besked om at stoppe "de kriminelle" vil føre til et gevaldigt antal fejlagtige anholdelser. Konsekvensen vil være, at man fremover kan blive arresteret, fordi en lavt betalt ligeglad data-coolie har tastet forkert i en database. Flot! Og selvom alle fejl skulle blive rettet vil systemet helt sikkert blive misbrugt til noget meget mere overvågningskrænkende på et senere tidspunkt.
Rikke Rost Besvaret July 7, 2011 Rapporter Besvaret July 7, 2011 Og det sjove er jo nok at de kriminelle nok ikke har de org. plader på.... ;) Og de kan jo være helt legitime men bare sidde på en anden bil....det tjekker de jo ikke. De må jo tro folk er dumme.....Vent. Det er de jo.....HAHAHAHAH
larscph Besvaret July 17, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2011 Apropros http://www.b.dk/tech/datatilsynet-advarer-mod-dropbox-0 og http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/seneste-afgoerelser/artikel/brug-af-dropbox-til-behandling-af-foelsomme-personoplysninger-omfattet-af-en-tilladelse-fra-datatils/
Rikke Rost Besvaret July 17, 2011 Rapporter Besvaret July 17, 2011 Dette må jo også gælde office365 og Google Apps.....
Rikke Rost Besvaret July 18, 2011 Rapporter Besvaret July 18, 2011 Jeg tror egentlig snart konklusionen må være at er det gratis og for godt til at være sandt, er det det nok også..... :D
Gio Besvaret July 18, 2011 Rapporter Besvaret July 18, 2011 Jeg tror egentlig snart konklusionen må være at er det gratis og for godt til at være sandt' date=' er det det nok også..... :D[/quote']Nu er der jo ikke den store forskel på produktet, udover den ekstra plads, hvad enten du benytter den gratis begrænsede (på plads) Basic-udgave - eller kaster xx $ efter en Pro-account. Og så holder din tese ikke helt længere. Ja - der kan være komplikationer, læsser du personfølsomme data op på Dropbox-skyen. Men det er uafhængigt om du betaler eller ej, såklart. :) Visse lovgivninger og data-regler bør have en Web2.0-overhaling meget snart.
sup3rior Besvaret July 18, 2011 Rapporter Besvaret July 18, 2011 Nu er der jo ikke den store forskel på produktet, udover den ekstra plads, hvad enten du benytter den gratis begrænsede (på plads) Basic-udgave - eller kaster xx $ efter en Pro-account. Og så holder din tese ikke helt længere. Ja - der kan være komplikationer, læsser du personfølsomme data op på Dropbox-skyen. Men det er uafhængigt om du betaler eller ej, såklart. :) Visse lovgivninger og data-regler bør have en Web2.0-overhaling meget snart. Og skal jeg komme med et gæt så ender det med at EU ligger sig om på ryggen for USA og tillader at de gerne må kigge med derovre alligevel... Ligesom med SWIFT aftalen...
Gio Besvaret July 18, 2011 Rapporter Besvaret July 18, 2011 Og skal jeg komme med et gæt så ender det med at EU ligger sig om på ryggen for USA og tillader at de gerne må kigge med derovre alligevel... Ligesom med SWIFT aftalen...Jeg er tilbøjelig til at give dig ret...desværre.
Rikke Rost Besvaret August 19, 2011 Rapporter Besvaret August 19, 2011 Så arbejder Charlotte Sahl Madsen med at underminere persondata sikkerheden og opbevaring af selvsamme data. http://www.computerworld.dk/art/118874?a=rss&i=0 Sjovt nok er hun omgivet af Microsoft folk i sin IT og Sikkerhedskomité. Man undrer sig jo over hvordan en minister kan være så åbenlyst ubegavet... Kender flere af de mennesker der sidder i den komité og de er jævnligt på Microsoft betalte "seminarer" rundt omkring i verden.... Trist men ikke desto mindre fakta....
Nielsterp Besvaret August 25, 2011 Rapporter Besvaret August 25, 2011 Det er mig en gåde, at nogen overhovedet kan finde på at lægge deres data i en eller anden "sky". Det største problem er hastigheden. Og tro ikke at du kan løse det ved at købe et hurtigt internetabbonnement. Det er selve "sky-serverne" der er ufatteligt langsomme. Køb dig i stedet en externt harddisk - så kan du snildt have 500 GB med dig i lommen, og det er bogstaveligt talt TUSINDER gange hurtigere ! Lige med hensyn til Telia vil jeg sige, at jeg opfatter dem som den seriøst mest useriøse IT-leverandør i Sverige. Efter i årevis at have lidt under TeleDanmarks totale fravær af teknisk og forretningsmæssig kompetance, troede jeg at jeg havde set det værste. Jeg skulle blive MEGET klogere. Mit råd: Uanset hvad du gør, så hold dig LANGT væk fra Telia ! Niels
larscph Besvaret August 25, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 25, 2011 Niels - problemet med en ekstern harddisk er jo at den også kan gå i stykker... Plus der er en tendens til at man glemmer den derhjemme så den brænder sammen med resten af dine data hvis huset brænder - eller bliver stjålet sammen med resten hvis du har indbrud. Det er bestemt hurtigere ja - men hvor meget data har du der skal kopieres over? Første gang er det nok en del, men de efterfølgende? Mit bud er at for langt de fleste fungerer det fint med en sky-løsning. Jeg har intet problem som sådan med at lægge data hos en extern udbyder - har man sensitive data er det blot at placere dem i en TrueCrypt container. Med hensyn til Telia har jeg haft dem som ISP i 5 år og syntes de leverer et super produkt der er stabilt og leverer den lovede båndbredde. De kan være lidt træge i supporten, men jeg har faktisk altid fået hjælp når det har været nødvendigt. Det hjælper dog nok at jeg selv også har lidt teknisk indsigt og ved hvad man skal sige for at de ikke bare siger "din router er nok defekt, køb en ny".
Rikke Rost Besvaret August 25, 2011 Rapporter Besvaret August 25, 2011 Øhhh så tror ejg bestemt du har valgt den forkerte leverandør hvis du synes tingene er langsomme.... Netop hastigheden og afviklingen på serverne er en af skyens forcer.
larscph Besvaret August 25, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 25, 2011 Øhhh så tror ejg bestemt du har valgt den forkerte leverandør hvis du synes tingene er langsomme.... Netop hastigheden og afviklingen på serverne er en af skyens forcer. Min oplevelse er også at adgangshastigheden er begrænset af min forbindelses båndbredde og ikke server kapaciteten i "den anden ende".
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu