Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har kig på mini-bærbare. Formålet skal primært være at have en lille, billig og transportabel bærbar til at slæbe med på rejser og/eller togture. Behov begrænser sig til e-mails, surfing og office-programmer + måske lidt videoafspilning. Jeg har kig på bl.a Asus EEE 1001OXD Seashell: http://www.dustinhome.dk/asus-eee-pc-1001pxd-166-1gb-250-101-w7s-white/product/5010585189 Nogen som har erfaring med den? Er der nogen som ved om tastatturet er det samme, hvis man køber i Sverige i stedet for i Danmark - den en vist lige en tand billigere at købe i Sverige - og så er den nemmere at bytte, hvis noget går galt: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/mini-pc/asus-eeepc1001pxd-whi062s/158242.3001/#

Besvaret
Er der nogen som ved om tastatturet er det samme' date=' hvis man køber i Sverige i stedet for i Danmark[/quote'] Tastaturet plejer at være det samme, blot med flere muligheder for æøå, alt efter hvad du indstiller det til. Men et større problem ved at købe den i Sverige er at operativsystem og evt. medfølgelde software vil være på svensk, og der kan man IKKE skifte sproglag
Besvaret
Men et større problem ved at købe den i Sverige er at operativsystem og evt. medfølgelde software vil være på svensk' date=' og der kan man IKKE skifte sproglag[/quote']Bliver de ikke oftest leveret med nordisk sprogpakke, og dermed mulighed for at vælge da/sv/no/fi ved initial boot? Det kan dog lade sig gøre at kyle et andet sprog på - også på Win7 Home/Starter. Men det er et unsupported hack, som MS ikke er glade for, og som kan lave ballade ved senere validering.
Besvaret

Da jeg købte win7 i Se, kunne jeg vælge Dansk, Svensk og engelsk programpakke hos forhandleren. Men man får kun det sprog med man vælger, og det kan ikke ændres. Eneste du kan ændre er tastaturopsætningen, om det skal være dansk,svensk eller engelsk mv. Hvorfor er det et problem at det står på svensk ? - burde ikke være et problem, når nu man bor her. Så kan man vel også forstå sproget ? :D Men der er selvfølgelig væsentlig forskelle i hvad de forskelllige funktioner hedder på svensk kontra dansk :-)

Besvaret
Hvorfor er det et problem at det står på svensk ? - burde ikke være et problem, når nu man bor her. Så kan man vel også forstå sproget ? :D Men der er selvfølgelig væsentlig forskelle i hvad de forskelllige funktioner hedder på svensk kontra dansk :-)
Om styresystemet taler svensk eller dansk er jeg nogenlunde ligeglad med - helst ville jeg foretrække engelsk. Men jeg er vant til dansk keyboard layout, og jeg er bange for at hvis jeg sidder med et andet keyboard layout, end hvad jeg er vant til rammer jeg konstant forkerte taster og får flip!
Besvaret
Om styresystemet taler svensk eller dansk er jeg nogenlunde ligeglad med - helst ville jeg foretrække engelsk. Men jeg er vant til dansk keyboard layout' date=' og jeg er bange for at hvis jeg sidder med et andet keyboard layout, end hvad jeg er vant til rammer jeg konstant forkerte taster og får flip![/quote'] Hvis du skriver uden at kigge på tastaturet, så er der ingen forskel om det er dansk eller svensk, da tastaturlayoutet er det samme som dansk. Hvis du kigger på tastaturet når du skriver, er der kun meget få taster der er forskellig fra dansk: Ö = Æ Ä = Ø Og hvis du programmerer, igen kun hvis du kigger på tastaturet, er pipe (|) og backslash (\) placeret anderledes (byttet om så vidt jeg husker). Mange "billigere" bærbare bliver leveret med nordisk tastatur, hvor du så kan se eks. Ø/Ö/Æ (norsk/svensk/dansk) på samme tast. De Asus bærbare (har ikke haft fingrene i en netbook) har alle haft nordisk tastatur.
Besvaret

Men... tasteturet er meget lille ift. en "rigtigt" bærbar. Hvis jeg skulle vælge en lille bærbar skulle det være: ASUS Eee PC 1001PXD Seashell - stor langsom 250 harddisk, men halvdårlig cpu (intel atom 1.6 singlecore) - nogenlunde til kontorbrug, men uegnet til film og ingen HDMI. Toshiba AC100 10D - lille hurtig solid state drive på 16 gb, kører android 2.1 med en tegra 250 cpu (dualcore 1 ghz) som kan spille film, kan bruges til kontorbrug og der er HDMI. ASUS Eee Pad Transformer TF101 - 16 eller 32 GB, kører android 3.0 - Hvis man er til tablets ville jeg vælge denne Hvis du kan nøjes med en 16 gb harddisk, ville jeg klart vælge Toshibaen: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4256770 Der kan så ligge 1 til 2 film på af gangen, samt OS og nogen kontorprogrammer... Hvis du vil have windows er asusen nogenlunde, men vil indskyde at min far har den og han er ikke dne hurtigste og han klager over at den er langsom, selvom der er smidt 2 gb ram i

Besvaret
Bliver de ikke oftest leveret med nordisk sprogpakke, og dermed mulighed for at vælge da/sv/no/fi ved initial boot? Det kan dog lade sig gøre at kyle et andet sprog på - også på Win7 Home/Starter. Men det er et unsupported hack, som MS ikke er glade for, og som kan lave ballade ved senere validering.
Gio, du burde slette dette indlæg. Ikke videre smart at en moderator opfordre til ulovligheder.
Besvaret
Gio' date=' du burde slette dette indlæg. Ikke videre smart at en moderator opfordre til ulovligheder.[/quote']Er det også ulovligt at enable eks. RDP på samme versioner? Muligheden for at enable både flersprog og RDP er et spørgsmål om 20 sekunders arbejde i en cmd-prompt, samt ganske lovlig download af en MUI fra Micorosoft. Som skrevet, så er det et hack - og ikke et crack! Det er pokkers til forskel.
Besvaret
Er det også ulovligt at enable eks. RDP på samme versioner? Muligheden for at enable både flersprog og RDP er et spørgsmål om 20 sekunders arbejde i en cmd-prompt, samt ganske lovlig download af en MUI fra Micorosoft. Som skrevet, så er det et hack - og ikke et crack! Det er pokkers til forskel.
Det vil jeg tro hvis du spørg MS. Og derfor problem ved validering. Jeg er stort set ligeglad - men synes det er enorm stor dårlig stil at det kommer fra en moderator - og jeg lægger jo ikke navn til hverken site'et eller moderator.
Besvaret
Jeg har kig på mini-bærbare. Formålet skal primært være at have en lille, billig og transportabel bærbar til at slæbe med på rejser og/eller togture. Behov begrænser sig til e-mails, surfing og office-programmer + måske lidt videoafspilning. Jeg har kig på bl.a Asus EEE 1001OXD Seashell: http://www.dustinhome.dk/asus-eee-pc-1001pxd-166-1gb-250-101-w7s-white/product/5010585189 Nogen som har erfaring med den? Er der nogen som ved om tastatturet er det samme, hvis man køber i Sverige i stedet for i Danmark - den en vist lige en tand billigere at købe i Sverige - og så er den nemmere at bytte, hvis noget går galt: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/mini-pc/asus-eeepc1001pxd-whi062s/158242.3001/#
Hej bananas. Vi har haft 3 laptops asus eee, lidt forskellige versioner, og de har altid virket uopklageligt. Så kan kun anbefale dem til prisen, er de helt i top. Dog skal man ikke forvente for meget, men har gode erfaringer med både windows og linus installeret på eee. Grunden til at vi har haft flere, er fordi et barn har ødelagt den ene... :)
Besvaret
Det vil jeg tro hvis du spørg MS. Og derfor problem ved validering.
Valideringsproblemet kommer fordi systemet ser en ændring der ikke er kommet "på vanlig vis"' date=' simpelt sat op - og derfor fejler valideringen (rettere: [i']kan fejle). Muligheden for at bruge MUI-packs er såmænd allerede bygget ind - men adgangen dertil er (GUI-mæssigt) fjernet. At nogle så er smarte nok til at få det til at virke (på ganske lovlig vis), tja... Det svarer til at hive yderligere ydelse ud af din processor ved simpel overclocking - med risiko for at garantien ryger (og dit system vender bugen i vejret). Jeg ser ikke nødvendigheden for harme og ulovligheds-pegefinger!? :confused:
Besvaret
ASUS Eee PC 1001PXD Seashell - stor langsom 250 harddisk, men halvdårlig cpu (intel atom 1.6 singlecore) - nogenlunde til kontorbrug, men uegnet til film og ingen HDMI.
Hej Menace - når du siger uegnet til film, hvad betyder det mere præcist?. At den ikke kan spille en .avi fil uden at hakke? At den ikke kan spille en film i 720p? Eller den kan ikke spille en film i 1080p? hdmi kommer jeg ikke til at bruge - hvis jeg spiller film fra den er det kun på selve (mini) skærmen. Der er ingen grund til at slutte den til en større skærm herhjemme - her har jeg allerede noget kraftigere. den er mest til brug på farten. Men harddisk pladsen kan jeg nu nok godt bruge.
Besvaret

1005pe

Jeg har kig på mini-bærbare. Jeg har kig på bl.a Asus EEE 1001OXD Seashell: http://www.dustinhome.dk/asus-eee-pc-1001pxd-166-1gb-250-101-w7s-white/product/5010585189 Nogen som har erfaring med den? Er der nogen som ved om tastatturet er det samme, hvis man køber i Sverige i stedet for i Danmark - den en vist lige en tand billigere at købe i Sverige - og så er den nemmere at bytte, hvis noget går galt: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/mini-pc/asus-eeepc1001pxd-whi062s/158242.3001/#
Sjovt.... jeg sidder netop med en EEE, dog en 1005PE, som jeg købte for et år siden. Og min søn bruger en 1005P i skolen. God til netop det, du beskriver som formålet. Har selv min med på rejser etc. En lille, men fuld computer med lang batteritid. Kører linux på den, så sprogversion på medfølgende software er ligegyldigt i mit tilfælde. Et problem er tastaturet. Det er småt, og problematisk i længden. Tasterne sidder tæt og akavet, og man rammer nemt touchpad'et utilsigtigt. Pisseirriterende. Tastaturet på min version er nordisk. Vh, Lars.
Besvaret

Jeg kan ikke sige det uden at have den i hånden, men vil skyde på at asus eee 10010xd ikke kan afspille film i 720P og over uden at hakke, men det kommer jo an på en prøve.... Du har også et problem med at installere f.eks cuda eller coreplayer som netop flytter afkodningen over til GPUen istedet for CPUen da der i asusen kun er et intel gma 3150 hvilket er meget lowend men det kan være bonne kan svare på det

Besvaret
Ved godt det ikke er det samme men denne eee pad dækker alle mine behov når jeg er på farten. http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101/#specifications Ca. 9 timers batteri og 16-17 timer med tastaturdock på. har man behov for en windows kan man bruge teamviewer eller en remote desktop til en "remote maskine".
Samme forslog jeg i mit første indlæg i denne tråd, dog koster den jo lige mere end dobbelt op ca. 4000, men toshibaen som er i samme prisklasse 1500/1600 kr, har nogenlunde samme indmad, dog minus trykfølsom skærm og har "kun" android 2.1 istedet for 3.0 Man skal dog leve med android og mindre plads, men cpuen, tegra 250, er klart overlegen ift. atom n450 både mht. styrke og bruger meget mindre strøm. Kan man tilslutte en usbkey til så man får 8-16 gb mere plads hurtigt, så er det jo fint.....
Besvaret
Valideringsproblemet kommer fordi systemet ser en ændring der ikke er kommet "på vanlig vis"' date=' simpelt sat op - og derfor fejler valideringen (rettere: [i']kan fejle). Muligheden for at bruge MUI-packs er såmænd allerede bygget ind - men adgangen dertil er (GUI-mæssigt) fjernet. At nogle så er smarte nok til at få det til at virke (på ganske lovlig vis), tja... Det svarer til at hive yderligere ydelse ud af din processor ved simpel overclocking - med risiko for at garantien ryger (og dit system vender bugen i vejret). Jeg ser ikke nødvendigheden for harme og ulovligheds-pegefinger!? :confused:
Det er bare min mening. OT. Jeg synes efterhånden din moderering er meget ensporet. Når andre brugere krydser grænser, sletter du deres indlæg, eller løfter fingeren - men selv har du lov at skrive alt. Havde jeg været Moderator havde jeg sletter dit ovenstående indlæg - hvilket ligende indlæg er slettet på mange andre forums. Just my 2¢
Besvaret
Det er bare min mening. OT. Jeg synes efterhånden din moderering er meget ensporet. Når andre brugere krydser grænser, sletter du deres indlæg, eller løfter fingeren - men selv har du lov at skrive alt. Havde jeg været Moderator havde jeg sletter dit ovenstående indlæg - hvilket ligende indlæg er slettet på mange andre forums. Just my 2¢
For ikke at drive tråden for langt ud i ingenmandsland, så smider jeg dig lige en pm senere (har ikke tid p.t.). Men lad mig lige, igen, understrege at der, så vidt jeg er oplyst og kan læse mig til, intet som helst ulovligt er i mit indlæg.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...